του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Διαφέρει το μέλι από το… μέλι; Μπορεί να υπάρξει πρώτη ή δεύτερη κατηγορία σε αυτό το τόσο ελληνικό διατροφικό είδος; Πώς θα σας φαινόταν εάν μαθαίνατε ότι μια ελληνική εταιρεία κατόρθωσε να ανοίξουν γι’ αυτήν οι πύλες των περίφημων «Harrods»; Η Vasiliki Company με το προϊόν της Melitheon, δηλαδή το μέλι των θεών, στο παρελθόν την αποκάλεσαν «Rolls-Royce των μελιών».

Όσο κι αν ακούγεται υπερβολικό, είναι αλήθεια πως όντως η 100% ελληνική και οικογενειακή αυτή επιχείρηση κατορθώνει να βρίσκεται στην παγκόσμια διατροφική ελίτ, σε μια περίκλειστη ομάδα προϊόντων που φιλοξενούνται και παρέχονται σε upper class καταναλωτές των καταστημάτων «Harrods» και άλλων ντελικατέσεν καταστημάτων της χώρας.

Η πορεία της εν λόγω εταιρείας ξεκινά λίγο πριν από την έλευση της κρίσης στην Ελλάδα. Το 2006 ελάχιστοι είχαν δει το πρόβλημα να έρχεται, με όλα γύρω να δείχνουν σαφώς πιο αισιόδοξα και σίγουρα απ’ ό,τι σήμερα. Η εκκίνηση, λοιπόν, για τη Vasiliki Company με το Melitheon έγινε στα Πούλιθρα του Λεωνιδίου Αρκαδίας, μιας περιοχής απομακρυσμένης, όμως εξόχως όμορφης. Η οικογένεια Κριτσιδήμα διατηρεί εδώ και χρόνια ξενοδοχειακή επιχείρηση στην περιοχή, το γνωστό στους επισκέπτες του καλοκαιριού ή των Σαββατοκύριακων ξενοδοχείο «Βυζαντινόν». Με θητεία στην αγορά των ξενοδοχείων, ο πατέρας του κ. Χρήστου Κριτσιδήμα πέρασε μια ολόκληρη ζωή στον Καναδά εργαζόμενος σε μονάδες κύρους όπως τα «Hilton», «Four Seasons» και «Constellation Hotels», ενώ το 2003 έλαβε από τα χέρια του Μπιλ Μάριοτ στην Ουάσινγκτον το βραβείο αριστείας «J. Willard», ως ένας από τους 12 καλύτερους εργαζομένους ανάμεσα σε 250.000 υπαλλήλους της γνωστής αλυσίδας ξενοδοχείων σε όλο τον κόσμο για τη θητεία του στα «Mariott».

sel17

Με αυτή την οικογενειακή-επιχειρηματική βάση ο γιος του εμπνεύστηκε από τον πατέρα του και τον παππού του, ο οποίος ασχολούνταν με την παραγωγή μελιού υψηλής ποιότητας, μεταφέροντας ως είναι φυσικό την τεχνογνωσία από γενιά σε γενιά. Κάπως έτσι, μετά τη δημιουργία της προσωπικής του ξενοδοχειακής μονάδας στα Πούλιθρα το 2007, ο κ. Κριτσιδήμας προώθησε και την πώληση του δικού του μελιού, αξιοποιώντας κάτι απολύτως δικό του: την προηγούμενη 20ετή πείρα του στον τομέα των πωλήσεων σε μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις.

