Ο «Χάρι Πότερ της διεθνούς ναυτιλίας», όπως τον αποκαλούν οι Αμερικανοί, έκανε και πάλι το θαύμα του. Την ώρα που η ναυτιλία περνάει από χίλια κύματα, ο ίδιος βρίσκεται σε συνεχή επενδυτική κινητικότητα ακολουθώντας ένα ναυπηγικό πρόγραμμα-μαμούθ ύψους 1,9 δισ. δολαρίων

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Οταν ένας Τεξανός δισεκατομμυριούχος αποφασίζει να επενδύσει για πρώτη φορά στη ναυτιλία και επιλέγει μια ελληνικών συμφερόντων εισηγμένη εταιρεία δεν το κάνει γιατί έχει το… κληρονομικό χάρισμα.

Την περασμένη χρονιά τάραξε τα νερά της ναυτιλιακής βιομηχανίας η είδηση για την είσοδο του 49χρονου δισεκατομμυριούχου «κομπιουτερά» Μάικλ Ντελ, του τεχνολογικού κολοσσού που φέρει το όνομά του, της Dell, στη StealthGas, η οποία είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των πλοίων LPG (Liquefied Petroluem Gas – υγροποιημένο αέριο πετρελαίου), αποκτώντας το 9,9% του μετοχικού κεφαλαίου της.

Τα νήματα της εταιρείας κινεί ο Χιώτης στην καταγωγή, πλοιοκτήτης δεύτερης γενιάς, Χάρης Ν. Βαφειάς, ο οποίος ελέγχει ολόκληρο τον ναυτιλιακό όμιλο της οικογένειας, με έναν στόλο από 85 πλοία διαφόρων τύπων.

Οι απαιτητικοί Αμερικάνοι επενδυτές τον έχουν στο μικροσκόπιό τους εδώ και χρόνια. Από την εποχή που, σε ηλικία 26 ετών, οδήγησε τη StealthGas στον Nasdaq και έγινε ο νεότερος ever διευθύνων σύμβουλος σε εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία σε οποιοδήποτε χρηματιστήριο. Η κίνηση του Μάικλ Ντελ ήταν μία ακόμη πιστοποίηση για τον νεαρό πλοιοκτήτη, ο οποίος βρίσκεται σε συνεχή επενδυτική κινητικότητα προκειμένου να διατηρήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον σκληρό και ανταγωνιστικό κόσμο της ναυτιλίας. Ο Αμερικανός επενδυτής, ακόμη και τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που υπάρχει ανησυχία στα χρηματιστήρια, συνεχίζει να στηρίζει την εταιρεία διατηρώντας το ποσοστό του.

Σε χρονιές που η ναυτιλία περνούσε -και περνάει- από τα χίλια κύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, ο Χάρης Βαφειάς αποφάσισε να προχωρήσει σε ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 1,9 δισ. δολαρίων για την κατασκευή συνολικά 45 πλοίων μέσα σε οκτώ χρόνια. Το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου Βαφειά χωρίζεται σε δύο φάσεις.

Η πρώτη ξεκίνησε το 2007 και ολοκληρώθηκε το 2009. Ο όμιλος παρέλαβε μέσα σε δύο χρόνια συνολικά 23 πλοία, αξίας 1,4 δισ. δολαρίων. Από αυτά, τα 21 είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (τα 11 και τα άλλα 10 καθαρών πετρελαϊκών προϊόντων) και παρελήφθησαν για λογαριασμό της Stealth Maritime, και τα δύο capesize φορτηγά για την Βrave τις δύο ιδιωτικές μη εισηγμένες εταιρείες του ομίλου.

Η δεύτερη φάση του ναυπηγικού προγράμματος βρίσκεται σε εξέλιξη και περιλαμβάνει τη ναυπήγηση 22 πλοίων, συνολικής αξίας 0,5 δισ. δολαρίων. Πρόκειται για 17 υγραεριοφόρα για λογαριασμό της εισηγμένης StealthGas και πέντε φορτηγά για την Brave.

Πρόσφατα ο όμιλος ολοκλήρωσε την παραλαβή 10 νεότευκτων eco οικολογικών (eco) πλοίων. Πρόκειται για εννέα υγραεριοφόρα και ένα φορτηγό. Δύο από τα πλοία μεταφοράς αερίου είναι ice class -παγοθραυστικά- κατάλληλα για το Βόρειο Πέρασμα.

