Το εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο αμερικανικών και ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων της Stellantis είναι το μεγαλύτερο μεταξύ αντίστοιχων ομίλων. Αυτό αντικατοπτρίζει την προέλευσή της, από τη συγχώνευση του 2021 της Fiat-Chrysler και του PSA Group. Η συρρίκνωσή του θα μπορούσε να μειώσει την πολυπλοκότητα και να επιτρέψει τη συγχώνευση ορισμένων λειτουργιών μάρκετινγκ, ανάπτυξης και πωλήσεων.
Αλλά κάθε μάρκα -από τις best-seller όπως η Jeep, η Ram και η Peugeot μέχρι την DS, τη Lancia και την Alfa Romeo– έχει τους οπαδούς της, καθιστώντας το ποια να εγκαταλείψει μια δύσκολη επιλογή.
Στην Ευρώπη, για παράδειγμα, όπου η Stellantis είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία μετά τον όμιλο Volkswagen, η κορυφαία σε πωλήσεις Peugeot είχε μερίδιο αγοράς μόλις 4,9% πέρυσι. Η χαμηλή αναγνώριση του εταιρικού ονόματος της Stellantis, σε αντίθεση με ανταγωνιστές όπως η VW ή η Toyota, είναι ένα άλλο μειονέκτημα.
Μια πηγή κοντά στον Elkann δήλωσε στο Reuters ότι το συγκεκριμένο θέμα είναι προτεραιότητα και ότι οποιοσδήποτε υποψήφιος για διευθύνων σύμβουλος χωρίς ιδέα για τις μάρκες «δεν είναι ο σωστός υποψήφιος». Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Carlos Tavares συχνά έλεγε ότι οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπιζαν μια «δαρβινική εποχή» όπου οι πιο αδύναμοι θα αποτύγχαναν, αλλά επέμενε ότι όλες οι μάρκες της Stellantis είχαν μέλλον.
Όταν ο Tavares αναγκάστηκε να αποχωρήσει τον Δεκέμβριο, η Elkann κινήθηκε γρήγορα για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών που είχε πληγεί από την πτώση των πωλήσεων και των περιθωρίων κέρδους στην αγορά των ΗΠΑ, παραδοσιακά την πιο κερδοφόρα, με τις μάρκες Jeep, Ram, Chrysler και Dodge.
Η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο παγκοσμίως με βάση τις πωλήσεις έχει λιγότερο καλές επιδόσεις στην Ευρώπη, ενώ έκλεισε μια κοινοπραξία κατασκευής Jeep στην Κίνα πριν από σχεδόν τρία χρόνια και δεν σχεδιάζει να πιέσει για επανεκκίνηση καθώς οι ευκαιρίες εκεί είναι πλέον λιγοστές.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος πρέπει «να είναι έτοιμος να λάβει δύσκολες αποφάσεις», δήλωσε ο Fabio Caldato της Acomea SGR, η οποία κατέχει μετοχές της Stellantis. «Εφόσον δεν σκέφτομαι με την καρδιά μου, αλλά ως επενδυτής, θα θεωρούσα πολύ θετικό το γεγονός ότι ο νέος διευθύνων σύμβουλος είναι αποφασισμένος να αναθεωρήσει το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας».
Οι μάρκες που θεωρούνται ευάλωτες από τους αναλυτές σε μια αναδιάταξη χαρτοφυλακίου περιλαμβάνουν τις Alfa Romeo, DS και Lancia. Η Dodge και η Chrysler θεωρούνται βιώσιμες παρά τις μέτριες επιδόσεις τους, επειδή έχουν μεγάλη αναγνωρισιμότητα στις ΗΠΑ και απήχηση σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παραδοσιακά εγκαταλείπουν διάσημες μάρκες με πολύ μεγάλη απροθυμία, όπως όταν η GM έκοψε τις Saturn and Pontiac και η Ford τη Mercury κατά τη διάρκεια της ύφεσης στα τέλη της δεκαετίας του 2000.
Σε δήλωσή της στο Reuters, η Stellantis τόνισε ότι κάθε μία από τις μάρκες της έχει σχέδια για νέα προϊόντα και ότι οι πρόσφατες οργανωτικές αλλαγές έχουν ως στόχο την υποστήριξή τους.
«Η Stellantis επικεντρώνεται στην παροχή ακόμη περισσότερων επιλογών στους πελάτες της, αξιοποιώντας τη βαθιά ιστορία και τις ισχυρές ταυτότητες των 14 εμπορικών σημάτων της», ανέφερε.
Μια πηγή της Stellantis δήλωσε ότι τα προβλήματα του χαρτοφυλακίου είναι γνωστά εσωτερικά, αλλά ότι η δημοτικότητα μεμονωμένων εμπορικών σημάτων σε συγκεκριμένες χώρες ή τμήματα σημαίνει ότι δεν ήταν προφανές ποια θα μπορούσε να εγκαταλειφθεί.
Η Jeep και η Ram είναι τα best seller της Stellantis στις ΗΠΑ, ενώ η Chrysler και η Dodge πούλησαν λιγότερες από 150.000 μονάδες ανά μάρκα στη χώρα πέρυσι. Η γκάμα προϊόντων της Dodge έχει μειωθεί σε ένα muscle car, το Charger, μαζί με ένα σπορ crossover και ένα SUV.
Η Jeep αντιπροσώπευε τουλάχιστον το 15% των παγκόσμιων πωλήσεων της Stellantis το 2024, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters, και οι Chrysler και Dodge περίπου 3% η καθεμία. «Αν είχα ένα μαγικό ραβδί πιθανότατα θα έλεγα ότι η Jeep θα πρέπει να απορροφήσει την Chrysler και η Ram θα πρέπει να απορροφήσει την Dodge», δήλωσε η Erin Keating της ερευνητικής εταιρείας Cox Automotive.
Η Stellantis ήταν πέμπτη στην αγορά των ΗΠΑ με πωλήσεις πέρυσι, με συνολικό μερίδιο 8,1%, χάνοντας την 4η θέση από τη Honda μετά τις αυξήσεις των τιμών που κόστισαν στους πελάτες της, οδηγώντας στην προειδοποίηση-σοκ για μείωση κερδών που επέσπευσε την έξοδο του Tavares. Η Jeep κατέλαβε την 11η θέση ως ενιαία μάρκα, με μερίδιο αγοράς λίγο κάτω από το 4%.
Η Ευρώπη, όπου η Stellantis αντιμετωπίζει αυστηρούς κανόνες εκπομπών CO2 και περισσότερο κινεζικό ανταγωνισμό, αποτελεί μια ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση. Ο Marco Santino της συμβουλευτικής Oliver Wyman δήλωσε ότι μάρκες της Stellantis, όπως η Peugeot και η Opel, αλληλεπικαλύπτονται στο τμήμα μαζικής αγοράς της Ευρώπης, ενώ στην premium αγορά οι επιδόσεις είναι μέτριες.
Η Alfa Romeo, η Lancia και η DS με επίκεντρο την Ευρώπη πήραν μόνο 0,3% μερίδιο αγοράς το 2024, πολύ πίσω από ανταγωνιστές όπως η Audi και η BMW. Συγκριτικά, η Peugeot αντιπροσώπευε το ένα πέμπτο των παγκόσμιων πωλήσεων της εταιρείας.
Η Stellantis στοχεύει να λανσάρει περίπου 20 νέα ή ανανεωμένα μοντέλα από τα τέλη του 2024 έως το τέλος του 2025, κυρίως ηλεκτρικά και υβριδικά, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρικού Citroen C3, που αναμένεται να είναι το πιο προσιτό ευρωπαϊκό EV.
Η κοινοπραξία της με τη Leapmotor, που μερικές φορές περιγράφεται ως η 15η μάρκα της Stellantis, με την οποία μπορεί να πωλεί, να εισάγει και να κατασκευάζει τα μοντέλα EV της Leapmotor εκτός Κίνας, θα μπορούσε να είναι μια περαιτέρω ώθηση στην ηλεκτροκίνηση.
Η FIAT, το παγκόσμιο μπεστ σέλερ της Stellantis, είναι δημοφιλής στις αναδυόμενες αγορές όπως η Βραζιλία ή η Τουρκία και στην ευρωπαϊκή κατηγορία αυτοκινήτων πόλης με το μοντέλο 500. Θα μπορούσε να επικεντρωθεί σε προσιτά μοντέλα, ενώ μια άλλη μάρκα θα μπορούσε να επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά οχήματα.
«Οι αγορές αλλάζουν γρήγορα και λιγότερο προβλέψιμα από ό, τι νομίζαμε», δήλωσε ο Santino. «Ίσως όχι ακόμα, αλλά μέσα σε λίγα χρόνια, ο χρόνος θα είναι ώριμος για τη Stellantis να κλείσει ορισμένες μάρκες».
Διαβάστε ακόμη
Ο χάρτης των μισθών στην Ελλάδα – Αντίστροφη μέτρηση για αυξήσεις (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