sel18

Από το ξενοδοχείο σε όλο τον πλανήτη

Το οικογενειακό ξενοδοχείο «Βυζαντινόν» αποτέλεσε το πρώτο δείγμα παραγγελιοληψίας για το μέλι. Κι αυτό διότι το 40% των πελατών του ξενοδοχείου προέρχεται από το εξωτερικό. Ετσι έγινε και η πρώτη γνωριμία με το «μέλι των θεών», το οποίο όταν το δοκίμαζαν παίρνοντας το πρωινό τους, όταν αποχωρούσαν από το ξενοδοχείο ήθελαν όλοι να πάρουν μαζί τους έστω ένα βαζάκι. Σύντομα, λοιπόν, από το μυαλό του Αρκά επιχειρηματία πέρασε η σκέψη των εξαγωγών. Μήπως αυτή δεν είναι και η λύση στα προβλήματα όλης της ελληνικής οικονομίας; Μότο του υπήρξε ανέκαθεν το «η κρίση κρύβει ευκαιρίες», κι αυτό διότι η κρίση είχε ήδη χτυπήσει την πόρτα της Ελλάδας. Για τον υιό Κριτσιδήμα, όμως, τα πράγματα πήγαν διαφορετικά. Στην αρχή υπήρχε μια μικρή παραγωγή μελιού, πάνω στην οποία, όμως, δημιουργήθηκε η σημερινή επαγγελματική βάση. Το Melitheon εξάλλου είναι ένα τέλειο χαρμάνι από έλατο βανίλιας που παράγεται μόνο στο Μαίναλο Αρκαδίας, θυμάρι, καθώς και πάρα πολλά τοπικά βότανα και άνθη που ολοκληρώνουν τη μοναδική του γεύση. Θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι το Μέλι Ελάτης Μαινάλου Βανίλια είναι το μοναδικό μέλι ΠΟΠ στην Ελλάδα.

Η εν λόγω ποικιλία δεν διατίθεται σε μεγάλες ποσότητες, καθώς είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στις καιρικές συνθήκες. Με έμφαση στη μελέτη της αγοράς μελιού επί δύο χρόνια, ο συστηματικός επιχειρηματίας κ. Κριτσιδήμας προχώρησε παραπέρα δημιουργώντας ένα μοναδικό προϊόν. Στόχος του ήταν να δημιουργήσει ένα supreme quality ελληνικό προϊόν για υψηλά βαλάντια και τελικά το πέτυχε. Δηλαδή να απευθύνεται στο κοινό εκείνο που θεωρεί ότι διατροφικά κινείται σε υψηλότερο επίπεδο. Η αρχή έγινε με την παρουσία της εταιρείας σε διεθνείς εκθέσεις όπως η SIAL στο Παρίσι, με επαφές στις ΗΠΑ και τοποθετήσεις σε ράφια καταστημάτων ντελικατέσεν. Η επιτυχία ήταν άμεση. Τα προϊόντα μελιού του κ. Κριτσιδήμα σήμερα έχουν ήδη παρουσία σε γνωστά πολυκαταστήματα και καταστήματα τροφίμων του εξωτερικού και πολύ επιλεγμένα σημεία της ελληνικής αγοράς, ακολουθώντας εξωστρεφή πορεία.

Ήδη τα «Harrods» για το 2015 επέλεξαν και συμπεριέλαβαν το Melitheon στα πιο ακριβά χριστουγεννιάτικα καλάθια τους (Opulence & Ultimate) με τιμή 5.000 και 10.000 λίρες! Και βέβαια αυτό είναι μόνο η αρχή για μια εταιρεία που μελετά τρόπους διείσδυσης και σε άλλες αγορές του πλανήτη, με έμφαση τις αραβικές χώρες ή τις ΗΠΑ και την Ασία. Κι αυτό διότι εκεί η οικονομική δυνατότητα είναι μεγαλύτερη. «Οραμά μας είναι η προώθηση του πολύτιμου θησαυρού της ελληνικής φύσης. Μέσα από αυτήν την προσπάθεια θέλουμε να προσφέρουμε το “δώρο των θεών” σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας έμφαση στην εξαιρετικά υψηλή ποιότητα, στις θεραπευτικές ιδιότητες και τα θρεπτικά στοιχεία αυτού του μοναδικού προϊόντος, με σεβασμό στον άνθρωπο, στη φύση και την παράδοση», αναφέρει ο επιχειρηματίας.