Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, που θα έπρεπε να αποτελεί δείγμα εξέλιξης και περιβαλλοντικού εκσυγχρονισμού, μετατράπηκε για αρκετούς καταναλωτές σε πηγή απογοήτευσης και οικονομικής πίεσης. Όλο και περισσότεροι πολίτες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» διαπιστώνουν ότι, παρά την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος και την κατάθεση αίτησης επιδότησης, έμειναν εκτός χρηματοδότησης επειδή το πρόγραμμα έμεινε ανοιχτό χωρίς διαθέσιμους πόρους. Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να κατατεθούν οι πρώτες αγωγές αποζημίωσης, με περίπου 2.000 θιγόμενους να προετοιμάζουν νομικές ενέργειες.

Οργανωμένη αντίδραση και ευρωπαϊκή διάσταση

Οι ενδιαφερόμενοι οργανώθηκαν σε διαδικτυακή ομάδα με την ονομασία «Αδικημένοι Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και εξετάζουν πλέον το ενδεχόμενο ενημέρωσης θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πρόγραμμα είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ, γεγονός που δημιουργεί ευρύτερη ευθύνη ως προς τη διαχείριση των πόρων και την τήρηση των κανόνων ίσης μεταχείρισης. Παράλληλα, υποστηρίζουν πως η αδυναμία του κράτους να στηρίξει όσους έκαναν αίτηση αποδυναμώνει την προσπάθεια προώθησης της πράσινης μετακίνησης.

Προετοιμασία για αγωγές

Ήδη υπάρχουν φάκελοι δικογραφίας για 250 άτομα, ενώ περίπου 300 ακόμη επικοινωνούν με την ομάδα πολιτών για να προχωρήσουν σε αντίστοιχες ενέργειες. Πολλοί από αυτούς είχαν δώσει το παλιό τους αυτοκίνητο για απόσυρση ή πήραν δάνειο για να προχωρήσουν στην αγορά, με την υπόσχεση επιδότησης που τελικά δεν ήρθε ποτέ. Σύμφωνα με την ενημέρωση, οι αγωγές θα στηριχθούν σε παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, έλλειψη διαφάνειας και παράλειψη της διοίκησης να ενημερώσει εγκαίρως για την εξάντληση των κονδυλίων.

Τρεις ταχύτητες πολιτών

Μέσα στον ίδιο κύκλο του προγράμματος δημιουργήθηκαν, όπως υποστηρίζεται, τρεις διαφορετικές κατηγορίες: όσοι έλαβαν επιδότηση έως 9.000 ευρώ, όσοι έλαβαν έως 3.000 ευρώ και όσοι αποκλείστηκαν πλήρως, παρότι έκαναν την ίδια διαδικασία. Η πλατφόρμα συνέχισε να δέχεται αιτήσεις χωρίς ενημέρωση περί έλλειψης χρημάτων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν δόθηκε καν αριθμός πρωτοκόλλου, κάτι που θεωρείται βασική διοικητική υποχρέωση.

Νομικές παρατηρήσεις και παρεμβάσεις

Ο δικηγόρος της ομάδας, Κωνσταντίνος Τοκατλίδης, τόνισε πως η πολιτεία δεν τήρησε τις διαδικασίες που η ίδια είχε θεσπίσει. Η απουσία σαφούς ενημέρωσης για τη λήξη υποβολής αιτήσεων, η μη καταχώριση αιτημάτων και η άνιση μεταχείριση των πολιτών συνιστούν, όπως ανέφερε, παραβίαση κανόνων διαφάνειας και χρηστής διοίκησης. Στο θέμα παρενέβη και ο Συνήγορος του Πολίτη, επισημαίνοντας την ανάγκη για πλήρη καταγραφή αιτήσεων με χρονική προτεραιότητα.

Το ζήτημα, πλέον, δεν αφορά μόνο το περιβάλλον ή τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση. Ανοίγει και μια συζήτηση για την αξιοπιστία των δημόσιων προγραμμάτων και τη σχέση εμπιστοσύνης κράτους – πολίτη. Σε μια περίοδο μετάβασης προς την πράσινη οικονομία, η ανάγκη για διαφάνεια και σαφείς κανόνες γίνεται πιο κρίσιμη από ποτέ.

Διαβάστε ακόμη

Κληρονομικό δίκαιo: Τι αλλάζει στις κληρονομιές και τις διαθήκες

CVC: Αποκτά τον έλεγχο της Low Carbon με επένδυση 1,3 δισ. δολαρίων

Το άλειμμα φουντουκιού που απειλεί τον θρόνο της Nutella

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα