Ερευνα που έγινε σε 2.000 οδηγούς στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ υπογραμμίζει μια αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών καθώς τα αυτοκίνητα εξελίσσονται σε οχήματα που καθορίζονται από λογισμικό.

Το 87% των ερωτηθέντων είπε ότι η κυβερνοασφάλεια είναι πλέον σημαντική, με περισσότερο από το ένα τρίτο να είναι πρόθυμο να πληρώσει ένα ασφάλιστρο για βελτιωμένη προστασία. Ταυτόχρονα, το 70% θα σκεφτόταν να αγοράσει ένα παλαιότερο, λιγότερο συνδεδεμένο αυτοκίνητο για να μειώσει τον κίνδυνο.

«Όλη η απίστευτη τεχνολογία που φέρνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις σημερινές καμπίνες για να πουλήσουν αυτοκίνητα μπορεί στην πραγματικότητα να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα εάν οι καταναλωτές χάσουν την εμπιστοσύνη τους στην ασφάλεια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της RunSafe Security, Τζο Σάντερς.

Το 2024 η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε δύο δεσμευτικούς κανονισμούς για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο των αυτοκινήτων —UN R155 και UN R156— που ισχύουν για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν οχήματα στα κράτη μέλη.

Συνολικά, οι κανονισμοί απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υιοθετήσουν μια συστηματική, προληπτική προσέγγιση για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και να διατηρήσουν την ακεραιότητα των οχημάτων που βασίζονται όλο και περισσότερο σε λογισμικό. Και οι δύο κανόνες κατέστησαν υποχρεωτικοί για τις νέες εγκρίσεις τύπου οχημάτων τον Ιούλιο του 2022 κα, από τον Ιούλιο του 2024 ισχύουν για όλα τα οχήματα που υποβάλλονται σε έγκριση τύπου.

Η μελέτη της RunSafe διαπίστωσε ότι το 79% των οδηγών δίνουν προτεραιότητα στη σωματική ασφάλεια έναντι του απορρήτου των δεδομένων, αντανακλώντας την επίγνωση ότι τα τρωτά σημεία του συνδεδεμένου αυτοκινήτου έχουν συνέπειες ζωής ή θανάτου.

Ενώ το 65% των οδηγών πιστεύει ότι το απομακρυσμένο hacking είναι δυνατό, ενώ μόνο το 19% αισθάνεται «πολύ σίγουρο» ότι το όχημά τους προστατεύεται. Αυτό το χάσμα εμπιστοσύνης δεν είναι θεωρητικό. Υπάρχουν περιστατικά «κυβερνοπειρατίας» αυτοκινήτων που υπενθυμίζουν ότι τα συστήματα infotainment και τηλεματικής θα μπορούσαν να εργαλειοποιηθούν από hackers.

«Τα συστήματα infotainment γίνονται πραγματικά ο αδύναμος κρίκος», είπε ο Saunders, επισημαίνοντας τους κινδύνους που θα μπορούσαν να επιτρέψουν την πλαγιοκόπηση σε κρίσιμα για την ασφάλεια συστήματα.

Οι ενημερώσεις λογισμικού over-the-air (OTA) —κρίσιμες για τη διόρθωση τρωτών σημείων— θεωρούνται επίσης επικίνδυνες, με το 80% των οδηγών να πιστεύουν ότι οι ίδιες οι ενημερώσεις θα μπορούσαν να παραβιαστούν. Ακόμη και οι ιδιοκτήτες της Tesla, συνηθισμένοι στις ενημερώσεις OTA, εξέφρασαν αμφιβολίες για την ασφάλειά τους.

Ο Σόντερς ισχυρίζεται ότι: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να χτίσουν ασφάλεια από την αρχή, όχι να βασίζονται σε μπαλώματα στο δρόμο», πρόσθεσε. Η έκθεση διαπίστωσε αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με την πολυπλοκότητα των αλυσίδων εφοδιασμού λογισμικού, με το 77% των καταναλωτών να θεωρούν τα στοιχεία τρίτων ως κινδύνους για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Το 83% θέλει μεγαλύτερη διαφάνεια στην προέλευση του λογισμικού.

Η ευπάθεια της εφοδιαστικής αλυσίδας υπογραμμίστηκε από μια πρόσφατη κυβερνοεπίθεση στην Jaguar Land Rover, η οποία δήλωσε στις 23 Σεπτεμβρίου ότι θα παρατείνει το κλείσιμο των εργοστασίων της έως την 1η Οκτωβρίου. Ορισμένοι προμηθευτές της JLR αναμένουν ότι η διακοπή του εργοστασίου θα διαρκέσει πέρα από τα Χριστούγεννα, όπως ανέφεραν οι Times του Λονδίνου.

Η JLR αποκάλυψε στις 2 Σεπτεμβρίου ότι μια κυβερνοεπίθεση έχει «διαταράξει σοβαρά» τις δραστηριότητες λιανικής και παραγωγής της. Το κλείσιμο κοστίζει στην JLR περίπου 1.000 αυτοκίνητα την ημέρα, με αποτέλεσμα απώλειες που εκτιμάται ότι ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια λίρες.

Οι ανησυχίες είναι ιδιαίτερα υψηλές σχετικά με τα χαρακτηριστικά που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη, με το 85% των ερωτηθέντων οδηγών να λένε ότι θα ανησυχούσαν περισσότερο εάν τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης προέρχονταν από εξωτερικούς προμηθευτές.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να διαφημίζουν την ασφάλεια ως βασική υπόσχεση, αλλά όταν πρόκειται για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο η συζήτηση είναι πολύ πιο περίπλοκη. Ο μέσος καταναλωτής απλώς δεν έχει την τεχνογνωσία για να κρίνει εάν ένα συνδεδεμένο όχημα είναι πραγματικά ασφαλές.

Σε αντίθεση με την ιπποδύναμη ή την απόδοση καυσίμου, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είναι δύσκολο να μετρηθεί ή να διατεθεί στην αγορά, αφήνοντάς την σε μεγάλο βαθμό απούσα από τις διαφημιστικές καμπάνιες. Στην καλύτερη περίπτωση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να αναφέρονται στην προστασία της ιδιωτικότητας.

Η ανεξάρτητη επαλήθευση παραμένει ένα κομμάτι που λείπει. Ενώ υπάρχουν οργανώσεις για την προστασία των καταναλωτών, δεν διαθέτουν βαθιά τεχνική τεχνογνωσία και οι προμηθευτές κυβερνοασφάλειας είναι απίθανο να συμμετάσχουν σε αμερόληπτες έρευνες από φόβο μήπως αποξενώσουν τους πελάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Διαβάστε ακόμη   

Πετρέλαιο θέρμανσης: Πού θα κινηθούν οι τιμές – Μείωση σε 19 νησιά από 1-1-2026 λόγω ΦΠΑ

Πρόστιμα έως 5.000 ευρώ ή 12 συντάξεις για λίγες ελιές και… τρία ξεχασμένα «κλικ» 

Ουσμάν Ντεμπελέ: Από την Παρί στην κορυφή – Η Χρυσή Μπάλα που αλλάζει την καριέρα και το brand του (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα