search icon

Ναυτιλία

Μαρία Συμνιανάκη: Είναι πρόκληση το ναυτικό επάγγελμα για τις γυναίκες

Η Δόκιμος Οικονομικός Αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού μίλησε στο newmoney για τους λόγους που ένας νέος ή μία νέα στρέφονται στη θάλασσα, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και γενικά τον τρόπο σκέψης που τους οδήγησε στην επαγγελματική αυτή επιλογή

Μία μεγάλη προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό της Ναυτικής Εκπαίδευσης και για την προσέλκυση νέων στη θάλασσα βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια με «μπροστάρηδες» την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Ίδρυμα Ευγενίδου.

Η Θάλασσα προσφέρει επαγγελματική και οικονομική εξασφάλιση. Θέσεις εργασίας ανοίγουν τόσες πολλές που δεν υπάρχουν ναυτικοί να τις καλύψουν. Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία μέχρι το 2026, δηλαδή μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η συνεχής αύξηση του μεγέθους της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα χρειαστεί 90.000 αξιωματικούς έως το 2026 για να καλύψει τις ανάγκες της. Οπότε είναι η αναγκαία η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Σήμερα υπάρχουν 1,89 εκατομμύριο ναυτικοί παγκοσμίως για πάνω από 74.000 πλοία. Παρά το γεγονός ότι από το 2015 υπήρξε αύξηση του αριθμού των αξιωματικών κατά 10,8%, υπάρχει έλλειψη 26.240 αξιωματικών, αριθμός που θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια.

Στο ανδροκρατούμενο ναυτικό επάγγελμα στρέφονται ολοένα και περισσότερες κοπέλες με το πέρασμα του χρόνου. Το newmoney συνομίλησε με μία από τις κοπέλες που επέλεξαν να κάνουν καριέρα στη θάλασσα, τη Μαρία Συμνιανάκη. Δόκιμος Οικονομικός Αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού. Τα όσα μας είπε έχουν ενδιαφέρον αφού καταδεικνύουν τους λόγους που ένας νέος ή μία νέα στρέφονται στη θάλασσα, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και γενικά τον τρόπο σκέψης που τους οδήγησε στην επαγγελματική αυτή επιλογή.

-Πώς αποφασίσατε να στραφείτε επαγγελματικά στη θάλασσα; Προέρχεστε από ναυτική οικογένεια ή είχατε παραστάσεις από αλλού;

Για εμένα ήταν μια απόφαση-αστραπή να στραφώ επαγγελματικά στη θάλασσα. Μετά την αποφοίτησή μου από το Τμήμα Ναυτιλίας και Οικονομικών Σπουδών από το Mediterranean College καθώς και τη συμμετοχή μου στα συνέδρια και τις ημερίδες που διοργάνωναν μεγάλες Ναυτιλιακές Εταιρείες αποκτώντας ναυτικά «ερεθίσματα», ξεκίνησα να φοιτώ στο Ειδικό Σχολείο ΚΕΣΕΝ για την απόκτηση των Πιστοποιητικών RO/RO PASSENGER SAFETY και SSO A+B.. Ένας λόγος παραπάνω είναι ότι κατάγομαι από ναυτική οικογένεια και γνώριζα πως είναι να απουσιάζεις από το σπίτι σου για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα από τους αγαπημένους σου ανθρώπους. Ωστόσο, το ενδιαφέρον μου για τη θάλασσα δημιουργήθηκε από τη στήριξη μου στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος ως Τακτικό Μέλος προσφέροντας ναυτικό/ναυτιλιακό υλικό για τον εμπλουτισμό των συλλογών όπως η στήριξη και η προσφορά ναυτικών βιβλίων για τη Βιβλιοθήκη « Αθηνούλας Μαρτίνου», τη στήριξη της Δανειστικής Βιβλιοθήκης Καίτης Λασκαρίδη ,η επίσκεψη μου στο Πλωτό Μουσείο LIBERTY καθώς και η Συμμετοχή μου στις δράσεις ως Μέλος/Πρεσβευτής Προστασίας Ασφάλειας στη Θάλασσα μέσω της HELMEPA.

Επιπλέον, η πρόκληση του επαγγέλματος αυτού αποτελεί ένας ακόμη λόγος που με ώθησε στο να σταδιοδρομήσω ως Δόκιμος Οικονομικός Αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού.

-Ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις στο οικογενειακό και φιλικό σας περιβάλλον όταν ανακοινώσατε την επαγγελματική σας επιλογή;

Θυμάμαι αποφοιτώντας από το Λύκειο να ανακοινώνω στους γονείς μου πως ήθελα να γίνω Πλοίαρχος. Βέβαια το όνειρο αυτό έμεινε απραγματοποίητο. Η οικογένεια μου το περίμενε πως θα γίνω Ναυτικός κι έτσι δεν υπήρξε κάποια αντίδραση. Βέβαια η έκπληξη μου προς την οικογένεια και προς το φιλικό μου περιβάλλον ήταν η επίδειξη του Ναυτικού Φυλλαδίου.

-Στη διάρκεια των σπουδών σας συναντήσατε δυσκολίες;

Όταν ακολουθείς έναν απαιτητικό τομέα όπως ο Τομέας της Οικονομίας/ Ναυτιλίας είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, συναντάς προκλήσεις. Όχι δυσκολίες. Αν έχεις ένα σωστό πρόγραμμα κι ένα target προσπαθείς να το πετύχεις. Άρα λοιπόν όποιος/α ενδιαφέρεται να σπουδάσει λοιπόν έναν απαιτητικό τομέα θα πρέπει να τα «ζυγίσει» καλά τα πράγματα και να είναι σίγουρος/η για τις δυνάμεις του και αν θα μπορεί να ανταπεξέλθει.

-Γιατί επιλέξατε τον οικονομικό κλάδο;

Ο κλάδος των Οικονομικών προσφέρει πολλές ευκαιρίες για να ταξιδέψει και να συνεργαστεί κάποιος με πολυεθνικές εταιρείες, οργανώσεις και πελάτες από όλο τον κόσμο. Η παγκόσμια οικονομία έχει πλέον καταστεί περισσότερο ενοποιημένη από ποτέ άλλοτε και η τεχνολογία καθιστά την επικοινωνία με το εξωτερικό ευκολότερη από ποτέ. Επιπλέον, με την κατοχή ενός πτυχίου οικονομικών, υπάρχει η δυνατότητα κάποιος/α να ακολουθήσει διαφορετικές οδούς όπως ο κλάδος των πωλήσεων και της πληροφορικής. Ο κόσμος των Χρηματοοικονομικών, με τις ποικίλες ευκαιρίες καριέρας και τη συνεχή ζήτηση για ικανά στελέχη, προσφέρει ελκυστικές επιλογές σταδιοδρομίας. Ένας απόφοιτος/η του Οικονομικού κλάδου μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πολλές και ποικίλες επιλογές θέσεων εργασίας που είναι διαθέσιμες στην αγορά εργασίας σήμερα. Είτε κάποιος/α θέλει να γίνει τραπεζικός υπάλληλος, οικονομικός αναλυτής, λογιστής/τρια, ορκωτός λογιστής, είτε θέλει να ακολουθήσει οποιοδήποτε άλλη κατεύθυνση από αυτές που διατίθεται στον οικονομικό κλάδο, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους η σταδιοδρομία του αυτή μπορεί να αποδειχθεί μια εξαιρετική επιλογή καριέρας.

– Πότε μπαρκάρατε για πρώτη φορά;

Το πρώτο μου μπάρκο το πραγματοποίησα το καλοκαίρι του 2021 στη γραμμή της Αδριατικής.

– Είναι δύσκολο για μία γυναίκα να ναυτολογηθεί από μία εταιρεία και να μπαρκάρει;

Συζητώντας με τα γένους θηλυκού καταξιωμένα στελέχη του χώρου, διαπιστώνει κανείς ότι αγαπούν πραγματικά αυτό που κάνουν έχοντας αφοσιωθεί συνειδητά στη Ναυτιλία. Στη σημερινή εποχή, πιστεύω πως είναι εύκολο η γυναίκα να ναυτολογηθεί από μία εταιρεία και να μπαρκάρει λόγω της δύναμης και της αποφασιστικότητας της όπου θεωρούνται προσόντα και διαπιστώνεται πλέον ότι στη διεθνή ναυτιλία πολλές γυναίκες είναι πλοίαρχοι και μηχανικοί που σημαίνει ότι έχουν την ευχέρεια λήψης αποφάσεων όπως και την εκτίμηση κινδύνου.

-Υπάρχει ισονομία στο πλοίο και στη ναυτιλία με βάση τα όσα έχετε ζήσει;

Βεβαίως και υπάρχει. Από τη στιγμή που υπάρχει καλή επικοινωνία και καλή συνεργασία και βλέπεις ότι ο καταμερισμός της εργασίας και η επίτευξη των στόχων είναι κοινός για όλους δεν παρατηρείται το φαινόμενο του διαχωρισμού. Διακρίνεται έντονα ότι τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία και η εργασία στο πλοίο έχουν ανεβάσει τον πήχη ψηλά και οι εργασιακές σχέσεις έχουν σημειώσει πρόοδο.

– Τι θα συμβουλεύατε μία κοπέλα που σκέφτεται να ακολουθήσει το επάγγελμα στη θάλασσα;

Ευχή μου προς τις νέες κοπέλες είναι να αγαπάνε αυτό που κάνουν, να αφοσιώνονται στη δουλειά τους, να έχουν ευχέρεια λήψης αποφάσεων και το κυριότερο να ενσωματώνονται στη φύση του αντικειμένου τους στο οποίο επέλεξαν και κλήθηκαν να εργαστούν πάνω σε αυτό. Υπάρχουν δυσκολίες, και καλό είναι πριν αποφασίσει κάποια κοπέλα να ακολουθήσει το επάγγελμα της θάλασσας θα πρέπει να σκεφτεί πολλά πράγματα όπως η έλλειψη προσωπικής ζωής.

Διαβάστε ακόμη:

Πώς αποφασίστηκε η έκτακτη εισφορά στα υπερκέρδη των ενεργειακών ομίλων

Η Ευρώπη επιβάλει τα δικά της ESG κριτήρια σε ξένες εταιρείες

Η Δύση πιέζει την Saudi Aramco να δώσει λύση στις εξωφρενικές τιμές των καυσίμων

Exit mobile version