Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Είναι ανερχόμενη δύναμη. Μια βιομηχανία με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα που έκανε εντός της κρίσης ένα θαύμα: κατόρθωσε να διεθνοποιήσει το παραγνωρισμένο, όμως πάντοτε ποιοτικό, ελληνικό μέλι. Πέτυχε δε κάτι ακόμα πιο σημαντικό: να συγκεντρώσει τους παραγωγούς μελιού και να τους βοηθήσει να κινηθούν εξωστρεφώς σε μια ελληνική αγορά όπου κυριαρχούν η εσωστρέφεια, πολλαπλά προβλήματα και έντονη κρίση. Και αυτό δεν ήταν απλό και εύκολο, καθώς για χρόνια οι παραγωγοί είχαν βασιστεί σε ευκολίες που δεν τους βοηθούσαν να δουν με ευκρίνεια την πραγματικότητα.

Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας ΜΕΛΙΝΤΑ (εδρεύει στο Ωραιόκαστρο της Θεσσαλονίκης) Ακης Σωτηριάδης είναι ένας άνθρωπος του αγώνα και της διαρκούς προσπάθειας. Του μόχθου και της επιτυχίας. Ενας επιχειρηματίας απλός, μα ταυτόχρονα διορατικός.

Το 2000, διαβλέποντας τη μεγάλη προοπτική ανάπτυξης παραγωγής του μελιού στην ελληνική αλλά κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, ίδρυσε την εταιρεία ΜΕΛΙΝΤΑ με αποκλειστικό γνώμονα την εξειδίκευση στην τυποποίηση του μελιού αξιοποιώντας πρότερη εμπειρία και τεχνογνωσία. Ουσιαστικά πόνταρε σε μια αγορά που αντιμετώπιζε προβλήματα -πολλοί θυμούνται τον αγώνα κατά του χύμα μελιού που πάντοτε κέρδιζε τις εντυπώσεις- και πέτυχε τις δικές του νίκες κόντρα στο ρεύμα. Ας μην ξεχνάμε ότι ήδη στη χώρα επικρατούσε μια μεγάλη και παραδοσιακή δύναμη, με εξίσου μεγάλο ποντάρισμα στην ποιότητα, η Αττική Μελισσοκομική – Πίττας, όμως το προϊόν κλυδωνιζόταν εξαιτίας εξωγενών παραγόντων.

Εκτοτε η ΜΕΛΙΝΤΑ πραγματοποιεί εντυπωσιακά δυναμική πορεία προόδου στην τυποποίηση – διακίνηση του μελιού. Και αυτό επενδύοντας σε τεχνολογία αιχμής και στην περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνογνωσίας έτσι ώστε να βελτιώνονται συνεχώς τα τελικά προϊόντα που προσφέρονται στους καταναλωτές. Οι προσπάθειες του ιδρυτή και των στελεχών της εταιρείας έχουν δικαιωθεί πλήρως σήμερα, καθώς την τελευταία πενταετία η ΜΕΛΙΝΤΑ εμφανίζει αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 30% ετησίως, με αποτέλεσμα το 2017 ο τζίρος της να υπερβεί τα 20 εκατ. ευρώ.

Η έδρα της βιομηχανίας βρίσκεται σήμερα στο ΒΙ.ΠΑ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης, ενώ επίκειται η άμεση μετεγκατάστασή της ώστε να μπορέσει να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες παραγωγής βάσει των απαιτήσεων των πελατών της. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι βασική πολιτική της εταιρείας είναι η συλλογή του μελιού να γίνεται απευθείας από τους παραγωγούς, με τους οποίους υπάρχει πολυετής και μόνιμη συνεργασία, με αποτέλεσμα ο κ. Σωτηριάδης χάρη στο σχέδιο και τον προσωπικό του αγώνα να έχει δημιουργήσει ένα σταθερό και αυστηρά ελεγχόμενο δίκτυο προμηθευτών το οποίο ανταποκρίνεται στις υψηλές προδιαγραφές της εταιρείας.

