search icon

Οικονομία

Eurobank: «Άντεξαν» λιανεμπόριο και μεταποίηση στην πληθωριστική κρίση – Ερωτηματικό τι θα γίνει εφεξής

Nαι μεν οι δείκτες όγκου λιανικού εμπορίου και παραγωγής στη βιομηχανία-μεταποίηση παρουσίασαν σχετική ανθεκτικότητα στις πληθωριστικές πιέσεις, ωστόσο οι αντίστοιχοι δείκτες εμπιστοσύνης επιδεινώθηκαν σε χαμηλά άνω των 12 μηνών

Την ανθεκτικότητα του λιανεμπορίου και της μεταποίησης στον πληθωρισμό υπογραμμίζει η Eurobank, στην καθιερωμένη εβδομαδιαία έκθεση «7 Ημέρες Οικονομία», στην οποία ταυτόχρονα διαπιστώνεται ένα πρώτο «καμπανάκι» για τους επόμενους μήνες του έτους. 

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων, παρά τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι πωλήσεις του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα παρέμειναν ανθεκτικές τον Απρίλιο 2022. Τον Μάιο, μάλιστα, ο δείκτης παραγωγής στη μεταποίηση (και στο σύνολο της βιομηχανίας) κινήθηκε ανοδικά σε μηνιαία και σε ετήσια βάση, έπειτα από πτώση τον Απρίλιο 2022. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου ενισχύθηκε σε μηνιαία βάση για τρίτο μήνα, με ρυθμό της τάξης του 0,9% τον Απρίλιο από 1,9% και 2,0% τον Μάρτιο και τον Φεβρουάριο, αντίστοιχα. Σε όρους ετήσιας μεταβολής, ο ρυθμός ανόδου διατηρήθηκε ισχυρός στο 9,7% (12,5% τον Μάρτιο 2022), αντανακλώντας εν μέρει θετικές επιδράσεις βάσης λόγω των περιοριστικών μέτρων του προηγούμενου έτους.

Τέλος, για το σύνολο των τεσσάρων πρώτων μηνών του 2022, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 1,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο τετράμηνο και κατά 10,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του προηγούμενου έτους.  

Τα εν λόγω αποτελέσματα δεν αποκλίνουν από την επίδοση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης το α’ τρίμηνο 2022 (2,5% τριμηνιαία βάση, 11,6% ετήσια βάση). Από τις οκτώ βασικές κατηγορίες καταστημάτων, μόλις μια, αυτή των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets), κατέγραψε μείωση τζίρου σε σταθερές τιμές τον Απρίλιο 2022 (-1,1% μηνιαία βάση και -3,5% ετήσια βάση).  

Στις υπόλοιπες σημειώθηκε αύξηση του όγκου των πωλήσεων σε μηνιαία και σε ετήσια βάση, με τα αποτελέσματα να έχουν ως ακολούθως: τρόφιμα, ποτά, καπνός (11,5% και 12,2%), φαρμακευτικά, καλλυντικά (2,9% και 16,2% ), βιβλία, χαρτικά, λοιπά είδη (1,9% και 16,9% ), ένδυση, υπόδηση (0,7% και 25,6%), καύσιμα, λιπαντικά αυτοκινήτων (0,7% και 13,0%), έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός (0,6% και 9,0%) και πολυκαταστήματα (0,3% και 17,9%).  

Βάσει των παραπάνω στοιχείων αποδεικνύεται ότι από την αρχή του έτους μέχρι και τον Απρίλιο του 2022, οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο ήταν ανθεκτικές στις πληθωριστικές πιέσεις. Σε αυτό το αποτέλεσμα συνέβαλαν: τα μέτρα στήριξης κατά της ενεργειακής κρίσης των ασκούντων την οικονομική πολιτική, η πολλαπλασιαστική επίδραση των μέτρων στήριξης των προηγούμενων ετών κατά της πανδημίας, η ενίσχυση των αποταμιεύσεων (κυρίως το 2020), της απασχόλησης και η μετα-πανδημική δυναμική της ζήτησης.  

Παρά ταύτα, ο δείκτης εμπιστοσύνης στο λιανικό εμπόριο επιδεινώθηκε το α΄ εξάμηνο 2022, με την τιμή του Ιουνίου να αποτελεί χαμηλό 13 μηνών. Είναι πιθανόν στις επόμενες παρατηρήσεις που θα δημοσιευτούν για τον δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου, να καταγραφεί περαιτέρω επιβράδυνση ή και μείωση στον μηνιαίο και στον ετήσιο ρυθμό μεταβολής.  

Ο δείκτης παραγωγής στη μεταποίηση, έπειτα από την πτώση που κατέγραψε τον Απρίλιο 2022 (-2,0% μηνιαία βάση, -0,9% ετήσια βάση), κινήθηκε εκ νέου ανοδικά τον Μάιο 2022 (2,3% και 4,9%). Το ίδιο συνέβη και για το σύνολο της βιομηχανίας, με αύξηση της παραγωγής κατά 2,4% σε μηνιαία βάση και 2,8% σε ετήσια βάση (-7,8% και -5,3% τον Απρίλιο 2022). Ο κλάδος της μεταποίησης παρουσίασε ανθεκτικότητα στο πρώτο κύμα της πανδημίας με σχετικά ήπια πτώση της παραγωγής κατά 1,4% το 2020, ενώ το 2021 σημείωσε ισχυρή αύξηση της παραγωγής κατά 8,7%.  

Σύμφωνα με τη Eurobank, η άνοδος του κόστους παραγωγής λόγω της ενεργειακής κρίσης και η επιβράδυνση των οικονομιών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας συνιστούν καθοδικούς κινδύνους για τον κλάδο της μεταποίησης (και όχι μόνο) στην Ελλάδα. Όπως ο δείκτης εμπιστοσύνης στο λιανικό εμπόριο, έτσι και ο αντίστοιχος στη βιομηχανία κατέγραψε επιδείνωση το α’ εξάμηνο. Συγκεκριμένα, από τις 13,3 μονάδες τον Ιανουάριο 2022 μειώθηκε στις 0,3 μονάδες τον Ιούνιο 2022 ( χαμηλό 14 μηνών).  

Συνεπώς, ναι μεν οι δείκτες όγκου λιανικού εμπορίου και παραγωγής στη βιομηχανία-μεταποίηση παρουσίασαν σχετική ανθεκτικότητα στις πληθωριστικές πιέσεις -μέχρι και τον Απρίλιο ο πρώτος, μέχρι και τον Μάιο ο δεύτερος- ωστόσο οι αντίστοιχοι δείκτες εμπιστοσύνης επιδεινώθηκαν σε χαμηλά άνω των 12 μηνών στο τέλος του α’ εξαμήνου 2022, ενισχύοντας την πιθανότητα για επιβράδυνση ή και μείωση στο μέλλον. 

Διαβάστε επίσης:

Ο Σαρκοζί βλέπει Μητσοτάκη, ο Κούτρας αρχίζει μια νέα καριέρα, η Lamda ξεκινάει τον Πύργο τον Οκτώβριο και ο Σμετς νέα επένδυση

Προκλήσεις για τις αποκρατικοποιήσεις φέρνει ο ανοδικός κύκλος των επιτοκίων

Τα τρωτά σημεία των τραπεζών που μπορεί να «πλήξει» ο πληθωρισμό

Exit mobile version