-Χαίρετε, μου λέει η καλή πηγή μου ότι προσφάτως ειπώθηκε στον ίδιο τον Μητσοτάκη -πριν από λίγες ημέρες, όταν ήταν στις ΗΠΑ, από εξόχως σημαντικό πρόσωπο, για την ένταση με την Τουρκία- ότι «εμείς (οι Αμερικανοί) είμαστε μαζί σας και θα σας καλύψουμε πλήρως ό,τι και να γίνει σ' αυτή τη φάση. Και το… καλύτερο είναι ότι αυτό το γνωρίζει πολύ καλά και ο Ερντογάν και γι' αυτό έχει τρελαθεί…». Απλώς να προσθέσω ότι παρά το γεγονός ότι πιθανότατα έτσι θα είναι, ο Τούρκος Πρόεδρος έχει κάθε λόγο να σηκώνει τόνους, γιατί ίσως έτσι κάτι κερδίζει και ο ίδιος στη μάλλον πολύ δύσκολη πλέον προσπάθειά του να κυβερνήσει ξανά μετά τις εκλογές.

Τhink tanks: Πιθανότητες 15% για χρήση πυρηνικών στην Ουκρανία

-Κατά τα άλλα, ο κόσμος παρακολουθεί με αγωνία την κλιμάκωση της έντασης στον πόλεμο της Ουκρανίας, καθώς καθίσταται σαφές ότι από εδώ και στο εξής ο Πούτιν και το καθεστώς του μόνο χειρότερα θα πηγαίνει, με κίνδυνο πάντα να πατήσει το πυρηνικό κουμπί, έστω και κάποιας μικρότερης εμβέλειας, αλλά πάντως πυρηνικό. Μάλιστα, διάφορα think tanks που μελετάνε το ζήτημα λένε ότι οι πιθανότητες να το πράξει είναι πλέον περί το 15%. Μεγάλο ποσοστό για τέτοιο ρίσκο, αδελφάκι μου…

Ο λεβέντης εξάδελφος και ο τύφλα να 'χει ο Τζόκοβιτς

-Στα δικά μας, θέλω να καταγράψω δυο πράγματα που δεν μου άρεσαν καθόλου την εβδομάδα που πέρασε. Η ατάκα του εξαδέλφου Γιώργου Τσίπρα σε εμφάνισή του χθες στην tv με τον Άδωνι Γεωργιάδη, που είπε -για ένα θετικό δημοσίευμα των FT για την ελληνική οικονομία- ότι «είτε τα παίρνει ο συντάκτης είτε παίρνει ναρκωτικά», πραγματικά δεν βρίσκεις εύκολα χαρακτηρισμό. Μίγμα εμπάθειας και ανοησίας μαζί, τα οποία βέβαια, συνήθως, ταιριάζουν απόλυτα. Μόνο κακό του κάνει. Εξίσου ακατανόητη είναι η εμμονή του Αδώνιδος με τις επιδόσεις του στο τένις και ειδικά ότι τις διαλαλεί δημοσίως. Επίσης μόνο κακό του κάνει.

Δύο ξένοι στην Τρίπολη

-Αλλά την περασμένη εβδομάδα και συγκεκριμένα την Παρασκευή έζησε μεγαλεία η 124 Πτέρυγα Βασικής Εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας στην Τρίπολη, κατά την ορκωμοσία των νέων σμηνιτών. Και τούτο καθώς μεταξύ αυτών ήταν οι γιοι του Αντώνη Σαμαρά, του Δημήτρη Αβραμόπουλου, αλλά και του βουλευτή της Ν.Δ. Βασίλη Οικονόμου. Αυτό που έμαθα εγώ είναι ότι δεν πέρασε απαρατήρητο το γεγονός ότι ο Πρόεδρος Αντώνης, συνοδευόμενος από την, πάντα κομψή, σύζυγό του Γεωργία, παρακολούθησαν την τελετή ορκωμοσίας μαζί με τον «απλό κόσμο», δηλαδή τους συγγενείς των υπόλοιπων στρατευσίμων. Αντίθετα, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, μαζί με τη σύζυγό του Βίβιαν, προτίμησαν την εξέδρα των επισήμων. Μάλιστα, κατά την αποχώρησή του ο πρώην Επίτροπος χαιρέτησε τους συγκεντρωμένους… εκ του μακρόθεν. Πάντως, οι δύο κάποτε (2009) αρχικά διεκδικητές -καθότι στη συνέχεια ο Αβραμόπουλος παραιτήθηκε υπέρ του Σαμαρά- της αρχηγίας της ΝΔ, δεν αντάλλαξαν ούτε νεύμα. Όσο για τον έμπειρο βουλευτή -καθότι η Ν.Δ. είναι το τρίτο κόμμα στο οποίο θητεύει, μετά το ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜΑΡ- Β. Οικονόμου, ξέρει από κακοτοπιές και επέλεξε να παρακολουθήσει την εκδήλωση μαζί με τον υπόλοιπο λαό.

