«Ένα έργο που έμοιαζε ακατόρθωτο ολοκληρώνεται» χαρακτήρισε το Ελληνικό Κτηματολόγιο, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισημαίνοντας ότι «μια εκκρεμότητα 200 ετών έχει επιλυθεί». Ο πρωθυπουργός συμπλήρωσε ότι το κτηματολόγιο αποτελεί «μεταρρύθμιση που συμβολίζει προσπάθεια κυβέρνησης να ξεπεράσουμε παθογένειες διαφθοράς και αδιαφάνειας από το παρελθόν», ενώ συμπλήρωσε πως «στόχος να τις αντιμετωπίσουμε όλες μέχρι το 2030».
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός, σε μια αναφορά στις εκλογές του 2027, βλέποντας στην οθόνη το ποσοστό ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης να προσεγγίζει το 100%, σχολίασε ότι «φαντάζομαι πως αναφέρεστε μόνο στην κτηματογράφηση και όχι σε πρόβλεψη εκλογικών ποσοστών», για να προσθέσει αμέσως μετά πως «φιλοδοξούμε η Ελλάδα να είναι πάλι γαλάζια το 2027 ώστε να ολοκληρώσουμε αυτές τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις».
Ειδικότερα, στην εκδήλωση «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια», έδωσε το «παρών» ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος συμμετείχε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο, Απόστολο Μαγγηριάδη. Την εκδήλωση διοργάνωσαν το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο, στο Ωδείο Αθηνών.
Μητσοτάκης: «Η μάχη με το βαθύ κράτος δεν έχει τελειώσει» – Οι εκκρεμότητες, οι μεταρρυθμίσεις και ο στόχος του 2030
Με μια έμμεση, αλλά σαφή, αναφορά στις εκλογές του 2027 ξεκίνησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, συνδέοντας την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου με τον ευρύτερο στόχο των μεταρρυθμίσεων έως το 2030.
Βλέποντας στην οθόνη το ποσοστό ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης να προσεγγίζει το 100%, σχολίασε ότι «φαντάζομαι πως αναφέρεστε μόνο στην κτηματογράφηση και όχι σε πρόβλεψη εκλογικών ποσοστών», για να προσθέσει αμέσως μετά πως «φιλοδοξούμε η Ελλάδα να είναι πάλι γαλάζια το 2027 ώστε να ολοκληρώσουμε αυτές τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις».
Το Κτηματολόγιο, ένα έργο που για δεκαετίες αποτελούσε μία από τις πιο χαρακτηριστικές εκκρεμότητες του ελληνικού κράτους, βρέθηκε στο επίκεντρο της παρέμβασης του πρωθυπουργού, ο οποίος το παρουσίασε ως σημείο καμπής για τη μετάβαση σε ένα πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση του έργου δεν αποτελεί απλώς τεχνική ή διοικητική επιτυχία, αλλά βαθιά θεσμική τομή, που επηρεάζει την ασφάλεια δικαίου, την ιδιοκτησία και το επενδυτικό περιβάλλον.
Όπως τόνισε, η προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό του κράτους δεν σταματά εδώ, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε κρίσιμους τομείς της δημόσιας διοίκησης.
«Η οικοδόμηση ενός κράτους που θα λειτουργεί με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα εξακολουθεί να είναι μια σημαντική εκκρεμότητα για τη χώρα. Δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η μάχη. Πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 και θα ολοκληρωθεί από αυτήν την κυβέρνηση και, ελπίζω, και από την επόμενη κυβέρνηση», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο πρωθυπουργός παρουσίασε το Κτηματολόγιο ως θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να στηριχθεί το επόμενο στάδιο μεταρρυθμίσεων, από την οργάνωση του χώρου μέχρι την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του κράτους.
Η ολοκλήρωση του έργου, όπως ανέφερε, σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής γραφειοκρατίας και αποσπασματικών καταγραφών και την αρχή ενός ενιαίου, ψηφιακού και διαφανούς συστήματος διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναγνώρισε ότι, παρά τη σημαντική πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν εκκρεμότητες που συνδέονται με τη λειτουργία του κράτους και τη σχέση του με τον πολίτη.
Μητσοτάκης: «Ένα έργο που έμοιαζε ακατόρθωτο ολοκληρώνεται» – Από το Κτηματολόγιο στον ψηφιακό χάρτη της Ελλάδας έως το 2030
Ως την πιο εμβληματική ίσως μεταρρύθμιση της τελευταίας περιόδου, που κλείνει μια εκκρεμότητα δύο αιώνων και ταυτόχρονα ανοίγει τον δρόμο για τη συνολική οργάνωση του χώρου στη χώρα, παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου.
«Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται», ανέφερε ο πρωθυπουργός, αποδίδοντας τα εύσημα πρώτα απ’ όλα στη διοίκηση και στους εργαζόμενους του Ελληνικού Κτηματολογίου, οι οποίοι, όπως είπε, συνέβαλαν καθοριστικά ώστε να κλείσει μια από τις μεγαλύτερες θεσμικές εκκρεμότητες του ελληνικού κράτους.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε το Κτηματολόγιο μια «πολύ μεγάλη κατάκτηση», σημειώνοντας ότι «φτάσαμε επιτέλους στο σημείο να πούμε ότι μια εκκρεμότητα 200 ετών έχει επιτέλους επιλυθεί». Παράλληλα, το ενέταξε στη συνολική προσπάθεια της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες της δημόσιας διοίκησης και να οικοδομήσει ένα κράτος περισσότερο λειτουργικό, διαφανές και φιλικό προς τον πολίτη και τις επενδύσεις.
«Ίσως πρόκειται για την πιο εμβληματική μεταρρύθμιση, γιατί συμβολίζει αυτή τη διαρκή προσπάθεια να ξεπεράσουμε προβλήματα που μας συνόδευαν επί δεκαετίες», υπογράμμισε.
Ο πρωθυπουργός συνέδεσε άμεσα την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου με τη νέα μεγάλη μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης.
«Η κυβέρνηση προχωρά στη μεγάλη, σιωπηλή μεταρρύθμιση που δεν είναι άλλη από την οργάνωση του χώρου», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι ήδη προχωρά με μεθοδικότητα η εκπόνηση των τοπικών και ειδικών πολεοδομικών σχεδίων που θα καλύψουν το σύνολο της επικράτειας.
Μάλιστα αποκάλυψε ότι ο αείμνηστος πατέρας του, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, θεωρούσε την οργάνωση του χώρου ως τη σημαντικότερη μεταρρύθμιση που χρειαζόταν ποτέ η χώρα.
«Όταν τον είχα ρωτήσει ποια μεταρρύθμιση θα πρότασσε πρώτη για την Ελλάδα, μου είχε απαντήσει: τα ζητήματα της οργάνωσης του χώρου», ανέφερε.
Μητσοτάκης: Το πρόβλημα στις πολεοδομίες δεν αντιμετωπίζεται μόνο με ελέγχους αλλά κυρίως με σαφείς κανόνες και ψηφιακές διαδικασίες
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στις πρόσφατες υποθέσεις που αφορούν πολεοδομικές υπηρεσίες, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται μόνο με ελέγχους αλλά κυρίως με σαφείς κανόνες και ψηφιακές διαδικασίες.
Όπως τόνισε, όταν το θεσμικό πλαίσιο είναι ξεκάθαρο και οι διαδικασίες πλήρως καταγεγραμμένες, περιορίζονται δραστικά τα περιθώρια για αυθαίρετες ερμηνείες, μικροπιέσεις και φαινόμενα διαφθοράς. Αναφερόμενος στην πρόσφατη έρευνα των Αδιάφθορων της Ελληνικής Αστυνομίας, επισήμανε ότι η υπόθεση διαλευκάνθηκε με απόλυτη μυστικότητα από τις Εσωτερικές Υποθέσεις, αποδεικνύοντας ότι «η έννοια της νομιμότητας παντού ισχύει στην πράξη».
Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επίσης μία ακόμη σημαντική θεσμική αλλαγή, δηλώνοντας ότι η κυβέρνηση θα κινηθεί με ταχύτητα προς τη μεταφορά των Υπηρεσιών Δόμησης από τους δήμους σε έναν κεντρικό φορέα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αλλαγή αυτή θα συμβάλει στην ενιαία εφαρμογή των κανόνων, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στην ενίσχυση της διαφάνειας σε έναν τομέα που επί χρόνια βρισκόταν στο επίκεντρο καταγγελιών και δυσλειτουργιών.
Λίπας: Κανένα έργο τέτοιας κλίμακας δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς πολιτική βούληση
Πρώτος στο βήμα της εκδήλωσης ανέβηκε ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου, Θάνος Λίπας. «Κανένα έργο τέτοιας κλίμακας δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς πολιτική βούληση […]. Η ολοκλήρωση κτηματολογίου δεν αφορά μόνο το παρόν, αλλά και τις επόμενες γενιές», ανέφερε μεταξύ άλλων στον σύντομο χαιρετισμό του.
Στη συνέχεια, στο βήμα ανέβηκε η γενική διευθύντρια του Ελληνικού Κτηματολογίου, Ολυμπία Μαρκέλλου, η οποία ανέλυσε τα αποτελέσματα από την ψηφιοποίηση του κτηματολογίου, τονίζοντας πως μειώθηκαν ραγδαία οι εκκρεμότητες, ενώ αποσυμφορήθηκαν υποθέσεις που για χρόνια ταλαιπωρούσαν πολίτες και επαγγελματίες.
Χατζηδάκης: «Τέλος στις διαρκείς εξαγγελίες για το Κτηματολόγιο» – Το έργο που αλλάζει ιδιοκτησία, επενδύσεις και κράτος
Ως τομή για τη λειτουργία του κράτους, την προστασία της ιδιοκτησίας και την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας περιέγραψε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, την πρόοδο του Ελληνικού Κτηματολογίου, μιλώντας στην εκδήλωση. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «το Κτηματολόγιο παίρνει από τη φάση των διαρκών εξαγγελιών στη φάση της ολοκλήρωσης και της παραγωγικής λειτουργίας».