12_2.jpg

Συστράτευση με τους μελισσοκόμους

Από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας λοιπόν, όταν η κατανάλωση του μελιού άρχισε να ανεβαίνει, δίχως όμως η αγορά να έχει οργανωθεί πλήρως, η εταιρεία κινήθηκε αναπτυξιακά, με αποτέλεσμα σήμερα να επεξεργάζεται και να διακινεί πάνω από 6.000 τόνους μελιού παντός τύπου ετησίως. Η συμβολή της μάλιστα στη διατήρηση και ανάπτυξη της ελληνικής μελισσοκομίας είναι σημαντικότατη, καθώς οι αγορές της σε εγχώριο μέλι ανήλθαν το 2016 στους 2.000 τόνους, ενώ το 2017 ξεπέρασαν τους 3.000. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ΜΕΛΙΝΤΑ κατά το 2017 απορρόφησε το 80% του συνόλου του προσφερόμενου προς τυποποίηση ελληνικού μελιού, που στο σύνολό του ανέρχεται στους 4.000 τόνους. Και όλα αυτά στηρίζοντας τους μικρούς παραγωγούς.

Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα της ΜΕΛΙΝΤΑ διακινούνται με μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό, τροφοδοτώντας κυρίως τις αγορές της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, όπως και αυτές των ΗΠΑ – Καναδά. Η δραστηριότητά της όμως δεν περιορίζεται μόνο στα δικά της προϊόντα, καθώς πέρα από αυτά παράγει μεγάλη γκάμα κωδικών μελιού ως private label για γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ τόσο στον ελληνικό όσο και στον διεθνή χώρο, όπως τα Lidl, Netto, Kaufland, Aldi κ.ά. Πρόκειται κυρίως για μεγάλες γερμανικές αλυσίδες που δίνουν πανευρωπαϊκό βηματισμό στην επιχείρηση και τη βοήθησαν να περάσει σε καινούρια φάση. Επίσης, στο πελατολόγιό της εντάσσονται μεγάλοι εγχώριοι και ξένοι βιομηχανικοί πελάτες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των γαλακτοκομικών και των ζαχαρωδών προϊόντων, καθώς και της αρτοποιίας – ζαχαροπλαστικής σε μια λογική business to business.

Η ΜΕΛΙΝΤΑ, πραγματοποιώντας εξαγωγές ύψους 1.500 τόνων ετησίως, με κορυφαία χρονιά το 2017, όπου υπερέβη τους 2.000 τόνους εξαγωγής μελιών κάθε τύπου (ιστορικό ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα), αποτελεί τον καλύτερο και μεγαλύτερο πρεσβευτή του ελληνικού μελιού στο εξωτερικό. Βρίσκεται δε σε φάση άμεσης ανάπτυξης έχοντας ήδη κλεισμένα συμβόλαια της τάξεως των 22.000 τόνων, εκ των οποίων οι 15.000 αφορούν εξαγωγές με χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης σε φάσμα τριετίας, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η εταιρεία προς τους πελάτες της. «Με τον τρόπο αυτό η ΜΕΛΙΝΤΑ αποτελεί και θα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αιμοδότες της ελληνικής οικονομίας, καθώς η εξωστρέφεια είναι το κυρίαρχο μέλημά της, γνωρίζοντας ότι αποτελεί τον μονόδρομο ανάπτυξης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με εθνικό πρόσημο», αναφέρει ο κ. Σωτηριάδης.

12_3.jpg

Επίσης, για να επιτύχει η εταιρεία την υλοποίηση του προγράμματός της έχει θέσει ως επόμενο στόχο τη σταδιακή αύξηση της παραγωγικής της ικανότητας. «Στόχος μας είναι να φτάσουμε στους 22.000 τόνους ετησίως, τον οποίο θα επιτύχουμε εκπονώντας ένα φιλόδοξο αλλά και άμεσα υλοποιήσιμο πρόγραμμα μετεγκατάστασης σε νέες εγκαταστάσεις στη Νέα Σάντα Κιλκίς. Οι νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις θα αποτελούνται από βιομηχανοστάσιο και αποθηκευτικούς χώρους συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ., εξοπλισμένους με μηχανήματα τεχνολογίας αιχμής και παραγωγική δυνατότητα που θα φτάνει τους 30.000 τόνους ετησίως. Οι νέες αυτές εγκαταστάσεις της εταιρείας σε συνδυασμό με τη βαθιά και μακρόχρονη τεχνογνωσία της στην επεξεργασία και την τυποποίηση μελιού θα δώσουν στη ΜΕΛΙΝΤΑ τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον παγκόσμιο ανταγωνισμό», αναφέρει ο κ. Σωτηριάδης.

Επενδύσεις με το βλέμμα στον παραγωγό

Για να καταστούν όμως αποτελεσματικές και χρήσιμες -τόσο για την ίδια όσο και σε εθνικό επίπεδο- οι σοβαρές επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει η βιομηχανία απαιτούνται εκτεταμένες συνέργειες που καθιστούν αναγκαία την ενεργοποίηση της ραχοκοκαλιάς του ελληνικού μελιού, που δεν είναι άλλη από τους ντόπιους μελισσοκόμους.

