Η εμβληματική σειρά του Netflix “Stranger Things” αποτέλεσε την αφορμή για μια ομάδα Αμερικανών αντι-καπνιστών ονόματι Truth Initiative να διεξάγει μια έρευνα για την αναπαράσταση του καπνίσματος στη μικρή οθόνη.

Η τρίτη σεζόν “Stranger Things” επέστρεψε πριν λίγες μέρες στο Netflix, με τους αγαπημένους μας ήρωες, που από παιδιά έχουν πλέον εξελιχθεί σε έφηβους, να πολεμούν μια νέα απειλή που μαστίζει την μικρή πόλη του Hawkins της πολιτείας Indiana. Μαζί τους επιστρέφει και ο Jim Hopper (David Harbour), ο οποίος καπνίζει (ακόμα) μανιωδώς.

Σύμφωνα με την συγκεκριμένη μελέτη, το “Stranger Things” είναι ο μεγαλύτερος παραβάτης όσον αφορά στο κάπνισμα, αφού η σειρά εμπεριέχει περισσότερες αναπαραστάσεις καπνίσματος σε σχέση με άλλες σειρές του Netflix. Για την ακρίβεια, στην πρώτη σεζόν παρακολουθήσαμε 182 σκηνές με χαρακτήρες που βλάπτουν την υγεία τους, ενώ στη δεύτερη σεζόν ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατά 44%, με αποτέλεσμα να παρακολουθούμε 262 σκηνές με κάποιον να καπνίζει. Αν και τα στατιστικά για την τρίτη σεζόν δεν είναι διαθέσιμα, ο χαρακτήρας του David Harbour, Hopper, φαίνεται να μην σταματά να ανάβει το ένα τσιγάρο μετά το άλλο.

Η μελέτη αυτή έφτασε στα αυτιά των στελεχών του Netflix και για την ακρίβεια τους οδήγησε να προβούν σε δηλώσεις περί αλλαγών. Σύμφωνα με την πλατφόρμα, το κάπνισμα θα εξαλειφθεί στις σειρές που απευθύνονται σε άτομα έως και 14 ετών, με την εξαίρεση «ιστορικής ή πραγματολογικής αλήθειας».

Επίσης, τα πρότζεκτ με τις υψηλότερες βαθμολογίες θα μειώσουν τις σκηνές τσιγάρων ή ηλεκτρονικών τσιγάρων εκτός και αν «είναι απαραίτητο στο δημιουργικό όραμα του καλλιτέχνη ή είναι ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του χαρακτήρα ή έχει ιστορική και πολιτισμική σημασία».  «Το Netflix υποστηρίζει πλήρως την καλλιτεχνική έκφραση. Αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε πως το κάπνισμα είναι επιβλαβές για την υγεία, και όταν αναπαρίσταται με θετική χροιά μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τους νέους που παρακολουθούν».

Αντίστοιχα, η Robin Koval, CEO και διευθυντής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Truth Initiative, δήλωσε πως «το περιεχόμενο (των σειρών και ταινιών) έχει γίνει η νέα διαφήμιση για το κάπνισμα». «Παρακολουθούμε μια διάχυτη επανεμφάνιση της απεικόνισης του καπνίσματος σε όλες τις οθόνες, η οποία μετατρέπει το κάπνισμα σε γκλαμουριά, ενώ ταυτόχρονα ομαλοποιεί μια θανατηφόρα εξάρτηση για τους νέους που βρίσκονται στο στόχαστρο της βιομηχανίας καπνού».