search icon

Ναυτιλία

Οι Έλληνες εφοπλιστές ξοδεύουν εκατομμύρια και επενδύουν στην ανανέωση του στόλου τους

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 24% των παγκόσμιων παραγγελιών σε δεξαμενόπλοια, το 12% σε bulk carriers, το 9% σε containerships, το 6% σε LNG carriers και το 15% σε LPG carriers

Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σε φάση έντονης ανανέωσης, με τις παραγγελίες νέων πλοίων να αυξάνονται σε όλους τους βασικούς κλάδους. Η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί.

Σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης της Xclusiv Shipbrokers επικυρωμένα έως τον περασμένο Αύγουστο, οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 24% των παγκόσμιων παραγγελιών σε δεξαμενόπλοια, το 12% σε bulk carriers, το 9% σε containerships, το 6% σε LNG carriers και το 15% σε LPG carriers.

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την ηγετική θέση της ελληνικής ναυτιλίας, που επενδύει συστηματικά στην ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου της. Στα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου (bulk carriers) ο παγκόσμιος στόλος φτάνει στα 14.450 πλοία, με μέση ηλικία τα 12,6 χρόνια. Σχεδόν ένα στα δέκα πλοία που πλέουν σήμερα αντιστοιχεί σε παραγγελία νέας ναυπήγησης. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν 162 πλοία υπό κατασκευή, δηλαδή το 12% των παγκόσμιων παραγγελιών.

Στα δεξαμενόπλοια (tankers) η εικόνα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή. Από τα 7.800 πλοία που συναποτελούν τον παγκόσμιο στόλο πάνω από το 15% βρίσκεται σε φάση ανανέωσης. Οι Ελληνες βρίσκονται στην κορυφή, με 288 πλοία υπό παραγγελία, δηλαδή το 24% του παγκόσμιου βιβλίου.

Στα containerships, τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου, ο στόλος αριθμεί 6.970 πλοία, με μέση ηλικία τα 13,9 χρόνια. Η τάση για νέες παραγγελίες είναι επίσης έντονη, με 972 πλοία υπό κατασκευή. Οι Ελληνες έχουν ήδη παραγγείλει 86 πλοία, που αντιστοιχούν στο 9% του συνόλου.

Η μεγαλύτερη έκρηξη σημειώνεται στα LNG carriers, καθώς η παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση ωθεί σε τεράστιες επενδύσεις. Σχεδόν τέσσερα στα δέκα πλοία του στόλου των 830 LNG carriers βρίσκονται υπό παραγγελία. Οι Ελληνες έχουν 51 παραγγελίες σε εξέλιξη, οι περισσότερες για μεγάλα πλοία (χωρητικότητας 141k-200k CBM). Στον τομέα των LPG carriers που μεταφέρουν υγραέριο, ο στόλος φτάνει στα 1.668 πλοία, με αρκετά μεγαλύτερη μέση ηλικία (τα 16,2 χρόνια). Σχεδόν το 1/5 βρίσκεται σε φάση ανανέωσης, με τους Ελληνες να έχουν παραγγείλει 47 πλοία, σχεδόν τα μισά από αυτά στην κατηγορία VLGC, τα μεγαλύτερα πλοία του κλάδου.

Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ξεκάθαρο: η ναυτιλία περνά σε φάση έντονης ανανέωσης, με τις παραγγελίες να αυξάνονται και τον ελληνικό στόλο να διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες όχι μόνο παραμένουν στην κορυφή, αλλά και ενισχύουν την παρουσία τους σε όλους τους στρατηγικούς τομείς, από τα δεξαμενόπλοια έως τα LNG.

Αννα Αγγελικούση

Δύο ακόμη νεότευκτα πλοία προστέθηκαν στον στόλο της Alpha Bulkers Shipmanagement της κυρίας Αννας Αγγελικούση, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της στην παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου.

Πρόκειται για τα «M/V Alpha Legend» και «M/V Alpha Spirit», τα οποία παραδόθηκαν με επιτυχία και εντάχθηκαν στον στόλο της εταιρείας. Η κίνηση αυτή επιβεβαιώνει τη στρατηγική της εταιρείας να επενδύει σε νεότευκτα πλοία υψηλών προδιαγραφών, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς και τις αυξανόμενες απαιτήσεις για αποδοτικότητα και βιωσιμότητα. Με τις νέες παραδόσεις η Alpha Bulkers συνεχίζει να ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και την παρουσία της στον κλάδο, παραμένοντας μία από τις πλέον δραστήριες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στον χώρο του dry bulk.

Νίκος Τσάκος

Ολοκληρώθηκαν τα δοκιμαστικά ταχύτητας (speed trials) για το νεότερο απόκτημα του στόλου της Tsakos Energy Navigation (TΕΝ), το suezmax δεξαμενόπλοιο «M/T Silia T». Το πλοίο ναυπηγήθηκε στις γιάρδες της HD Hyundai Heavy Industries και αποτελεί μια νέα γενιά δεξαμενόπλοιων που συνδυάζει καινοτόμο σχεδιασμό με τις πρόσφατες τεχνικές, οικολογικές και ενεργειακά αποδοτικές προδιαγραφές. Το «M/T Silia T» εντάσσεται στη στρατηγική της TΕΝ για την ανανέωση και ενίσχυση του στόλου της με πλοία υψηλών προδιαγραφών, ικανά να ανταποκριθούν στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις προκλήσεις της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς.

Αλίκη Παληού

Αρχές του μήνα πραγματοποιήθηκε η ονοματοδοσία και παραλαβή του «M/T P. Tokyo», του δεύτερου πλοίου από το τρέχον πρόγραμμα ναυπήγησης της Performance Shipping Inc., συμφερόντων Αλίκης Σ. Παληού.

Το πλοίο κατασκευάστηκε στη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. στην Κίνα και είναι ένα σύγχρονο τάνκερ προϊόντων και αργού πετρελαίου, έτοιμο για μεταφορά LNG, με χωρητικότητα 114.000 DWT και τεχνολογία Tier III. Η παράδοση του «M/T P. Tokyo» ακολουθεί εκείνη του «M/T P. Massport» και σηματοδοτεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα στη στρατηγική της εταιρείας για ανανέωση και διεύρυνση του στόλου της. Δύο ακόμα πλοία βρίσκονται σε προγραμματισμένη παράδοση: ένα αδελφό LR2 aframax στις αρχές του 2026 και ένα LR1 chemical/product tanker στις αρχές του 2027. Τα τρία νέα πλοία LR2 έχουν ήδη εξασφαλίσει πενταετείς ναυλώσεις με την Clearlake Shipping Pte. Ltd., θυγατρική του ομίλου Gunvor, ενός από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους οίκους εμπορίας εμπορευμάτων στον κόσμο. Το «M/T P. Tokyo» είναι χρονοναυλωμένο για πέντε χρόνια με ημερήσιο ναύλο 31.000 δολάρια και με προαιρετική επέκταση για έκτο και έβδομο έτος.

Βύρων Βασιλειάδης

Στα τέλη Αυγούστου, σε μια σημαντική κίνηση που εδραιώνει την παρουσία της στην παγκόσμια αγορά δεξαμενοπλοίων, η Venergy Maritime του κ. Βύρωνα Βασιλειάδη άσκησε το συμβατικό της δικαίωμα και παρήγγειλε δύο δεξαμενόπλοια τύπου crude oil/product oil/chemical tankers, χωρητικότητας 50.000 DWT, από την K Shipbuilding, το κορυφαίο ναυπηγείο της Νότιας Κορέας. Λίγες ημέρες αργότερα η εταιρεία συμφώνησε στην απόκτηση του 47.500 dwt «STI Maestro» (2020), μιας από τις νεότερες μονάδες στον μεγάλο στόλο της Scorpio Tankers.

Η Venergy Maritime έχει επενδύσει έως τώρα 300 εκατ. δολάρια σε αγορές πλοίων και ναυπηγήσεις. Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί την αρχική παραγγελία δύο πανομοιότυπων πλοίων, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στα τέσσερα δεξαμενόπλοια υψηλών προδιαγραφών που θα ενταχθούν στον στόλο της το α’ και το β’ τρίμηνο του 2027.

Με αυτή την αποφασιστική επέκταση, η Venergy Maritime συνεχίζει τη στρατηγική της πορεία ανάπτυξης, προσαρμόζοντας τον στόλο της στις απαιτήσεις ενός μεταβαλλόμενου ενεργειακού και ναυτιλιακού τοπίου. Η εταιρεία, η οποία ήδη διαχειρίζεται τα «Captain Nikos» και «Captain Leon», βρίσκεται σε τροχιά ενίσχυσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων και της ανταγωνιστικότητάς της στην αγορά. Η επέκταση του στόλου της αντιπροσωπεύει ένα υπολογισμένο βήμα στο μακροπρόθεσμο σχέδιό της να δημιουργήσει έναν σύγχρονο, περιβαλλοντικά ευθυγραμμισμένο και εμπορικά ευέλικτο στόλο. Η κίνηση αυτή αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη θέση της εταιρείας στον τομέα των medium range (MR) tankers, που συνιστά βασικό σχέδιο ανάπτυξης εν μέσω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για ευέλικτες επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων.