«Για τον λόγο αυτό προχωράμε αρχικά στη σύναψη κλειστών συμβολαίων πενταετούς διάρκειας με τους ενδιαφερόμενους προς συνεργασία μελισσοκόμους για την απορρόφηση όλων των παραγόμενων ποσοτήτων μελιού. Τα συμβόλαια αυτά θα προβλέπουν την πληρωμή των παραγωγών τοις μετρητοίς μέσω τραπέζης και ταυτόχρονο ορισμό τιμής απορρόφησης του μελιού, η οποία θα μπορεί να αυξάνεται ανάλογα με τις συνθήκες που θα διαμορφώνονται, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα μπορεί να μειωθεί κάτω από την αρχικώς συμφωνηθείσα τιμή έναρξης του συμβολαίου», αναφέρει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας. Με τον τρόπο αυτό οι μελισσοκόμοι που θα θελήσουν να συνεργαστούν με τη ΜΕΛΙΝΤΑ, απαλλαγμένοι από τα άγχη και την αβεβαιότητα της μελλοντικής πώλησης, θα μπορέσουν να εστιάσουν στο έργο τους, που είναι η παραγωγή άφθονου και ποιοτικού μελιού. Επίσης η βιομηχανία προσανατολίζεται στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε νέους και υφιστάμενους μελισσοκόμους από εξειδικευμένα στελέχη της, συνεργαζόμενους ειδικούς επιστήμονες και από έμπειρους μελισσοκόμους ανά την Ελλάδα που θα επιλεγούν από την ίδια την εταιρεία. Η δράση θα προχωρήσει με επισταμένη χαρτογράφηση όλων των βασικών προβλημάτων που εμφανίζονται ανά μελισσοκομική περιοχή, αλλά και των απαιτήσεων των πελατών της παγκόσμιας αγοράς όσον αφορά θέματα που σχετίζονται με τις νέες αγοραστικές τάσεις ποικιλιών μελιού αλλά και των κανονιστικών και άλλων διατάξεων που ισχύουν στις χώρες τους εξωτερικού.

«Στη συνέχεια η ΜΕΛΙΝΤΑ θα οργανώσει συγκεντρώσεις σε όλες τις περιοχές μελισσοκομικού ενδιαφέροντος της Ελλάδας, όπου από τους μεν επιστημονικούς συνεργάτες της θα παρουσιαστούν οι προτεινόμενες λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μελισσοκόμοι στην περιοχή τους, ενώ από το εμπορικό της τμήμα θα προταθούν οι κατευθύνσεις για την παραγωγή δημοφιλών και με μεγάλη ζήτηση ποικιλιών του προϊόντος, έτσι ώστε το παραγόμενο μέλι εκτός από άριστο ποιοτικά να είναι και άμεσα εμπορεύσιμο με τη μεγαλύτερη δυνατή αξία πώλησης», τονίζει ο κ. Σωτηριάδης.

Ολα αυτά θα προκύψουν με την ενεργοποίηση σχεδίου συμβολαιακής μελισσοκομίας με την αρωγή των Τραπεζών, μέσω του οποίου νέοι ή υφιστάμενοι μελισσοκόμοι μπορούν να ωφεληθούν με την άντληση των αρχικών κεφαλαίων που απαιτούνται για τις εργασίες τους. Ταυτόχρονα, στην εταιρεία είναι βαθιά ριζωμένη η αντίληψη ότι η παραγωγή ποιοτικού μελιού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ύπαρξη ενός υγιούς και ποιοτικού φυσικού περιβάλλοντος διαβίωσης των κοινωνιών των μελισσών αλλά και των ανθρώπων που τις διαχειρίζονται. «Για τον λόγο αυτό η ΜΕΛΙΝΤΑ, αφότου εντοπίσει τις περιοχές που υστερούν σε φυσική χλωρίδα, θα προβεί σε δράσεις ενίσχυσής τους. Οι δράσεις αυτές με την οικονομική υποστήριξη της ΜΕΛΙΝΤΑ, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές και άλλους φορείς, θα στοχεύουν στην οικολογική αναβάθμιση υποβαθμισμένων ή πληγέντων περιοχών μέσω δενδροφυτεύσεων, ανθοφυτεύσεων, αλλά και όποιων άλλων ενεργειών κριθεί ότι θα συνεισφέρουν θετικά στην εξισορρόπηση των τοπικών οικοσυστημάτων», τονίζεται από την εταιρεία.