Μήπως μας μάτιασαν;

-Θέλω για ένα λεπτό να αναλογιστούμε: Μας έρχονται οι θεσμοί με τον SRB να έχει φάει κόλλημα ότι οι τράπεζες πρέπει να βγάλουν φέτος κάνα 500άρι εκατ. ομόλογα στο πλαίσιο των MREL. Περιμένουμε τη Eurostat προς το τέλος του μήνα να μάθουμε τι θα γίνει με το χρέος και τις εγγυήσεις του Ηρακλή. Ο Αρειος Πάγος μπλόκαρε τους πλειστηριασμούς που κάνουν οι servicers για λογαριασμό των funds και τρέχουν τώρα για την κατάλληλη τροπολογία. Ο Ηρακλής είναι εκτός μάχης στην εντατική, με την Πειραιώς να έχει μείνει με κάτι ουρές τιτλοποιήσεων και την Εθνική να περιμένει για το Frontier II. Οπότε δικαιούμαι να αναρωτηθώ: Μήπως μας έχουν ματιάσει; Ξαφνικά, τόση γκαντεμιά μαζεμένη;

Ο αυστηρός Ενρία και το σενάριο για τις εγγυήσεις του Ηρακλή

-Για να μην τους αδικώ όμως, στο μεταξύ στις τράπεζες κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να ανταπεξέλθουν. Από τις 9 μέχρι τις 12 Νοεμβρίου οι συστημικές τράπεζες θα ανακοινώσουν αποτελέσματα 9μήνου και η «σπουδή» τους προϊδεάζει για καλά νέα. Οι ελληνικές τράπεζες θα δείξουν τουλάχιστον 3 τρίμηνα υψηλής λειτουργικής κερδοφορίας, χωρίς σοβαρά προβλήματα κόκκινων δανείων, κυρίως λόγω της αναπτυξιακής δυναμικής που δείχνει η Ελληνική Οικονομία. Από την άλλη πλευρά, ο Ενρία -σε όλες τις συναντήσεις του με Έλληνες τραπεζίτες- έχει ξεκόψει κάθε διάθεση για διανομή μερισμάτων και bonus, τουλάχιστον μέχρι να ηρεμήσουν τα πράγματα στην Ευρώπη. Βέβαια, είναι νωρίς ακόμη να πούμε πως το θέμα έκλεισε οριστικά, γιατί οι τελικές συζητήσεις θα γίνουν πριν από τις συνελεύσεις του Ιουνίου, οπότε έχουμε ακόμη αρκετούς μήνες διαβουλεύσεων, αν και οι περιστάσεις δεν επιτρέπουν ιδιαίτερη αισιοδοξία. Μάλιστα, κυκλοφορεί το σενάριο ότι, ως αντάλλαγμα, η ΕΚΤ θα βοηθήσει ώστε και φέτος (όπως πέρυσι) τα 19 δισ. δάνεια του «Ηρακλή» να μην επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος. Μακάρι να επιβεβαιωθεί...

Moody's: Ερχονται φέσια για 9 ευρωπαϊκές τράπεζες

-Πέρασε πάντως σχετικά απαρατήρητο ότι η Moody's προχώρησε σε μια ηχηρή προειδοποίηση για την κερδοφορία των επιχειρήσεων και τις επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές τράπεζες, λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους. Οπως μας πληροφόρησε ο οίκος αξιολόγησης, η προοπτική ύφεσης είναι πλέον πιθανή στην Ευρώπη και πολλές επιχειρήσεις ίσως να μην μπορούν να αποπληρώσουν τα χρέη τους, με άμεση επίπτωση στις τράπεζες που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους προβληματικά δάνεια. Συγκεκριμένα, η Moody's βλέπει κινδύνους σε τουλάχιστον εννέα ευρωπαϊκές τράπεζες, στην Ιταλία για τις Banco Bpm, Intesa Sanpaolo και UniCredit, στη Γερμανία για τις Commerzbank, Bayerische Landesbank, Landesbank Hessen, Thueringen Gz και Landesbank Baden και στην Αυστρία για τη Raiffeisen.

Το παρασκήνιο για το «Ελ. Βενιζέλος»

-Κινητικότητα και ενδιαφέρον παρασκήνιο έχουμε για τον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος». Εχει κατέβει γραμμή και άπαντες συντονίζονται ώστε ως τις 31 Μαρτίου 2023 οι μετοχές του ΕΛ. ΒΕΝ. να διαπραγματεύονται στο ΧΑ. Στο πλαίσιο αυτό προσέλαβαν Morgan Stanley και BofA για να τρέξουν τις σχετικές διαδικασίες. Ταυτόχρονα όμως τρέχει εδώ και 1,5 χρόνο ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΕΛ. ΒΕΝ, που προσέλκυσε 7 σοβαρούς παίκτες. Δυο διαδικασίες ταυτόχρονα, θα αναρωτηθείτε - και έχετε δίκιο. Προφανώς "ξέχασαν" να ακυρώσουν τη διαγωνιστική διαδικασία. Η Κυβέρνηση έδειξε προς το ΧΑ για το ΕΛ. ΒΕΝ βάζοντας όριο το τέλος Μαρτίου και μάλλον καλώς έπραξε, με το σκεπτικό να ενισχύσει την κεφαλαιαγορά και να διασπείρει την ιδιοκτησία του αεροδρομίου. Πλήρως κατανοητό, αλλά υπάρχουν δύο παράπλευρες συνέπειες: Καταρχήν, η εποχή δεν είναι κατάλληλη για τα χρηματιστήρια. Μεγάλα μαγαζιά, σε αμυντικούς κλάδους και σε διεθνείς αγορές που διαθέτουν μεγάλη ρευστότητα αναβάλλουν τον σχεδιασμό τους λόγω της διεθνούς αρνητικής συγκυρίας. Το ένα ερώτημα λοιπόν είναι πότε θα εισέπραττε το Δημόσιο περισσότερα; Με την επιλογή του ΧΑ ή με αυτήν της απευθείας πώλησης; (σ.σ. πλήρως αποδεκτή η επιχειρηματολογία ότι η επιλογή του ΧΑ, ακόμη κι αν αποφέρει λιγότερα έσοδα, θα έχει μεσοπρόθεσμα ευρύτερα οφέλη για την κεφαλαιαγορά).

Morgan Stanley και BofA να «ματώσουν τη φανέλα»

-Το δεύτερο θέμα είναι ότι με την επιλογή εισαγωγής του ΕΛ. ΒΕΝ στο Χρηματιστήριο, ουσιαστικά περνά στον έλεγχο των σημερινών μετόχων του, δηλαδή των Καναδών και του ομίλου Κοπελούζου. Και στους δύο, με την εισαγωγή στο ΧΑ, υπάρχει υποχρέωση να προσφερθεί νέο πακέτο μετοχών στην τιμή διάθεσης που θα καθοριστεί. Αθροιστικά σε αυτήν την περίπτωση, πιθανότατα, το ποσοστό τους θα απέχει ελάχιστα μόνον από το 51%. Οι δύο υφιστάμενοι μέτοχοι, είτε μέσω αγοράς, είτε σε συνεργασία με κάποιο fund, ουσιαστικά θα έχουν τον πλήρη έλεγχο του ΕΛ. ΒΕΝ. Κι αν αναρωτιέστε τι είναι σωστότερο να γίνει, η στήλη δεν γνωρίζει, ούτε και είναι η δουλειά της να γνωρίζει τέτοια θέματα. Πάντως, όπως έχουν τα πράγματα, θα πρέπει οπωσδήποτε Morgan Stanley και BofA να "ματώσουν τη φανέλα" για να επιτύχουν υψηλή αποτίμηση που να ικανοποιεί.

Η σούπερ-επιστροφή κεφαλαίου (1 ευρώ – καθαρό) της Autohellas

-Οι τελευταίες χρονιές ήταν πολύ δυνατές για την Autohellas, ύστερα από μία δύσκολη περίοδο λόγω πανδημίας κατά την οποία η οικογένεια Βασιλάκη στήριξε απόλυτα την εταιρεία, με σημαντική αύξηση των οικονομικών μεγεθών. Έτσι, την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται να εγκριθεί σε έκτακτη γ.σ. η πρόταση της διοίκησης για επιστροφή κεφαλαίου ύψους 1 ευρώ – καθαρό – στους μετόχους. Τη μερίδα του λέοντος παίρνει ο Ευτύχης Βασιλάκης που μέσω της MAIN STREAM S.A. κατέχει ποσοστό 61,16% της εισηγμένης, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 29,7 εκατ. μετοχές. Πέραν του βασικού και των άλλων μετόχων, θα γεμίσουν τα ταμεία και αρκετών θεσμικών που κατέχουν μετοχές της εισηγμένης, η οποία στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς κατέγραψε νέο ιστορικό υψηλό σε κύκλο εργασιών και κερδοφορία. Κάπως έτσι, με ρεκόρ δηλαδή, θα κλείσει η χρονιά αφού λόγω εποχικότητας του τουρισμού, το δεύτερο εξάμηνο έχει σημαντικά μεγαλύτερη συμμετοχή στη συνολική κερδοφορία του έτους της εταιρείας. Σημειώστε πως με σταθερά ανοδική απόδοση η μετοχή της Autohellas (+12,61% από αρχή έτους) η Autohellas αποτιμάται πλέον στα 495 εκατ. χρηματιστηριακή αξία, μεγαλύτερη από 4 εισηγμένες του FTSELarge Cap (ΑΔΜΗΕ, ΟΛΠ, Quest, Sarantis) που εξασφαλίζει μία θέση στον "μεγάλο δείκτη", στην επόμενη αναδιάρθρωση των FTSE Russell.

ΑΔΜΗΕ: Στο ξενίθ τα επιχειρηματικά, στο ναδίρ τα χρηματιστηριακά

-Ζωηρό το ενδιαφέρον για την "Αριάδνη" (εταιρεία διαχείρισης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης). Αντιθέτως, στο ελάχιστο το ενδιαφέρον για τη μετοχή ΑΔΜΗΕ στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ενώ για το συγκεκριμένο project παρατηρείται συνωστισμός ονομάτων όπως Macquarie Super Core Infrastructure Fund-Phaethon Holdings, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, (η ιταλική ) Terna Spa και η (κινεζική) State Grid (Belgium) και μάλιστα για το 20% (της "Αριάδνης") για τη μετοχή οι επενδυτές αναζητούνται με το... κιάλι. Ενδεικτικό το γεγονός, πως μετά και τη νέα διόρθωση της Παρασκευής (με 1,34% στα 1,622 ευρώ) οι απώλειες για τη μετοχή φτάνουν συνολικά το 32,84% (!) από την αρχή του έτους, διάστημα κατά το οποίο ο Γενικός Δείκτης χάνει 8,80% και 9,13% ο FTSELarge Cap. Συνέπεια; η αποτίμηση του Διαχειριστή Ηλεκτρικής Ενέργειας να περιορίζεται στα 376,3 εκατ. ευρώ.

Προβλήματα με τα αυτοκίνητα

-Στην ελληνική αγορά οι πωλήσεις αυτοκινήτων κινούνται εντυπωσιακά, σε προ μνημονιακής κρίσης επίπεδα. Στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία όμως η παραγωγική μηχανή είναι βαριά άρρωστη. Οι παραγγελίες εκτελούνται με μεγάλη καθυστέρηση. Τα αυτοκίνητα παραδίδονται με σημαντικές ελλείψεις στον βασικό τους εξοπλισμό. Παραδίδονται ηλεκτρικά αυτοκίνητα… χωρίς καλώδια φόρτισης τα οποία οι νέοι ιδιοκτήτες πρέπει να αγοράσουν ξεχωριστά και με… το σταγονόμετρο. Οι εισαγωγείς έρχονται σε προστριβές με τους πελάτες τους και οι μηνύσεις πέφτουν βροχή. Τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό…

Τα χρηματιστήρια ανοίγουν ζαλισμένα από τη βουτιά της Wall Street

-Χωρίς αμφιβολία και με βάση όλους τους αριθμοδείκτες, οι ευρωπαϊκές μετοχές σήμερα, βοηθούντος και του δολαρίου, είναι συντριπτικά φθηνότερες από τις αντίστοιχες αμερικανικές. Οι Αμερικανοί διαχειριστές όμως τις αποφεύγουν. Βασικό επιχείρημα της αποχής τους, το Credit Risk. Θεωρούν ότι η μεγάλη μεταβλητότητα στην αγορά των ομολόγων μπορεί να δημιουργήσει ένα σοβαρό πρόβλημα, χρέους σε μια ευρωπαϊκή οικονομία (λέγε με Ιταλία) που θα προκαλέσει χιονοστιβάδα χρεοκοπιών. Μπορεί και να μη συμβεί αυτό. Πιστεύουν όμως ότι είναι προτιμότερο να αγοράσουν ακριβότερα στην ανοδική φάση, παρά να διακινδυνεύσουν τώρα τα ακριβά δολάρια τους. Πάντως, το αρνητικό κλίμα στη Wall Street, της Παρασκευής, σίγουρα θα επηρεάσει αρνητικά το ξεκίνημα της Δευτέρας στην Ευρώπη…