Στην Κίνα της τεχνολογικής έκρηξης και του σκληρού ανταγωνισμού, μια εταιρεία κατάφερε να επιταχύνει πιο γρήγορα από όλους. Η Xiaomi, γνωστή για τα κινητά και τα ηλεκτρονικά είδη αξιοποίησε το ίδιο της το “DNA” για να εισέλθει στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με όχημα την ήδη υπάρχουσα πελατειακή της βάση, δημιούργησε ζήτηση πριν καν προλάβει να κλιμακώσει την παραγωγή και έφτασε στην κερδοφορία σε χρόνο ρεκόρ. Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, χρειάστηκε λιγότερο από τον μισό χρόνο που πήρε στην Tesla για να περάσει το «κατώφλι» του κέρδους.
Η Xiaomi ανακοίνωσε κέρδη 700 εκατομμυρίων γουάν (98 εκατομμύρια δολάρια) για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου, μόλις 19 μήνες μετά την κυκλοφορία του ηλεκτρικού sedan SU7. Η επίδοση αυτή ξεπερνά κάθε προηγούμενο:
• Η Tesla χρειάστηκε περισσότερο από πέντε χρόνια για να εμφανίσει κέρδος σε τριμηνιαία βάση (2013 από το πρώτο Roadster του 2008).
• Η Li Auto, μία ακόμη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, έφτασε στο σημείο ισορροπίας έπειτα από περίπου δύο χρόνια.
Η νέα μονάδα ηλεκτρικών οχημάτων της Xiaomi αποδείχθηκε το πιο γρήγορο project προς την κερδοφορία στην ιστορία της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πίσω από την επιτυχία, δεσπόζει η φιλοδοξία του ιδρυτή και προέδρου της εταιρείας, Λέι Τζουν. Εκεί όπου η Apple δαπάνησε μια δεκαετία και 10 δισεκατομμύρια δολάρια προτού εγκαταλείψει το όνειρο του αυτοκινήτου, η Xiaomi κατάφερε να δημιουργήσει μια αποδοτική γραμμή παραγωγής από το πρώτο μοντέλο. Επιδιώκει να γίνει ένας από τους πέντε κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο και ήδη μετρά τον ανταγωνισμό της Tesla και της BYD εντός Κίνας. Ο στόχος της είναι σαφής: είσοδος στην ευρωπαϊκή αγορά από το 2027.
Η προσέγγιση της Xiaomi βασίστηκε στη λογική των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και όχι της κλασικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Όπως επισήμανε ο αναλυτής Ρούσο, ξεκίνησε με ένα μόνο μοντέλο, μια απολύτως ελεγχόμενη αλυσίδα εφοδιασμού και μια αρχιτεκτονική με επίκεντρο το λογισμικό — ώστε να δημιουργήσει αξία πέρα από το ίδιο το όχημα. Αντί να «καίει» κεφάλαιο σε πολλαπλές σειρές μοντέλων, αντιμετώπισε το SU7 σαν κλιμακωτή κυκλοφορία ενός προϊόντος τεχνολογίας: ελεγχόμενη ζήτηση, γρήγορο μάρκετινγκ, στοχευμένο break-even.
Τον Ιούνιο παρουσίασε το δεύτερο μοντέλο της, το SUV YU7, το οποίο ξεπέρασε τις 289.000 προπαραγγελίες μέσα σε λίγες ώρες — από μόνο του ένα δείγμα του «επιχειρηματικού momentum» της εταιρείας.
Η Xiaomi επωφελήθηκε από κάτι που οι πρώτοι παίκτες του κλάδου δεν είχαν: μια έτοιμη, ώριμη αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα. Η αγορά επιτρέπει στους νεοεισερχόμενους να αναπτυχθούν χωρίς εξαντλητικό κεφαλαιακό κόστος, καθώς οι υποδομές υπάρχουν ήδη. Σε αντίθεση με τους πρωτοπόρους, η Xiaomi δεν χρειάστηκε να χτίσει τίποτα από το μηδέν.
Η δυναμική της εταιρείας δεν είναι απεριόριστη. Όπως και συνολικά ο κλάδος, αντιμετωπίζει αβεβαιότητα: οι κινεζικές αρχές μειώνουν τις φορολογικές ελαφρύνσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα από το 2026, ενώ παραμένει άγνωστο αν θα συνεχιστούν οι επιδοτήσεις για την αντικατάσταση παλαιών αυτοκινήτων. Ήδη τον Οκτώβριο καταγράφηκε υποχώρηση στις πωλήσεις σε ετήσια βάση.
Ο πρόεδρος της εταιρείας, Λου Γουέιμπινγκ, προειδοποίησε ότι το μικτό περιθώριο κέρδους αναμένεται να μειωθεί το 2026. Οι αναλυτές Τζοάνα Τσεν και Τζέισον Ζάο από το Bloomberg Intelligence υπογράμμισαν ότι ο ανταγωνισμός θα ενταθεί, ενώ η ζήτηση επιβραδύνεται. Σύμφωνα με την Τσεν, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα στηριχθούν ολοένα και περισσότερο στις εξαγωγές – με τις BYD, Geely, Xpeng και Leapmotor να οδηγούν τον ρυθμό. Η Xiaomi, αντίθετα, δεν έχει σκοπό να επεκταθεί εκτός Κίνας πριν από το 2027, γεγονός που αυξάνει τα ερωτήματα για την κερδοφορία του επόμενου έτους.
Διαβάστε ακόμη
AI, Nvidia και dot-com déjà vu: Οι νέες ανησυχίες του Mr. Big Short (tweet)
Η θεωρία του βάζου με τις μπίλιες: Πώς χτίζουμε την εμπιστοσύνη με τους άλλους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.