search icon

Οικονομία

ΕΕΑ για τα e-shop: Το ηλεκτρονικό εμπόριο σημαντική διέξοδος κατά την πανδημία

Μεγάλη έρευνα από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών και την Pulse R.C. για τα ηλεκτρονικά καταστήματα και τις συνήθεις των καταναλωτών κατά την πανδημία – Αύξηση στις ηλεκτρονικές παραγγελίες

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ) σε συνεργασία με την Pulse R.C. διεξήγαγε μεγάλη έρευνα για τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών εν μέσω της πανδημίας που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός, και τον ρόλο που έπαιξε σε αυτές το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Η έρευνα αποτυπώνει αξιόλογες διαφοροποιήσεις στη διάθεση, τις επιλογές και τις καταναλωτικές συνήθειες λόγω της πανδημίας και των οικονομικών συνεπειών της, στο τέλος του 2020 και στις αρχές του 2021, όπως αυτές καταγράφονται μέσα από την οπτική των ίδιων των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα:

Αποκαλυπτική είναι η χρονοσειρά του ερωτήματος αυτού (χρονική εξέλιξη: «πριν από την πανδημία», τον «Απρίλιο 2020» και τον «Δεκέμβριο 2020»), όπως προκύπτει από τις τακτικές έρευνες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών: Από 40% πριν από την πανδημία, στο 58% σήμερα, μιάμιση φορά επάνω: +18%

Μείωση των εξόδων κατά την πανδημία

Όσον αφορά το αν οι Έλληνες ξοδεύουν κατά την περίοδο της πανδημίας -και σε σύγκριση με πριν από την εμφάνιση του νέου κορωνοϊού- περισσότερο ή λιγότερο, προκύπτει ότι και στις τρεις βασικές κατηγορίες που μετρήθηκαν: «Aγορές-ψώνια», «αποταμίευση», «ασφάλειες», οι περισσότεροι μείωσαν τα χρήματα που ξοδεύουν.

Επίσης:

Πάντως, ακόμη και αυτά τα μικρά σχετικά ποσοστά αυξήσεων προέρχονται κυρίως από όσους χαρακτηρίζουν την οικονομική τους κατάσταση ως «Άνετη» (και λιγότερο ως «Μέτρια»), ενώ μεταξύ αυτών που χαρακτηρίζουν την οικονομική τους κατάσταση ως «Δύσκολη», το συντριπτικό ποσοστό καταγράφει μειώσεις.

Σημαντική αύξηση στις ηλεκτρονικές παραγγελίες

Μία από τις λίγες «καταναλωτικές συνήθειες» που καταγράφει σημαντική αύξηση είναι οι παραγγελίες και αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, επιβεβαιώνοντας το αποτέλεσμα του αρχικού γενικού ερωτήματος. Το 56% (όσων παραγγέλνουν / αγοράζουν από e–shop), δήλωσαν ότι αύξησαν («κάπως» ή «πολύ») τις ηλεκτρονικές παραγγελίες τους.

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως όχι μόνο έχει αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που αξιοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και όσοι το χρησιμοποιούν ξοδεύουν περισσότερα σε αυτά.

Αύξηση στις συσκευές, μείωση σε ρούχα και τρόφιμα

Από τις τέσσερις βασικές κατηγορίες που μετρήθηκαν στην έρευνα, τα προϊόντα που καταγράφουν τη μεγαλύτερη αύξηση παραγγελιών μέσα από ηλεκτρονικά καταστήματα είναι οι «ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές» (όπου συναντάμε και ορισμένα από τα πιο άρτια και οργανωμένα e–shop στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς).

Σε χαμηλότερα ποσοστά αύξησης βρίσκουμε τα «ρούχα και παπούτσια», απόρροια ίσως και της μεγαλύτερης δυσκολίας στην παραγγελία ρούχων από απόσταση, τα «τρόφιμα και ποτά» (τα αντίστοιχα φυσικά καταστήματα παραμένουν ανοιχτά) και το «έτοιμο φαγητό και καφέ» (που είχαν ήδη αξιόλογες ηλεκτρονικές παραγγελίες λόγω και των αντίστοιχων ειδικευμένων εφαρμογών).

Επιδείνωση στην αξιολόγηση των e-shop

Από τα πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφονται στους επαναλαμβανόμενους δείκτες ικανοποίησης και αξιολόγησης της «ποικιλίας – ποιότητας» και της «ποιότητας εξυπηρέτησης» από τα ηλεκτρονικά καταστήματα / e-shop, όπως αυτά διερευνώνται στις τακτικές έρευνες του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Αν και το πλήθος το πελατών τους, όπως και οι παραγγελίες αυτών, αυξήθηκαν εντυπωσιακά την περίοδο της πανδημίας, η ικανοποίηση και η αξιολόγησή τους επιδεινώθηκαν σημαντικά.

Η «κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών από την ποικιλία και την ποιότητα των ειδών» διατηρεί θετικό ισοζύγιο αξιολόγησης (46% υψηλή ικανοποίηση έναντι 14% χαμηλής).

Η «ικανοποίηση από την ποιότητα εξυπηρέτησης», όμως, ίσως κυρίως λόγω των προβλημάτων μεταφοράς και παράδοσης, καταγράφει σχεδόν ισοπαλία υψηλής και χαμηλής αξιολόγησης (28% – 25%).

Σημαντική βοήθεια τα e-shop

Η αγορά, οι επαγγελματίες και οι επιχειρηματίες έχουν δεχτεί σημαντικότατο πλήγμα από την πανδημία και τις οικονομικές συνέπειές της. Στη μεγάλη μείωση της κατανάλωσης, όπως αποτυπώνεται και μέσα από τα μάτια των καταναλωτών -και παράλληλα με κάθε άλλη υποστηρικτική προσπάθεια- προβάλουν ως σημαντικό βοήθημα και διέξοδος και τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Οι προοπτικές είναι εντυπωσιακές όχι μόνο στην τρέχουσα περίοδο της πανδημίας, αλλά εξίσου και μετά. Τα επιμελητήρια μπορούν να έχουν αξιόλογο ρόλο και λόγο σε αυτή την κατεύθυνση.

Πρέπει όμως να αντιμετωπιστούν και τα σοβαρά προβλήματα που ανέκυψαν κατά τη «βίαιη» ενηλικίωση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, μέσα σε κατά γενική ομολογία πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες.

Διαβάστε ακόμη

Ενεργοποιήθηκε το Ταμείο Εγγυοδοσίας Επενδύσεων με δύναμη «πυρός» €500 εκατ.

SingularLogic: Ανακοινώθηκε το νέο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας

Επίδομα Παιδιού: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα – Η προθεσμία για τις αιτήσεις

 

Exit mobile version