του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Σύμφωνα με τον αστικό επιχειρηματικό μύθο, η πρώτη γενιά δημιουργεί, η δεύτερη συντηρεί και η τρίτη καταστρέφει. Σαφώς και σε πολλά σχήματα αυτό δεν ισχύει, καθώς για γενιές και γενιές ελληνικές ή πολυεθνικές επιχειρήσεις αποδεικνύουν το αντίθετο. Στην περίπτωση όμως της μεγάλης ελληνικής επιχείρησης στον κλάδο του κλιματισμού Nippon – Δ. Μαυρογένης έχουμε μια πιο βελτιωμένη βερσιόν της συγκεκριμένης διαπίστωσης. Σε αυτή, λοιπόν, ο Αλέξιος Μαυρογένης, γιος του δημιουργού του ομίλου Δημήτρη, έχει πάρει τη σκυτάλη και όχι μόνο συντηρεί, αλλά και αυξάνει σημαντικά όλα όσα βρήκε. Δηλαδή έχει εφαρμόσει στη ζωή του το γνωστό ρητό από τα σημειωματάρια της Αννας Φρανκ, ότι «οι γονείς μπορούν να δώσουν μόνο καλές συμβουλές και να δείξουν τον σωστό δρόμο, καθώς η τελική διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός ανθρώπου βρίσκεται στα δικά του χέρια». Ο 35χρονος σήμερα Αλέξιος Μαυρογένης, λοιπόν, πήρε ως κληρονομιά από τον πατέρα του τις καλύτερες συμβουλές και όχι μόνο τις έκανε πράξη, αλλά τις πήγε ακόμα παραπέρα.

Για την ακρίβεια, αυτή τη στιγμή ο όμιλος κλιματισμού που ξεκίνησε ως οικογενειακός έχει παρουσιάσει κύκλο εργασιών και κέρδη αυξημένα για το 2016 κατά 19.611.202,37 ευρώ, έναντι 12.765.814,40 ευρώ της προηγούμενης χρήσης του 2015, καταγράφοντας αύξηση 53,62%. Επίσης, σε ένα απίστευτο ράλι επιτυχίας, η εταιρεία πραγματοποίησε καθαρά κέρδη μετά από φόρους 1.141.102,27 ευρώ (5,82% επί πωλήσεων) έναντι 408.338,03 ευρώ (3,20% επί πωλήσεων) της προηγούμενης χρήσης. Και μάλιστα για το 2017 η εταιρεία εκτιμά ότι ο κύκλος εργασιών της αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση χάρη και στις νέες συμφωνίες που έχουν συναφθεί με πελάτες εσωτερικού και εξωτερικού, αλλά και την ανάπτυξη του δικτύου εξαγωγών παγκοσμίως των προϊόντων Gree και Fluo.
 
Επιτυχία εντός κραχ

Πώς, όμως, στην Ελλάδα της κρίσης και των διαρκών απογοητεύσεων η Nippon – Δ. Μαυρογένης τα καταφέρνει και επιτυγχάνει τόσο θετικά αποτελέσματα; Πώς έγινε αυτό το success story σε μια Ελλάδα που βουλιάζει και τα λουκέτα ακολουθούν το ένα το άλλο; Ο Αλέξιος Μαυρογένης πολύ σύντομα συνειδητοποίησε την αξιόλογη μαγιά που είχε στα χέρια του στον χώρο του κλιματισμού, καθώς και τις ευκαιρίες που απέρρεαν από την άνοδο του τουρισμού. Γρήγορα και κάτω από την οικογενειακή απαίτηση ανέλαβε τα ηνία και αποφάσισε να ακολουθήσει τον δικό του δρόμο. Πέρα από τα παραδοσιακά κλιματιστικά αποφάσισε να επενδύσει και στην τεχνολογία, και συγκεκριμένα στα κινητά και τα tablets.

Σήμερα ο ίδιος είναι πρόεδρος και διευθύνων σε ένα γκρουπ με δύο βασικούς πυλώνες: τα προϊόντα κλιματισμού Gree, καθώς είναι αποκλειστικός αντιπρόσωπος και διανομέας στην Ελλάδα, και τα προϊόντα τεχνολογίας Fluo, τα οποία φιλοδοξεί να καταστήσει ανερχόμενη δύναμη στον χώρο των κινητών και των tablets, μια επένδυση που δείχνει να έχει βάθος και να μπορεί να αποδώσει σημαντικά.

