Της Μαρίας Λεμονιά

Η είδηση ότι η Μελάνια Τραμπ προσπέρασε τη λατρεία της για τον ιταλικό οίκο Dolce & Gabbana προκειμένου να κάνει δημόσια εμφάνιση με ρούχο Mary Katrantzou μόνο απαρατήρητη δεν πέρασε από τις πρώτες σελίδες των «New York Times», αλλά και περιοδικών μόδας όπως η «Vogue». Δεν ήταν η πρώτη φορά που η πρώτη κυρία της Αμερικής, ακολουθώντας τα βήματα της προκατόχου της Μισέλ Ομπάμα, προτίμησε δημιουργία της Ελληνίδας σχεδιάστριας που εδώ και πολλά χρόνια έχει έδρα το Λονδίνο. Η Μαίρη Κατράντζου θεωρείται φαινόμενο στο παγκόσμιο γίγνεσθαι της μόδας, η κότα που κάνει τα χρυσά αυγά, καθώς διαθέτοντας περίσσιο ταλέντο και σαφώς επιχειρηματικό μυαλό είναι η μοναδική Ελληνίδα που κατάφερε όχι μόνο να σταθεί επάξια απέναντι στα διεθνή brands, αλλά και λόγω συμβολαίων, κόστους προϊόντων και προβολής να τα κοιτάξει κατάματα.

melania

Η πρώτη κυρία της Αμερικής Μελάνια Τραμπ φοράει φόρεμα της Μαίρης Κατράντζου

Το παρελθόν της δικαιολογεί την business oriented ιδιοσυγκρασία της

Ελλάδα, δεκαετίες ’60 και ’70 . Η αγοραστική πιάτσα της Αθήνας ξεκινά από την Πατησίων και το περίφημο κατάστημα «Μινιόν», συνεχίζει στην οδό Αιόλου και τον «Λαμπρόπουλο» και φτάνει μέχρι τη Σταδίου, εμπορικό δρόμο με τα καταστήματα «Athenee» και «Κατράντζος Σπορ».

Ο «Κατράντζος» είναι το αγαπημένο κατάστημα ολόκληρης της οικογένειας, αφού, εκτός από την κλασική ένδυση που μπορούσε κάποιος να βρει κι αλλού, στα ράφια και στις κρεμάστρες του έβρισκε οτιδήποτε έβαζε ο ανθρώπινος νους σχετικά με τα σπορ. Το συγκεκριμένο κατάστημα μόνο τυχαίο δεν ήταν, αφού ο ιδιοκτήτης του διέθετε τη δική του ιστορία. Η αρχή γίνεται στη Θεσσαλονίκη, όπου το 1930 ο Νίκος Κατράντζος, τερματοφύλακας του Αρη Θεσσαλονίκης και της Εθνικής Ελλάδος, ανοίγει το κατάστημα «Κατράντζος Σπορ». Αργότερα μπαίνει στην εταιρεία και ο αδελφός του Γιώργος. Τα χρόνια περνούν, το πελατολόγιο διευρύνεται και οι Κατράντζοι ανοίγουν το ένα κατάστημα μετά το άλλο – επρόκειτο για ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά success stories της εποχής. Κόσμος συρρέει στον «Κατράντζο», που είναι ανάλογο αγοραστικό στέκι με αντίστοιχα του εξωτερικού. Το 1960 η Κατράντζος Σπορ μετρά 4 πολυκαταστήματα, 10 καταστήματα, τη μεγαλύτερη πλεκτοβιομηχανία των Βαλκανίων και μπαίνει στο Χρηματιστήριο.

Τα αδέλφια ωστόσο χωρίζουν καθώς έχουν διαφορετικές επιχειρηματικές απόψεις και ο Νίκος Κατράντζος, παππούς της Μαίρης, ιδρύει την εταιρεία αθλητικών υποδημάτων ΣΠΟΡΤΕΞ, η οποία έμελλε να κάνει τεράστια επιτυχία. Κάθε σπίτι στην Ελλάδα διαθέτει ΣΠΟΡΤΕΞ, καθώς η φίρμα γίνεται συνώνυμο του αθλητικού παπουτσιού.

