To κινηματογραφικό σχέδιο τεσσάρων ατόμων για την κλοπή κοσμημάτων αξίας περίπου 88 εκατομμυρίων ευρώ από το μουσείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στον κόσμο, συγκλόνισε τους πάντες. Όχι όμως και όσους εργάζονται εκεί.
«Μεταξύ συναδέλφων, λέγαμε εδώ και μήνες ότι είναι απίστευτο το γεγονός ότι δεν έχει συμβεί ακόμα τίποτα δραματικό», δήλωσε η Ελίζ Μυλέρ, υπεύθυνη αίθουσας και συνδικαλίστρια στο Μουσείο του Λούβρου, σε συνέντευξη μετά τη ληστεία.
Η Γαλλία — και ειδικότερα το Παρίσι — μπορεί να αγαπά να επιδεικνύει την πολιτιστική μοναδικότητα της χώρας, αλλά οι επικριτές λένε ότι η τολμηρή ληστεία είναι η τελευταία απόδειξη ότι το κράτος δεν έχει επενδύσει τα χρήματα που υποσχέθηκε όσον αφορά το Λούβρο, όπως επισημαίνει το Politico.
Οι καταγγελίες για την υποχρηματοδότηση του μουσείου διαδέχονταν η μια την άλλη επί μήνες πριν από τη μεγάλη ληστεία, η οποία διήρκεσε μόνο λίγα λεπτά.
Ο γενικός διευθυντής του Λούβρου, Κιμ Φαμ, μίλησε στους βουλευτές κατά τη διάρκεια μιας κοινοβουλευτικής ακρόασης τον Φεβρουάριο για την «κακή κατάσταση, ενίοτε ερειπωμένη» υποδομή του μουσείου και είπε ότι ήταν «απολύτως απαραίτητο» να γίνουν αναβαθμίσεις, συμπεριλαμβανομένης της αναμόρφωσης του συστήματος ασφαλείας.
Η Μυλέρ είπε ότι εκπρόσωποι συνδικάτων όπως η ίδια έχουν «επανειλημμένα και με επιμονή» προειδοποιήσει το γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού για τη σοβαρότητα των προβλημάτων που συνδέονται με την υποχρηματοδότηση — συμπεριλαμβανομένης της «μείωσης του προσωπικού που ειδικεύεται στην ασφάλεια και την επιτήρηση» — χωρίς αποτέλεσμα.
Και μια εμπιστευτική έκθεση του ανώτατου ελεγκτικού οργάνου της Γαλλίας, τμήματα της οποίας είδε το POLITICO, υπογράμμισε τις «επίμονες» καθυστερήσεις στην αντικατάσταση εξοπλισμού ασφαλείας, όπως κάμερες — το ένα τρίτο των δωματίων στην πτέρυγα του Λούβρου όπου έλαβε χώρα η ληστεία δεν διαθέτει καμία.
Ο έλεγχος, ο οποίος διεξάγεται σε τακτική βάση, ανέφερε ότι ο ρυθμός με τον οποίο γινόταν παρωχημένη η υποδομή ασφαλείας του μουσείου, ξεπερνούσε τις επενδύσεις που γίνονταν για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Αν και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος σχέδια για μια ιδιωτικά χρηματοδοτούμενη προσπάθεια ύψους 700 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του μουσείου, οι αλλαγές αυτές δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν από το 2031.
Ο Πίτερ Φάουλερ, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής Westminster Group, η οποία είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια του Πύργου του Λονδίνου, δήλωσε ότι υποψιάζεται ότι η αδιαφορία ήταν ένας παράγοντας που εκμεταλλεύτηκαν οι ληστές.
«Το πόσο εύκολο ήταν… δείχνει πόσο χαλαρή ήταν η ασφάλεια», είπε.
Όταν ζητήθηκε να σχολιάσουν τις καταγγελίες για παραλείψεις στην ασφάλεια, οι εκπρόσωποι του μουσείου παρέπεμψαν το Politico σε μια online δήλωση, η οποία ανέφερε τον Γάλλο υπουργό Πολιτισμού να λέει ότι οι μηχανισμοί ασφαλείας του Λούβρου ήταν «λειτουργικοί».

«Ηττηθήκαμε»
Πάνω από 230 χρόνια μετά την αποκεφαλισμό του Λουδοβίκου XVI έξω από το Λούβρο, ακούγονται και πάλι φωνές που ζητούν να πέσουν κεφάλια, αναφέρει το δημοσίευμα.
Το πρώτο θύμα που στοχεύουν η αριστερά και η άκρα δεξιά του Παρισιού είναι η υπουργός Πολιτισμού Ρασίντα Ντάτι, μια φλογερή, ειλικρινής συντηρητική που σχεδιάζει να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος του Παρισιού στις εκλογές του επόμενου έτους.
Η Ντάτι παραδέχτηκε ότι η επιτυχία μπορεί να οφείλεται εν μέρει σε διοικητικές ελλείψεις, αλλά υποστήριξε ότι η ευθύνη είναι κοινή μετά από «40 χρόνια εγκατάλειψης, κατά τα οποία τα προβλήματα κρύβονταν κάτω από το χαλί».
«Πάντα εστιάζαμε στην ασφάλεια των πολιτιστικών ιδρυμάτων για τους επισκέπτες, πολύ λιγότερο για την ασφάλεια των έργων τέχνης», δήλωσε η Ντάτι σε συνέντευξή της στον τηλεοπτικό σταθμό M6.
Υπήρξαν επίσης φωνές που ζητούσαν την παραίτηση της διευθύντριας του Λούβρου, Λωρενς ντε Καρ.
Η Ντε Καρ έκανε τις πρώτες δημόσιες δηλώσεις της μετά τη ληστεία την Τετάρτη ενώπιον της πολιτιστικής επιτροπής της γαλλικής Γερουσίας, του ανώτερου σώματος του κοινοβουλίου.
Αντιμετώπισε σκληρές ερωτήσεις που αμφισβητούσαν την ηγεσία της, παρά το γεγονός ότι ανακρίθηκε στη Γερουσία, όπου οι συζητήσεις είναι συνήθως πιο ευγενικές από ό,τι στην πιο θορυβώδη και ισχυρή Εθνοσυνέλευση, η οποία εκλέγεται άμεσα.
Για πάνω από δύο ώρες, η 59χρονη επιμελήτρια — που έδειχνε να δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση σε ολόκληρη την καριέρα της — μίλησε με σοβαρότητα, προσπαθώντας, όχι χωρίς δυσκολία, να υποστηρίξει ότι οι διαδικασίες ασφαλείας του Λούβρου είχαν ακολουθηθεί σωστά, παρά την επιτυχία της διάρρηξης.
«Παρά τις προσπάθειές μας, ηττηθήκαμε», είπε.
Η ντε Καρ πρόσθεσε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της προσπάθησε να επιστήσει την προσοχή «στην κατάσταση φθοράς και γενικής απαξίωσης του Λούβρου, των κτιρίων και των υποδομών του».
Μετά τη ληστεία, αρκετές δημοσιεύσεις στον Τύπο την κατηγόρησαν για κακοδιαχείριση των οικονομικών και υπονόησαν ότι είχε διαθέσει πόρους για μη επείγουσες ανάγκες, όπως μια πολυτελή τραπεζαρία. Η ντε Καρ είπε ότι οι κατηγορίες ήταν παραποίηση της αλήθειας και ισοδυναμούσαν με «προσωπικές επιθέσεις».
Η προαναφερθείσα τραπεζαρία, αντέκρουσε, είχε σχεδιαστεί ως «αίθουσα συσκέψεων που δεν προορίζεται αποκλειστικά για τον πρόεδρο του Λούβρου».
Αμφισβήτησε επίσης ορισμένα σημεία της έκθεσης των ελεγκτών που διέρρευσε, επιμένοντας ότι δεν υπήρξαν καθυστερήσεις στις προγραμματισμένες επενδύσεις για την αναβάθμιση της ασφάλειας και ότι το έγγραφο δεν αντικατόπτριζε ακόμη τα νέα μέτρα που σκόπευε να παρουσιάσει.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου την Τετάρτη, ο Μακρόν κάλεσε τους υπουργούς του να «διατηρήσουν την ψυχραιμία τους» εν μέσω της αναταραχής που προκάλεσε η ληστεία στο Λούβρο, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται.
Μακρόν ο… οικοδόμος
Η ανακαίνιση του Λούβρου έπρεπε να είναι, όπως και η αποκατάσταση της καθεδρικού ναού της Νοτρ Νταμ μετά την καταστροφική πυρκαγιά που έπληξε το κτίριο πριν από πέντε χρόνια, ένα από τα διαμάντια της κληρονομιάς του Μακρόν. (Αλλά ένα που οι κλέφτες δεν θα μπορούσαν να κλέψουν.)
Νωρίτερα φέτος, ανακοίνωσε σχέδια για μια «νέα αναγέννηση του Λούβρου» — μια δαπανηρή ανακαίνιση του μουσείου για την αναβάθμιση της υποδομής και της ασφάλειάς του, καθώς και τη μεταφορά του πιο επισκέψιμου πίνακα του, της «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, σε δική του αίθουσα.
Το έργο έχει πλέον αποκτήσει πλέον επείγοντα χαρακτήρα. Ο Μακρόν ζήτησε προτάσεις για την επιτάχυνση της υλοποίησης των πτυχών που σχετίζονται με την ασφάλεια — συμπεριλαμβανομένων καμερών παρακολούθησης νέας γενιάς, βελτιωμένης ανίχνευσης περιμέτρου και νέου κεντρικού χώρου ελέγχου ασφάλειας — οι οποίες πρέπει να βρίσκονται στο γραφείο του μέχρι την επόμενη εβδομάδα, δήλωσε η κυβερνητική εκπρόσωπος Μοντ Μπρεζόν.
Αυτό, φυσικά, έχει ένα κόστος.
Και για την εύθραυστη μειοψηφική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Σεμπαστιάν Λςκορνί, η οποία αντιμετωπίζει μια δύσκολη μάχη στην προσπάθειά της να συγκρατήσει τα δημόσια οικονομικά, ενώ παράλληλα επενδύει δισεκατομμύρια σε προτεραιότητες όπως η άμυνα και η επανεκβιομηχάνιση, η ασφάλεια των μουσείων μπορεί να μην φαίνεται ως ο πιο επείγων λόγος για να αντληθούν χρήματα από τα κρατικά ταμεία.
«Υπάρχουν δημοσιονομικοί περιορισμοί, αλλά έχουν γίνει οικονομικές υποσχέσεις για το Λούβρο και πρέπει να τηρηθούν», δήλωσε η Βαλερί Μποντ, που εκπροσωπεί το προσωπικό του Λούβρου στο διοικητικό συμβούλιο του μουσείου.
«Το Λούβρο αυτοχρηματοδοτείται κατά 68%, το οποίο είναι τεράστιο ποσοστό. Όσον αφορά το υπόλοιπο του προϋπολογισμού, το κράτος δεν μπορεί πλέον να επιβάλει περικοπές στο μουσείο», πρόσθεσε.
Διαβάστε ακόμη
Κτηματαγορά: Ήπια η αύξηση των τιμών των ακινήτων φέτος – Τα δύο μεγάλα «αγκάθια»
Anaconda Lobe-Tendon: Ένα…φίδι που παράγει ενέργεια από τα κύματα
Η Formula 1 αλλάζει πίστα: Οι αγώνες του μέλλοντος θα γίνονται στον αέρα (vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.