«Στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής εταιρικής σχέσης Ελλάδος-Γαλλίας, μετά τα 24 μαχητικά Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας ανακοινώνω ότι η χώρα μας αποκτά και τρεις νέες γαλλικές φρεγάτες Belh@rra για το Πολεμικό μας Ναυτικό, με δυνατότητα να προμηθευτεί ακόμα μία» δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το γαλλικό προεδρικό μέγαρο των Ηλυσίων την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021. Είναι μία ιστορική ημερομηνία για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Επειτα από δεκαετίες καθυστερήσεων, αναβολών και υλοποίησης λύσεων που απλώς μπάλωναν την κατάσταση, η ελληνική κυβέρνηση έκανε την επιλογή να προχωρήσει στην αγορά νέων, υπερσύγχρονων φρεγατών για την προστασία της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας σε περιοχές που δεν έχει οριοθετηθεί υφαλοκρηπίδα ούτε και έχει ανακηρυχθεί Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.

Θα αναρωτηθεί κάποιος, εάν η επιλογή των γαλλικών φρεγατών αποτελεί πολιτική απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη ή πρόκειται για την εισήγηση των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού. Οπως πληροφορείται το protothema.gr, στην τελική φάση των διαβουλεύσεων που έγιναν από την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου μέχρι την προηγούμενη Κυριακή, δηλαδή αμέσως μετά την επιστροφή του Κυριάκου Μητσοτάκη από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης ρωτήθηκε ποια από τις υποψήφιες φρεγάτες θα επέλεγε για τον Στόλο εάν μπορούσε να επιλέξει μόνο με επιχειρησιακά κριτήρια. Η απάντηση του αντιναυάρχου Πετράκη ήταν να μεταφέρει την εισήγηση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου στην πρώτη θέση της οποίας ήταν οι γαλλικές φρεγάτες Belh@rra. Οπότε η επιλογή των γαλλικών φρεγατών ήταν η εισήγηση των ναυάρχων του Πολεμικού Ναυτικού που τελικώς έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση, παρά τους ψιθύρους των τελευταίων μηνών ότι με βάση πολιτικά κριτήρια το προβάδισμα είχαν οι φρεγάτες που προωθούσαν οι Αμερικανοί.

Πότε θα παραδοθούν οι γαλλικές φρεγάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

Η πρώτη φρεγάτα Belh@rra ναυπηγείται ήδη στο Λοριάν της Γαλλίας και προορίζεται για το γαλλικό πολεμικό ναυτικό. Με δεδομένη την εμπειρία του πρόσφατου παρελθόντος από τα γερμανικά υποβρύχια τύπου 214 και το γεγονός ότι το πρώτο υποβρύχιο του τύπου παγκοσμίως ήταν το ελληνικό «Παπανικολής» που αντιμετώπισε τις γνωστές αποκαλούμενες και… παιδικές ασθένειες που συνήθως εμφανίζονται στο πρώτο οπλικό σύστημα και οι οποίες πήρε καιρό να επιλυθούν, οι Γάλλοι της Naval Group διαβεβαιώνουν ότι όποια προβλήματα παρουσιαστούν στην πρώτη Belh@rra θα επιλυθούν προτού ολοκληρωθεί το χτίσιμο του δεύτερου πλοίου της σειράς. Κατά συνέπεια, όπως διαβεβαιώνουν από την ηγεσία της ελεγχόμενης από το γαλλικό δημόσιο Naval Group, η δεύτερη φρεγάτα τύπου Belh@rra (ή FDI όπως επισήμως αποκαλούνται από τους κατασκευαστές) θα παραδοθεί στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό ακριβώς όπως θα έχει συμφωνηθεί.

Αντιλαμβανόμενοι ότι οι περισσότερες κύριες μονάδες του ελληνικού στόλου είναι άνω των 40 ετών με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για πολεμικά πλοία που βρίσκονται σε διαρκή θαλάσσια υπηρεσία για 40 χρόνια και βάλε, οι Γάλλοι δεσμεύθηκαν ότιθα παραδώσουν την πρώτη Belh@rra στο Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2025 και τη δεύτερη τον Οκτώβριο του 2025. Η τρίτη γαλλική φρεγάτα Belh@rra αναμένεται να παραληφθεί από τον ελληνικό στόλο το 2026.

Το χρονοδιάγραμμα αυτό θεωρείται μακράν ανταγωνιστικότερο των άλλων υποψήφιων προτάσεων. Η ναυπήγηση των φρεγατών θα γίνει στα ναυπηγεία του Λοριάν, μιας «γιάρδας» με ιστορία 400 ετών στο χτίσιμο πλοίων. «Η συμφωνία επιτρέπει την εμβάθυνση της ελληνογαλλικής στρατηγικής συνεργασίας στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής, των ενόπλων δυνάμεων και της αμυντικής βιομηχανίας, κάτι που αντανακλάται έμπρακτα στην ελληνική απόφαση για την απόκτηση των μαχητικών αεροσκαφών Rafale, και, με τη σημερινή σας ανακοίνωση κύριε πρωθυπουργέ, τριών φρεγατών Belh@rra που θα κατασκευαστούν στη Γαλλία, στο Lorient -μαρτυρώντας την εμπιστοσύνη και την ποιότητα της σχέσης μας. Παράλληλα, θα φροντίσουμε μαζί για την εντατικοποίηση των συνεργασιών αυτών στο βιομηχανικό πεδίο, ενισχύοντας από τη μια τις βιομηχανικές μας συνεργασίες και δημιουργώντας θέσεις εργασίας από την άλλη» είπε ο πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας Εμανουέλ Μακρόν την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου.

Το κόστος αγοράς των τριών φρεγατών FDI ή Belh@rra

Επισήμως, το κόστος αγοράς των τριών φρεγατών από την Ελληνική Δημοκρατία δεν έχει ανακοινωθεί. Εκτιμάται, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ότι το τίμημα για την απόκτηση των τριών Belh@rra θα ανέλθει περίπου στα 2,7 με 3 δισ. ευρώ. Κάθε φρεγάτα FDI αναμένεται να κοστίσει δηλαδή από 900 εκατ. μέχρι ένα δισ. ευρώ. Στην τιμή αυτή θα συμπεριλαμβάνονται όλα τα οπλικά συστήματα που καθιστούν τις Belh@rra «υπερατού» αλλά και η εν συνεχεία υποστήριξη των φρεγατών με ανταλλακτικά και άλλα αμοιβά υλικά (FOS – Follow on Support) για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα που δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη, θεωρείται όμως ότι δεν θα είναι λιγότερο από πέντε χρόνια. Επίσης, στην τιμή των 2,7-3 δισ. ευρώ θα συμπεριληφθεί και η εκπαίδευση των πρώτων ελληνικών πληρωμάτων και επίσης των τεχνικών που θα αναλάβουν την διατήρηση ενός υπερσύγχρονου πολεμικού πλοίου σε άριστη κατάσταση.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr