Τα στελέχη του ομίλου Volkswagen εξακολουθούν να θέτουν ένα απλό ερώτημα όταν παρουσιάζεται μια νέα ιδέα ή αλλαγή μηχανικής: Είναι συμβατή με τους κανονισμούς; Ένας επικεφαλής δεοντολογίας και συμμόρφωσης επιβλέπει και επιβάλλει έναν επίσημο κώδικα δεοντολογίας.
Συστήματα και διαδικασίες διαχείρισης συμμόρφωσης προϊόντων και περιβάλλοντος, μαζί με μια τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών έχουν θεσπιστεί και ελέγχονται τακτικά.
Όλα ξεκίνησαν όταν οι μηχανικοί της VW, υπό πίεση για να ανταποκριθούν σε αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων, εξέλιξαν λογισμικό που έκανε τους κινητήρες ντίζελ να φαίνονται συμβατοί κατά τη διάρκεια των δοκιμών εκπομπών, αλλά υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης οι ίδιοι κινητήρες εξέπεμπαν έως και 40 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου από τα επιτρεπόμενα, παραβιάζοντας τους Ομοσπονδιακούς κανόνες.
Η VW απέφευγε τον εντοπισμό μέχρι το 2014, όταν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Δυτικής Βιρτζίνια δοκίμασαν τους ντίζελ κινητήρες της εταιρείας στον δρόμο αντί σε εργαστήριο. Τα ευρήματα τράβηξαν τελικά την προσοχή της EPA και του Συμβουλίου Ατμοσφαιρικών Πόρων της Καλιφόρνια.
Η VW είπε ψέματα και προσπάθησε να καλύψει την πρακτική, αλλά σε μια συνάντηση στην Καλιφόρνια στις 3 Σεπτεμβρίου 2015, ένα αμερικανικό στέλεχος της Volkswagen αποκάλυψε τα πάντα. Στις 18 Σεπτεμβρίου 2015, η EPA και η CARB εξέδωσαν επίσημες ειδοποιήσεις παραβίασης.
Ένα σημαντικό κομμάτι της αμερικανικής γκάμας της VW υποβλήθηκε αμέσως σε εντολή διακοπής πώλησης, στερώντας από τους αντιπροσώπους πολύτιμα έσοδα. Μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW, Μάρτιν Βίντερκορν, είχε παραιτηθεί.
Ήταν η αρχή του μεγαλύτερου και ακριβότερου σκανδάλου στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ διόρισε έναν ανεξάρτητο παρατηρητή για να αξιολογήσει και να επιβλέπει τις προσπάθειες συμμόρφωσης της VW για τρία χρόνια.
Ο όμιλος VW πλήρωσε πάνω από 30 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα και αναγκάστηκε να αγοράσει πίσω εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα. Αρκετά κορυφαία στελέχη έχασαν τη δουλειά τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, την ελευθερία τους.
Ο αντίκτυπος του σκανδάλου και η απάντηση της VW εξακολουθούν να γίνονται αισθητοί καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ένα δύσκολο περιβάλλον ηλεκτρικών οχημάτων, με τις συνολικές πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς της στις ΗΠΑ να έχουν κολλήσει. Σε όλες τις βασικές μάρκες του ομίλου VW, τα ποσοστά αφοσίωσης των ιδιοκτητών στις ΗΠΑ παραμένουν μεταξύ των χαμηλότερων στον κλάδο.
«Το dieselgate άφησε μια βαθιά ουλή στη φήμη της Volkswagen στις ΗΠΑ για πολλούς Αμερικανούς», δήλωσε ο Πολ Βαατί, διευθυντής βιομηχανικής ανάλυσης στην AutoPacific. «Δεν ήταν τόσο για τις εκπομπές ρύπων καθαυτές όσο για το αίσθημα εξαπάτησης. Μια δεκαετία αργότερα η μάρκα έχει ανακτήσει κάποιο έδαφος, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει ένα υπόλειμμα δυσπιστίας που χωρίζει τη VW από ορισμένους από τους αντιπάλους της που θεωρούνται πιο διαφανείς».
Ενώ η εταιρεία λέει ότι έχει εργαστεί για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη με τους πελάτες και τις ρυθμιστικές αρχές, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις, ιδίως οι νέοι δασμοί των ΗΠΑ, η χαμηλές πτήσεις στις πωλήσεις και η προσγείωση στις προοπτικές για τη ζήτηση EV.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW, Όλιβερ Μπλούμε, δήλωσε ότι η εταιρική κουλτούρα της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει μεταμορφωθεί δραματικά προς το καλύτερο. Οι Αμερικανοί, πρόσθεσε, δίνουν πάντα σε κάποιον μια δεύτερη ευκαιρία.