Υπό ναυπήγηση έχει ακόμη 12 πλοία σε γιάρδες της Νοτίου Κορέας και επτά σε εκείνες της Ιαπωνίας. Από αυτά, τα οκτώ είναι υγραεριοφόρα για θα ενισχύσουν τον στόλο της StealthGas και τέσσερα φορτηγά για την Brave. Αναμένεται να παραδοθούν μέσα στους επόμενους 24 μήνες.

Ανά εταιρεία του ομίλου: η StealthGas έχει 60 πλοία με τα υπό ναυπήγηση, η Brave πέντε φορτηγά και η Stealth Maritime 20 δεξαμενόπλοια.

Στον στόλο υπάρχουν έξι συνολικά ice class δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα τέσσερα είναι 22.000 κυβικών μέτρων. Στον όμιλο είναι ναυτολογημένοι περίπου 1.100 ναυτικοί.

Η ναυλαγορά

Με το πετρέλαιο να είναι φθηνό, σε χαμηλό εξαετίας, η αγορά του αερίου πλήττεται αφού υπάρχει μικρότερη ζήτηση. Ωστόσο, μέσα σε αυτόν τον σκληρό ανταγωνισμό η StealthGas αντέχει αφού έχει μικρό δανεισμό (κάτω του 30%), χαμηλό λειτουργικό κόστος και μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα με μεγάλες εταιρείες ενέργειας. Τα περιουσιακά της στοιχεία ανέρχονται σε 1,2 δισ. δολάρια.

«Ο χαμηλός δανεισμός της StealthGas έχει ως αποτέλεσμα να μην πιέζεται από τις τράπεζες αφού εξυπηρετούνται τα δάνεια», επισημαίνει στο newmoney.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Χάρης Βαφειάς και συνεχίζει: «Κάνοντας μια πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον, πιστεύω ότι το πετρέλαιο δεν θα παραμείνει στα 40 δολάρια αλλά θα ανέβει. Αρα μεσοπρόθεσμα το ίδιο θα συμβεί στην αγορά του υγραερίου (LPG), του φυσικού αερίου (LNG) και μαζί και στα ναύλα. Για τον λόγο αυτό και άλλοι πλοιοκτήτες, όπως ο Πήτερ Λιβανός και ο Γιώργος Προκοπίου, προχωρούν σε ναυπηγήσεις πλοίων».

Για την αγορά των δεξαμενόπλοιων ο ίδιος επισημαίνει: «Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων πάει πάρα πολύ καλά. Είναι η καλύτερη χρονιά τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Για το 2016 το αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί από την τιμή του πετρελαίου αλλά και από το πόσα νεότευκτα θα πέσουν στο νερό».

Για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου τονίζει: «Τα φορτηγά πλοία είναι σε άσχημη κατάσταση. Η ναυλαγορά είναι πολύ χαμηλά. Η πρόβλεψη για το 2016 είναι ότι αν ακυρωθούν παραγγελίες για ναυπηγήσεις και πάνε πολλά πλοία για παλιοσίδερα, η ναυλαγορά θα πάρει ανάσες. Πολλά όμως θα εξαρτηθούν από το αν θα δυναμώσει η οικονομία της Κίνας, οπότε θα ανέβει και ο δείκτης της ναυλαγοράς».

Οσον αφορά στα μελλοντικά του σχέδια του στη ναυτιλία, ο Χάρης Βαφειάς δηλώνει στο «b.s.»: «Σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικά καιρούς, παγκοσμίως, είμαι συντηρητικός. Περιμένουμε να παραλάβουμε όλα τα πλοία, να τα λειτουργήσουμε και να δούμε τι θα αποφέρουν. Δεν θα προχωρήσουμε άμεσα σε άλλες παραγγελίες. Δεν θέλουμε να έχουμε πολλά δάνεια».

Vafeias2

Από τη Χίο στην Αργεντινή και στα βαθιά της ναυτιλίας

Αν και Χιώτες στην καταγωγή, οι Βαφειάδες ξεκίνησαν την επιχειρηματική τους καριέρα από τον παππού Χαράλαμπο, ο οποίος ξενιτεύτηκε στην Αργεντινή και ασχολήθηκε με το εμπόριο κρέατος. Ο νεαρός Χάρης Βαφειάς μνημονεύει τον παππού του, ο οποίος ήταν παιδί πολύτεκνης οικογένειας, από το χωριό Αη Γιώργης Συκούσης της Χίου.

