Η εβδομαδιαία έκθεση της Allied Shipbroking καταγράφει μια από τις πιο καθοριστικές μεταβατικές περιόδους για την παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος των τελευταίων δύο δεκαετιών, καθώς η προσφορά αυξάνεται δυναμικά ενώ η ζήτηση –κυρίως από την Κίνα– εμφανίζει σημάδια κόπωσης.
Με την είσοδο προς το τέλος του τέταρτου τριμήνου, οι βασικοί παραγωγοί αναδιατάσσουν τις θέσεις τους: η Βραζιλία ενισχύεται, η Αυστραλία αμύνεται, το γιγαντιαίο έργο Simandou στη Γουινέα επανεκκινεί, ενώ η Κίνα –ο μεγαλύτερος καταναλωτής χάλυβα και σιδηρομεταλλεύματος παγκοσμίως– εισέρχεται σε περίοδο χαμηλότερης οικονομικής δυναμικής. Αυτή η σύμπτωση εξελίξεων αλλάζει το ισοζύγιο της αγοράς, με τη ναυλαγορά Capesize να βλέπει τον κίνδυνο να μετατοπίζεται από την περιορισμένη προσφορά στο μακροοικονομικό περιβάλλον και τη ζήτηση.
Τον Οκτώβριο 2025 η Βραζιλία κατέγραψε 40,7 εκατ. τόνους εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, αυξημένους κατά 15,6% ετησίως. Μετά το πρόσκαιρο πλήγμα του Σεπτεμβρίου λόγω προβλημάτων σε λιμένες, η χώρα επανέρχεται δυναμικά, επιβεβαιώνοντας τον ρυθμό ανάκαμψης της εξαγωγικής της αλυσίδας.
Η Βραζιλία παραμένει ο μόνος παραγωγός Tier-1 που προσθέτει καθαρή νέα παραγωγική ικανότητα στην παγκόσμια αγορά. Τα έργα της Vale στο Northern System –με επίκεντρο την αναβάθμιση του S11D– ενισχύουν σημαντικά την προσφορά υψηλής ποιότητας μεταλλεύματος (65%+ Fe).
Οι εξαγωγές της Αυστραλίας από τη Δυτική Αυστραλία έφτασαν τους 64 εκατ. τόνους τον Οκτώβριο 2025, αυξημένες κατά 11% σε ετήσια βάση. Ειδικά από το Port Hedland, οι αποστολές προς την Κίνα ενισχύθηκαν κατά 7,3%.
Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη εικόνα παραμένει συγκρατημένη:
- οι προβλέψεις κάνουν λόγο για οριακή αύξηση ~1,4% ετησίως,
- η ποιότητα του μεταλλεύματος υποβαθμίζεται σταδιακά –γεγονός που οδήγησε την Platts στη μείωση του δείκτη IODEX από 62% σε 61% Fe από το 2026–
- και τα μεγάλα έργα των Rio Tinto, BHP και FMG εστιάζουν κυρίως σε έργα αντικατάστασης, όχι σε επέκταση.
Η Αυστραλία εξακολουθεί να είναι ο βασικός, φθηνότερος προμηθευτής της Κίνας, αλλά η ανταγωνιστικότητά της δέχεται πίεση λόγω υποβάθμισης ποιότητας και της κινεζικής πολιτικής διαφοροποίησης προμηθευτών.
Καθώς νέα φορτία από τη Βραζιλία και στο μέλλον από το Simandou μπαίνουν στο παιχνίδι, η αγορά σιδηρομεταλλεύματος γίνεται πιο «βαριά» –ιδιαίτερα στον Ατλαντικό. Για τα Capesize, ο αυξημένος όγκος είναι θετικός, αλλά ο πραγματικός κίνδυνος προέρχεται από την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, που παραμένει ο παγκόσμιος μοχλός της ζήτησης χάλυβα.
Με άλλες αγορές να μην έχουν το μέγεθος να απορροφήσουν τους επιπλέον τόνους, ο κίνδυνος υπερπροσφοράς γίνεται όλο και πιο ορατός.
Η παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος εισέρχεται σε μια νέα εποχή: περισσότερη προσφορά, πιο έντονος ανταγωνισμός και μεγαλύτερη εξάρτηση από τη μακροοικονομική κατάσταση της Κίνας.
Η Βραζιλία αναδεικνύεται στον μεγάλο κερδισμένο της περιόδου, η Αυστραλία παλεύει να διατηρήσει το προβάδισμά της μέσα από έργα αντικατάστασης, ενώ η Κίνα –ο σημαντικότερος αγοραστής– απειλεί να «τραβήξει το χαλί» από μια αγορά που γεμίζει ταχύτατα με νέα φορτία.
Για τη ναυλαγορά Capesize, αυτό σημαίνει περισσότερο διαθέσιμο έργο μεταφοράς, αλλά και μεγαλύτερη ευπάθεια σε μακροοικονομικά σοκ, με την περίοδο 2026–2027 να διαμορφώνεται κρίσιμη για τις ισορροπίες της αγοράς.
Διαβάστε ακόμη
Λειψυδρία: Πώς φτάσαμε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για Λέρο, Πάτμο και Αττική – Το πλάνο δράσης
Επίδομα ενοικίου: Τι πρέπει να τσεκάρετε σήμερα για να πληρωθείτε αύριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
