search icon

Ναυτιλία

Σε 32 σημαίες νηολογημένος ο ελληνόκτητος στόλος (pics)

Η ελληνική σημαία σε τονάζ είναι η τρίτη επιλογή των Ελλήνων εφοπλιστών και τέταρτη σε αριθμό πλοίων με ποσοστό 11,8%, μετά τα νηολόγια της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ και της Μάλτας

Hταν τέλη του περασμένου Απριλίου όταν στους Δελφούς βρισκόταν σε εξέλιξη το Delphi Economic Forum. Σε μια συζήτηση περί ναυτιλίας με τον Πάνο Λασκαρίδη ήρθε στο τραπέζι και το θέμα του ελληνικού νηολογίου. Τότε εκείνος είπε: «Υπάρχει ανησυχία για το μέλλον του νηολογίου. Yπάρχει ραγδαία κάθοδος στην ελληνική σημαία, η οποία υποστηρίζεται από ελάχιστες οικογένειες πατριωτών εφοπλιστών», για να προσθέσει: «Αν αυτές οι λίγες οικογένειες… ξυπνήσουν στραβά κάποιο πρωινό, τότε η ελληνική σημαία θα εξαφανιστεί». Ο χρόνος κύλησε και πριν από λίγες ημέρες δόθηκε στη δημοσιότητα η ετήσια έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee), δηλαδή των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου, με στοιχεία που παρέχονται από την S&P Global Market Intelligence.

Το 2024, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει παραμείνει σταθερός σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 496 πλοία. «Αυτό αντικατοπτρίζει τα θετικά αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο», σύμφωνα με το σχόλιο των συντακτών της έρευνας.

Ομως η ελληνική σημαία σε αριθμό πλοίων είναι η τέταρτη επιλογή του ελληνικού εφοπλισμού, σε ποσοστό 11,8%, μετά τα νηολόγια της Λιβερίας σε ποσοστό 27,5% και των Νήσων Μάρσαλ σε ποσοστό 26% και της Μάλτας σε ποσοστό 12,7% σε σύνολο 32 νηολογίων στα οποία βρίσκεται κατανεμημένος ο ελληνόκτητος στόλος, ο οποίος αποτελείται από 4.212 πλοία.

Τα νηολόγια

Η Ελλάδα έχει τον ισχυρότερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως και τον τρίτο πιο ακριβό. Είναι λογικό λοιπόν στην Ακτή Μιαούλη να γίνονται σε καθημερινή βάση «ναυμαχίες» για το ποια σημαία, δηλαδή ποιο νηολόγιο, θα προσελκύσει περισσότερα ελληνικών συμφερόντων πλοία.

Τον Μάρτιο του 2024 τα ελληνικά συμφέροντα έλεγχαν το ρεκόρ των 4.212 πλοίων διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 dwt και 208.252.588 gross tonnage.
Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 102 πλοία, 5.992.356 dwt και 3.905.226 gt. Δεν συμπεριλαμβάνονται 373 πλοία διαφόρων κατηγοριών που βρίσκονται υπό παραγγελία από τα ναυπηγεία, τα οποία ανέρχονται συνολικά σε 33.143.130 dwt και 22.889.399 gt.

Σύμφωνα με την έρευνα της Greek Shipping Cooperation Committee βάσει στοιχείων που παρέχονται από την S&P Global Market Intelligence, ο υπό ελληνικό έλεγχο στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 32 σημαίες. H σύγκριση με τα στοιχεία του περασμένου έτους δείχνει ότι η Λιβερία κέρδισε 79 ελληνικών συμφερόντων πλοία, οι Νήσοι Μάρσαλ 34 πλοία, η Κύπρος 19 πλοία και η Πορτογαλία 2 πλοία.

Από την άλλη πλευρά, οι υπόλοιπες σημαίες σημείωσαν μικρή μείωση στον αριθμό των εγγεγραμμένων ελληνόκτητων πλοίων, με το νηολόγιο της Μάλτας να καταγράφει απώλεια 23 πλοίων, τις Μπαχάμες 8 πλοίων, ενώ οι σημαίες του Παναμά, των Βερμούδων και της Νήσου του Μαν κατέγραψαν απώλεια 2 πλοίων η καθεμία.

Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ελληνόκτητης ναυτιλίας με 1.159 και 1.096 πλοία, αντίστοιχα, στο νηολόγιο τους.

