Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, ο Matthew Buchanan και ο Karl von Randow ήταν δύο web designers με λίγο παραπάνω ελεύθερο χρόνο από όσο θα ήθελαν. Η εταιρεία τους, Cactuslab, σχεδίαζε εφαρμογές και ιστοσελίδες για διαφόρων ειδών πελάτες, μα οι δύο άνδρες έψαχναν μία νέα ασχολία, για να κρατά την ομάδα τους απασχολημένη όταν δεν υπήρχε δουλειά.

Τότε, μία ενδιαφέρουσα ιδέα ξεπετάχτηκε στο κεφάλι του Buchanan: Ο Νεοζηλανδός παρατήρησε πως χρησιμοποιούσε το Flickr για να μοιράζεται τις φωτογραφίες του και το Last.fm, για να μοιράζεται τα μουσικά του ακούσματα. Δεν έβρισκε, όμως, κάτι αντίστοιχο για ταινίες. Φυσικά, υπήρχε το IMDB, το οποίο είναι μία εξαιρετικά εκτενής βάση δεδομένων, αλλά του λείπει το προσωπικό στοιχείο. Έτσι, οι δύο άνδρες αποφάσισαν να φτιάξουν ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης… για ταινίες. Το Letterboxd, όπως ονόμασαν την ιστοσελίδα, άρχισε να λειτουργεί το φθινόπωρο του 2011, όταν και έκανε την εμφάνιση του στο διαδικτυακό συνέδριο Brooklyn Beta. Τότε, απέκτησε μία όχι και τόσο μεγάλη, αλλά σίγουρα παθιασμένη ομάδα ανθρώπων που άρχισαν να το χρησιμοποιούν με ευλάβεια.

Όταν οι ιδρυτές του περιεργάζονταν την ιδέα του Letterboxd, αποφάσισαν πως οι δύο πυλώνες του θα ήταν οι λέξεις «ημερολόγιο» και «λίστα». Γιατί ήξεραν πως αυτό ήθελε το σινεφίλ κοινό τους, έναν ψηφιακό τρόπο για να καταγράφουν τις κινηματογραφικές εμπειρίες τους και ένα εργαλείο για να τις κατηγοριοποιούν. Όπως ακριβώς αρκετοί από τους πρώτους επισκέπτες της σελίδας έκαναν ήδη, χρησιμοποιώντας spreadsheets ή ακόμη και χαρτί και μολύβι. Όμως αφότου το Letterboxd βρήκε την μικρή του γωνιά στο διαδίκτυο, η ανάπτυξη του ήταν αργή και σταθερή. Μέχρι που ένα καταστροφικό γεγονός το έφερε στο προσκήνιο.

Σήμερα, το Letterboxd έχει εκατομμύρια χρήστες, οι οποίοι φαίνεται πως θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Όταν επιβλήθηκαν τα πρώτα εθνικά lockdown, η ιστοσελίδα είχε 1,7 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, αυτός ο αριθμός είχε σχεδόν διπλασιαστεί, φτάνοντας τα 3 εκατομμύρια. Και μαζί με τους χρήστες, έχει αυξηθεί και η δραστηριότητα στην σελίδα, όπως φυσικά και τα έσοδα από διαφημίσεις και συνδρομές, που δίνουν περισσότερες δυνατότητες στους επισκέπτες. Πλέον, η εταιρεία δεν είναι κάτι με το οποίο ο Buchanan και ο Von Randow ασχολούνται στον ελεύθερο τους χρόνο, αλλά μία ολόκληρη επιχείρηση, με δεκάδες υπαλλήλους.

Η μεγάλη ανάπτυξη του Letterbxoxd έχει και μία δόση ειρωνείας μέσα της. Η πανδημία έχει ταλαιπωρήσει αφάνταστα την βιομηχανία του κινηματογράφου, βάζοντας φρένο στα γυρίσματα χιλιάδων παραγωγών και λουκέτο στους κινηματογράφους. Όμως για το Letterboxd, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης για τις ταινίες, καμία εξέλιξη δεν θα μπορούσε να ήταν καλύτερη από τον κόσμο κλεισμένο στο σπίτι του, με την μόνη διαφυγή να είναι διαθέσιμη στις οθόνες τους.

Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων επισκεπτών στην ιστοσελίδα ανήκουν στην σημαντικότερη πληθυσμιακή ομάδα από όλες, αυτή των ανθρώπων μεταξύ 18 και 24 ετών. Έτσι, το κοινό του Letterboxd αποκτά μία καινούρια δυναμική, καθώς πλέον δεν απαρτίζεται μόνο από λάτρεις του κινηματογράφου, αλλά και από απλά άτομα που μόλις είδαν μία ταινία μέσω streaming.

«Υπάρχουν δεκάδες εκατομμύρια χρήστες του Netflix, για παράδειγμα. Γνωρίζουμε ότι δεν πρόκειται να προσελκύσουμε κάθε έναν από αυτούς, αλλά επίσης ξέρουμε πως το ενδιαφέρον για το σινεμά μεγαλώνει» εκμυστηρεύτηκε ο Buchanan στους New York Times.

Πράγματι, η δραματική αύξηση στους χρήστες τόσο των εφαρμογών streaming, όσο και στο Letterboxd, φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τους φόβους της βιομηχανίας του κινηματογράφου για το μέλλον της. Σίγουρα υπάρχει τουλάχιστον άλλη μία γενιά ανθρώπων που αγαπά τις ταινίες, απλώς προτιμά την θαλπωρή του σπιτιού από την λάμψη της μεγάλης οθόνης.

Διαβάστε περισσότερα

Volkswagen: Κλείνει όλα τα εργοστάσιά της στην Τουρκία

Στην Eurogas εντάσσεται η ΕΔΑ Αττικής

Bloomberg: Το «σκοτεινό χρήμα» «έστρωσε» τον δρόμο του Μπάιντεν για τον Λευκό Οίκο