Του Δημήτρη Παφίλα

Οταν εν μέσω της ελληνικής κρίσης (2011) ο ελβετικός κολοσσός Dufry αποφάσιζε να επενδύσει 1 δισ. ευρώ για να εξαγοράσει από τη Folli Follie τα ελληνικά Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ), αρκετοί πίστευαν λανθασμένα ότι θα αποτελούσε μία ακόμη αποτυχημένη επένδυση, δεδομένης και της δυσμενούς ελληνικής συγκυρίας.

Επτά χρόνια μετά και αφού οι Ελβετοί διατήρησαν το ελληνικό management, η κίνηση των επιβατών στα καταστήματα της ελληνικής θυγατρικής αυξήθηκε πάνω από 60%, η εταιρεία λειτούργησε κανονικά εν μέσω της κρίσης εξόδου από το ευρώ, αποπληρώθηκαν όλα τα δάνεια της αρχικής εξαγοράς, η κερδοφορία συνεχώς αυξάνεται, ενώ μέχρι το 2021 προετοιμάζονται επενδύσεις άνω των 55 κατ. ευρώ στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Η Ηellenic Duty Free Shops SA σήμερα είναι θυγατρική των μεγαλύτερων ομίλων ταξιδιωτικού εμπορίου παγκοσμίως, ενώ στην Ελλάδα διαθέτει 145 καταστήματα σε αεροδρόμια, λιμάνια, μεθοριακούς σταθμούς και απασχολεί περισσότερους από 2.500 υπαλλήλους. Με την ευρωστία του ελβετικού ομίλου, επίσης, η ελληνική θυγατρική στηρίζει αποφασιστικά τις τοπικές κοινωνίες, καθώς μεγάλο μέρος των προϊόντων βασίζεται στην εγχώρια παραγωγή. Επιπλέον, ο ελβετικός όμιλος με τις επενδύσεις του στην Ελλάδα αλλάζει άρδην και την αρνητική εικόνα που δημιουργούνταν στους ξένους τουρίστες με την άφιξή τους στις υποδομές των παλιών αεροδρομίων.

Με την επένδυση των 14 εκατ. ευρώ η Dufry άλλαξε την εικόνα του αεροδρομίου του Ηρακλείου, το οποίο είχε ψηφιστεί στα δέκα χειρότερα του κόσμου. Την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση του ελβετικού ομίλου εγκαινίασε τη νέα επένδυση 3.000 τ.μ. Duty Free στο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Το έργο που ολοκληρώθηκε εντός πέντε μηνών (!) καθιστά πλέον το εμπορικό τμήμα του εν λόγω αεροδρομίου το δεύτερο μεγαλύτερο μετά το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, αφού ετησίως θα φιλοξενεί 8 εκατομμύρια επιβάτες.

Σε ομιλία του στα εγκαίνια της επένδυσης ο διευθύνων σύμβουλος των ελληνικών Duty Free Γεώργιος Βελέντζας υπογράμμισε ότι το έργο αποδεικνύει τι μπορεί να πετύχει η ιδιωτική πρωτοβουλία προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου. Παράλληλα, ο κ. Βελέντζας επανέλαβε τη σταθερή θέση της εταιρείας για την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών.

Ποιο είναι το εργαλείο της ανάπτυξης των Hellenic Duty Free; Οι αξίες

Η απόφαση για την επένδυση άνω των 55 εκατ. ευρώ στηρίχθηκε στη μεγάλη επιτυχία της ελληνικής θυγατρικής, η οποία υπέγραψε 30ετή σύμβαση με τη γερμανική Fraport για τον υπερδιπλασιασμό των εμπορικών χώρων, από 5000 τ.μ. σε 12.000 τ.μ. Προηγουμένως είχαν προηγηθεί επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ στον Διεθνή Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ μετά το αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα ακολουθήσει αναβάθμιση και στα Duty Free στα σύνορα. Η υπογραφή αυτής της σύμβασης πιστώθηκε στην ελληνική πλευρά, η οποία εκμεταλλεύτηκε προς όφελός της την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που απέκτησε η γερμανική εταιρεία.

