Η στροφή των Ευρωπαίων ταξιδιωτών προς ήπιους, ασφαλείς και λιγότερο κορεσμένους προορισμούς δεν είναι πια καλοκαιρινό φαινόμενο. Η τάση, που έγινε αισθητή πέρυσι τον χειμώνα και ενισχύθηκε το καλοκαίρι, φαίνεται πως επεκτείνεται δυναμικά και στους χειμερινούς μήνες.
Η εικόνα αυτή προκύπτει από τη μεγάλη κυλιόμενη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC) σε συνεργασία με τη Mindhaus, που κατέγραψε τις προτιμήσεις χιλιάδων Ευρωπαίων. Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι μεσογειακοί προορισμοί —και ειδικά η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία— σημειώνουν αύξηση 7% στις προθέσεις ταξιδιών σε σχέση με πέρυσι.
Ο Νότος πρωταγωνιστεί
Στην πρώτη εξάδα των χωρών που σκοπεύουν να επισκεφθούν οι Ευρωπαίοι μέσα στους επόμενους πέντε μήνες βρίσκονται η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Γερμανία και η Ελλάδα. Συνολικά, το 73% των ερωτηθέντων σχεδιάζει κάποιο ταξίδι ως τα τέλη Μαρτίου, ποσοστό σταθερό σε σχέση με το 2024. Ωστόσο, οι προορισμοί του ευρωπαϊκού Νότου και των μεσογειακών ακτών αυξάνουν το μερίδιό τους από 45% σε 52%, δείχνοντας μια σαφή μετατόπιση προς περιοχές με ήπιο κλίμα.
Μόνο το 18% σκοπεύει να ταξιδέψει στη Δυτική Ευρώπη, 16% στη Βόρεια, 7% στην Κεντρική και 4% στην Ανατολική Ευρώπη.
Ταξίδια με λογική και ασφάλεια
Η κλιματική κρίση φαίνεται να αλλάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες: οι Ευρωπαίοι αποφεύγουν πλέον ακραίες θερμοκρασίες και περιοχές με ασταθή καιρό ή ιστορικό φυσικών φαινομένων. Παράλληλα, η οικονομική επιφυλακτικότητα αυξάνεται. Οι ταξιδιώτες δηλώνουν πιο συγκρατημένοι στις δαπάνες τους, ακόμη και όσοι ανήκουν στις κατηγορίες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση.
Η ηλικιακή ομάδα 45–54 ετών αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» των ταξιδιών για τον φετινό χειμώνα, συχνά με όλη την οικογένεια. Οι νεότεροι, κάτω των 30, εμφανίζονται με περιορισμένα σχέδια ταξιδιών για τη χειμερινή περίοδο.
Αλλαγή εποχής και προτεραιοτήτων
Ο συνωστισμός και η υπερσυγκέντρωση τουριστών σε δημοφιλείς περιοχές αποθαρρύνουν ολοένα και περισσότερους. Οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος, που συνοδεύονται από υψηλές θερμοκρασίες και πολυκοσμία, χάνουν έδαφος, παρότι παραμένουν οι πιο δημοφιλείς μήνες διακοπών στην Ευρώπη.
Αντίθετα, ο χειμερινός τουρισμός τύπου “ήλιος και θάλασσα” κερδίζει δυναμική — ένα γεγονός ιδιαίτερα ευνοϊκό για χώρες όπως η Ελλάδα. Παρότι τα city breaks παραμένουν η κορυφαία επιλογή (20%), το 19% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι θα αναζητήσει ήλιο και θάλασσα μέσα στον χειμώνα, ενώ ένα 18% σχεδιάζει ταξίδια με πολιτιστικό χαρακτήρα.
Τι μετράει περισσότερο για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες
Η ασφάλεια αποτελεί το σημαντικότερο κριτήριο επιλογής προορισμού (20%), ακολουθούμενη από το κλίμα (15%) και τις ελκυστικές προσφορές (13%). Στην εξίσωση μπαίνουν ακόμη η φιλικότητα των ντόπιων (12%), το χαμηλό κόστος ζωής (10%) και ο υπερτουρισμός (10%).
Ο Νότος ως προορισμός όλου του χρόνου
«Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα είναι η αυξανόμενη προτίμηση για μεσογειακούς προορισμούς», σημειώνει ο Κωνσταντίνος Τριανταφύλλης, γενικός διευθυντής της Mindhaus. «Η περίοδος αιχμής επεκτείνεται και η Μεσόγειος μετατρέπεται σε προορισμό για όλο τον χρόνο».
Η Ευρώπη, όπως φαίνεται, αναθερμαίνει τη σχέση της με τον Νότο — αυτή τη φορά όχι μόνο για τα καλοκαίρια της, αλλά και για τους χειμώνες που υπόσχονται ήλιο, γαλήνη και μια διαφορετική ποιότητα ζωής.
Διαβάστε ακόμη
UBS: «Καύσιμο» για νέα άνοδο στη Wall Street τα εταιρικά κέρδη, η Fed και οι επενδύσεις σε AI
Louis Vuitton Neverfull: Η τσάντα που δεν γεμίζει ποτέ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.