Επτά παιδιά, μεγάλη η φτώχεια και ο μικρός Χαράλαμπος αναγκάστηκε να μπει στα βάσανα της βιοπάλης από νεαρός προκειμένου να συμβάλει στα έξοδα της πολύτεκνης οικογένειας, ώστε να υπάρχει ένα τσουκάλι φαΐ.

Στα πρώτα του βήματα έκανε εμπόριο από τη Χίο με τα γειτονικά νησιά, τα Ψαρά και τις Οινούσσες. Ομως ο τόπος δεν τον χωρούσε. Εβλεπε ότι δεν υπήρχε διέξοδος. Ανήσυχο πνεύμα καθώς ήταν, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο σάλτο στη ζωή του. Μόλις έβγαλε κάποια χρήματα, έφυγε μετανάστης στην Αργεντινή χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα και, το κυριότερο, χωρίς να έχει κάποιον δικό του άνθρωπο. Ηταν φιλότιμος, όμως, και με εμπορικό δαιμόνιο. Ετσι κατάφερε σιγά-σιγά να δικτυωθεί και να αρχίσει το εμπόριο κρέατος με την Ευρώπη. Δημιούργησε την εταιρεία Αφοί Βαφειά, η οποία συνεχίζει ακόμη και σήμερα τη δραστηριότητά της.

Ο ένας από τους γιους του Χαράλαμπου, ο Νίκος, αποφάσισε να τραβήξει δικό του επιχειρηματικό δρόμο κάνοντας τη δική του επανάσταση μέσα στην οικογένεια. Παρά το γεγονός ότι ο πάτερ φαμίλιας τον ήθελε δίπλα του στις επιχειρήσεις εμπορίας κρέατος, εκείνος ακολούθησε το δικό του όνειρο: ασχολήθηκε με τη ναυτιλία που πάντα τον μάγευε. Ο πατέρας του είδε στον νεαρό Νίκο τον εαυτό του και αναγνώρισε το δικό του ανήσυχο πνεύμα που δεν τον άφηνε να επαναπαυτεί στα σίγουρα κέρδη από την επιχείρηση κρέατος.

Ο Νίκος Βαφειάς σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και χωρίς να έχει την υποστήριξη του πατέρα του έπεσε κατευθείαν στα βαθιά. Αγόρασε το πρώτο μεταχειρισμένο πλοίο. Το 1986 δημιούργησε την Brave Maritime Corp. Inc., που έχει φορτηγά πλοία.

Χάρης Βαφειάς

Τα εγκυρότερα οικονομικά έντυπα στις ΗΠΑ τον έχουν αποκαλέσει «Χάρι Πότερ της ναυτιλίας» αφού κατάφερε να μαγέψει τους επενδυτές στη Wall Street – ένα προσωνύμιο που του έμεινε από τότε.

Από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της StealthGas ο Χάρης Βαφειάς εντυπωσίασε τους επενδυτές με τα άλματα που κάνει στην οικονομική πρόοδο της εταιρείας μοιράζοντας κέρδη στους μετόχους. Σε ηλικία 17 ετών ο πατέρας του τον έστειλε να μπαρκάρει σε ένα από τα πλοία του, κάτι που ο Χάρης τώρα πλέον βρίσκει εξαιρετική ιδέα, αν και τότε είχε αντιδράσει. Το 1996 σπούδασε Μάνατζμεντ στο City University του Λονδίνου. Στη συνέχεια έκανε μάστερ στο Ναυτιλιακό Εμπόριο και τα Οικονομικά του Εφοπλισμού στο Πανεπιστήμιο Metropolitan της βρετανικής πρωτεύουσας, ενώ εργαζόταν στα γραφεία ναυτιλιακών πρακτόρων για να μάθει από μέσα τη δουλειά.

Οταν επέστρεψε στην Ελλάδα με το μάστερ, ζήτησε από τον πατέρα του να ξεκινήσει δική του εταιρεία στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Ο Νίκος Βαφειάς ενθάρρυνε τον γιο του και του δάνεισε 4 εκατ. Αν ο Χάρης πετύχαινε, θα του τα επέστρεφε. Σε διαφορετική περίπτωση, θα επέστρεφε ο ίδιος στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση.

Ονόμασε την εταιρεία του Stealth Maritime, παίρνοντας έμπνευση από το βομβαρδιστικό αεροσκάφος-φάντασμα. Από εκεί και πέρα όλα πήραν τον δρόμο τους.