Οι γαλλικές φρεγάτες, οι μεσίτες του Ελληνικού, το δανειάκι της Αττικής Οδού και η 300άρα της Εθνικής Τράπεζας ///


 

-Χαίρετε! Ένα πολύ καλά πληροφορημένο πουλάκι στα αμυντικά, μου κελάηδησε ότι αυτομάτως με την απόφαση που ελήφθη να πάρουμε άλλα έξι γαλλικά Rafale, ενταφιάστηκαν και οι λίγες πιθανότητες να πάρουμε τις γαλλικές φρεγάτες. Κοιτάζουν όλες τις άλλες με προσοχή, τις ολλανδικές γιατί τους φαίνονται καλύτερες, αλλά ακόμα δεν το έχουν αποφασίσει γιατί – μεταξύ μας – αυτές οι αποφάσεις είναι και ολίγον πολιτικές.

-Στην Ελλάδα το ευγενές σπορ της προμήθειας, όπως είναι γνωστό, ευδοκιμεί. Ξέρω ουκ ολίγους ευυπόληπτους μπίζνεσμεν που κυκλοφορούν στην Αθήνα και κάνουν τους μεσίτες ακινήτων του Ελληνικού έναντι προμήθειας της τάξεως του 5%. Καμία δουλειά δεν είναι ντροπή αλλά, ρε παιδιά, αφήστε και κανέναν κανονικό μεσίτη να προκόψει.

-Και εκτός από τους άτυπους μεσίτες, να σας πω για το Ελληνικό ότι οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις. Μόνον στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2021, η Lamda προχώρησε σε υπογραφή συμβάσεων για υπηρεσίες αρχιτεκτονικών μελετών, project management καθώς και διαφόρων εργολαβιών κατασκευής, ύψους 33 εκατ. για το έργο της αξιοποίησης.

-Στην Εθνική Τράπεζα από εδώ το πάνε, από την άλλη το γυρνάνε, βρίσκουν τελικά έναν τρόπο να κλείνουν τους λογαριασμούς με το Δημόσιο και να εισπράττουν τις… εκκρεμότητες. Μετά το ΤITLOS, τα 30ετή ομόλογα και τα swap, έχει έρθει τώρα η σειρά των πυρόπληκτων και των άλλων δανείων με κρατική εγγύηση. Συγκεκριμένα η Εθνική είναι σε συζητήσεις με το Δημόσιο για το πώς θα πληρωθούν οι εγγυήσεις που έδωσε για δάνεια πυρόπληκτων κ.ά. Από την Εθνική κρατούν χαμηλούς τόνους και ισχυρίζονται πως είναι «περισσότερο διαδικαστικό για το πώς θα γίνει η πληρωμή, παρά ζήτημα ουσίας», αλλά ακούω ότι εσωτερικά υπολογίζουν πως θα εισπράξουν έως και 300 εκατ.

-Κι επειδή κοντά στον βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα, στην Εθνική μπορεί να σχεδιάζουν πώς θα βάλουν το 300άρι στο ταμείο, αλλά αυτοί που είναι περιχαρείς και προσεύχονται να προχωρήσει η δουλειά είναι οι δικηγόροι που κάνουν αυτές τις δυσάρεστες διεκπεραιώσεις, γιατί περιμένουν ότι θα εισπράξουν προμήθειες της τάξης των 30 εκατ. ευρώ. Στο μεταξύ, για σήμερα είναι προγραμματισμένη η έκτακτη Γενική Συνέλευση της Εθνικής προκειμένου να εγκρίνει την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής στο CVC. Η εικόνα που έχει η τράπεζα είναι ότι θα έχει απαρτία, οπότε η συνέλευση θα επικυρώσει την πώληση.

