Του Δημήτρη Παφίλα 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 οι ελληνικές βιομηχανίες ένδυσης μετέφεραν τις μονάδες τους στα Βαλκάνια για να πληρώνουν φθηνότερα εργατικά κόστη. Λίγα χρόνια νωρίτερα ο κ. Γεράσιμος Παπασπυράτος ξεκινούσε τη δική του μάχη του στη λιανική. Στην αρχή στις πιάτσες της Αθήνας και αργότερα ως πωλητής σε όλη την Ελλάδα. Από εκείνες τις πρώτες ημέρες, όμως, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας αθλητικών ενδυμάτων Gepaworld και της θυγατρικής GSA Sports κατάλαβε τη σημασία της μπράντας και της υπεραξίας που αυτή παράγει όταν είναι καινοτόμα. Μάλιστα, θεωρεί ότι το ελληνικό προϊόν πρέπει να διαθέτει υψηλή προστιθέμενη αξία, να πωλείται δηλαδή ακριβά, διότι αντίθετα με ό,τι θεωρούν οι περισσότεροι, το ανταγωνιστικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας δεν είναι οι υψηλοί μισθοί. Σήμερα η Gepaworld δίνει ζωή σε παροπλισμένες ελληνικές βιομηχανίες και προετοιμάζεται να ανταγωνιστεί κολοσσούς του είδους, όπως οι Νike, Adidas, UnderArmour κ.ά. μέσα στην έδρα τους, τις ΗΠΑ.

Να σημειωθεί ότι πρόσφατα ανέλαβε για τα 4 επόμενα χρόνια να είναι επίσημος προμηθευτής των εθνικών ομάδων μπάσκετ ενώ οι μπράντες του (Gepaworld, GSA) σύντομα θα αποκτήσουν ευρεία αντιπροσώπευση στις ΗΠΑ (Β. Αμερική), καθώς και ένα κατάστημα λιανικής στο Μανχάταν. Η ειδοποιός διαφορά, όμως, είναι ότι πολλά από τα προϊόντα της είναι 100% ελληνικά. Τέσσερα πιστοποιημένα εργοστάσια στην Ελλάδα παράγουν τα αθλητικά ενδύματα της GSA από οργανικό βαμβάκι (80%), ενώ λανσαρίστηκε και αθλητικό παπούτσι από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια. Η ανάληψη της επίσημης προμήθειας των ελληνικών ομάδων αποτέλεσε ιδιαίτερη τιμή για τον κ. Παπασπυράτο και την εταιρεία του. Η αθλητική ομοσπονδία πείστηκε για τη συνεργασία αφού είδε τις διαδικασίες παραγωγής και πιστοποίησης.

Δύσκολη η αρχή

Οταν ο κ. Παπασπυράτος βρέθηκε στους πάγκους της Αγίου Μάρκου στην Αθήνα ήταν μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή για τον ίδιο και την οικογένειά του. Μόλις 19 ετών κλήθηκε να αναλάβει τα βάρη μιας πτωχευμένης εταιρείας, καθώς ο πατέρας του έφυγε από τη ζωή από καρδιακή προσβολή. Η εταιρεία ήταν αποθήκη χονδρικής καλσόν, κι έτσι ξεκίνησε να πουλά κάλτσες για την επιβίωση. Την άσχημη αυτή εποχή δεν την ξεχνά ποτέ, καθώς γνωρίζει από πρώτο χέρι πώς είναι να μην έχεις καμία υποστήριξη και ιδιαίτερα σε μια τόσο νεαρή ηλικία. Για να θυμάται τις δύσκολες αυτές περιόδους μάλιστα εμπνεύστηκε και ορισμένα προϊόντα που έχουν το σύνθημα «Πότε μην τα παρατάς» (Never Quit). Από την πρώτη μέρα της ενεργοποίησής του στη λιανική είχε έναν στόχο: να δημιουργήσει μια εταιρεία παραγωγής αθλητικών ενδυμάτων. Θυμάται πως όταν έλεγε ότι θα κάνει εταιρεία, οι έμποροι γελούσαν ειρωνικά. Να όμως που από τους πάγκους πέρασε στις πωλήσεις καλτσών πόρτα-πόρτα σε όλη την επικράτεια, από τον Εβρο ως την Κρήτη. Και όπως συμβαίνει τις περισσότερες φορές σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν μάχεσαι, στο τέλος κερδίζεις, όσες κλειστές πόρτες και αν συναντήσεις. Το δίκτυο μεγάλωσε και κερδήθηκαν τόσο τα μαγαζάκια της γειτονιάς όσο και μεγάλες αλυσίδες της εποχής (Φωκάς). Το 2003 η εταιρεία απέκτησε μεγάλους λογαριασμούς πελατών σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως οι Σκλαβενίτης, Carrefour, και οι τζίροι μεγάλωσαν. Ανέκαθεν, όμως, η ιδέα της καθετοποιημένης παραγωγής βρισκόταν στο μυαλό του, με δεύτερο στόχο τις εξαγωγές. Το 2008 ξεκίνησε την υλοποίηση του στόχου του με τη σύσταση της Gepaworld και το σταδιακό χτίσιμο της μπράντας.

