Πώς το πολυπειρο στέλεχος του τραπεζικού κλάδου έγινε η πρώτη γυναίκα, αλλά και Ελληνίδα, διευθύνουσα σύμβουλος της μεγάλης πολυεθνικής στο χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης – Η στρατηγική της, οι προκλήσεις, η αγορά που αλλάζει και η ΝΝ που πιστεύει και επενδύει στη χώρα παρά την αρνητική συγκυρία

του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Πολλοί αναφέρουν ως «αύρα» αυτό που οι παλιότεροι χαρακτήριζαν «αέρα». Στον γκρίζο συνήθως -λόγω αριθμών και στόχων- κόσμο των τραπεζών λίγοι διεκδικούν αυτό το προνόμιο. Το να έχουν «αέρα». Την επικοινωνιακή άνεση και τη φρεσκάδα στο μάτι. Tον τρόπο που αντιλαμβάνονται τα πράγματα και τους ανθρώπους. Με την πρώτη ματιά, όμως, η νέα διευθύνουσα σύμβουλος της μεγάλης ιδιωτικής ασφαλιστικής εταιρείας ΝΝ Hellas Μαριάννα Πολιτοπούλου δείχνει πως… το έχει. Οτι αντιλαμβάνεται την αγορά με άνεση και έχει αυτή την αύρα, αυτό τον… αέρα που λέμε. Ανθρωπος με θετική ενέργεια και χαμόγελο, από τον Απρίλιο που ανέλαβε τα καινούρια της καθήκοντα δείχνει ότι επιθυμεί να βλέπει το ποτήρι της κρίσης μισογεμάτο και όχι μισοάδειο. Οτι η στρατηγική της θα είναι επιθετική και όχι αμυντική. Αυτό εξάλλου έκανε και η ίδια η μεγάλη πολυεθνική εταιρεία παγκοσμίως. Κάνοντας μια καμπάνια που συζητήθηκε προ μηνών με επίσημο πρόσωπο τον ηθοποιό Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, κινήθηκε αισιόδοξα, επαναλανσαρίστηκε και πέτυχε να κινηθεί ανοδικά.
«Δεν είμαι από εκείνους που δηλώνουν ότι “παρέλαβα μια πολύ δύσκολη κατάσταση και ήρθα να διορθώσω τα πάντα”», μας λέει. «Παρέλαβα από τον Ισπανό προκάτοχό μου κ. Γκόμεζ μια εξαιρετική εταιρεία σε πολύ καλή κατάσταση, και επιδίωξή μου είναι να συνεχίσουμε την ανοδική μας πορεία! Εξάλλου η ιδιωτική ασφάλιση είναι ένας πολύ σημαντικός κλάδος, τον οποίο παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον λόγω και της συνάφειας που έχει με την τραπεζική την οποία για χρόνια υπηρέτησα», αναφέρει.

Γενική διευθύντρια Διαχείρισης Απαιτήσεων Λιανικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας και του ομίλου Eurobank παλιότερα, η κυρία Πολιτοπούλου θεωρείται έμπειρο τραπεζικό στέλεχος. Κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας της ανέλαβε ανώτατες διευθυντικές θέσεις, όπως, μεταξύ άλλων, CEO Group Retail Collections στην EFG Eurobank από το 2005 έως το 2010, στην Credit Agricole Indosuez Luxembourg, καθώς και στο Inchcape Hellas Group. Παράλληλα ανέλαβε ανώτατες διευθυντικές θέσεις σε ισχυρούς οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μεταξύ άλλων, στη Honeywell Europe Brussels, την Ευρωεπενδυτική Τράπεζα, τη Mercedes Benz Hellas κ.α. Η ίδια τονίζει ότι νιώθει ιδιαίτερα άνετα στο νέο της αντικείμενο και ότι διαθέτει απίστευτη ενέργεια. «Με την ΝΝ ανταποκρίθηκα σε μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία, πολύ ενδιαφέροντα προϊόντα, θετική εικόνα στον πελάτη και βάθος που λίγες εταιρείες στον χώρο διαθέτουν». Με 500 άτομα άμεσο προσωπικό, 1.100 συνεργαζόμενους αποκλειστικούς πράκτορες σε όλη την επικράτεια, 48 δικά της σημεία ανά την Ελλάδα και 36 χρόνια αυτόνομης παρουσίας στη χώρα μας, είτε παλιότερα ως Nationale Nederlanden είτε κατόπιν ως ING, σήμερα η ΝΝ στοχεύει ψηλά.

«Ας μην ακουστεί υπερβολικό, όμως σκοπός μας στην ΝΝ είναι να προσφέρουμε σε καιρούς δύσκολους στην ελληνική κοινωνία. Η παρατεταμένη κρίση θα μας δώσει ευκαιρία να βοηθήσουμε τη δοκιμαζόμενη ελληνική οικογένεια και τους πολίτες όχι μόνο διά της δεδομένης μας εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά και με μια σειρά από σωστές υπηρεσίες στήριξης των Ελλήνων. Αλίμονο αν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεν εμπνέουν αυτό που λέει ο τίτλος τους: ασφάλεια. Αυτό λοιπόν θέλουμε να εμπνεύσουμε ως εταιρεία. Γνωρίζω εκ προοιμίου ότι η αγορά όπου κινούμαστε δεν έχει ακόμα την ωριμότητα για να προσφέρει ασφάλεια και να τηρεί τους κανόνες. Ομως επιχειρήσεις σαν κι εμάς μεταφέρουν διεθνή τεχνογνωσία, παρέχουν εγγυήσεις και θα έλεγα ότι σύντομα θα ακολουθηθεί και εδώ το διεθνές πρότυπο που εμείς παρέχουμε. Η Solvency ΙΙ, οι κανονισμοί εποπτείας που έχουν τεθεί σε εφαρμογή, καθώς και το τραπεζικό πρότυπο που θα ακολουθηθεί δίνουν στον κλάδο μια ευκαιρία. Τα κανονιστικά αυτά πλαίσια, λοιπόν, θα λειτουργήσουν – και εμείς έχουμε να δώσουμε πολλά προς αυτή την κατεύθυνση», τονίζει η κυρία Πολιτοπούλου. Εξάλλου πάγια θέση της είναι ότι ο καταναλωτής ασφαλιστικών προϊόντων και υπηρεσιών πρέπει να προστατεύεται και οι επιχειρήσεις να ελέγχονται.

«Οσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα δράση στην ΝΝ ασχολούμαι προσωπικά με τα παράπονα των πελατών. Λειτουργώ κι εγώ ως πελάτης, συναντώ πελάτες και το γραφείο μου είναι ανοιχτό σε αυτούς. Αλλωστε αν δεν τους ακούσω, πώς θα κατανοήσω πού πάσχουμε; Θέλω λοιπόν να φέρω μια νέα αντίληψη και μέσα από αυτή τη γνώση που κατακτώ να χαράξω μακροπρόθεσμες στρατηγικές. Να δημιουργήσω δομές και πολιτικές. Μέλημά μου είναι να ενδυναμώσω την εμπιστοσύνη στη σχέση πελάτη – συνεργάτη – εταιρείας».

Ηδη η κυρία Πολιτοπούλου στις ανά την Ελλάδα επαφές της διαπίστωσε ότι η ΝΝ διαθέτει ένα εξαιρετικό δίκτυο συνεργατών. «Είναι το καλύτερο δίκτυο αυτή τη στιγμή και το πιο επαγγελματικό. Υπάρχουν στην εταιρεία μας εδώ και χρόνια κανονισμοί και δομές αξιολόγησης. Ως η πρώτη Ελληνίδα γυναίκα μάνατζερ της εταιρείας, με αυτή τη διπλή πρωτιά αλλά και το βάρος στις πλάτες μου, θέλω να αποδείξω την αξία των εγχώριων στελεχών αλλά και των γυναικών στον κλάδο. Σκοπός μου, λοιπόν, δεν είναι άλλος από την επίτευξη ανάπτυξης. Αυτό σάμπως δεν θέλει και η Ελλάδα;» διερωτάται η CEO της ΝΝ.

Ακριβώς στο πλαίσιο αυτής της ανάπτυξης, σε παλιότερη τοποθέτησή της η ίδια δεν είχε αποκλείσει την εξαγορά ελληνικής εταιρείας, θέση που επαναδιατυπώνει και σήμερα. Με ασφαλιστικά προγράμματα στον κλάδο Ζωής και Υγείας, με νοσοκομειακά πακέτα και έμφαση στα ανταγωνιστικά επενδυτικά προγράμματα, η ΝΝ έχει ήδη τοποθετήσει πολύ ψηλά τον πήχη, ενώ η παραγωγή ασφαλίστρων της είναι εξαιρετική. «Επιθυμούμε να έχουμε ακόμα μεγαλύτερες επιδόσεις. Στο DNA μου είναι ο πρωταθλητισμός. Για τον λόγο αυτό στοχεύουμε άμεσα στην ανάπτυξη και άλλων προγραμμάτων, ενώ προχωρήσαμε στην αξιολόγηση των target groups μας, σε έρευνες αγοράς, σχεδιασμό και εφαρμογή νέων προϊόντων και καμπάνιες. Ανανεώνουμε κι ενδυναμώνουμε τη συνεργασία μας με όλα τα μεγάλα νοσοκομεία της χώρας και η αντίληψή μας είναι 100% πελατοκεντρική. Ομως και στα επενδυτικά προϊόντα ήδη εργαζόμαστε από τον Ιούλιο για κάτι νέο και πολύ καινοτόμο. Ισως να ακούγομαι κάπως βιαστική, όμως είναι αλήθεια ότι η ομάδα που διαθέτω είναι εξαιρετική και βλέπω ότι θα έχουμε γρήγορα και πολύ θετικά αποτελέσματα», υποστηρίζει η κυρία Πολιτοπούλου.