Ουσιαστικά, ο ελβετικός κολοσσός θα έχει την ευκαιρία να αυξάνει τις πωλήσεις του μέσα σε ένα δίκτυο αεροδρομίων τα οποία χάρη στην αναβάθμισή τους θα φιλοξενούν ολοένα περισσότερους επισκέπτες και τουρίστες για τα επόμενα χρόνια. Ο κ. Βελέντζας, ένα στέλεχος που έχει συνδέσει το όνομά του με την ταχύτατη ανάπτυξη των ελληνικών Αφορολογήτων Ειδών, υπενθύμισε και τις διαχρονικές αξίες της εταιρείας: πρώτα, όπως τόνισε, είναι η ικανοποίηση των πελατών και η ικανοποίηση των εργαζομένων. Οι υπόλοιπες αξίες, όμως, είναι εξίσου καθοριστικές καθώς είναι η ομαδικότητα και η συνεργασία των στελεχών με σκοπό την ικανοποίηση των πελατών.

Στήριξη των τοπικών κοινωνιών και μοχλός εξαγωγών

Το 2002 οι κύριοι Δημήτρης και Τζώρτζης Κουτσολιούτσος της Folli Follie ρώτησαν τον κ. Βελέντζα τι ποσοστό αντιπροσώπευσης είχαν τα ελληνικά προϊόντα στον τζίρο των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών. Τότε το ποσοστό ήταν σχετικά μικρό, καθώς έφτανε μόλις στο 5%. Ετσι η διοίκηση της εταιρείας ξεκίνησε την προσπάθεια εμπλουτισμού των καταστημάτων με προϊόντα από τις τοπικές κοινωνίες.

Σήμερα το ποσοστό των ελληνικών προϊόντων έχει ξεπεράσει το 30% καθιστώντας τα ελληνικά Duty Free το πρώτο μεγάλο δίκτυο μέσω του οποίου εκατομμύρια επισκέπτες γνωρίζουν τις γεύσεις και τα προϊόντα της ελληνικής γης.

Τι δείχνουν τα στοιχεία – Τα οφέλη από τον ποιοτικό τουρισμό

Τις προοπτικές δικαιολογούν οι θετικές επιδόσεις, καθώς από το 2013 η κίνηση στα καταστήματα έχει αυξηθεί πάνω από 60%, ενώ οι μεταβιβαζόμενοι επιβάτες αυξάνονται με ρυθμό 200%. Οπως αναφέρει ο κ. Βελέντζας, η ανάπτυξη των υποδομών και ο εμπλουτισμός του χαρτοφυλακίου των ΚΑΕ -ήδη προστέθηκαν 12 μπουτίκ- έχουν δώσει ώθηση στις πωλήσεις της εταιρείας οι οποίες αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό (πάνω από 20% τον Μάιο), με την απόδοση ανά επιβάτη να καταγράφει αύξηση πάνω από 19%.

Στόχος της Hellenic Duty Free Shops S.A. είναι ένα αεροδρόμιο-πρότυπο λειτουργίας και προς αυτή την κατεύθυνση έχει την υποστήριξη τόσο της Fraport Greece (στην οποία εκτός από τη γερμανική Fraport συμμετέχει και ο όμιλος Κοπελούζου) όσο και της Dufry, εταιρείας με ηγετική θέση στο παγκόσμιο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο με παρουσία σε 5 ηπείρους και 64 χώρες.

Η ανάλυση των στοιχείων της επιβατικής κίνησης δημιουργεί υψηλές προσδοκίες για τα επόμενα χρόνια σε ό,τι αφορά την έλευση ποιοτικού τουρισμού, ο οποίος αφήνει μεγάλο μέρος των εσόδων στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellenic Duty Free, οι χώρες με τη μεγαλύτερη απόδοση ανά πελάτη είναι η Ρωσία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, η Κίνα και το Κατάρ. Η Dufry είναι ο μεγαλύτερος όμιλος ταξιδιωτικού εμπορίου διεθνώς, αφού το 2017 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 8,3 δισ. φράγκων, κέρδη EBITDA 1 δισ. και καθαρά κέρδη μετά φόρων 216,8 εκατ. ευρώ.

Το προσωπικό που απασχολείται στα 2.200 καταστήματα παγκοσμίως ανέρχεται σε 29.000 άτομα, σε 64 χώρες σε 5 ηπείρους, ενώ η συνολική έκταση των καταστημάτων φτάνει τα 437.000 τετραγωνικά μέτρα. Στην ελβετική εταιρεία συμμετέχει και η ελληνική εισηγμένη με ποσοστό 4%-5%, ενώ μέλος του διοικητικού συμβουλίου είναι ο κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος.