Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Κάθε φλερτ θέλει και το τραπέζι του. Ενα ρομαντικό γεύμα υπό το φως των κεριών και ωραία ατμόσφαιρα. Κάπου εκεί συνάπτεται το πρώτο… συμβόλαιο αγάπης και κάπως έτσι δίνεται η πρώτη υπόσχεση παντοτινής συμπόρευσης. Βέβαια όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν πως το φλερτ έχει πάντοτε αίσιο τέλος. Ομως ας είναι. Προς το παρόν ας μείνουμε στη θετική τροχιά των πραγμάτων.

Ηταν αρχές Σεπτέμβριου όταν ο Ολλανδός πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας FrieslandCampina Frans Keurentjes, ο πρόεδρος της μητρικής εταιρείας στην Ολλανδία Roelof Joosten, καθώς και η διοικητική ομάδα της εταιρείας στην Ελλάδα υπό τον εδώ CEO Κωνσταντίνο Μαγγιώρο κάλεσαν σε δείπνο τον Ελληνα υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρη Παπαδημητρίου. Η συζήτηση είχε για μενού την προοπτική η ολλανδική πολυεθνική να καταστήσει τη χώρα μας κέντρο για την ευρύτερη περιοχή. Το φλερτ, όμως, δεν έμεινε εκεί.

Μετά από λίγες ημέρες το εποπτικό συμβούλιο του ολλανδικού συνεταιρισμού FrieslandCampina (να θυμίσουμε ότι πρόκειται για εταιρεία των Ολλανδών γαλακτοπαραγωγών) αποφάσισε να αναβαθμίσει το ελληνικό τμήμα της εταιρείας.

Αυτό ανακοίνωσε στον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας FrieslandCampina Hellas Κωνσταντίνος Μαγγιώρος σε μια περίοδο μάλιστα όπου η κυβέρνηση έστηνε ένα success story το οποίο κλονιζόταν από την υπόθεση της Eldorado Gold και του Ελληνικού. Ο κ. Μαγγιώρος, ενώ μαινόταν ο πόλεμος εντυπώσεων και ουσίας με την αντιπολίτευση λόγω της… παράλληλης ΔΕΘ που «έτρεχε», ενημέρωσε τον κ. Παπαδημητρίου για την απόφαση του ολλανδικού συνεταιρισμού να αναθέσει τον ηγετικό ρόλο της επίβλεψης στο κομμάτι της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στη διοικητική ομάδα της εταιρείας στην Ελλάδα. Η χώρα μας θα αναλάβει να συντονίσει και τις γύρω περιοχές, αν και δεν ανακοινώθηκε το κατά πόσο αυτή η αλλαγή θα φέρει νέες επενδύσεις, τι ύψους θα είναι αυτές ή αν απλώς γίνεται για αμιγώς οργανωτικούς και γραφειοκρατικούς λόγους.

Οπως και να έχει, πάντως, η πολυεθνική προς το παρόν -πράγμα μάλιστα σπάνιο για τέτοιου είδους επιχειρήσεις- δεν έχει ενημερώσει τους δημοσιογράφους και την αγορά για τις προθέσεις μελλοντικών επενδύσεών της. Για το κατά πόσο θα προσλάβει νέο κόσμο και πόσα χρήματα θα ρίξει στη χώρα μας. Βέβαια η FrieslandCampina είναι μια βιομηχανία που στηρίζει τη χώρα μας στα δύσκολα. Είναι η πολυεθνική που διατηρεί παραγωγική παρουσία εντός των συνόρων μας, που επενδύει σε νέα προϊόντα ΝΟΥΝΟΥ και δεν διστάζει να παρέχει πρώτη ύλη για να στηρίξει τις δοκιμαζόμενες από την κρίση οικογένειες. Βέβαια, σε μια άλλη χρονική στιγμή δεν έγινε το ίδιο. Ηταν η περίοδος του 2013-2015, όταν ενώ η διοίκησή της τότε είχε παραβρεθεί σε συνάντηση βιομηχάνων με τον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά υποσχόμενη μειώσεις στις τιμές των προϊόντων της, τελικά δεν έπραξε κάτι τέτοιο. Μάλιστα, όπως είχαμε αποκαλύψει, η εταιρεία που διαχειρίζεται με μεγάλη επιτυχία εδώ και χρόνια το σήμα ΝΟΥΝΟΥ και έχει καταφέρει με επιτυχημένη στρατηγική να επεκταθεί και στα τυριά είχε προχωρήσει σε μειώσεις του προϊόντος στις συσκευασίες της χωρίς να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό, διατηρώντας τις ίδιες τιμές (άρα, ουσιαστικά αυξάνοντας την τελική τιμή), σε κάποιες δε περιπτώσεις προχώρησε και σε αυξήσεις – της τάξης του 7%. Η τακτική μείωσης του προϊόντος στη συσκευασία δεν είναι πρωτόγνωρη, καθώς η εγχώρια βιομηχανία συχνά καταφεύγει το τελευταίο διάστημα σε αυτή για να μην προχωρήσει σε άμεσες αυξήσεις. Η εταιρεία στα τότε δημοσιεύματα είχε επιλέξει να μην απαντήσει, ωστόσο με σειρά δράσεών της στην πορεία βελτίωσε την κατάσταση.

shutterstock_472624579.jpg

Τι βλέπει για το 2017

Η FrieslandCampina Hellas αποτελεί μια εταιρεία-πρότυπο που θωρακίζεται έναντι της επιταχυνόμενης πτώσης στην κατανάλωση γαλακτοκομικών, προσβλέποντας σε βελτιωμένες επιδόσεις από το 2017 και μετά. Εμπειρο στέλεχος, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κωνσταντίνος Μαγγιώρος ήταν από εκείνους που κρατώντας το πηδάλιο ξεπέρασαν το πολύ δύσκολο από κάθε άποψη 2015 και παρά την αρνητική πορεία της κατανάλωσης γάλακτος φέτος, δεν διστάζει να προχωρά αναπτυξιακά και με δυναμισμό. Με έσοδα στα 265 εκατ. ευρώ, η εταιρεία βοήθησε και αυτή τη χρονιά τον Ελληνα με προσφορές. Παράλληλα τα εμπορικά της σήματα στηρίχθηκαν πάρα πολύ και απέδωσε η προσπάθεια συγκράτησης των τζίρων. Το 2017 είναι μια χρονιά ανάκαμψης και παρουσίασης κι άλλων στρατηγικών από την πλευρά μιας ανθεκτικής εταιρείας, που παρά την κρίση στέκεται όρθια. Μιας εταιρείας που ξεπέρασε συν τοις άλλοις και το πρόβλημα της Μαρινόπουλος. Εκτός από αυτά, η εταιρεία -και το σήμα ΝΟΥΝΟΥ- στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενα ποτήρι γάλα για κάθε παιδί!» προσέφερε 1.000.000 ποτήρια γάλα σε μικρά παιδιά αποδεικνύοντας την ευαισθησία της. Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 2015, προσφέρει γάλα σε δεκάδες μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς απ’ όλη την Ελλάδα που έχουν υπό τη φροντίδα τους παιδιά διαφόρων ηλικιών. Συνεχίζεται δε και το 2017 με στόχο να μεγεθύνει την προσφορά και την αγάπη.

Η , μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων στον κόσμο, είναι απόλυτα προσηλωμένη στην παρουσίαση διατροφικών προτάσεων με προϊόντα άριστης ποιότητας που βοηθούν εκατομμύρια καταναλωτές κάθε μέρα να ακολουθούν διατροφικά πρότυπα τα οποία συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής υγείας του ανθρώπινου οργανισμού.

Στη χώρα μας ιδρύθηκε το 1983 και διαθέτει ευρεία γκάμα γαλακτοκομικών προϊόντων ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες διατροφικές απαιτήσεις των Ελλήνων. Διαθέτει στην ελληνική αγορά βρεφικά γάλατα και κρέμες, γάλατα εβαπορέ και υψηλής παστερίωσης, γιαούρτια, κρέμες γάλακτος και τυριά με την επωνυμία ΝΟΥΝΟΥ, FRISO, MILNER και FINA. Παράλληλα, διακινεί προϊόντα για επαγγελματική χρήση με άλλες επωνυμίες της μητρικής εταιρείας. Η μονάδα παραγωγής γάλακτος της FrieslandCampina Hellas στη Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας λειτουργεί από το 2004 με υπερσύγχρονο εξοπλισμό, ακολουθώντας τις τελειότερες διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας, και άρτια καταρτισμένο προσωπικό. Σε μεγάλο βαθμό μάλιστα αυτή η επένδυση, που είχε γίνει επί των ημερών του κ. Γιάννη Θεοτοκά, είναι που κρατά την ολλανδική πολυεθνική ισχυρή στη χώρα μας.