Ο ίδιος ξεκίνησε από πολύ χαμηλά, αφού αυτό ήταν απαίτηση της οικογένειάς του που δεν τον ήθελε να γίνεται αμέσως αφεντικό. Ετσι, λοιπόν, προτού εξελιχθεί, δούλεψε ως απλός υπάλληλος κουβαλώντας κιβώτια και κάνοντας χαμαλοδουλειές με στόχο να κερδίσει την εμπιστοσύνη των συναδέλφων του, αλλά και να δείξει ότι μπορεί και δεν είναι απλώς ένα ακόμη παιδί του μπαμπά και της μαμάς. Την εξαετία 2005-2010 εργάστηκε όσο λίγοι, ενώ παράλληλα σπούδαζε κιόλας. Η ζωή του ήταν σχολή – δουλειά, δουλειά – σχολή. Τελικά, όμως,  κάτω από αυτή την πίεση δικαιώθηκε. Το 2010 και ενώ η κρίση ξεκινούσε, είχε μάθει όλο το κύκλωμα εργασίας εντός του γκρουπ. Η οικογένεια αποφάσισε να του δώσει τη θέση του γενικού διευθυντή με έναν και μόνο σκοπό: να βγάλει τη Nippon Α.Ε. σε ασφαλή ύδατα και να μην έχει περιπέτειες σε μια Ελλάδα που βούλιαζε. Παράλληλα ο κλάδος του κλιματισμού βυθιζόταν ως απότοκο της κατάρρευσης της οικοδομής. Ο ίδιος σύντομα θα δει τον κλιματισμό με άλλο μάτι και θα επενδύσει σε μια νέα ηλικιακά αλλά και από πλευράς ιδεών ομάδα. Από τη Θεσσαλονίκη και με υποκατάστημα στην Αθήνα δημιουργεί κάθε χρόνο νέες θέσεις εργασίας και απασχολεί περισσότερα από 100 άτομα. Το 2016 είχε κύκλο εργασιών 19,5 εκατ. ευρώ και σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2015 (12 εκατ. ευρώ).

Η ιστορία της εταιρείας

Για τον όμιλο Μαυρογένη η σχέση με τον κλιματισμό ξεκινά εδώ και 30 χρόνια, όταν η Ελλάδα μάθαινε να ζει με νέα στάνταρ και αναζητούσε καινούρια μοντέλα δράσης. Ο Δημήτρης Μαυρογένης διείδε τα κενά της αγοράς και κέρδισε μερίδια παρά τον μεγάλο ανταγωνισμό από ελληνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις. H Νippon Α.Ε. είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Gree στην Ελλάδα από το 2003, με τη συνεργασία αυτή να ξεκινά από τον πατέρα του Αλέξη Μαυρογένη, Δημήτρη, ο οποίος διαθέτει σημαντική πείρα στον κλάδο του κλιματισμού, καθώς έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κλιματιστικών στον κόσμο, όπως οι εταιρείες Haier, Fujitsu και LG πριν αυτές περάσουν σε άλλες συνεργασίες. Η Gree Electric Appliances Inc. είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής κλιματιστικών στον κόσμο, διαθέτει εννέα κέντρα παραγωγής, 3.000 διπλώματα ευρεσιτεχνίας, 7.000 επιστήμονες και παρουσία στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου. Μάλιστα τα επτά κέντρα παραγωγής βρίσκονται στην Κίνα και  τα άλλα δύο σε Βραζιλία και Πακιστάν αντίστοιχα, όπου απασχολούνται συνολικά 80.000 εργαζόμενοι. Από το 1996 η εταιρεία διατηρεί την πρώτη θέση σε όγκο πωλήσεων και παραγωγής τόσο στην εγχώρια αγορά της Κίνας όσο και παγκοσμίως.

Η σχέση με τη συγκεκριμένη πολυεθνική άρχισε δυναμικά και έως τις αρχές της κρίσης ήταν διαρκώς αναπτυξιακή λόγω των καλών συνθηκών της αγοράς. Η εταιρεία, όμως, από το 2010 αναγκάστηκε να ξαναχτιστεί: ο Αλέξιος Μαυρογένης αποφάσισε να ανοίξει το πελατολόγιό της και να την ανανεώσει. Μέσα σε επτά χρόνια κατάφερε να δημιουργήσει ένα δίκτυο περίπου 1.000 ενεργών πελατών. Αυτό σε συνάρτηση με το καλό προϊόν, την ενίσχυση του μάρκετινγκ και τη σωστή σχέση ποιότητας – τιμής έχουν οδηγήσει στην ενίσχυση και καθιέρωση του brand Gree στην αγορά του κλιματισμού. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η ελληνική εταιρεία έχει λάβει ήδη δύο βραβεία από την Gree για τη συνεργασία τους και έχει κερδίσει τον σεβασμό της χάρη στις επιτυχίες όσον αφορά τις πωλήσεις. Γι’ αυτό τον λόγο κιόλας η Nippon – Δ. Μαυρογένης χρησιμοποιείται ως υπόδειγμα για άλλες θυγατρικές.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει επιλέξει ως στρατηγική πωλήσεων ένα μεγάλο δίκτυο εξειδικευμένων συνεργατών επιδιώκοντας τη διασπορά ώστε να μετριάσει το ρίσκο, αλλά και την εξάρτηση από τους μεγάλους του λιανεμπορίου, δηλαδή τις εταιρείες που παρέχουν ασφάλεια.

Ηδη στην Ελλάδα, με τις κινήσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, το γκρουπ έχει κερδίσει ισχυρό μερίδιο της αγοράς κλιματιστικών και προχωρά αναπτυξιακά στην αγορά της Τουρκίας. Σε αυτή εισήλθε δυναμικά το 2013 προοδεύοντας σημαντικά. Η Gree πρωτοπορεί σε γκάμα προϊόντων και προσφέρει πλήρη σειρά λύσεων, ικανή να καλύψει τις ανάγκες κάθε έργου. Χάρη στην ολοκληρωμένη γκάμα της τόσο στο κεντρικό όσο και στον ημικεντρικό κλιματισμό η εταιρεία προσφέρει λύσεις σε καταστήματα, μικρές ή μεγάλες επιχειρήσεις, βιομηχανικές εγκαταστάσεις και μεγάλα απαιτητικά έργα και όχι τόσο σε μικρούς χώρους. Πέρα από αυτά, όμως, ο Αλέξιος Μαυρογένης στράφηκε και σε μια νέα αγορά: αυτή των smartphones και tablets με το εμπορικό σήμα Fluo.

Τα smartphones και tablets Fluo βρίσκονται εδώ και καιρό σε όλα τα  καταστήματα της Wind σε όλη την Ελλάδα, ενώ τα tablets οι καταναλωτές μπορούν να τα βρουν και σε όλα τα καταστήματα «Γερμανός« και το δίκτυο της Cosmote. Και φυσικά, στο e-shop της Fluo. Βέβαια όλη αυτή η προσπάθεια δεν ήταν ανέφελη. Η εταιρεία σε όλη τη διάρκεια της κρίσης πέρασε από σαράντα κύματα. Παρ’ όλα αυτά άντεξε, αν και πήρε σκληρές αποφάσεις. Τα τελευταία τρία χρόνια όχι μόνο αύξησε κατά μεγάλο ποσοστό τον κύκλο εργασιών της, αλλά δημιούργησε και περίπου 50 νέες θέσεις εργασίας. Και όλα αυτά μέσα από μια αμιγώς πελατοκεντρική πολιτική – βασική πολιτική της εξάλλου είναι να διατίθενται τα προϊόντα σε ανταγωνιστικά χαμηλές τιμές.

selida 12 2

Πάντως, ο οικιακός κλιματισμός παραμένει το core business της επιχείρησης, καθώς το 70% των πωλήσεων προέρχεται από αυτή την κατηγορία. Και η συγκεκριμένη αγορά μόνο εύκολη δεν είναι, καθώς ο πόλεμος τιμών που συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών είναι συχνό φαινόμενο. Η αξία της αγοράς οικιακού κλιματισμού υπολογίζεται ότι το 2017 έφτασε περίπου τα 120 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με το 2016, αλλά βρίσκεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από το 2008, όταν οι πωλήσεις ξεπερνούσαν τα 300 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η επένδυση στις αγορές των smartphones και tablets με το εμπορικό σήμα Fluo ξεκίνησε το 2014 και αφορμή στάθηκε η γνωριμία του Αλέξιου Μαυρογένη με τον μετέπειτα συνεταίρο του και μέτοχο στη νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε, την M&T Group, Πασχάλη Τσοπάνογλου. Πρόκειται για έναν επιχειρηματία με μεγάλη πείρα στον χώρο. Πάντως, η επιτυχία και η αναγνώριση στην Ελλάδα ήρθαν μετά την επέκταση στην Τουρκία. Το α’ εξάμηνο του 2014 ιδρύθηκε η θυγατρική του ομίλου MNT Elektronik στην Κωνσταντινούπολη και τα Fluo μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις βρέθηκαν στα ράφια του τηλεπικοινωνιακού κολοσσού Turkcell. Μάλιστα τα προϊόντα του ελληνικού ομίλου είχαν προωθηθεί σε συμφωνία χορηγίας με την τουρκική ποδοσφαιρική ομάδα Γαλατασαράι.