Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αρχίσουν την επόμενη εβδομάδα να συζητούν το βαθμό προνομιακής μεταχείρισης που θα πρέπει να δοθεί σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις οι οποίες συμμετέχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς ύψους περίπου 2,5 τρισ. ευρώ ετησίως, ποσό που αντιστοιχεί στο 15% του ΑΕΠ της ΕΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Γαλλία ηγείται της πρωτοβουλίας να ενισχυθεί η «ευρωπαϊκή προτίμηση» στις δημόσιες προμήθειες, προκειμένου να στηριχθούν οι εγχώριες βιομηχανίες και να αντισταθμιστούν οι προστατευτικές πολιτικές των ΗΠΑ, καθώς και η «εργαλειοποίηση» από την Κίνα κρίσιμων στρατηγικών εξαρτήσεων.
Η ΕΕ προσπαθεί να βρει αποτελεσματικούς τρόπους να ανταγωνιστεί οικονομικά την Ουάσιγκτον και το Πεκίνο. Ο πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, σε έκθεση του πέρυσι, είχε προειδοποιήσει ότι η Ευρώπη χρειάζεται να επενδύει έως και 800 δισ. ευρώ ετησίως σε βασικούς παραγωγικούς τομείς, αλλιώς κινδυνεύει να υποστεί μια «αργή αγωνία παρακμής».
Στο τραπέζι των ηγετών
Στη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα, οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναμένεται να καλέσουν σε μείωση των στρατηγικών εξαρτήσεων και σε ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής, τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης, σύμφωνα με το προσχέδιο συμπερασμάτων που επικαλείται το Bloomberg.
Παρά τη γενική συναίνεση υπέρ της ενίσχυσης των ευρωπαϊκών βιομηχανιών, παραμένουν σημαντικά πρακτικά ερωτήματα – ιδίως στο αμυντικό πεδίο και στην παροχή βοήθειας προς την Ουκρανία.
Η ανάγκη για αντιαεροπορικά συστήματα και πυραύλους Patriot, για παράδειγμα, μπορεί να καλυφθεί προς το παρόν μόνο από τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς οι ευρωπαϊκές εναλλακτικές δεν παράγονται ακόμη σε επαρκείς ποσότητες.
Η συζήτηση αυτή διασταυρώνεται με το πώς θα χρησιμοποιηθούν τα 200 δισ. ευρώ των παγωμένων ρωσικών κεφαλαίων και με τα σχέδια να καταστεί η ΕΕ «αμυντικά έτοιμη» έως το 2030.
«Στην άμυνα, πρέπει να ισορροπήσουμε το “Buy European” με τη διαθεσιμότητα των προϊόντων που χρειαζόμαστε τώρα», σχολίασε Ευρωπαίος διπλωμάτης.
Τι σημαίνει «ευρωπαϊκό προϊόν»
Το ζήτημα της προέλευσης και του ορισμού του «ευρωπαϊκού προϊόντος» παραμένει ακανθώδες. Όπως ανέφερε κοινοτικός αξιωματούχος, η Επιτροπή θα πρέπει να αποφασίσει ποια κριτήρια θα ισχύσουν, για παράδειγμα, ποιο ποσοστό ενός οχήματος ή των εξαρτημάτων του πρέπει να παράγεται στην Ευρώπη.
Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η «προσέγγιση προστιθέμενης αξίας», σύμφωνα με την οποία οι κατασκευαστές θα πρέπει να αποδείξουν ότι ένα συγκεκριμένο ποσοστό της αξίας ενός προϊόντος προέρχεται από την ΕΕ. Το ποσοστό αυτό μπορεί να οριστεί αρκετά υψηλά, ώστε η απλή συναρμολόγηση ενός προϊόντος στην Ευρώπη να μην θεωρείται επαρκής.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει επίσης ποιες τρίτες χώρες θα μπορούσαν να περιληφθούν σε ένα τέτοιο καθεστώς, όπως οι εταίροι της G7 ή κράτη με υφιστάμενες εμπορικές συμφωνίες με την Ένωση.
Επίτροπος Σεζούρν: Να κατοχυρωθεί η «ευρωπαϊκή προτίμηση»
«Καλωσορίζω τις ξένες επενδύσεις στην Ευρώπη, αλλά υπό προϋποθέσεις», δήλωσε ο αρμόδιος Επίτροπος Βιομηχανίας, Στεφάν Σεζούρν, απαντώντας εγγράφως σε ερωτήσεις.
«Πρέπει να επιβάλλουμε τους δικούς μας όρους πρόσβασης στην ευρωπαϊκή αγορά, όπως κάνουν και οι Κινέζοι στη δική τους. Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να κατοχυρώσουμε την “ευρωπαϊκή προτίμηση”» τόνισε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, ο Γάλλος επίτροπος πρόσθεσε ότι οι κανόνες των δημόσιων προμηθειών «πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους κοινούς μας στόχους».
Αργή πρόοδος και εσωτερικές αντιθέσεις
Η Ένωση δεν έχει καταφέρει ακόμη να διαμορφώσει μια συνεκτική βιομηχανική στρατηγική και να προστατεύσει αποτελεσματικά την ενιαία αγορά της.
Ορισμένα κράτη, όπως η Ουγγαρία και η Ισπανία, έχουν δεχθεί κινεζικές επενδύσεις με ελάχιστους όρους, ενώ άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, μέχρι πρότινος αντιδρούσαν στην επιβολή δασμών σε κινεζικές εισαγωγές, φοβούμενες αντίποινα του Πεκίνου.
Η καθυστέρηση αυτή αποκτά επικίνδυνες διαστάσεις καθώς οι μεγάλες οικονομίες του κόσμου βρίσκονται σε μια φάση εσωστρέφειας.
Οι γύροι συνομιλιών ανάμεσα σε ΕΕ και Κίνα για θέματα πρόσβασης στην αγορά ή υπερ-παραγωγικής ικανότητας δεν έχουν αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα, ενώ το Πεκίνο έχει εντείνει τους περιορισμούς στις κρίσιμες εξαγωγές (όπως προ ημερών στις σπάνιες γαίες) και προτιμά ανοιχτά τις τοπικές εταιρείες στις δημόσιες συμβάσεις.
Ως αποτέλεσμα, η ΕΕ έχει κινηθεί επιθετικά το τελευταίο έτος σε τομείς όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, ο χάλυβας και τα ιατρικά προϊόντα.
Η διαμάχη για το πρόγραμμα EDIP
Η συζήτηση κορυφώνεται γύρω από το πρόγραμμα EDIP (European Defence Investment Programme), το οποίο αναμένεται να αποτελέσει το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ευρωπαϊκή άμυνα την επόμενη επταετία.
Ωστόσο, εδώ και έναν χρόνο υπάρχει σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ των κρατών-μελών για το τι σημαίνει «αρκετά ευρωπαϊκό».
Ορισμένες χώρες ζητούν το κριτήριο να αφορά το ποσοστό ευρωπαϊκών εξαρτημάτων, άλλες τη χώρα της σχεδίασης, ενώ υπάρχουν και διαφωνίες για το αν θα δοθούν εξαιρέσεις στα οπλικά συστήματα που παράγονται υπό ξένες άδειες.
Σύμφωνα με Ευρωπαίο διπλωμάτη, οι τελευταίες προσπάθειες να εγκριθεί το πρόγραμμα πριν από τη σύνοδο κινδυνεύουν να αποτύχουν, γεγονός που θα μπορούσε να σημάνει το τέλος του EDIP.
Αν και το πρόγραμμα διαθέτει σήμερα μόλις 1,5 δισ. ευρώ στον τρέχοντα προϋπολογισμό, προορίζεται να αποτελέσει το κύριο όχημα διανομής των δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ που έχουν δεσμευθεί για την αμυντική πολιτική της ενωμένης Ευρώπης, την επόμενη δεκαετία.
Διαβάστε ακόμη
Η έκρηξη της τεχνητής νοημοσύνης μόλις ξεκίνησε – Δεν είναι «φούσκα» λέει η Goldman Sachs
Στεφάν Μπουζνά (Euronext): Χαιρετίζω την πρόταση Μερτς για ενιαίο πανευρωπαϊκό χρηματιστήριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.