Ο Κωστής Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι η χώρα βρίσκεται πλέον κοντά στην ολοκλήρωση ενός έργου που για δεκαετίες αποτελούσε σύμβολο των παθογενειών του ελληνικού Δημοσίου. «Ολοκληρώνουμε μία από τις δυσκολότερες και μία από τις πιο μακροχρόνιες μεταρρυθμίσεις στη σύγχρονη ελληνική ιστορία», σημείωσε, προσθέτοντας ότι το Κτηματολόγιο δημιουργεί μεγαλύτερη ασφάλεια για τους ιδιοκτήτες, βελτιώνει το επενδυτικό περιβάλλον και λειτουργεί ως καταλύτης για την ανάπτυξη.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της ασφάλειας δικαίου, επισημαίνοντας ότι η σαφής καταγραφή των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας και του κράτους. «Το Κτηματολόγιο είναι ένα θεμέλιο προς όφελος της ιδιοκτησίας, της νομικής σαφήνειας, της ανάπτυξης και της ορθής λειτουργίας του κράτους μας», τόνισε, αποδίδοντας εύσημα σε όσους εργάστηκαν για την πρόοδο του έργου.
Παπασταύρου: «Η πολυνομία είναι ένας αόρατος φόρος στην ιδιοκτησία» – Το επόμενο βήμα μετά το Κτηματολόγιο
Το Κτηματολόγιο δεν αποτελεί μόνο το τέλος μιας εκκρεμότητας δεκαετιών αλλά και την αφετηρία μιας νέας γενιάς μεταρρυθμίσεων για την ιδιοκτησία, τις επενδύσεις και τον χωροταξικό σχεδιασμό, τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, μιλώντας στην εκδήλωση «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια». Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «στην περίπτωση του Κτηματολογίου δεν φτάσαμε απλώς τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά τον ξεπεράσαμε».
Ο Σταύρος Παπασταύρου περιέγραψε την πρόοδο του Κτηματολογίου ως μια μεταρρύθμιση που έρχεται να κλείσει ένα διαχρονικό κενό του ελληνικού κράτους. «Έρχεται να διορθώσει έναν αναχρονισμό, μία διαχρονική υστέρηση», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η ολοκλήρωση του έργου συνιστά ένα κρίσιμο βήμα εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και ενίσχυσης της ασφάλειας δικαίου.
Ο υπουργός τόνισε ότι τα οφέλη δεν εξαντλούνται στην καταγραφή της ακίνητης περιουσίας. Αντίθετα, όπως είπε, δημιουργούνται πλέον οι προϋποθέσεις για την επόμενη μεγάλη αλλαγή στον τομέα της χωροταξίας και της πολεοδομίας.
«Η προσπάθεια αυτή βάζει τις βάσεις για μία ακόμη απαραίτητη μεταρρύθμιση: τη δημιουργία ενός πραγματικού one stop shop για τις πολεοδομίες», ανέφερε, συνδέοντας το Κτηματολόγιο με την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επενδυτών.
Στο ίδιο πλαίσιο, αναφέρθηκε στην πρόοδο των τοπικών και ειδικών πολεοδομικών σχεδίων, τα οποία, όπως είπε, θα ολοκληρώσουν το πλέγμα μεταρρυθμίσεων που απαιτείται ώστε να υπάρχει σαφές και σταθερό πλαίσιο για τη χρήση γης και τις επενδύσεις σε ολόκληρη τη χώρα.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο πρόβλημα της πολυνομίας, το οποίο χαρακτήρισε τροχοπέδη για την ανάπτυξη και την αξιοποίηση της περιουσίας.
«Για την κυβέρνηση, η πολυνομία είναι ένας αόρατος φόρος στην ιδιοκτησία. Ένας φόρος που δεν εισπράττεται από τον διοικητή της ΑΑΔΕ, αλλά πληρώνεται καθημερινά από την κοινωνία», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Όπως εξήγησε, η πολυπλοκότητα των κανόνων και οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων επιβαρύνουν πολίτες και επιχειρήσεις, καθυστερούν επενδυτικά σχέδια και αυξάνουν το κόστος συναλλαγών. «Είναι ακόμη ένας φόρος που μειώνει η κυβέρνηση μαζί με τους υπόλοιπους φόρους», ανέφερε, παρουσιάζοντας την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου ως βασικό αναπτυξιακό εργαλείο της κυβερνητικής πολιτικής.
«Αυτή η κυβέρνηση είναι εδώ για να τελειώνει δουλειές και να παραδίδει έργα. Έργα χρήσιμα», ανέφερε λίγο αργότερα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Διαβάστε ακόμη
Νεμπής: Στόχος η χρήση ΑΙ στις εσωτερικές λειτουργίες του ΟΤΕ να αυξηθεί στο 40% από 25% σήμερα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