Η ιστορία

Ο λαός συνηθίζει να λέει το γνωστό «η ισχύς εν τη ενώσει». Σε ένα συνεταιριστικό πρότυπο, οι αγελαδοτρόφοι της Friesland πριν από 129 χρόνια απέδειξαν με τον καλύτερο τρόπο τι σημαίνει ομαδική λειτουργία και φυσικά… κερδοφορία. Ηταν το 1889, όταν μερικοί φτωχοί αγελαδοτρόφοι αποφάσισαν να ενωθούν στοχεύοντας στο κοινό μέλλον και στην αλλαγή των όρων της ζωής τους. Ούτε οι ίδιοι δεν γνώριζαν τότε ότι είχαν θέσει τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας εκ των κορυφαίων διατροφικών βιομηχανιών του πλανήτη. Μιας εταιρείας που με τη συνεχή παρουσία της -από το 1983- στην Ελλάδα κατάφερε να δώσει σημαντικά προϊόντα, όπως το ΝΟΥΝΟΥ, το εβαπορέ δηλαδή που μεγάλωσε γενιές και γενιές ελληνοπαίδων.

Τα επιχειρηματικά ήθη που η Friesland εισήγαγε στην παγκόσμια αγορά παραμένουν αξεπέραστα ακόμα και σήμερα. Καμία απόφαση δεν λαμβάνεται χωρίς πλειοψηφία, ο διάλογος βρίσκεται πάντοτε στην πρώτη γραμμή και καμία υποχώρηση δεν έχει υπάρξει από το σλόγκαν της «Περισσότεροι, μεγαλύτεροι, καλύτεροι». Είναι αλήθεια ότι η Friesland αποτελεί μια βιομηχανία-κόσμημα για την Ολλανδία αλλά και το σύνολο της Ε.Ε. Οι πωλήσεις της αγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ, απασχολεί 22.000 εργαζόμενους, ενώ διατηρεί μια ολόκληρη «πόλη» μέσα στην οποία γίνονται διαρκώς ζυμώσεις επάνω στις νέες τεχνολογίες τροφίμων. Πρόκειται για την περίφημη Frieslandia λίγο πιο έξω από το Αμστερνταμ, η οποία και αποτελεί το διοικητικό κέντρο του ομίλου. Για την προσφορά της στη Χώρα της Τουλίπας, καθώς και για τον εορτασμό των 125 χρόνων λειτουργίας της, το 2004 η Friesland τιμήθηκε από τη βασίλισσα Βεατρίκη της Ολλανδίας – κάπως έτσι η εταιρεία φέρει την κορόνα της ολλανδικής βασιλικής οικογένειας.

Τα πρώτα της βήματα στη χώρα μας τα πραγματοποίησε το 1983. Παρουσία όμως διατηρούσε πολλά χρόνια πριν, ακόμα και στη διάρκεια του Μεσοπολέμου, με μια σειρά αντιπροσώπων που έφερναν το περίφημο ΝΟΥΝΟΥ. Τα χρόνια όμως του ’80 ήταν διαφορετικά. Επρόκειτο για μια περίοδο καταναλωτικής ανάτασης, όπου εκατομμύρια Ελληνες εισήλθαν σε νέους ρυθμούς και επίπεδα ζωής. Οι άνθρωποι της εταιρείας, λοιπόν, από πριν γνώριζαν ότι εισέρχονται σε μια αγορά που μεταλλάσσεται και για τον λόγο αυτό διείδαν και τις σημαντικές ευκαιρίες που προέκυπταν. Βέβαια η δραστηριότητα της Friesland στην Ελλάδα δεν ήταν πάντοτε ανέφελη, έπαιξε ρόλο και η δυναμική που ανέπτυξαν εγχώρια σήματα όπως αυτά των ΦΑΓΕ και ΔΕΛΤΑ, καθώς η εταιρεία αναγκάστηκε να δώσει μια σειρά από μάχες για να σταθεί στα πόδια της. Ομως τελικά τα κατάφερε και σήμερα αποτελεί σημαντική δύναμη στον κλάδο γάλακτος χάρη στο κυρίαρχο μοντέλο της και την παρουσία στο πηδάλιό της μερικών από τα πλέον αξιόλογα στελέχη της ελληνικής αγοράς. Η μεγαλύτερη αλήθεια της εταιρείας είναι ο σεβασμός προς τους ανθρώπους της. Κι αυτό διότι από παλιά οι αγρότες-μέτοχοι μικροί γαλακτοπαραγωγοί δεν πρότασσαν το προσωπικό τους συμφέρον μπροστά στο γενικό καλό. Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα που περιελάμβανε από την παραγωγική διαδικασία (ακόμα και το άρμεγμα) μέχρι την οργάνωση του μάρκετινγκ, σύντομα οι αγελαδοτρόφοι εξελίχθηκαν σε μάνατζερ.