Από πλευράς μεταφορικής ικανότητας, η Λιβερία αντιπροσωπεύει 104.171.885 dwt, που αντιστοιχεί στο 29,3%, και οι Νήσοι Μάρσαλ αντιπροσωπεύουν 86.425.552 dwt, δηλαδή το 24,3% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας του ελληνόκτητου στόλου.

Ακολουθεί η ελληνική σημαία με 496 πλοία χωρητικότητας 51.694.269 dwt. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τρίτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά το dwt, καθώς αντιπροσωπεύει το 14,5% του συνολικού dwt του ελληνόκτητου στόλου.

Σε όρους μεταφορικής ικανότητας, η Μάλτα ακολουθεί με 536 πλοία 48.815.924 dwt, που αντιπροσωπεύουν 13,7% του συνολικού dwt του ελληνόκτητου στόλου. Ακολουθεί ο Παναμάς με 327 πλοία 21.697.189 dwt, οι Μπαχάμες με 202 πλοία 17.549.992 dwt και η Κύπρος με 234 πλοία 16.812.743 dwt.

Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα στο πλαίσιο της Ε.Ε. ανέρχεται σε 1.278, που αντιστοιχεί στο 30,3% του ελληνικού στόλου. Ο αριθμός αυτός μειώθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με τον περσινό αριθμό των 1.280 πλοίων, ο οποίος αντιπροσώπευε το 31,1% του ελληνικού στόλου.

Μαρία Αγγελικούση: «Ο όμιλος παραμένει μια ελληνική οικογενειακή επιχείρηση»

Οπως είχε επισημάνει πέρσι ο Πάνος Λασκαρίδης, κάποιες ελληνικές οικογένειες πατριωτών εφοπλιστών συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνική σημαία. Εξ αυτών, μία ξεχωρίζει. Και είναι ο όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος στηρίζει σε ποσοστό 24,5% το ελληνικό νηολόγιο. Είναι η βάση στήριξης της ελληνικής σημαίας. Σχεδόν ένα στα τέσσερα υπό ελληνική σημαία πλοία είναι συμφερόντων της Μαρίας Ι. Αγγελικούση που ηγείται του ομίλου.
Ο όμιλος με σημερινά στοιχεία διαθέτει στόλο από 141 πλοία στο νερό, εκ των οποίων τα 122 είναι υπό ελληνική σημαία, ποσοστό 86,5%. Επίσης, έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 21 πλοία, οκτώ εκ των οποίων είναι δεξαμενόπλοια και 13 LNG Carriers – πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Στα 19 από αυτά τα 21 υπό ναυπήγηση πλοία είναι υψωμένη η ελληνική σημαία (ποσοστό 90,4%) – και πιο συγκεκριμένα στα οκτώ δεξαμενόπλοια και στα 11 από τα 13 LNG Carriers. Αρα, συνολικά μαζί με τα υπό ναυπήγηση ο όμιλος έχει 162 πλοία, εκ των οποίων τα 141 είναι υπό ελληνική σημαία – ποσοστό 87%.

Η Μαρία Αγγελικούση στα 20ά Lloyd’s Awards παραλαμβάνοντας το βραβείο για το Πλοίο της Χρονιάς, το οποίο κέρδισε ο όμιλος για το υπερδεξαμενόπλοιο VLCC διπλού καυσίμου «Antonis I. Angelicoussis»

Ο όμιλος έχει τρεις εταιρείες:

■ Τη Maran Tankers με 54 δεξαμενόπλοια στο νερό και οκτώ υπό ναυπήγηση, σύνολο 62. Από τα 54 που είναι στο νερό τα 45 έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία, ποσοστό 83,3%. Και αν ληφθούν υπόψη και τα οκτώ υπό ναυπήγηση, που είναι όλα στο ελληνικό νηολόγιο, το ποσοστό ανεβαίνει στο 82,8%.
■ Τη Maran Gas με 58 LNG Carriers. Από αυτά 45 είναι στο νερό, εκ των οποίων τα 41 είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, ποσοστό 91,1%. Αν ληφθούν υπόψη και τα 13 υπό ναυπήγηση (11 υπό ελληνική σημαία), το ποσοστό ανεβαίνει στο 89,6%.
■ Τη Maran Dry με 42 φορτηγά πλοία, εκ των οποίων τα 36 είναι υπό ελληνική σημαία, ποσοστό 85,7%.
Πριν από τρεισήμισι μήνες η Μαρία Αγγελικούση ήταν παρούσα στα 20ά Lloyd’s Awards παραλαμβάνοντας το βραβείο για το Πλοίο της Χρονιάς, το οποίο κέρδισε ο όμιλος για το υπερδεξαμενόπλοιο VLCC διπλού καυσίμου «Antonis I. Angelicoussis».

