search icon

Ναυτιλία

Το παρασκήνιο για την ίδρυση ναυπηγείου από την Cosco και οι κινητοποιήσεις

Όπως επισημαίνουν οι φορείς της Ναυπηγοεπισκευής, η ίδρυση Ναυπηγείου στο Πέραμα θα σημάνει τον αφανισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ναυπηγοεπισκευής και θα οδηγήσει 20.000 χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία

Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και παράδοση ψηφίσματος στο υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησαν σήμερα, Πέμπτη 11 Ιουνίου, οι φορείς της Ναυπηγοεπισκευής, κατά, όπως τονίζουν, «της μεθόδευσης του “Επενδυτή” COSCO SHIPPING LTD για την ίδρυση Ναυπηγείου στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος Δραπετσώνας».

Όπως επισημαίνουν οι φορείς σε ανακοίνωσή τους «η ενέργεια αυτή αποσκοπεί στην στέρηση από την ελεύθερη Ναυπηγοεπισκευή της απαραίτητης Ναυπηγοεπισκευαστικής Βάσης Περάματος. Αυτό θα σημάνει τον αφανισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Ναυπηγοεπισκευής και θα οδηγήσει 20.000 χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία. Θα επιφέρει την φτωχοποίηση των τοπικών κοινωνιών του ευρύτερου Πειραιά».

Δικαίωση του ΣτΕ

Η Cosco είχε ζητήσει από την Περιφέρεια επί εποχής Δούρου έγκριση άδειας για λειτουργία ναυπηγείου. Δεν είχε δοθεί τότε και οι Κινέζοι προσέφυγαν στο ΣτΕ το οποίο τους δικαίωσε και αναμένεται να καθαρογραφεί η απόφαση και στη συνέχεια να καταθέσουν και πάλι στην Περιφέρεια αίτημα για χορήγηση άδειας.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, έχει δηλώσει ότι ναυπηγείο της Cosco στο Πέραμα δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Το δρώμενα παρακολουθεί στενά η κινεζική πρεσβεία.

Στελέχη του λιμανιού εξέφρασαν στο ΝΜ τις απορίες τους και τις σκέψεις τους:

1. Γιατί ενώ είναι γνωστό ότι ο ΟΛΠ δικαιώθηκε στο ΣτΕ ο υπουργός ναυτιλίας βγήκε και έκανε αυτή τη δήλωση προκαταλαμβάνοντας απόφαση της Περιφέρειας στο νέο αίτημα που θα καταθέσουν οι Κινέζοι μόλις0πάρουν στα χέρια τους την καθαρογραμμένη απόφαση για άδεια λειτουργίας ναυπηγείου στο Πέραμα;

2. Το ότι η Cosco δεν τοποθετήθηκε δημοσίως στη δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας πρέπει να κάνει τους εμπλεκόμενους να πάνε σε άλλο επίπεδο προβληματισμού.

3. Είναι πολύ πιθανόν ως σενάριο πάντα, η πλευρά των Κινέζων να θέσει το Ναυπηγείο στο Πέραμα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Δηλαδή να μην καταθέσει νέο αίτημα στη Νομαρχία και σε αντάλλαγμα να «ξεπαγώσει» η διαδικασία για την έγκριση κατασκευής της προβλήτας IV.

Όλα είναι στο τραπέζι. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του ΟΛΠ.

Πάντως υπάρχουν και εκείνοι που υπογραμμίζουν ότι θα είναι κρίμα ο Πειραιάς να χάσει το πλεονέκτημα που προσφέρουν οι Κινέζοι στο να προσελκύσει ναυπηγική δραστηριότητα από την Άπω Ανατολή για την κατασκευή μεγάλων πλοίων αφήνοντας ζωτικής σημασίας χώρο για τις υπάρχουσες ναυπηγικές μονάδες που ασχολούνται με επισκευές και ναυπηγήσεις μικρών σκαφών, και θαλαμηγών.

Το 2020 η ναυπηγική περιοχή Περάματος συμπληρώνει 100 χρόνια λειτουργίας ατενίζοντας την νέα 100ετία με αισιοδοξία και όραμα.

Με τζίρο 240 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και 20.000 εργαζόμενους τα ναυπηγεία Περάματος στοχεύουν στην μεγαλύτερη εξωστρέφεια που θα προσελκύσει ακόμη περισσότερα σκάφη από το εξωτερικό.

Η τεχνογνωσία των Ελλήνων στη ναυπηγική αλλά και ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας των ιδιωτικών ναυπηγικών μονάδων έχει ως αποτέλεσμα επιχειρηματίες από το εξωτερικό, πρίγκιπες και κροίσοι αλλά και Έλληνες επιχειρηματίες και εφοπλιστές να τις επιλέγουν για επισκευές σκαφών, μετασκευές αλλά και ναυπηγήσεις.

Ξεχωρίζουν τα Mega Yachts άνω των 100 μέτρων μήκους, που περιλαμβάνονται μεταξύ των κορυφαίων μεγαλύτερων και ακριβότερων σκαφών στον κόσμο και επισκευάζονται–συντηρούνται στο Πέραμα.

Το ΕΒΕΠ υπέρ των μικρών ναυπηγείων και των επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής

Τη στήριξή του στα μικρά ναυοπηεγία και τις ειχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής εκφράζει το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά με ανακοίνωσή του.