athl.jpg

Εξάλλου, οι αγάπες του κ. Παπασπυράτου, όπως σημειώνει και ο ίδιος, είναι δύο: οι δουλειές και ο αθλητισμός. Από ό,τι φαίνεται, σήμερα κατάφερε να συνδυάσει και τα δύο δημιουργώντας μια ελληνική διεθνή μπράντα. Η Gepaworld στηρίζεται σε τρεις βασικές αρχές: τον αθλητισμό, την καινοτομία και την οικολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλα τα ενδύματα προέρχονται από οργανικό βαμβάκι -έως και 100%- ή ανακυκλωμένο. Αρχικά, για την προσπάθεια παραγωγής ενδυμάτων στράφηκε στο εξωτερικό (Πορτογαλία, Κίνα, Ινδία, Τουρκία, Πακιστάν), αφού η ελληνική παραγωγή είχε αποψιλωθεί. Σήμερα πιστεύει ότι η ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία μπορούν να ανασυσταθούν με τις κατάλληλες αλλαγές (λ.χ. τώρα χρειάζεται να φέρνει ο ίδιος τις πρώτες ύλες).

Είναι γεγονός ότι για να γίνει αποδεκτός φρόντισε να λάβει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις. Ετσι η Gepaworld είναι ίσως η μοναδική εταιρεία που είναι μέλος στην BSCI (Βusiness Social Compliance Initiative) και την FDA (Foreign Trade Association). Με τις πιστοποιήσεις αυτές η εταιρεία έγινε αποδεκτή σε πολλές αγορές, με αποτέλεσμα να εξάγει σε 30 χώρες σε Ευρώπη, ΗΠΑ, και Μέση Ανατολή, με τον τζίρο της να πλησιάζει τα 18 εκατ. ευρώ. Με 35 άτομα προσωπικό στην Ελλάδα και 15 στο εξωτερικό (Ελβετία), η Gepaworld ελέγχει μέσω controllers τις ξένες αγορές. Επίσης παράγει προϊόντα και για private labels, ενώ διαθέτει παρουσία λιανικής και στο «Costa Navarino». Πρόσφατα μάλιστα στα κεντρικά γραφεία της στη Μεταμόρφωση Αττικής ξεκίνησε και το πρώτο κατάστημα λιανικής, ενώ όλο το κτίριο είναι ενεργειακό και κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα υλικά, όπως ξύλο, σίδηρος κ.ά.

Προϊόντα υψηλής τεχνολογίας

Η ανάπτυξη αυτή δεν ήρθε μέσα σε μία ημέρα, αφού δαπανήθηκαν πολλά χρήματα για research και development. Για παράδειγμα, ο κ. Παπασπυράτος τα τελευταία χρόνια, σε συνεργασία με Ελληνες φοιτητές, αναπτύσσει ένα νέο αθλητικό ένδυμα που θα αποτελέσει επανάσταση για ελληνική εταιρεία. Η επένδυση αυτή είναι ύψους 1,5 εκατ. δολαρίων και εφόσον προχωρήσει θα είναι εφάμιλλη διεθνών ομίλων. Στις αρχές του 2016 είχε προηγηθεί το λανσάρισμα του αθλητικού παπουτσιού που κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από πλαστικά μπουκάλια. Παράλληλα με τα προϊόντα της, η Gepaworld φροντίζει να είναι παρούσα στις διεθνείς αγορές (ΗΠΑ). Μάλιστα έχει υπογράψει συμφωνητικό προκειμένου ένας μεγάλος αμερικανικός οίκος να αντιπροσωπεύσει τα προϊόντα της στις αγορές της Βορείου Αμερικής. Μάλιστα, ο κ. Παπασπυράτος ως πρεσβευτής των ΑΧΕΠΑΝΣ έχει κανονίσει ένα ποσοστό των πωλήσεων στη Βόρειο Αμερική να κατευθύνεται για την ανέγερση της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου, στο Σημείο μηδέν (Νέα Υόρκη). Παρούσα είναι και στις μεγάλες εκθέσεις του κλάδου, όπως τη γερμανική ΙSPO του Μονάχου. «Οι περισσότεροι επισκέπτες όταν βλέπουν τα ενδύματα της εταιρείας δεν πιστεύουν ότι είναι ελληνικής παραγωγής», λέει ο κ. Παπασπυράτος, προσθέτοντας ότι δεν πιστεύει πως κάνει κάτι ιδιαίτερο: «Η Ελλάδα δεν είναι μόνο φαγητό, τουρισμός και διασκέδαση. Πρέπει οι Ελληνες να πιστέψουν. Και μόνο αν πιστέψουν θα πουλήσουν στο εξωτερικό. Αλλωστε γι’ αυτά τα πράγματα χρειάζεται πολύ μυαλό και στην Ελλάδα υπάρχει υψηλό ανθρώπινο δυναμικό».