-Σήμερα, επίσης, ξεκινά και ολοκληρώνεται την Παρασκευή η διαδικασία για την αύξηση της Πειραιώς. Οι εκτιμήσεις των χρηματιστών είναι ότι οι πιέσεις στη μετοχή -που εξελίσσονται κατά τρόπο που τελικά θυμίζει περισσότερο bail in παρά αύξηση- θα συνεχιστούν. Συγκεκριμένα, περιμένουν στη σημερινή συνεδρίαση μια ακόμη βουτιά. Eκτιμούν ότι αν η μετοχή προσεγγίσει (και πάλι) τα όρια του limit down τότε ίσως βγει αντίδραση και εμφανιστούν αγοραστές στο επίπεδο 1,60 – 1,70 ευρώ. Αν και είναι μια επενδυτική κίνηση υψηλού ρίσκου, καθώς οι καινούριες μετοχές αναμένεται να ξεκινήσουν να διαπραγματεύονται στο 1,15 ευρώ. 

-Οι τακτικοί αναγνώστες της στήλης, πιθανόν θυμούνται ότι στις 18 Μαρτίου είχαμε αποκαλύψει την απόφαση των μετόχων της Αττικής Οδού (Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ) να προχωρήσουν σε μείωση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 82.824.000 ευρώ και ταυτόχρονα στην έκδοση ισόποσου εσωτερικού δανείου προς τους μετόχους. Κάτι που προβλέπεται από το άρθρο 16.1.1.3 της σύμβασης παραχώρησης. Σήμερα λοιπόν, έχω νεότερα σε σχέση με την όλη διαδικασία. Καταρχάς, η υπόθεση προχωράει με γοργά βήματα καθώς οι δύο πόλοι των βασικών μετόχων ολοκλήρωσαν τη λήψη των απαραίτητων (εσωτερικών) εγκρίσεων σε σχέση με την έκδοση του «κοινού έγχαρτου ομολογιακού δανείου μειωμένης διασφάλισης (subordinated bond loan), μη εμπραγμάτως εξασφαλισμένου», ύψους 82,82 εκατ. ευρώ, διαιρούμενου σε 82.824.000,00 κοινές έγχαρτες ονομαστικές ομολογίες, ονομαστικής αξίας ενός ευρώ εκάστης.

διάρκεια της σύμβασης του ομολογιακού θα είναι μέχρι την 05.10.2024, -δηλαδή, ουσιαστικά, μέχρι τη λήξη της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης- με επιτόκιο Euribor εξαμήνου, πλέον περιθωρίου 3,5% επί του κεφαλαίου. Το σύνολο των τόκων και του κεφαλαίου είναι πληρωτέα στη λήξη. Το επιτόκιο 3,5%, κατά την ΑΒΑΞ, «αν και ελαφρώς υψηλότερο του συνολικού εύρους τιμών, θεωρείται εύλογο υπό τους όρους της ελεύθερης αγοράς». Για αυτό μάλιστα η εταιρεία επικαλείται πρόσφατο δάνειο που συμφώνησε με την Εθνική Τράπεζα, με επιτόκιο 3,25%. Η ΑΒΑΞ παρήγγειλε και έκθεση αξιολόγησης του εύλογου της συναλλαγής, την οποία έκανε η Grant Thornton. Το τελικό (θετικό) συμπέρασμα της ελεγκτικής είναι αυτονόητο αφού όπως σημειώνει «οι ομολογιούχοι δεν θα προχωρήσουν στην κάλυψη του ομολογιακού δανείου με την διάθεση νέων κεφαλαίων αλλά θα συμμετάσχουν μέσω της μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου της Αττική Οδός με μείωση της ονομαστικής αξίας της μετοχής».