«Ήταν ένα δύσκολο έργο να αλλάξουμε την εταιρεία, αλλά τα καταφέραμε», είπε ο Μπλούμε στο Automotive News στην έκθεση IAA Mobility στο Μόναχο. «Σήμερα, κοιτάζοντας πίσω 10 χρόνια, ο όμιλος VW είναι μια εντελώς διαφορετική εταιρεία και νομίζω ότι αυτό είναι και το feedback που λαμβάνουμε».
Οι αντιπρόσωποι της VW ήταν από τους πρώτους που ένιωσαν το κόστος από το σκάνδαλο. Ένα μεγάλο κομμάτι της γκάμας ουσιαστικά ακυρώθηκε εν μία νυκτί και οι πελάτες κλονίστηκαν από την εξαπάτηση.
«Ζω στον κόσμο του πετρελαίου και του φυσικού αερίου», είπε ο Τζον Λουτσιάνο, ιδιοκτήτης της Street VW στο Αμαρίλο του Τέξας. «Ήταν ένα υπέροχο προϊόν για μένα». Ο Λουτσιάνο υπολόγισε ότι το 65% των πωλήσεων νέων οχημάτων στο κατάστημά του, το οποίο άνοιξε το 2013, ήταν μοντέλα ντίζελ.
Η Street VW διαφήμιζε ότι κάποιος μπορούσε να οδηγήσει μετ’ επιστροφής από το Αμαρίλο στο Ντάλας με μόλις 20 δολάρια. Η VW ξεκίνησε ένα πρόγραμμα επαναγοράς οχημάτων. Ο Λουτσιάνο είπε ότι το μόνο η αντιπροσωπεία του αγόρασε πίσω περίπου 400 VW.
Ορισμένα μοντέλα ντίζελ της Audi και της Porsche βρέθηκαν επίσης να διαθέτουν τις παράνομες συσκευές αναστολής. Κάποια στιγμή, ο όμιλος VW αναγκάστηκε να αποθηκεύσει σχεδόν 300.000 οχήματα σε 37 τοποθεσίες σε όλες τις ΗΠΑ, από ένα πρώην πάρκινγκ σταδίου NFL μέχρι την έρημο της Καλιφόρνια.
Οι ρυθμιστικές αρχές ενίσχυσαν την εποπτεία, οι καταναλωτές έγιναν πιο δύσπιστοι για τους ισχυρισμούς των αυτοκινητοβιομηχανιών. Κατά κάποιο τρόπο, το σκάνδαλο επιτάχυνε τη μετάβαση των EV στις ΗΠΑ και παγκοσμίως.
Η VW, υπό τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Χέρμπερτ Ντίες, ήταν αποφασισμένη να προχωρήσει και τον Νοέμβριο του 2016 αποκάλυψε μια νέα στρατηγική – Transform 2025+. Το τολμηρό σχέδιο προέβλεπε ότι οι ετήσιες πωλήσεις EV της μάρκας VW θα ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο παγκοσμίως έως το 2025.
Στην πραγματικότητα οι παγκόσμιες πωλήσεις EV σε όλες τις μάρκες του Ομίλου VW, συμπεριλαμβανομένης της VW, ανήλθαν συνολικά σε 744.800 το 2024. Οι πωλήσεις της VW στις ΗΠΑ το 2024 αυξήθηκαν κατά περίπου 30.000 οχήματα σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του 2015.
Οι πωλήσεις της VW στις ΗΠΑ δεν έχουν ακόμη ανακάμψει από το πιο πρόσφατο υψηλό των 400.000 το 2013, πριν από την κρίση. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 13% το πρώτο εξάμηνο του 2025, μετά από αύξηση 15%, σε 379.178 το 2024.
Το μερίδιο αγοράς της μάρκας VW στις ΗΠΑ διαμορφώθηκε στο 2% το 2015, υποχώρησε στο 1,8% το επόμενο έτος πριν ανακάμψει στο 2,4% το 2024. Ο Λουτσιάνο είπε ότι η VW έχει γίνει καλύτερη εταιρεία ως αποτέλεσμα της κρίσης, επισημαίνοντας τη βελτίωση των επικοινωνιών και την εστίαση στην αγορά των ΗΠΑ.
Διαβάστε ακόμη
«Μπρα ντε φερ» Θεοδωρικάκου – Σούπερ Μάρκετ για να μειώσουν τιμές σε 1.000 κωδικούς
Οι Ελληνες αρχίζουν να συγκατοικούν – Το φαινόμενο εξαπλώνεται στους νέους 20-30 ετών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.