Η ασφαλιστική αγορά εντός κρίσης

Πώς όμως εξελίσσεται η ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της εντός μιας οικονομίας σε τόσο μεγάλη κρίση και με μνημόνια ή πολιτικές αναταραχές διαρκείας; «Η αγορά παρουσιάζει ανάπτυξη, όχι όμως όση θα θέλαμε. Διαισθάνομαι όμως ότι θεσμικά σύντομα θα αναπτυχθούν τόσο η υγεία όσο και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα, καθώς αυτή είναι η ανάγκη της κοινωνίας. Πάντως ως χώρα δεν ήμασταν έτοιμοι για τις ανατροπές που επέφεραν οι μεταρρυθμίσεις. Οπως και η αγορά δεν ήταν έτοιμη για τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Επίσης χρειάζεται μεγαλύτερη διαφάνεια. Το δεύτερο λοιπόν τρίγωνο που οφείλουμε να εξετάσουμε είναι αυτό μεταξύ πελάτη – υγείας – ασφάλειας. Κι αυτή η συνθήκη θα πρέπει σύντομα να ωριμάσει. Αν δεν υπάρξουν σταθερές δομές προς την κατεύθυνση αυτή, ο κλάδος των ασφαλειών δεν θα προχωρήσει μπροστά. Δεν θα έχουμε την ιδιωτική ασφάλιση που μας αξίζει».

Η ΝΝ, πάντως, στην κρίση δεν έμεινε απαθής. Επένδυσε σε δίκτυα και διαφήμιση με τη γνωστή περσινή μεγάλη καμπάνια της, κερδίζοντας αξιοπιστία και αναγνωρισιμότητα. Κι αυτά σε μια αγορά προβληματική, με πολλά λουκέτα, στον τομέα κυρίως των ελληνικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων. «Σαφώς και θα ήθελα να μην έχουμε λουκέτα. Δεν είναι καλό για κανέναν από εμάς στην ασφαλιστική αγορά. Ομως όλοι πρέπει να τηρούν τους νόμους και τους διεθνείς πλέον κανονισμούς. Ο επόμενος χρόνος πάντως για το σύνολο της δικής μας αγοράς εκτιμώ ότι θα είναι διαφωτιστικός».

Ως προς τη συζήτηση για το κατά πόσο θα έπρεπε η ιδιωτική ασφάλιση να λάβει υποχρεωτικό χαρακτήρα, η ίδια γελώντας αναφέρει: «Θα ήθελα βεβαίως να είναι μπροστά μας ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Ομως για να υπάρξει κάτι τέτοιο και να γίνει δίκαια και όπως πρέπει χρειάζεται σχέδιο. Πρέπει να γίνει σωστά. Ας μην ξεχνάμε ότι η χώρα μας βρίσκεται ακόμα υπό καθεστώς capital controls. Η ΝΝ φυσικά δεν σκέφτηκε ούτε στιγμή να εγκαταλείψει την Ελλάδα, ούτε κλονίστηκε η εμπιστοσύνη της ολλανδικής μητρικής. Αντιθέτως θεωρούμε ότι έχουμε ευκαιρία ανάπτυξης και ότι αυτή και μόνο είναι που θα σώσει τη χώρα. Για το 2016, λοιπόν, είμαστε βέβαιοι ότι θα έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα και άνοδο». Η ίδια όταν δεν τρέχει ανά τη χώρα ή στο εξωτερικό ή όταν δεν σχεδιάζει τα στρατηγικά της σχέδια για το αύριο της μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας, εξακολουθεί να κάνει αυτό που ξέρει: να «τρέχει» και πάλι. «Μου αρέσει η δράση. Παλιότερα έπαιζα τένις, όμως τώρα κάνω power walking γιατί με ξεκουράζει. Κοινώς, δεν σταματώ ποτέ!».

sel12a

H καμπάνια του ΝΝ με βασικό πρόσωπο τον ηθοποιό Γιούαν ΜακΓκρέγκορ