– Έτσι, «δεν θα επιβαρυνθούν επιπλέον κόστος (π.χ. δανειζόμενοι τα κεφάλαια συμμετοχής)» και «το μετοχικό κεφάλαιο που μετατρέπεται σε ομολογιακό δάνειο δεν επέφερε επιπλέον ροές προς τους μετόχους της Αττικής Οδού, ενώ τώρα φέρει επιτόκιο 3,50%». Η Grant Thornton προκειμένου να αξιολογήσει το «εύλογο και δίκαιο» του επιτοκίου προσδιόρισε την πιστοληπτική διαβάθμιση του αξιόχρεου της Αττικής Οδού χρησιμοποιώντας διάφορα σχετικά εργαλεία. Έτσι, η πιστοληπτική διαβάθμιση της εταιρείας εκτιμήθηκε σε ΒΒ (S&P rating) και με βάση αυτό το rating έγινε συγκριτική ανάλυση της απόδοσης ομολόγων ανάλογης διαβάθμισης και διάρκειας. Για εταιρικά ομόλογα, λοιπόν, με λήξη την περίοδο Μάιος 2024 – Μάρτιος 2025 η απόδοση κυμαίνεται μεταξύ 3,45%-3,90%. Ως εναλλακτική προσέγγιση για τον υπολογισμό του επιτοκίου δανεισμού χρησιμοποιήθηκε ο πίνακας υπολογισμού που έχει φτιάξει ο Dr. Aswath Damodaran. Από αυτόν προκύπτει ότι το επιτόκιο δανεισμού για εταιρείες με πιστοληπτική διαβάθμιση BB, υπολογίζεται σε 2,77%. Κάπως έτσι η GrantThornton καταλήγει πως το εύρος του εύλογου επιτοκίου για την Αττική Οδό κυμαίνεται μεταξύ 2,77% και 3,90% με μέση τιμή 3,34%.

Πάμε τώρα στο «ζουμί», που είναι τα λεφτά. Το ομολογιακό θα καλυφθεί από τους υφιστάμενους μετόχους κατ’ αναλογία. Δηλαδή, για την Άκτωρ με ποσοστό 65,7%, η συμμετοχή φτάνει τα 54, 4 εκατ. ευρώ, ενώ για την Άβαξ με ποσοστό 34,2% (άμεσα 24,19% και μέσω της θυγατρικής ΕΤΕΘ 10%) στα 28,3 εκατ. ευρώ. Κάτι που μου έκανε εντύπωση, είναι ότι στη μεν Άκτωρ Παραχωρήσεις το Δ.Σ. αποφάσισε «ομόφωνα και παμψηφεί» να δώσει την έγκρισή του. Στην ΑΒΑΞ, όπως αναφέρεται στα σχετικά έγγραφα, «αποφάσισε κατά πλειοψηφία με τη θετική ψήφο όλων των ψηφισάντων». Δηλαδή, «ξέφυγε» κάποιος;

-Παρακολουθώ τον θλιβερό Στέφανο Μάνο, στα 82 του πλέον, να περιφέρεται από εφημερίδα σε εφημερίδα και να χύνει χολή… απλόχερα, έτσι όπως έκανε πάντοτε ακόμα και σε όσους τον ευεργέτησαν. Την προηγούμενη εβδομάδα γκρίνιαζε στην «Καθημερινή» επειδή λέει δεν του έβαλαν σε καλό σημείο το άρθρο του (άκου κόμπλεξ που τραβάει γέρος άνθρωπος), προχθές πάλι εγκαλεί τον Μητσοτάκη γιατί λέει πεθαίνουνε παραπάνω από οποιαδήποτε άλλη χώρα από την πανδημία στην Ελλάδα. Θυμάμαι μόλις τον έκανε υπουργό Εθνικής Οικονομίας ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης διέδιδε δεξιά κι αριστερά ότι «έκοψε τη μίζα του Παντσαβόλτα» για την περίφημη τότε υπόθεση της πώλησης της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ στην ιταλική Καλτσεστρούτσι την οποία διεύθυνε ο Παντσαβόλτα. Χολή, κακία, μίσος μια ζωή και στενότατες σχέσεις με διάφορα συστηματάκια, όπως διαφημιστές της πιάτσας που είχε συγγενείς τους στο γραφείο του και έδινε καμπάνιες 2 δισ. δραχμών τότε (θυμάστε την… μπούρδα διαφήμιση «Αγαπάς την Ελλάδα, απόδειξη»;). Πρώτα φεύγει το χούι στον άνθρωπο…

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.