Μια ολιστική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας του ΟΣΕ, αλλά και στις δικλίδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων αναμένεται να κάνει η κυβέρνηση στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο, καθώς θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο που έχει καταρτίσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης με γνώμονα το «μοντέλο ΔΕΗ».

Σε άμεση συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος το 2019 ήταν αυτός που είχε αναλάβει την «καυτή πατάτα» της τότε ΔΕΚΟ, ο κ. Κυρανάκης -σε συνεργασία και με τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα– θα παρουσιάσει το συνολικό σχέδιο που έχει εκπονηθεί και αφορά το μοντέλο εταιρικής λειτουργίας, τον τρόπο προσλήψεων και διαχείρισης των προμηθειών του Οργανισμού και βεβαίως τις επαυξημένες προβλέψεις για την ασφαλέστερη κυκλοφορία των τρένων.

Με μια δεδομένη απόσταση από τη «διακεκαυμένη περίοδο» των κινητοποιήσεων για τα Τέμπη, η κυβέρνηση έρχεται να επιφέρει ίσως τη μεγαλύτερη θεσμική τομή στη λειτουργία του ΟΣΕ εδώ και πολύ καιρό. Με βάση και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, άλλωστε, ο ΟΣΕ περιγράφεται ως «μαύρη τρύπα», μια εταιρεία χωρίς σύγχρονη κουλτούρα λειτουργίας και άκρως υποστελεχωμένη.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Direct» του protothema.gr, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απέκρουσε τη μομφή περί καθυστερημένης παρέμβασης. «Δεν πρέπει να μηδενίσουμε και την προσπάθεια η οποία γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια. Δεν ξεκινάμε από το μηδέν», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι «θα υπάρξει μια δραστική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας του νέου οργανισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων». Σημειωτέον, στο τέλος του έτους η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε δρομολογήσει την ίδρυση της εταιρείας-διαδόχου του ΟΣΕ, της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε., αν και έως τώρα η νέα εταιρική δομή έχει παραμείνει στα χαρτιά.

Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας

Ξεκινώντας από τις επαυξημένες πρόνοιες ασφαλείας, κεντρικός πυλώνας του νομοσχεδίου θα είναι η ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας στο δίκτυο. Θα πρόκειται για ένα δευτεροβάθμιο κέντρο, το οποίο θα έχει συνολική εποπτεία επί του δικτύου και δεν θα εμπλέκεται στη διαχείριση της κυκλοφορίας, όπως κάνουν τα τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης. Προς τούτο, όλα τα τρένα που κυκλοφορούν στο δίκτυο και όχι μόνο τα επιβατικά θα φέρουν τους πομποδέκτες HEPOS, που δίνουν σε real time εικόνα για το στίγμα του εκάστοτε τρένου. Αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι σε περίπου τρεις με τέσσερις μήνες η πλειονότητα των τρένων θα είναι εφοδιασμένα με το σύστημα αυτό, σε μια προσπάθεια ο νέος ΟΣΕ να λειτουργεί κατά τα νέα πρότυπα.

Οπως είχε γράψει και πριν από έναν μήνα το «ΘΕΜΑ», αποκαλύπτοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης, θα επανέλθει με νομοθετική πρόβλεψη η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας που έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια και συνιστά μια ακόμα δικλίδα ασφαλείας. Ακόμα, αναμένεται να αυστηροποιηθεί σημαντικά ο κανονισμός λειτουργίας της επιχείρησης και θα προβλέπεται η δυνατότητα ακόμα και απόλυσης εργαζομένου, ανάλογα με το παράπτωμα, στο οποίο έχει υποπέσει. «Δεν μπορεί ένας υπάλληλος που βρίσκεται να δουλεύει υπό την επήρεια ναρκωτικών να μην απολύεται», αναφέρει αρμόδια κυβερνητική πηγή. Επίσης, θα προβλέπονται πολύ αυστηρότερα φίλτρα αξιολόγησης των εργαζομένων, τόσο κατά την πρόσληψη όσο και κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, με τη χρήση ψυχομετρικών τεστ, αλλά και τεστ ναρκωτικών. Μόλις προ ολίγων εβδομάδων, άλλωστε, υποψήφιοι εργαζόμενοι «κόπηκαν» από διαδικασία πρόσληψης καθώς βρέθηκαν υπό την επήρεια ναρκωτικών.

Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται επίσης η δυνατότητα ακόμα και ανάκλησης αδειών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εφόσον προβαίνουν σε αντιδεοντολογικές ή καταχρηστικές ενέργειες. Τέλος, θα προβλέπεται η βελτίωση του μηχανισμού βιντεοσκόπησης, σε μια προσπάθεια διαφύλαξης του υλικού της εταιρείας που πολλές φορές γίνεται λεία στα χέρια συμμοριών Ρομά που «πλιατσικολογούν» εδώ και χρόνια γραμμές και καλώδια.

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr