search icon

Ναυτιλία

Οι εφοπλιστές με το βλέμμα στραμμένο σε ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς LNG

Η χαρτογράφηση της παγκόσμιας αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου

Στη γενικότερη εικόνα της αγοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2024, η ναυτιλία γνώρισε σημαντικές διαταραχές και μετατοπίσεις που άλλαξαν σημαντικά τις παγκόσμιες εμπορικές διαδρομές και τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς.

Το έτος ξεκίνησε με υλικοτεχνικές προκλήσεις, οι οποίες αναδείχθηκαν ιδιαίτερα από τα επίμονα χαμηλά επίπεδα νερού στη Διώρυγα του Παναμά, τα οποία περιόρισαν τις διελεύσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Επιτείνοντας αυτές τις προκλήσεις, οι μετακινήσεις των πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ μέσω της διώρυγας του Σουέζ σταμάτησαν εντελώς από τα μέσα Ιανουαρίου, γεγονός που επέβαλε τη στρατηγική ανακατεύθυνση των φορτίων κατά μήκος εναλλακτικών διαδρομών» επισημαίνει η Χαρά Γεωργούση αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal:

«Η ζήτηση για ΥΦΑ στην Ασία παρέμεινε ισχυρή, τροφοδοτούμενη από την ανταγωνιστική τιμολόγηση και τη δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων. Αυτή η έντονη αύξηση της ζήτησης εντός της Ασίας έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το πιο υποτονικό σενάριο που παρατηρείται στην Ευρώπη, όπου οι εισαγωγές ΥΦΑ έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τη δυναμική της εσωτερικής αγοράς και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας» και εξηγεί:

«Πιο συγκεκριμένα, η ΒΑ Ασία παρουσίασε αύξηση 4,02% στις εισαγωγές ΥΦΑ κατά το α’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, με την Κίνα να ηγείται ιδιαίτερα αυτής της ανόδου με αύξηση 23,44%. Η ΝΑ Ασία είδε επίσης σημαντική ώθηση, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 29,53% – η Ινδία ηγήθηκε αυτής της αύξησης με αύξηση 44,78%, ακολουθούμενη από την Ταϊλάνδη με 31,17% και το Πακιστάν με 15,7%. Αντίθετα, οι εισαγωγές ΥΦΑ στην Ευρώπη το α’ τρίμηνο του 2024 ήταν κατά 14,84% χαμηλότερες από ό,τι το α’ τρίμηνο του 2023, αντανακλώντας ευρύτερες περιφερειακές αλλαγές στις στρατηγικές προμήθειας και κατανάλωσης ενέργειας».

Ναυπηγήσεις

Σύμφωνα με την ανάλυση, συνολικά, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, έχουν παραγγελθεί συνολικά 29 πλοία, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση σε σχέση με τα 19 πλοία που παραγγέλθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Ταυτόχρονα, οι συνολικές παραδόσεις για το α’ τρίμηνο του 2024 ανέρχονται σε 12, γεγονός που αντανακλά αύξηση από τις 9 παραδόσεις πλοίων που καταγράφηκαν το α’ τρίμηνο του 2023. Η σημαντική αύξηση των νέων παραγγελιών πλοίων, σε συνδυασμό με τη σταθερή αύξηση των παραδόσεων πλοίων, υποδηλώνει ότι η αγορά αναμένει αυξημένη ζήτηση για LNG.

Οι ναύλοι

Εν μέσω της ισχυρής αύξησης του στόλου LNG κατά σχεδόν 5% για το α’ τρίμηνο του 2024, οι ναύλοι παρουσίασαν καθοδικές πιέσεις. Ειδικότερα, οι μέσες τιμές spot για τα πλοία 174K cbm σημείωσαν μείωση 39,56% από το 1ο τρίμηνο του 2023 έως το 1ο τρίμηνο του 2024, ενώ οι τιμές spot για τα πλοία 160K cbm κατέγραψαν μείωση 36,62%. Παρόμοια τάση παρατηρήθηκε και στις τιμές T/C σε διαφορετικά μεγέθη πλοίων και διάρκειες συμβολαίων εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος. Για παράδειγμα, το ποσοστό T/C 1 έτους για ένα πλοίο 160K cbm μειώθηκε κατά περίπου 61,16%, ενώ τα πλοία 174K cbm παρουσίασαν μειώσεις της τάξης του 64,12%. Ομοίως, τα ποσοστά T/C 3 ετών παρουσίασαν μείωση περίπου 44,30% για τα πλοία 160K cbm και 48,39% για τα πλοία 174K cbm.

Second Hand

Η αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, με 5 πλοία να αλλάζουν ιδιοκτησία το πρώτο τρίμηνο του 2024. Παρατηρήθηκε μια στρατηγική προτίμηση για μεγαλύτερα, νεότερα πλοία που όχι μόνο υπόσχονται βελτιωμένη επιχειρησιακή απόδοση και αυξημένη χωρητικότητα φορτίου, αλλά προσφέρουν επίσης παρατεταμένη επιχειρησιακή διάρκεια ζωής και ενσωματώνουν τις τελευταίες τεχνολογίες για αυξημένες επιδόσεις και περιβαλλοντική συμμόρφωση.

«Αυτές οι εξαγορές καταδεικνύουν την προληπτική στάση του κλάδου για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του στόλου ως απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση, υπογραμμίζοντας τη σημασία των οικονομιών κλίμακας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε αυτόν τον δυναμικό τομέα της αγοράς» επισημαίνει η Χαρά Γεωργούση:

«Είναι αξιοσημείωτο ότι δεν έχει αναφερθεί καμία διάλυση πλοίου από τον Ιούλιο του 2023, γεγονός που υποδηλώνει περαιτέρω το νεανικό προφίλ του στόλου και την εστίαση του κλάδου στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων του αντί της σταδιακής απόσυρσης παλαιότερων πλοίων. Ωστόσο, εάν οι συνθήκες της αγοράς παραμείνουν σε πτωτική τροχιά, ενδέχεται να δούμε αύξηση των κατεδαφίσεων κατά το υπόλοιπο έτος, ιδίως καθώς τα παλαιότερα πλοία ολοκληρώνουν τις μακροχρόνιες ναυλώσεις τους».

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΕΝ: Έρχεται μπαράζ διαγωνισμών έργων αποθήκευσης για να στηριχθεί η αγορά των ΑΠΕ

Πώς θα διαμορφωθούν τα ενοίκια των γραφείων τη διετία 2024- 2025 στην Αθήνα – Οι τιμές (διαγράμματα)

Πλειστηριασμοί: Εβδομάδα ιστορικών ονομάτων, με «Λίρα», «Πετζετάκι» και… “Four Seasons” (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version