Η τέταρτη φάση του προγράμματος επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι ηλεκτρικά» προετοιμάζεται από την κυβέρνηση, με βασικές αλλαγές το μειωμένο ύψος ενίσχυσης και την επιβολή ανώτατης τιμής λιανικής στα επιδοτούμενα μοντέλα. Στόχος, όπως εξηγούν πηγές του υπουργείου Μεταφορών, είναι να ωφεληθούν περισσότεροι καταναλωτές και να ενισχυθεί η αγορά μικρών και μεσαίων αυτοκινήτων.

Το νέο πλαίσιο, που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα, διατηρεί το ισχυρό κίνητρο της απόσυρσης παλαιών οχημάτων, καθώς αυτά θεωρούνται ιδιαίτερα επιβαρυντικά τόσο για την ατμόσφαιρα όσο και για την οδική ασφάλεια.

Τέλος εποχής για γενναιόδωρες επιδοτήσεις

Το νέο πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα είναι και το τελευταίο που αφορά την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς επικρατεί προβληματισμός –και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης– για τη χρηματοδότηση εισαγόμενων καταναλωτικών προϊόντων.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η επιδότηση θα μειωθεί από τα 9.000 ευρώ του προηγούμενου κύκλου σε περίπου 3.000 έως 3.500 ευρώ. Παράλληλα, θα τεθεί ανώτατο όριο στη λιανική τιμή των οχημάτων που δικαιούνται επιδότηση. Αν και το αρχικό σενάριο έκανε λόγο για 35.000 ευρώ, τελικά το πλαφόν θα διαμορφωθεί πιθανότατα σε υψηλότερο επίπεδο, καθώς λίγα μοντέλα καλύπτονταν από το αρχικό όριο.

Πρόβλεψη για εκκρεμείς αιτήσεις και παγίδες παραπληροφόρησης

Το «Κινούμαι ηλεκτρικά 4» θα δώσει διέξοδο και σε περίπου 2.000 καταναλωτές που απέκτησαν ηλεκτρικό όχημα από τα μέσα Φεβρουαρίου 2024 αλλά δεν πρόλαβαν να επιδοτηθούν λόγω εξάντλησης των κονδυλίων του τρίτου κύκλου. Ωστόσο, για να ενταχθούν στο νέο πρόγραμμα, θα πρέπει να πληρούν τα νέα –πιο αυστηρά– κριτήρια, μεταξύ αυτών και το όριο λιανικής τιμής.

Η πλατφόρμα του «Κινούμαι ηλεκτρικά 3» παραμένει ανοιχτή, παρά την έλλειψη πόρων, δημιουργώντας σύγχυση και λανθασμένες προσδοκίες. Ενδεικτικά, το διαθέσιμο υπόλοιπο για επιδοτήσεις ιδιωτών και επιχειρήσεων φτάνει μόλις τα 1.656 ευρώ, από τα οποία σχεδόν όλα αφορούν την επιδότηση ηλεκτρικών ποδηλάτων.

Ηλεκτρικά Ι.Χ. στην Ελλάδα: Χαμηλή διείσδυση, υψηλή εξάρτηση από βενζίνη

Παρά την πρόοδο, η Ελλάδα παραμένει ουραγός στην Ε.Ε. στη διείσδυση των ηλεκτρικών Ι.Χ. Το μερίδιό τους τον Απρίλιο του 2025 διαμορφώθηκε στο 5,6%, ελαφρώς μειωμένο από το 5,8% ένα χρόνο πριν. Στο πρώτο τετράμηνο του 2025, η συμμετοχή τους ήταν 5,5%, έναντι 4,4% την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Αντίθετα, η χώρα διαθέτει το υψηλότερο ποσοστό βενζινοκίνητων επιβατικών στην Ε.Ε. (88,4%) έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου 50%. Σημαντικό ρόλο στο χαμηλό ποσοστό ηλεκτροκίνησης έπαιξε και η παρατεταμένη οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, που αποθάρρυνε τις αγορές ακριβών, νέας τεχνολογίας οχημάτων.

Διαβάστε ακόμη

UBS: Οι πιθανότητες ύφεσης στις ΗΠΑ αυξάνονται ξανά – Επιδείνωση σε όλα τα μέτωπα (γραφήματα)

TACO: Το ειρωνικό αρκτικόλεξο που κυκλοφορεί στη Wall Street και εξοργίζει τον Τραμπ

Γιατί το ράλι του πετρελαίου μετά το «Περλ Χάρμπορ της Ρωσίας» μπορεί να αποδειχθεί βραχυπρόθεσμο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα