Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να καταργήσει σχεδόν 100.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων των απωλειών θέσεων εργασίας στη Volkswagen, την Audi και την Porsche.

Οι πτωχεύσεις μεταξύ των Γερμανών προμηθευτών αυξάνονται απότομα, με 30% περισσότερες να αναμένονται το 2025 σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας συμβούλων Falkensteg. Μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου, η Falkensteg κατέγραψε 36 πτωχεύσεις προμηθευτών, από 33 το προηγούμενο έτος. Η έκθεση παρακολούθησε προμηθευτές με έσοδα τουλάχιστον 20 εκατομμυρίων ευρώ έως το 2024.

Σύμφωνα με την έρευνα, το δεύτερο τρίμηνο του 2025 οι βιομηχανίες προμήθειας αυτοκινήτων και ηλεκτρολογικών κατασκευών κατέγραψαν 11 εταιρικές πτωχεύσεις, τον υψηλότερο αριθμό σε όλους τους τομείς. Το πρώτο τρίμηνο καταγράφηκαν 18 πτωχεύσεις προμηθευτών.

Οι προμηθευτές δυσκολεύονται παρά την ανάπτυξη της αγοράς EV, επειδή το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ανάπτυξης συμβαίνει στην Κίνα, όπου ο ανταγωνισμός με τους τοπικούς προμηθευτές είναι έντονος, όπως και ο ρυθμός της καινοτομίας.

«Στην κινεζική αγορά, τα πράγματα γίνονται πολύ πιο γρήγορα όσον αφορά την ταχύτητα ανάπτυξης και το πόσο γρήγορα κινούνται οι OEM», δήλωσε ο αναλυτής της Gartner, Πέδρο Πατσέκο και συμπλήρωσε: «Αν θέλεις να παραμείνεις σε αυτήν την αγορά, πρέπει να καλύψεις τη διαφορά με αρκετούς προμηθευτές που δραστηριοποιούνται ήδη εκεί».

Οι δυτικοί προμηθευτές αυτοκινήτων πρέπει να αξιοποιήσουν περισσότερο την κινεζική αγορά για να αυξήσουν την παραγωγή και τις πωλήσεις, δημιουργώντας έτσι οικονομίες κλίμακας και μειώνοντας το κόστος. «Αυτό είναι πιο δύσκολο να το κάνεις, όταν πρέπει να αναπτύξεις τεχνολογίες που ακόμα δεν έχεις», είπε ο Πατσέκο.

Η ZF δήλωσε την 1η Οκτωβρίου ότι περικόπτει 7.600 θέσεις εργασίας στη μονάδα ηλεκτροκίνητων συστημάτων μετάδοσης κίνησης -που αντιστοιχούν στο ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού στο μεγαλύτερο τμήμα της. Η μονάδα θα σταματήσει την ανάπτυξη προϊόντων που σχετίζονται με τα EV και θα μετατοπίσει τις επενδύσεις σε άλλες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ZF, Ματίας Μίντραϊχ, δήλωσε ότι ο προμηθευτής ανακαλεί τις επενδύσεις EV επειδή η στροφή προς τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα «πιθανότατα θα γίνει αργότερα απ’ ό,τι πιστεύαμε πριν από μερικά χρόνια». «Καθώς η αγορά συρρικνώνεται πρέπει να σκεφτούμε πώς θα τοποθετηθούμε σε αυτή ώστε να είμαστε μεταξύ των νικητών. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να προσεγγίσουμε με μακροπρόθεσμη προοπτική», είπε ο Μίντραϊχ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την 1η Οκτωβρίου.

Η ανακοίνωση της ZF ακολούθησε την είδηση ότι η Bosch σχεδιάζει να περικόψει 13.000 θέσεις εργασίας, ή περίπου το 3% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της. Η Continental είχε ανακοινώσει ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο την κατάργηση 3.000 θέσεων εργασίας στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης αυτοκινήτων ως μέρος μιας αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνει την απόσχιση της μονάδας αυτοκινήτων για να επικεντρωθεί στα πιο κερδοφόρα τμήματα ελαστικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων.

Ένας άλλος μεγάλος γερμανικός προμηθευτής, η Schaeffler, περικόπτει το 3% του εργατικού δυναμικού των 120.000 ατόμων, με τις πιο σημαντικές μειώσεις στη Γερμανία.

Η έκθεση της Falkensteg ανέφερε ότι υπάρχουν «πολύ βαθιά διαρθρωτικά προβλήματα» στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας που θα κρατήσουν πολλούς προμηθευτές υπό πίεση. Οι εταιρείες που συνδέονται με εξαρτήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης αντιμετωπίζουν λίγες πιθανότητες επιβίωσης, ανέφερε χαρακτηριστικά η έκθεση.

«Είναι δύσκολο να βρεθούν επενδυτές για τέτοιες εταιρείες, εκτός εάν οι προμηθευτές κατασκευάζουν κρίσιμα εξαρτήματα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν εύκολα να προμηθευτούν αλλού», δήλωσε ο συντάκτης της έκθεσης, Γιόνας Έκχαρντ, στο Automobilwoche.

Ο Έκχαρντ είπε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες τηρούν αυστηρότερη στάση με την αλυσίδα εφοδιασμού τους και είναι «όλο και πιο πρόθυμες να αφήσουν τους προμηθευτές να βγουν από την αγορά». Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στη γερμανική αγορά, σε συνδυασμό με την βραδύτερη από την αναμενόμενη αξιοποίηση των επενδύσεων στην ηλεκτρική κινητικότητα, οδηγεί στην ενοποίηση του κλάδου.

«Όσοι δεν μπορούν να επιδείξουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο παρά τα σκληρά μέτρα αναδιάρθρωσης δεν θα βρουν νέους επενδυτές», είπε ο Έκχαρντ.
Ο Πατσέκο της Gartner πιστεύει ότι οι περικοπές θέσεων εργασίας σε προμηθευτές Tier One, όπως η ZF και η Bosch, δεν θα διορθώσουν τα προβλήματα του κλάδου. Οι προμηθευτές πρέπει να πραγματοποιήσουν σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές, οι οποίες περιλαμβάνουν μια αλλαγή στην κουλτούρα της εταιρείας, μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο.

«Συχνά όταν συμβαίνουν καταστάσεις όπως αυτή, το πρώτο πράγμα που κάνουν αυτές οι εταιρείες είναι η μεγάλη μείωση του κόστους», είπε ο Pacheco. «Οταν όμως προχωράς σε μεγάλες περικοπές κόστους, περιορίζεις την ικανότητά σου να καινοτομείς».

Οι προμηθευτές πρέπει να συνεχίσουν να δίνουν προτεραιότητα στην καινοτομία, με βασικό άξονα τις επενδύσεις στην τεχνολογία EV που βασίζεται σε λογισμικό.
Ακόμη όμως και αν είναι δυνατή η πραγματοποίηση όλων αυτών των αλλαγών, δεν μεταβάλλει τα βασικά μειονεκτήματα που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές που εδρεύουν στη Γερμανία.

«Πώς μειώνεις το κόστος εργασίας στη Γερμανία; Πώς μειώνεις το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας; Αυτές τις πτυχές θα είναι δύσκολο να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση», είπε ο Πατσέκο. «Όλοι αυτοί οι παράγοντες αντιπροσωπεύουν επιχειρηματικά μειονεκτήματα σε σύγκριση με μια κινεζική εταιρεία».

Διαβάστε ακόμη 

Τι περιμένει τη Γαλλία (και τον Μακρόν) μετά και την 5η παραίτηση πρωθυπουργού σε 24 μήνες

Όλες οι παροχές και φοροελαφρύνσεις του νέου κρατικού προϋπολογισμού (πίνακες)

Γιατί μάς μαγεύουν οι ιστορίες των νέων που επιστρέφουν στα χωριά τους για να αρχίσουν μια νέα ζωή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα