search icon

Ναυτιλία

22ο Navigator 2023: Η ναυτιλία αμφιταλαντεύεται μεταξύ προκλήσεων και διλημμάτων

Η τρίτη κλειστή συζήτηση που διοργάνωσε η NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, στο πλαίσιο του 22ου NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERSFORUM, "Master the Change" που πραγματοποιήθηκε στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, με τη συμμετοχή τριών Ελληνικών Think Tanks. ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ, ΕΛΙΑΜΕΠ & ΙΟΒΕ

Θέματα που αφορούν το παγκόσμιο γίγνεσθαι και κατ’ επέκταση είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ναυτιλία, όπως η πράσινη μετάβαση, τα γεωπολιτικά τεκταινόμενα, η μεταβολή – εξέλιξη των απόψεων και του αξιακού συστήματος των Ελλήνων μετά το πέρας πολλαπλών κρίσεων απασχόλησαν την  τρίτη κλειστή συζήτηση που διοργάνωσε η NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, στο πλαίσιο του 22ου NAVIGATOR 2023 THE SHIPPING DECISION MAKERSFORUM, “Master the Change” που  πραγματοποιήθηκε  στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, με τη συμμετοχή τριών Ελληνικών Think Tanks. ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ, ΕΛΙΑΜΕΠ & ΙΟΒΕ.

Η Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants, καλωσόρισε τους συμμετέχοντες τονίζοντας ότι “όλος ο κόσμος αμφιταλαντεύεται μεταξύ προκλήσεων και διλημμάτων, το ίδιο και η ναυτιλία. Έτσι, για πρώτη φορά η παρουσία των τριών μεγάλων Think Tanks της Ελλάδας και η ανταλλαγή απόψεων είναι πολύ σημαντική και σίγουρα θα έχει πολλά να προσφέρει”.

Στις μελλοντικές προκλήσεις για την Ελλάδα αναφέρθηκε η Δρ. Μακαντάση Φαίη, Διευθύντρια Ερευνών του ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις. Πέραν των οικονομικών προκλήσεων και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που χρειάζεται να γίνουν για τον εκσυγχρονισμό της χώρας  επισήμανε ότι δυο σημαντικές προκλήσεις είναι η κλιματική αλλαγή και το δημογραφικό. Εξήγησε με απλά λόγια τι σημαίνει κλιματική αλλαγή για την χώρα μας  και πώς αυτή επηρεάζει νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Επίσης, τόνισε πως ο πληθυσμός της Ελλάδας στο μέλλον μειώνεται σύμφωνα με όλες τις δημογραφικές προβολές και βαίνει γηράσκων, επηρεάζοντας όχι μόνο τις εργασιακές και εκπαιδευτικές πολιτικές, την κοινωνική πρόνοια, το ασφαλιστικό αλλά και την γεωπολιτική στρατηγική και ασφάλεια της.

Ενδιαφέρον στοιχείο από όσα είπε είναι πως εσφαλμένα το δημογραφικό θεωρείται πρόβλημα των τελευταίων δεκαετιών καθ’ ότι από το 1940 καμία γενιά δεν αναπληρώθηκε, αφού βρισκόμαστε κάτω από το 2,1 παιδιά ανά γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας, που συνιστά το όριο αναπλήρωσης των γενεών. Τέλος, αναφέρθηκε σε μελέτες που έχει εκπονήσει η διαΝΕΟσις και αφορούν στην γαλάζια οικονομία.

Η Μαρία Γαβουνέλη Γενική Διευθύντρια, ΕΛΙΑΜΕΠ &  Καθηγήτρια, Νομική Σχολή, ΕΚΠΑ, μίλησε για την ελληνική ναυτιλία, ως πρωταρχικό ζήτημα ασφάλειας και την ανάγκη να καθοριστούν με σαφήνεια οι θαλάσσιες διαδρομές, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική ναυτιλία.

Η κυρία Γαβουνέλη αναγνώρισε τις τρεις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία, την εφαρμογή του ψηφίσματος του ΙΜΟ για τις ναυτιλιακές εκπομπές, την οδηγία της ΕΕ για τη δέουσα επιμέλεια στο ευρύτερο πλαίσιο των εκτιμήσεων για το ESG και τις ευρύτερες συζητήσεις για μια ναυτιλιακή λωρίδα στον Ινδό-Ειρηνικό για να αντισταθμίσει την κινεζική πρωτοβουλία Belt & Road. Όπως είπε συγκεκριμένα, όλα αυτά είναι ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια και νοούνται με την ευρύτερη δυνατή έννοια, τα οποία αναδεικνύουν τον ουσιαστικό ρόλο που έχει διαδραματίσει και θα συνεχίσει να διαδραματίζει η ναυτιλία στη διεθνή σκηνή.

Τη συζήτηση έκλεισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο ΟΠΑ, ο οποίος μίλησε για το πώς η ελληνική ναυτιλία μπορεί να βοηθήσει με τρεις πρακτικούς τρόπους την παγκόσμια οικονομία. Ο ένας είναι η εξαγωγή υπηρεσιών σε παγκόσμιο επίπεδο, ο δεύτερος είναι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας και ο τρίτος είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας στη χώρα. Ανέφερε πως ο κόσμος διανύει μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών και πως είναι σημαντική η εξειδικευμένη γνώση και η κατεύθυνση για το πώς διασυνδέονται οι τομείς και ποιες είναι οι προτεραιότητες.

Πιο συγκεκριμένα, ο κύριος Βέττας εστίασε στις τάσεις που υπάρχουν στην παγκόσμια οικονομία και τις προκλήσεις που αναμένονται, όπως και για το πώς μπορεί να επηρεαστεί ο ρόλος της ναυτιλίας από αυτές και ειδικότερα την επιβράδυνση της μεγέθυνσης των οικονομιών της Ευρώπης, τις γεωπολιτικές προκλήσεις για τις επιδράσεις της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών. Αναφέρθηκε επίσης στην εγχώρια οικονομία και στο ρόλο που παίζει η ναυτιλία σε αυτήν, με βάση προηγούμενες και τρέχουσες ειδικές μελέτες του ΙΟΒΕ. Συσχέτισε, τέλος, την δυναμική της ελληνικής οικονομίας όπως αυτή έχει διαμορφωθεί από τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, καθώς και τις ευκαιρίες που υπάρχουν τα επόμενα χρόνια αλλά και τις συνθήκες ώστε να τεθεί μεσοπρόθεσμα σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης.

Διαβάστε ακόμη

Τι απέγιναν οι δράσεις της «Έκθεσης Πισσαρίδη» – Πού βρισκόμαστε τρία χρόνια μετά (pic)

Το πλάνο ανάπτυξης της Jumbo εν μέσω αναταράξεων και τα μελλοντικά μερίσματα

Νέος γύρος μακροχρόνιων μισθώσεων για τέσσερα ΞΕΝΙΑ από Κρήτη μέχρι Ξάνθη (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version