Αριστείδης Πίττας

Η Euroseas, συμφερόντων της οικογένειας Πίττα, παρήγγειλε δύο σύγχρονα και αποδοτικά ενεργειακά containerships, χωρητικότητας 4.300 TEU, τα οποία θα ναυπηγηθούν στο ναυπηγείο Jiangsu New Yangzi Shipbuilding στην Κίνα, με προγραμματισμένη παράδοση τον Μάρτιο και τον Μάιο του 2028.

Η συνολική αξία κάθε πλοίου ανέρχεται σε περίπου 59,25 εκατ. δολάρια και η χρηματοδότηση θα καλυφθεί μέσω συνδυασμού δανεισμού και ιδίων κεφαλαίων. Τα νέα πλοία θα είναι αδελφά με τα δύο containerships της ίδιας κατηγορίας που είχε παραγγείλει η εταιρεία τον περσινό Οκτώβριο.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Euroseas Αριστείδης Πίττας σχολίασε σχετικά: «Παραμένουμε δεσμευμένοι στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του στόλου μας. Πιστεύουμε ότι η επένδυση σε οικολογικά intermediate-sized containerships σε έναν κλάδο με χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και γηρασμένο στόλο συνιστά στρατηγική επιλογή». Η κίνηση αυτή «εξασφαλίζει ότι η εταιρεία θα βρίσκεται σε ισχυρή θέση να αξιοποιήσει τις μελλοντικές ευκαιρίες της αγοράς, συνεχίζοντας παράλληλα να δημιουργεί μακροπρόθεσμη αξία για τους μετόχους της και πέραν των επομένων ετών, τα οποία είναι ήδη εξασφαλισμένα μέσω των υφιστάμενων ναυλοσυμφώνων».

Ανδρέας Μαρτίνος Jr

Η «Minerva Roxanne», ένα υπερσύγχρονο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carrier), καθελκύστηκε στα ναυπηγεία της Samsung Heavy Industries στη Νότια Κορέα για λογαριασμό της Minerva Gas, θυγατρικής του ομίλου Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου Τζούνιορ.

 

Με χωρητικότητα 174.000 κυβικά μέτρα, εξοπλισμένη με το προηγμένο σύστημα GTT Mark III Flex containment και ήδη ναυλωμένη από την ExxonMobil, η «Minerva Roxanne» ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής στον τομέα της μεταφοράς LNG. Το κόστος κατασκευής της ανέρχεται σε περίπου 215 εκατ. δολάρια και η παράδοσή της αναμένεται το 2026.

Το «Minerva Roxanne» αποτελεί έναν νέο σταθμό στη στρατηγική συνεργασία μεταξύ της ελληνικής Minerva Gas και της Samsung Heavy Industries, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο. Από εδώ και στο εξής το πλοίο εισέρχεται στη φάση ολοκλήρωσης και δοκιμών ώστε να παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος.

Λέων Πατίτσας

Στις 28 Αυγούστου, στο ναυπηγείο Daehan στη Νότια Κορέα, πραγματοποιήθηκε η καθέλκυση του «HN5101 Lausanne Star», ενώ παράλληλα έγινε και η καθέλκυση του «HN5102 North Star» για λογαριασμό της Atlas Maritime, συμφερόντων Λέοντα Πατίτσα.

Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα στην πορεία ολοκλήρωσης των δύο πλοίων, τα οποία έπεσαν στη θάλασσα σε κοινή τελετή καθέλκυσης. Μετά από αυτήν τα πλοία αναμένεται να περάσουν στην επόμενη φάση των εργασιών (συστήματα δοκιμών και θαλάσσιες δοκιμές) πριν από την τελική παράδοση στους φορείς τους. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην προηγμένη τεχνολογία των νέων πλοίων, τα οποία είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης και LNG, στοιχείο που αντανακλά τη δέσμευση της εταιρείας για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και συμμόρφωση με τις σύγχρονες απαιτήσεις για πράσινη ναυτιλία.

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται νέα μέτρα για τα ακίνητα: Φοροαπαλλαγή σε ευέλικτες μισθώσεις και πιστοποιητικό φερεγγυότητας για ενοικιαστές

Λάρι Ελισον – Oracle: Από «κακό παιδί» της Silicon Valley, ξανά στην κορυφή του κόσμου με περιουσία $400 δισ.

Ξεφούσκωμα στην αγορά ΑΠΕ: Από το «μπουμ» των φωτοβολταϊκών σε στροφή στην μπαταρία (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version