Με τη συγκεκριμένη εταιρεία ασχολείται στη συνέχεια και ο γιος του Νίκου και πατέρας της Μαίρης, Βλάσης. Η φωτιά που θα μπει τον Δεκέμβριο του 1980 στο κέντρο της Αθήνας, με αποτέλεσμα να γίνουν παρανάλωμα του πυρός ιστορικά μαγαζιά όπως το «Μινιόν» και το «Κατράντζος Σπορ» δεν θα σημάνουν το τέλος των δραστηριοτήτων της γνωστής επιχειρηματικής φαμίλιας. Ο Βλάσης, αξιολογώντας τις συνθήκες της εποχής, στρέφεται για μικρό διάστημα στον χώρο της ναυτιλίας και αργότερα ιδρύει την εταιρεία Κατράντζος Security που έμελλε να αναλάβει τη φύλαξη σπιτιών διασημοτήτων και επαγγελματικών χώρων. Πριν από κάποια χρόνια η εταιρεία πωλείται στη γερμανική Power και ο Βλάσης Κατράντζος αποχωρεί από τον επαγγελματικό στίβο. Η άξια συνέχεια μιας φαμίλιας με επιχειρηματική ιστορία πέφτει αναπόφευκτα στην τρίτη γενιά, τη Μαίρη. «Η Μαίρη ό,τι δημιούργησε το έκανε μόνη της, με πολύ μικρή οικονομική ενίσχυση από τους γονείς της», δηλώνει σήμερα στο «business stories» ο Βλάσης Κατράντζος, ενώ η ίδια συμπληρώνει: «Θυμάμαι ελάχιστα την εποχή των “Κατράντζος Σπορ”, είναι φυσικό, γεννήθηκα λίγα χρόνια μετά».

Τα prints που λάτρεψαν τα «Harrods» αλλά και οι Ρότσιλντ

Η Μαίρη Κατράντζου κρατάει ψηλά τη μετοχή της στον χώρο της παγκόσμιας μόδας. Την εποχή όπου funds αγοράζουν τους μεγαλύτερους οίκους ρίχνοντας τρελά κονδύλια σε καμπάνιες, εκείνη ορθώνει το ανάστημά της κάνοντας τα ρούχα της το απόλυτο trend. Η Μισέλ Ομπάμα φόρεσε δύο φορές φόρεμά της και την προσκάλεσε να περάσουν μία ημέρα μαζί στον Λευκό Οίκο, η Μελάνια Τραμπ ενισχύει συνεχώς την γκαρνταρόμπα της με δικά της ρούχα, ενώ σταρ όπως η Μισέλ Φάιφερ εμφανίζονται σε εκδηλώσεις και φωτογραφίζονται για περιοδικά με δικά της φορέματα, όπως συνέβη πρόσφατα και με το περιοδικό «C».

michel katrantzou

Η Μισέλ Ομπάμα φόρεσε δύο φορές φόρεμα της Ελληνίδας σχεδιάστριας και μάλιστα την προσκάλεσε να περάσουν μια μέρα μαζί στο Λευκό Οίκο

 

Η Μαίρη Κατράντζου διένυσε τον ανταγωνιστικό δρόμο της μόδας με γρήγορα και σταθερά βήματα, μεταφέροντας την αρχιτεκτονική οπτική της και την αγάπη για τα print στις δημιουργίες της. Το στυλ με τα ασυνήθιστα prints, που άλλοτε απεικονίζουν μπουκάλια, άλλοτε γεωμετρικά σχήματα και άλλοτε αντλούν την έμπνευσή τους από την ελληνική μυθολογία και την Disney, την καθιέρωσαν σχετικά γρήγορα. Η διεθνής κοινότητα υποκλίθηκε στο ταλέντο της. Είναι γαλουχημένη μέσα στον κόσμο του design. Αρχικά επιθυμεί να γίνει αρχιτέκτονας, πιθανότατα η Ελληνίδα Ζάχα Χαντίντ, η οποία μετέπειτα θα φορέσει ρούχο της. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Rhode Island School of Design της Νέας Υόρκης και συνέχισε τις σπουδές της στο Central Saint Martins του Λονδίνου, όπου ασχολήθηκε με τη μόδα, τον σχεδιασμό υφασμάτων και μελέτησε πώς τα prints μπορούν να μεταμορφώσουν τη σιλουέτα. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της κατάφερε να πουλήσει μια σειρά από στάμπες στον αμερικανικό οίκο Bill Blass. Το ταλέντο της τής έφερε γρήγορα και τα πρώτα κεφάλαια: το 2010 ήταν νικήτρια του ελβετικού διαγωνισμού Swiss Textiles Award, με βραβείο που συνοδευόταν από χρηματικό έπαθλο 100.000 ευρώ, ενώ λίγα χρόνια αργότερα απέσπασε το βραβείο «New Establishment Designer», το οποίο συνοδεύτηκε από το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 200.000 λιρών, στα British Fashion Awards.

