Η ζήτηση για πολυτελή αυτοκίνητα ξένων κατασκευαστών στην Κίνα υποχωρεί αισθητά, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε φθηνότερα μοντέλα κινεζικών εταιρειών, τα οποία συχνά προσφέρονται με μεγάλες εκπτώσεις και ανταποκρίνονται καλύτερα στις προτιμήσεις τους για σύγχρονα ψηφιακά συστήματα και άνεση. Η εξέλιξη αυτή πλήττει ευθέως ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Porsche, η Aston Martin, η Mercedes-Benz και η BMW, που επί χρόνια κυριαρχούσαν στην κορυφή της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου παγκοσμίως.
Η επιβράδυνση της οικονομίας «παγώνει» την πολυτέλεια
Η παρατεταμένη κρίση στον κινεζικό κλάδο ακινήτων έχει περιορίσει την πρόθεση πολλών καταναλωτών για μεγάλες αγορές, ενώ οι οικονομικά ισχυρότεροι καταναλωτές εμφανίζονται ολοένα και πιο διστακτικοί στο να επιδεικνύουν δημόσια τον πλούτο τους, σύμφωνα με τον Πολ Γκονγκ, επικεφαλής έρευνας για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Κίνα στην UBS.
Παράλληλα, σημαντικό ρόλο παίζει και η επιδότηση ανταλλαγής ύψους 20.000 γουάν (περίπου 2.830 δολάρια) που προσφέρει η κινεζική κυβέρνηση για την αγορά ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων. Όπως σημειώνει ο Γκονγκ, οι καταναλωτές προτιμούν φθηνότερα, βασικά μοντέλα, όπου η επιδότηση έχει μεγαλύτερη επίδραση στην τελική τιμή – και αυτά είναι στην πλειονότητά τους κινεζικής κατασκευής.
«Η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης είναι ένας από τους βασικούς λόγους της εξασθένησης της ζήτησης για premium αυτοκίνητα», αναφέρει η Κλερ Γιουάν, διευθύντρια εταιρικών αξιολογήσεων για τον κινεζικό κλάδο αυτοκινήτου στην S&P Global Ratings, αναφερόμενη σε μάρκες όπως η Mercedes-Benz και η BMW.
Σύμφωνα με την S&P, το μερίδιο των premium αυτοκινήτων – με τιμές άνω των 300.000 γουάν (42.400 δολάρια) – είχε υπερδιπλασιαστεί μεταξύ 2017 και 2023, φτάνοντας περίπου στο 15% των συνολικών πωλήσεων. Η τάση αυτή, ωστόσο, έχει αρχίσει να αντιστρέφεται: το μερίδιο υποχώρησε στο 14% το 2024 και στο 13% τους πρώτους εννέα μήνες του 2025.
Οι κινεζικές εταιρείες κερδίζουν έδαφος
Την ώρα που οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων επιβραδύνονται, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες – με αιχμή του δόρατος την BYD – εμφανίζονται πιο δραστήριες από πολλές δυτικές εταιρείες στην τεχνολογική καινοτομία. Λανσάρουν συχνά νέα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα σε χαμηλότερες τιμές, ακόμη και στην premium κατηγορία.
«Τα προϊόντα των κινεζικών εταιρειών είναι πιο ανταγωνιστικά και πιο προσιτά ακόμη και στο premium τμήμα της αγοράς», σημειώνει η Γιουάν. «Γι’ αυτό και οι ξένες μάρκες χάνουν σταδιακά δυναμική».
Το μερίδιο των κινεζικών εταιρειών στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων πλησίασε το 70% στους πρώτους 11 μήνες του έτους, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας (CAAM). Αντίθετα, οι γερμανικές μάρκες κατέχουν περίπου 12%, οι ιαπωνικές γύρω στο 10% και οι αμερικανικές σχεδόν 6%.
Η BYD έχει ήδη ξεπεράσει τη Volkswagen ως ο μεγαλύτερος πωλητής αυτοκινήτων στην Κίνα τα τελευταία χρόνια και φέτος είναι η κορυφαία μάρκα στα λεγόμενα «νέα ενεργειακά οχήματα» (ηλεκτρικά και υβριδικά), σύμφωνα με την Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας. Η εταιρεία έχει μειώσει τις τιμές των μοντέλων της έως και 34%, αυξάνοντας την πίεση σε ανταγωνιστές όπως η Geely και η Leapmotor.
Πίεση στα μεγέθη των ευρωπαϊκών ομίλων
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη καταγράφουν σημαντικές απώλειες. Οι πωλήσεις της Mercedes-Benz στην Κίνα μειώθηκαν κατά 27% σε ετήσια βάση στο τρίμηνο Ιουλίου–Σεπτεμβρίου, ενώ οι πωλήσεις BMW και Mini υποχώρησαν κατά 11,2% στο εννεάμηνο του 2025. Η Porsche και η Aston Martin έχουν επίσης αναφέρει πίεση από την ασθενέστερη ζήτηση.
Η Ferrari κατέγραψε πτώση 13% στις παραδόσεις αυτοκινήτων στην ηπειρωτική Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Ταϊβάν στο διάστημα Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου, τη μοναδική περιοχή παγκοσμίως όπου σημειώθηκε μείωση πωλήσεων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Όλα Κάλενιους, προειδοποίησε πρόσφατα τους επενδυτές ότι ο «υπερ-ανταγωνισμός στην Κίνα δεν πρόκειται να υποχωρήσει σύντομα».
Διαβάστε ακόμη
Τέλος η περίοδος ανοχής για τους «πονηρούς» του νόμου Κατσέλη
Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ «ύποπτες» επιστροφές ΦΠΑ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.