Η Ευρώπη ετοιμάζεται για συμφόρηση στα σύνορα από την Κυριακή, 12 Οκτωβρίου, λόγω της εφαρμογής – μετά από μακροχρόνιες καθυστερήσεις – του νέου συστήματος ελέγχων βιομετρικών στοιχείων.
Αεροδρόμια, λιμάνια και συνοριακοί σταθμοί σε όλη την Ευρώπη προετοιμάζονται τεράστιες ουρές, που θα δοκιμάσουν τα νεύρα και την υπομονή των ταξιδιωτών, καθώς τίθεται σε εφαρμογή το νέο Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (Entry-Exit System, EES) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο θα ελέγχει τα δακτυλικά αποτυπώματα και τις βιομετρικές φωτογραφίες ταξιδιωτών.
Το EES αφορά τους υπηκόους τρίτων χωρών που εισέρχονται στη ζώνη Σένγκεν, η οποία περιλαμβάνει 25 χώρες της ΕΕ καθώς και την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Ωστόσο, δεν θα εφαρμόζεται σε όσους διαθέτουν άδεια διαμονής ή μακροχρόνια βίζα της ΕΕ.
Η εφαρμογή του συστήματος θα ξεκινήσει σταδιακά, με καταγραφές δακτυλικών αποτυπωμάτων και φωτογραφιών όσων εισέρχονται ή εξέρχονται από την ΕΕ σε συγκεκριμένα σημεία ελέγχου, για ένα μεταβατικό διάστημα έξι μηνών πριν τεθεί πλήρως σε εφαρμογή.
Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, λιμάνια και σιδηροδρομικοί σταθμοί έχουν εγκαταστήσει νέα μηχανήματα για τους ελέγχους, που θα επιτρέπουν στις αρχές να διασταυρώνουν στοιχεία για το μεταναστευτικό καθεστώς των ταξιδιωτών και να εντοπίζουν αυτόματα όσους υπερβαίνουν τη διάρκεια παραμονής τους.
«Θα γνωρίζουμε ποιος εισέρχεται στην ΕΕ, πότε και πού. Είναι η ψηφιακή ραχοκοκαλιά της νέας μας προσέγγισης στη διαχείριση των συνόρων» εξήγησε ο επίτροπος εσωτερικών υποθέσεων και μετανάστευσης, Μάγκνους Μπρούνερ.
Σταδιακή εφαρμογή
Το σύστημα είχε καθυστερήσει πολλές φορές λόγω ανησυχιών ότι τα πληροφοριακά δίκτυα δεν ήταν έτοιμα και ότι οι ταξιδιώτες θα αντιμετώπιζαν σοβαρές δυσκολίες. Το σύστημα είχε αρχικά προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2022, όμως τελικά τα κράτη-μέλη αποφάσισαν να το εφαρμόσουν σταδιακά, με πλήρη λειτουργία από τις 10 Απριλίου 2026, οπότε και θα αντικαταστήσει πλήρως τα χειροκίνητα σφραγίσματα στα διαβατήρια.
Οι νέοι έλεγχοι αποτελούν προσπάθεια ενίσχυσης της εποπτείας της ΕΕ για ταξίδια χωρίς βίζα διάρκειας έως 90 ημερών, βελτίωσης της ασφάλειας των συνόρων και —σε βάθος χρόνου— μείωσης των χρόνων αναμονής στους ελέγχους διαβατηρίων.
Κατά την πρώτη άφιξη στα σύνορα, οι επισκέπτες θα πρέπει να εγγραφούν στο νέο σύστημα σαρώνoντας το διαβατήριό τους και δίνοντας δακτυλικά αποτυπώματα και φωτογραφία. Αν και η ίδια η διαδικασία διαρκεί μόλις ένα με δύο λεπτά, ενδέχεται να προκληθούν καθυστερήσεις λόγω του σωρευτικού χρόνου αναμονής κατά την είσοδο.
Ανησυχία για ουρές στη Βρετανία
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αρχές εκφράζουν φόβους για μεγάλες καθυστερήσεις κυρίως το καλοκαίρι του 2026, κυρίως στις σχολικές διακοπές.
Το υπουργείο Μεταφορών έχει ήδη εξασφαλίσει δύο μεγάλους χώρους στο Κεντ για τα οχήματα που περιμένουν να επιβιβαστούν στο Eurotunnel ή να περάσουν από το λιμάνι του Ντόβερ, ώστε να αποφευχθεί η συμφόρηση του οδικού δικτύου.
Στο Eurotunnel, ενώ οι σημερινοί έλεγχοι γίνονται εντός του οχήματος, το νέο σύστημα απαιτεί από τους επιβάτες να σταθμεύουν σε ειδικές θέσεις και να βγαίνουν για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία, κάτι που σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης θα διαρκεί περίπου δύο λεπτά ανά επιβάτη.
«Οι έλεγχοι αυτοί αποτελούν σημαντική αλλαγή για τους Βρετανούς ταξιδιώτες, γι’ αυτό εργαστήκαμε στενά με τους Ευρωπαίους εταίρους μας ώστε η μετάβαση να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά» σχολίασε ο Βρετανός υφυπουργός για την ασφάλεια των συνόρων και το άσυλο, Άλεξ Νόρις.
Η βρετανική κυβέρνηση έχει διαθέσει 10,5 εκατ. λίρες για την προσαρμογή λιμανιών και εταιρειών μεταφορών, κυρίως για τη δημιουργία χώρων δοκιμών.
Ο Σιμόν Λεζέν, ανώτερος διευθυντής της Eurostar, χαρακτήρισε τη «σταδιακή εφαρμογή του EES ιδιαίτερα καλοδεχούμενη». Όπως είπε, «θα βοηθήσει στη διασφάλιση μιας πιο ομαλής λειτουργίας και θα επιτρέψει στους πελάτες να εξοικειωθούν με τη διαδικασία».
Αν και το νέο σύστημα μοιάζει με τα ηλεκτρονικά e-gates που λειτουργούν ήδη σε πολλά αεροδρόμια, αναμένεται να υπάρξουν καθυστερήσεις, καθώς η πρώτη εγγραφή των βιομετρικών στοιχείων στις βάσεις δεδομένων διαρκεί περισσότερο.
Η ένωση ACI Europe, που εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, υπενθύμισε για το σκοπό αυτό ότι «η ευθύνη για τη διαχείριση των συνοριακών σημείων ανήκει στα κράτη-μέλη και όχι στους διαχειριστές των αεροδρομίων».
Πώς θα εφαρμοστεί
Οι περισσότερες χώρες έχουν θέσει ένα χρονικό πλαίσιο προσαρμογής, στα σημεία εισόδου/εξόδου τους.
Για παράδειγμα, η Ολλανδία θα ξεκινήσει το EES στα λιμάνια IJmuiden και Eemshaven, με το διεθνές αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ να ακολουθεί στις 3 Νοεμβρίου.
Στη Γερμανία, οι έλεγχοι θα αρχίσουν από το αεροδρόμιο του Ντίσελντορφ την Κυριακή, και θα επεκταθούν στα Φρανκφούρτη και Μόναχο, πριν καλύψουν λιμάνια και χερσαία σύνορα.
Σημειωτέον πως το νέο σύστημα δεν θα ισχύει για τους ταξιδιώτες που φθάνουν στην Κύπρο και την Ιρλανδία, τις μόνες δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτός της ζώνης Σένγκεν. Οι χώρες αυτές θα συνεχίσουν να σφραγίζουν τα διαβατήρια χειροκίνητα.
Διαβάστε ακόμη
Τι συμφώνησαν Κυριάκος Μητσοτάκης και Γεράσιμος Σκλαβενίτης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.