police9

 

Σήμερα οι δημιουργίες της Μαίρης Κατράντζου βρίσκονται σε περίοπτη θέση στα εξαιρετικά επιλεκτικά βρετανικά καταστήματα «Harrods» και «Harvey Nichols», στα «Barneys» της Νέας Υόρκης, ενώ εξάγει σε περισσότερες από είκοσι χώρες. Κάθε της κομμάτι ξεπερνά τις 2.000 λίρες αλλά πουλιέται λόγω της μοναδικότητάς του σαν τρελό. Το όνομά της θεωρείται ισάξιο με τα γαλλικά και ιταλικά brands της μόδας, γι’ αυτό μεγάλοι οίκοι -Swarovski, Louboutin, Αdidas, Longchamp, Moncler- υπογράφουν συμβόλαια συνεργασίας μαζί της για να τους σχεδιάσει κατά καιρούς σειρές που φέρουν τη σφραγίδα του δικού της γούστου. Οι φόρμες, τα casual ρούχα και τα αθλητικά Adidas by Mary Katrantzou θα γίνουν απόλυτη μόδα οδηγώντας τη γερμανική εταιρεία σε τρελά κέρδη.

Η ίδια παραδέχεται ότι ένα τέτοιου είδους αθλητικό brand έχει τη δύναμη να σε κάνει να ξεφύγεις από τις απαγορευτικές γραμμές της υψηλής ραπτικής, φέρνοντάς το σε άμεση επαφή με την πλατιά μάζα.

police5

 

Αυτή την εποχή το ταλαντούχο κορίτσι της μόδας σχεδιάζει μια νέα σειρά κοσμημάτων για τη Swarovski. Η Μαίρη έχει με τη συγκεκριμένη εταιρεία μια μακρόχρονη σχέση, καθώς το φόρεμα που σχεδίασε πριν από μερικά χρόνια και είχε πάνω του τα συγκεκριμένα κρύσταλλα εντυπωσίασε τόσο, ώστε ο τρόπος κατασκευής του να γίνει ταινία μικρού μήκους τίτλο «Το ημερολόγιο ενός φορέματος» που προβαλλόταν διαδικτυακά πετυχαίνοντας εκατομμύρια χτυπήματα. Πρόσφατα δέχτηκε την τιμητική πρόταση να σχεδιάσει πορσελάνινα πιάτα εμπνευσμένα από τη φύση, τα οποία θα παρουσιαστούν και θα πωλούνται στο Μουσείο Rothschild, ενώ ο βρετανικός oίκος καλλυντικών Cowshed, με εξαγωγές από το Βερολίνο και το Μαϊάμι και το Λονδίνο μέχρι το Μαϊάμι και τη Νέα Υόρκη, της πρότεινε να σχεδιάσει τις συσκευασίες του, τοποθετώντας ψηλά το όνομά της και στον χώρο των καλλυντικών.

police6

Η Μαίρη Κατράντζου δεν είναι απλώς η μοναδική Ελληνίδα που πουλάει τρελά, αλλά και εκείνη που κατάφερε να βάλει το όνομά της πλάι σε μεγαθήρια της παγκόσμιας μόδας, όπως αυτό της Ντονατέλα Βερσάτσε και της Βίβιαν Γουέστγουντ. Εξάλλου, το γεγονός ότι η Disney της πρότεινε να λανσάρει συλλογή με νεραϊδούλες για τα 25 χρόνια που γιορτάζει φέτος η Disneyland στο Παρίσι μόνο τυχαίο δεν είναι. Η χαμηλών τόνων Ελληνίδα ξεπερνά σε λάμψη, επιτυχία και δημοτικότητα ακόμη και την Τίνκερμπελ!

police4