Η συζήτηση γύρω από την ηλεκτροκίνηση συνήθως περιστρέφεται γύρω από την αυτονομία, τη φόρτιση και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Υπάρχει όμως ένα ακόμη ερώτημα που επανέρχεται σταθερά, όσο αυξάνεται ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων: μήπως τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία στα οποία εκτίθενται οδηγός και επιβάτες είναι ισχυρότερα σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα;
Για να δώσει απάντηση, η γερμανική ADAC συνεργάστηκε με το Κέντρο Έρευνας για την Ηλεκτρομαγνητική Περιβαλλοντική Συμβατότητα, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο RWTH Aachen και την εταιρεία Seibersdorf Labor GmbH. Η ομάδα πραγματοποίησε μια από τις πιο εκτενείς μετρήσεις που έχουν γίνει ποτέ: περισσότερες από 975.000 επιμέρους καταγραφές. Το συμπέρασμα ήταν σαφές — κανένας κίνδυνος για την υγεία δεν συνδέεται με την οδήγηση ή επιβίβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες.
Αν και ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία δημιουργούνται σε κάθε όχημα όπου κυκλοφορεί ρεύμα, ηλεκτρικό ή συμβατικό, τα ηλεκτρικά οχήματα εμφανίζουν μια μικρή διαφοροποίηση στα πεδία υψηλής συχνότητας. Αυτά, όμως, δεν σχετίζονται με το σύστημα κίνησης, αλλά με τα συστήματα ραδιοσυχνοτήτων του αυτοκινήτου: Bluetooth, WLAN, entry χωρίς κλειδί, αισθητήρες πίεσης ελαστικών, ραντάρ κ.ά.
Οι μετρήσεις κάλυψαν έντεκα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δύο plug-in υβριδικά, ένα όχημα εσωτερικής καύσης και τέσσερις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες, τόσο σε πάγκους δοκιμών όσο και σε πραγματικές συνθήκες πίστας. Τα αποτελέσματα δεν έδειξαν υπέρβαση κανενός βασικού ορίου. Συμπληρωματικοί υπολογισμοί με ανατομικά μοντέλα σώματος έδειξαν ότι ακόμη και σε περιπτώσεις στιγμιαίων αυξήσεων —όπως εκκίνηση, φρενάρισμα, επιτάχυνση ή ενεργοποίηση ισχυρών ηλεκτρικών εξαρτημάτων— οι τιμές παραμένουν εντός ασφαλών ορίων, ακόμη και για χρήστες με εμφυτεύματα ή για εγκύους.
Για την καταγραφή, εγκαταστάθηκαν δέκα αισθητήρες πάνω σε ομοιόμορφο κάθισμα, από τα πόδια έως το ύψος της κεφαλής. Σε Opel Corsa και Opel Corsa-e οι ερευνητές εντόπισαν υψηλότερες τιμές κυρίως στα πόδια —το σημείο που βρίσκεται πιο κοντά στον ηλεκτροκινητήρα ή άλλα ηλεκτρικά εξαρτήματα— με τον κορμό και την κεφαλή να παρουσιάζουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι πηγές μαγνητικών πεδίων δεν είναι μόνο ο κινητήρας. Ακόμη και ένα θερμαινόμενο κάθισμα μπορεί να δημιουργήσει αυξημένες τιμές. Ωστόσο, το γενικό επίπεδο έκθεσης διαφέρει ουσιαστικά από μοντέλο σε μοντέλο, ανάλογα με τον σχεδιασμό και την τοποθέτηση των εξαρτημάτων.
Το τελικό συμπέρασμα της μελέτης είναι καθησυχαστικό: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρά τις πολύπλοκες ηλεκτρικές διατάξεις τους, δεν αυξάνουν την ηλεκτρομαγνητική επιβάρυνση σε βαθμό που να προκαλεί ανησυχία για την υγεία.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Άλλαξαν χέρια ιδιοκτησίες της Odeon και του Γ. Καρούζου (pics)
Oι 9 συνήθειες που κάνουν πιο ευτυχισμένα τα παιδιά
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.