Ολόκληρη η ανακοίνωση: 

Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της ναυπηγοεπισκευής στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο αποτελούσε και αποτελεί το ζητούμενο για το σύνολο των επιχειρήσεων στο Επιμελητήριο μας, αλλά και σε άλλους φορείς, που σχετίζονται με τις εξειδικευμένες δραστηριότητες και δεξιότητες, που αναπτύχθηκαν διαχρονικά στο λιμάνι του Πειραιά. Μετά από πολύμηνες διαδικασίες και αφού είχε «χάσει» σε επίπεδο Περιφέρειας και Επιτροπών Υπουργείου Ανάπτυξης, η ΟΛΠ ΑΕ προσέφυγε στο ΣτΕ, το οποίο σύμφωνα με την απόφασή 766 – 29/4/2020 (Ε’ τμήμα επταμελούς σύνθεσης) έκανε δεκτή την αίτηση ακύρωσης για την υπόθεση άρνησης της Περιφέρειας χορήγησης άδειας εγκατάστασης ναυπηγείου.

Εν τω μεταξύ, ψηφίστηκε στη Βουλή το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που μεταρρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό το καθεστώς των βιομηχανικών δραστηριοτήτων που προκαλούν ρύπανση, φέρνει αλλαγές στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις χρήσεις γης στη Περιφέρεια Αττικής. Έτσι η ΟΛΠ ΑΕ φαίνεται να αποκτά τη δυνατότητα να μετατρέψει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος σε ναυπηγείο, ενώ σε αντιπαράθεση επισημαίνεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης της περιοχής που ελέγχεται από τον ΟΛΠ, μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και λιμανιού, δεν επιτρέπει τη λειτουργία ναυπηγείου, παρά μόνο επισκευαστικής βάσης.

Ανεξαρτήτως των όποιων εξελίξεων δρομολογήσει η απόφαση του ΣτΕ, προκειμένου όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές να έχουν πρόσβαση στο σκεπτικό, που αφορά στην άδεια ναυπηγείου της ΟΛΠ ΑΕ, το Ε.Β.Ε.Π. πιστεύει ακράδαντα στην αναγκαιότητα διαλόγου, στον οποίο θα πρέπει να λάβουν μέρος τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, με τον Υπουργό να διατυπώνει ξεκάθαρη στάση υπέρ των ελληνικών επιχειρήσεων, η ΟΛΠ- COSCO και οι αρμόδιοι φορείς, που εκφράζουν το σύνολο των επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει πως σε μια εποχή, που η χώρα έχει εισέλθει, παρά την πανδημία, σε τροχιά επανεκκίνησης της οικονομίας, η εξεύρεση κοινής γραμμής πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο, ώστε οι όποιες επενδύσεις από πλευράς ΟΛΠ-COSCO, ναι μεν να διατηρήσουν την βιωσιμότητα τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τα μικρά ναυπηγεία να έχουν «ανοικτή πρόσβαση» στην αποκλειστική δραστηριότητα τους. Ο Πειραιάς έχει καταστεί «ασφαλές λιμάνι» όχι ως προς την κλασική έννοια, καθώς πάντα ήταν ασφαλές λιμάνι, αλλά και υγειονομικά.

Πρέπει λοιπόν να το αξιοποιήσουμε κατάλληλα και να περάσει συνειδητά στα επιτελεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ότι ο Πειραιάς είναι εδώ και οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε αυτό είναι έτοιμες να παράσχουν με ασφάλεια και συνέπεια τις υπηρεσίες τους. Σε διαφορετική περίπτωση το όφελος που θα αποκόμιζε ο Πειραιάς, θα το καρπωθούν ξανά οι γείτονες ανταγωνιστές μας, της ναυπηγοεπισκευής, χωρίς μάλιστα να διαθέτουν τις ελληνικές εργασιακές δεξιότητες.

Η μετάβαση στη νέα τάξη πραγμάτων πρέπει να μετατραπεί σε μία ευκαιρία ανάταξης της πειραϊκής επιχειρηματικότητας και της αλυσίδας αξίας της ελληνικής ναυτιλίας μέσω του πρώτου πανελλήνιου ναυτιλιακού cluster «Maritime Hellas» και όχι μόνο. Τέλος, σημειώνεται ότι η παροχή ελλιμενισμού και εκτεταμένου αγκυροβόλιου για πλοία που έχουν αδρανοποιηθεί εξ αιτίας των συνεπειών της πανδημίας, εφ όσον αποφασίσει σχετικά το αρμόδιο υπουργείο, θα αποφέρει όφελος και για την τοπική οικονομία, καθώς τα πλοία θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν στην Ελλάδα εργασίες ανεφοδιασμού, επισκευών και όλων των απαιτούμενων πιστοποιήσεων και ενεργειών, μέχρι να μπορέσουν και πάλι να αποπλεύσουν. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης τέλος καλεί όλους τους φορείς σε πνεύμα συνεργασίας να διαχειριστούν τη κατάσταση που διαμορφώνεται και ο Πειραιάς να αποδείξει στα δύσκολα την ανθεκτικότητα και τη δυναμική του.

Exit mobile version