Μπροστά σε περισσότερα από 1.000 στελέχη της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας, η Μαρία Αγγελικούση είπε: «Το πλοίο εκπροσωπεί τρεις γενιές του Ομίλου Αγγελικούση. Πήρε το όνομα του παππού μου, του ιδρυτή της εταιρείας. Οταν ο πατέρας μου κι εγώ αποφασίσαμε να παραγγείλουμε τη ναυπήγηση μιας σειράς τεσσάρων πλοίων αυτού του τύπου θέλαμε να πρωτοστατήσουμε στην τεχνολογική καινοτομία. Οπως συχνά λέω, οι άνθρωποί μας είναι στην καρδιά όσων κάνουμε. Θέλω να ευχαριστήσω τους ανθρώπους της Maran Tankers τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Το πλοίο αποδεικνύει τη δέσμευσή μας να πρωτοστατήσουμε στη μετατροπή της ναυτιλίας σε βιομηχανία μηδενικών εκπομπών άνθρακα».

Και ολοκλήρωσε την ομιλία της στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση: «Το πλοίο έχει υψωμένη την ελληνική σημαία όπως η συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων του στόλου μας. Ο Ομιλος Αγγελικούση ήταν και παραμένει μία ελληνική οικογενειακή επιχείρηση. Είναι ένα βασικό στοιχείο του DNA μας. Πιστεύουμε στην Ελλάδα».

Σε παλαιότερη ομιλία του ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Αγγελικούση, Σβάινουνγκ Γ.Σ. Στόλε, είχε κάνει αναφορά στον ζωτικής σημασίας ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική σημαία για την ανάπτυξη του ομίλου και στάθηκε στην ανάγκη υποστήριξης της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών που θα επανδρώσουν τα πλοία του ελληνόκτητου στόλου.

Τόνισε, επίσης, ότι τα επόμενα χρόνια ο όμιλος θα έχει άμεση ανάγκη να ναυτολογήσει ακόμη περισσότερους ναυτικούς, αναγνώρισε το κομβικό έργο που επιτελούν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και υπογράμμισε το υψηλό επίπεδο γνώσεων και ικανοτήτων των Ελλήνων ναυτικών. Οπως σημείωσε, ο όμιλος Αγγελικούση απορροφά ετησίως περισσότερους από 300 νέους Ελληνες δόκιμους, δείγμα της πίστης και προσήλωσης του ομίλου στον Ελληνα ναυτικό.

Σύμφωνα με τον κ. Στόλε, ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων δοκίμων που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο όμιλος Αγγελικούση, τόσο εν πλω όσο και στη στεριά, ανέρχεται σε περισσότερους από 1.200, γεγονός που τον τοποθετεί στην κορυφή των εταιρειών σε ό,τι αφορά την πρόσληψη Ελλήνων δοκίμων.
Ειδική αναφορά είχε κάνει στις δύο κεντρικές αξίες οι οποίες χαρακτηρίζουν, μεταξύ άλλων, τις λειτουργίες του Ομίλου Αγγελικούση, που είναι η ποιότητα και η ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό λαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες με επίκεντρο την εκπαίδευση προκειμένου οι ναυτικοί που επανδρώνουν τα πλοία του να εξελίσσονται συνεχώς. Αιχμή του δόρατος στο εν λόγω εγχείρημα συνιστά το in-house training.

Ο όμιλος Αγγελικούση διατηρεί Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικών, το Delphic Maritime Training Centre, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύγχρονες τεχνολογίες, όπως προσομοιωτές, και έχει ως στόχο τη συνεχή εκπαίδευση και βελτίωση των ναυτικών του, αλλά και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ομίλου στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές.

Διαβάστε ακόμη:

Bullish για τις ελληνικές τράπεζες η Euroxx – Top pick οι τραπεζικές μετοχές (πίνακας)

Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα €3,37 δισ. το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2024

Alpha Gas: Από τα σημαντικά πλοία του 2023 ανακηρύχθηκε το “ENERGY FIDELITY”

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version