Η βιομηχανία αυτοκινήτων στη Γερμανία βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπη με έναν νέο πονοκέφαλο: η έλλειψη ημιαγωγών έχει πλέον πάρει τέτοια έκταση που δεν απειλεί απλώς με καθυστερήσεις αλλά με ενδεχόμενες αναστολές παραγωγής. Η κρίση αυτή δεν γεννήθηκε χθες — είναι αποτέλεσμα συσσωρευμένων προβλημάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού, σε μια εποχή που η τεχνολογία «τσιπ» έγινε πλέον κορμός για κάθε όχημα στη γραμμή.

Η κατάσταση οξύνεται καθώς μεγάλες εταιρίες όπως η Volkswagen αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο διακοπής της παραγωγής για συγκεκριμένα μοντέλα. Εργοστάσια όπου λειτουργούσαν κανονικά αντιμετωπίζουν μερική απασχόληση για χιλιάδες εργαζόμενους. Παράλληλα, άλλες εταιρίες, όπως η Mercedes‑Benz, δηλώνουν προς το παρόν ότι είναι ασφαλείς, χάρη στην έγκαιρη αντιστροφή της πορείας προμηθειών.

Αντίδραση και μεσοπρόθεσμα σχέδια

Η γερμανική κυβέρνηση και οικονομικοί αναλυτές τονίζουν πως η κρίση των ημιαγωγών αποκαλύπτει βασικές αδυναμίες: την έλλειψη κάθετης ολοκλήρωσης, την υπερβολική εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές και την απουσία αντιστάθμισης κινδύνου σε κρίσιμα εξαρτήματα. Η απάντηση σχετίζεται όχι μόνο με έκτακτα μέτρα αλλά και με μακροχρόνιες επενδύσεις σε παραγωγικά και τεχνολογικά κεφάλαια μέσα στην Ευρώπη.

Η πραγματικότητα είναι πως οι γραμμές παραγωγής αυτοκινήτων — οι οποίες για δεκαετίες θεωρούνταν παράδειγμα βιομηχανικής αξιοπιστίας — νιώθουν τώρα τον κλονισμό του «μηχανισμού» που τις τροφοδοτεί. Αν δεν επιβληθεί αλλαγή, η κρίση δεν θα περιοριστεί στη Γερμανία αλλά θα διαχυθεί στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της.

Διαβάστε ακόμη 

Η UniCredit απλώνει χρηματοοικονομικά «πλοκάμια» σε όλη την Ευρώπη

Δισεκατομμυριούχοι απευθύνονται σε αυτόν για να ζήσουν ως τα βαθιά γεράματα

Συνέντευξη: Κώστας Βαρώτσος – H ιδέα πίσω από το νέο Πεντάγωνο και την Κιβωτό Εθνικής Μνήμης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα