Στην Ευρώπη του 2025, το κινητό έχει γίνει η νέα εφημερίδα των νέων. Εκεί όπου κάποτε ξεκινούσε η ημέρα με πρωινές ειδήσεις στο ραδιόφωνο, τώρα αρχίζει με το scroll στο Instagram και το TikTok. Η νεολαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν χρησιμοποιεί πλέον τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόνο για διασκέδαση ή επικοινωνία, αλλά και για ενημέρωση, συζήτηση και πολιτική έκφραση.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, πάνω από 6 στους 10 νέους ηλικίας 15–24 ετών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν καθημερινά τα social media για να παρακολουθούν περιεχόμενο σχετικό με κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Το Instagram, το TikTok και το X (πρώην Twitter) είναι οι πλατφόρμες με τη μεγαλύτερη απήχηση, ενώ τα νέα αυτά ευρήματα έρχονται σε μια περίοδο που αρκετές ευρωπαϊκές χώρες εξετάζουν απαγορεύσεις χρήσης από ανήλικους.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, με κοινή δήλωση των υπουργών της, ζητά αυστηρότερη προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο και καθιέρωση ελάχιστης ηλικίας πρόσβασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο στόχος είναι να περιοριστεί η έκθεση των ανηλίκων σε παράνομο ή εξτρεμιστικό περιεχόμενο και να ενισχυθούν τα ψηφιακά φίλτρα ασφαλείας.
Παρά ταύτα, οι νέοι συνεχίζουν να εμπιστεύονται τα social media ως βασική πηγή ενημέρωσης. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 71% των νέων Ευρωπαίων αισθάνονται σίγουροι ότι μπορούν να εντοπίζουν ψευδείς ειδήσεις και να προστατεύονται από παραπληροφόρηση. Οι πιο συχνές πρακτικές που χρησιμοποιούν είναι η επαλήθευση της πηγής, ο έλεγχος σχολίων και αντιδράσεων και η εξέταση αν οι εικόνες ή τα βίντεο είναι αυθεντικά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η πολιτική συμπεριφορά των νέων στο διαδίκτυο. Οι ηλικίες 15–24 ετών είναι πιο πιθανό από τους μεγαλύτερους να ακολουθούν λογαριασμούς διεθνών οργανισμών, πολιτικών της ΕΕ και ευρωπαϊκών κομμάτων, δείχνοντας ότι η ψηφιακή ενημέρωση έχει αποκτήσει και θεσμική διάσταση.
Ωστόσο, η συχνή έκθεση σε παραπληροφόρηση παραμένει σημαντικός κίνδυνος. Το 46% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι έχουν έρθει σε επαφή με ψευδές ή παραπλανητικό περιεχόμενο μέσα στην τελευταία εβδομάδα. Οι άνδρες, μάλιστα, αναφέρουν συχνότερα τέτοιες εμπειρίες σε σχέση με τις γυναίκες.
Παρότι οι νεότεροι συμμετέχουν ενεργά — κάνοντας like, share ή private συζητήσεις — μόνο το 18% σχολιάζει δημόσια, ποσοστό χαμηλότερο από κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα. Αυτό δείχνει ότι η νέα γενιά προτιμά την παρακολούθηση και τη διακριτική συμμετοχή από την ανοιχτή αντιπαράθεση.
Καθώς η Ευρώπη προχωρά σε μια πιο ψηφιακή εποχή, το ερώτημα δεν είναι αν οι νέοι θα μείνουν στα social media — αλλά πώς θα προστατευθούν χωρίς να χάσουν τη φωνή τους. Η επόμενη μάχη της ΕΕ δεν είναι πια μόνο για την ιδιωτικότητα, αλλά για την ισορροπία ανάμεσα στην ελευθερία και την ασφάλεια στην εποχή της οθόνης.
Διαβάστε ακόμη
Στρατηγική συνεργασία ΔΕΠΑ Εμπορίας – ΑΚΤΩΡ Energy για μεταφορά LNG
Πληθωρισμός και Fed: Το δίδυμο που μπορεί να φρενάρει το ράλι του AI στη Wall Street
187.000 ειδοποιητήρια «φωτιά» για ανασφάλιστα και απλήρωτα οχήματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.