-Χαίρετε, κάθε μέρα γίνεται πιο καθαρό ότι οι τεράστιες φωτιές, εκτός από τη ραγδαία κλιματική αλλαγή, οφείλονται και σε εμπρησμούς, είτε εξ αμελείας, είτε εκ προθέσεως γιατί, συγγνώμη, αλλά στην Πάρνηθα χθες… εκδρομή με 19 αναπτήρες και δύο σπρέι δεν πας, παρά μόνο για να βάλεις φωτιές. Εν πάση περιπτώσει, δυστυχώς μέχρι και τη Δευτέρα ο αέρας δεν πέφτει, οπότε κάθε μέρα εγκυμονεί κίνδυνο φωτιάς. Τα υπόλοιπα πρέπει να τα δουν αναλυτικά μετά την κρίση, βασικά όχι τώρα που καίει η φωτιά.

Διόδια

-Τι ήταν να γράψω χθες ότι «τα πήρε» ο Μητσοτάκης με τους κατασκευαστές που ανακοίνωσαν αυξήσεις στα διόδια, έγινε ο χαμός. Μιας λοιπόν και οι δημοσιογράφοι ζουν με τις πληροφορίες, τα ρεπορτάζ (ενίοτε και με τους χαμούς) σας λέω τι συνέβη και τι συμβαίνει με το θέμα της αύξησης των διοδίων. Και επειδή θέλω να είμαι δίκαιος (έστω, προσπαθώ…) σας λέω και τις δύο πλευρές. Λοιπόν το Δημόσιο, ήτοι το Μ.Μ. αλλά και το υπουργείο Μεταφορών, λέει το εξής: Όταν μας προέκυψε νέα κυβέρνηση λίγες ημέρες μετά, δηλαδή περί τα μέσα Ιουλίου, ο Σταϊκούρας φώναξε τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιρειών που ελέγχουν τα διόδια και τους είπε ότι «αναγνωρίζουμε ότι έχετε το δικαίωμα εκ των συμβάσεών σας να αυξήσετε τις τιμές των διοδίων κατά 12% (όσο περίπου ο πληθωρισμός), αναγνωρίζουμε ότι δεν το κάνατε προεκλογικά, αλλά σας παρακαλούμε μην το κάνετε τώρα, γιατί ο κόσμος με την ακρίβεια είναι πολύ στριμωγμένος, η κυβέρνηση δίνει μάχη σ’ όλα τα μέτωπα (σ.σ. τότε ήταν οι ημέρες που ασχολούντο με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια) και εμείς ως πολιτεία εδώ είμαστε. Να κάτσουμε να βρούμε μία λύση». Τη συνάντηση αυτή την προκάλεσε λοιπόν στα μέσα προς τέλη Ιουλίου ο ίδιος ο Σταϊκούρας αφού οι εταιρείες είχαν ενημερώσει γραπτώς ότι πάνε για αυξήσεις 12%. Ο υπουργός μάλιστα πρότεινε στο κατ’ ιδίαν μία «ιδέα», να μειωθεί ο ΦΠΑ από το 24% στο 13% στα διόδια (ή κατά κάποιον τρόπο) να επιβαρυνθεί 4% το κράτος, 4% οι εταιρείες και 3% ο κόσμος. Τέλος πάντων, να βρεθεί μία λύση ώστε να βολευτούν όλοι, τονίζοντας βέβαια στους επιχειρηματίες ότι στην κρίση όλοι πρέπει να συμμετάσχουν και ότι είναι άλλο να επιβαρυνθούν εκείνοι όλο τον πληθωρισμό (12%) και άλλο μόλις ένα 4%. Είπε μάλιστα ότι θα ενημέρωνε και τον πρωθυπουργό (όπως και έγινε) και φυσικά θα εξέταζε αν μπορούσε να περάσει από την Ε.Ε. η μείωση του ΦΠΑ, αν το δεχόταν ο υπουργός Οικονομικών και φυσικά αν η όλη ρύθμιση έπρεπε να περάσει και από τη Βουλή. Υπήρξε και νέα συνάντηση λίγες ημέρες αργότερα και ανταλλαγή σημειωμάτων και προτάσεων και αίφνης (λέει η πλευρά του υπουργείου) δια ενός e-mail που εστάλη στον γενικό διευθυντή του υπουργείου και κοινοποιήθηκε στον υφυπουργό Ταχιάο, έμαθε το ελληνικό Δημόσιο την αύξηση των διοδίων κατά 12%, από 1ης Σεπτεμβρίου. Ακολούθησε ενημέρωση του Μητσοτάκη (έγινε τούρμπο ο αρχηγός…), εντολή για σκληρή ανακοίνωση πως πρόκειται για αναξιόπιστους συνομιλητές, ενημέρωση του υπουργού στις εταιρείες ότι θα προβούν σε αιχμηρή ανακοίνωση κ.λπ.

Τι λένε οι παραχωρησιούχοι

-Από την πλευρά τους οι εταιρείες λένε σε… απλά Ελληνικά ότι «παρότι είχαμε επαφές και συζητήσεις δεν καταλήξαμε πουθενά, η πλευρά του υπουργείου ήταν άτεγκτη τελείως, αρνητική σ’ όλες μας τις προτάσεις και δυστυχώς οι χρηματοοικονομικές συνθήκες δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε κάτι άλλο».

Και μια... πρόβλεψη

-Τώρα που τελείωσε η παράθεση των πληροφοριών από τις δύο πλευρές να σας πω κι εγώ μία πρόβλεψη. Ασφαλώς και οι εταιρείες έχουν νομικά όλο το δίκιο με το μέρος τους και φυσικά έχουν και ουσιώδη επιχειρήματα, συμβάσεις, δανειακές υποχρεώσεις κ.λπ. Όμως ένας εκ των… προγόνων τους, πατριάρχης της βιομηχανίας και της επιχειρηματικότητας, ο Μποδοσάκης, είχε πει το θρυλικό πλέον ρηθέν «με το γκουβέρνο, τζάνεμ, δεν τα βάζεις». Εκτός αν είσαι εφοπλιστής και μάλιστα στην ποντοπόρο ναυτιλία λέω εγώ, κι ας κάνουμε όλοι μία πρόβλεψη ποιανού θα περάσει στο τέλος με τα διόδια.

8 ή 9 Σεπτεμβρίου θα μάθουμε τις προσφορές για Αττική Οδό

-Και αφού η συζήτηση είναι για τις παραχωρήσεις, συνεχίζω στο ίδιο μοτίβο με το ιερό δισκοπότηρο του κλάδου, δηλαδή την Αττική Οδό. Χθες το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο φως και έφυγαν επιστολές - προσκλήσεις προς όλους τους διεκδικητές. Το Ταμείο θα είναι ανοιχτό το Σαββατοκύριακο, καθώς μέχρι την Κυριακή θα προσέρχονται σε ομάδες ανά δύο, προκειμένου ο καθένας να εξετάσει τα νομιμοποιητικά έγγραφα των υπολοίπων, ώστε να αποφασίσουν αν θα υποβάλλουν ενστάσεις. Η αίσθηση που υπάρχει (χωρίς φυσικά να είναι δεδομένο) είναι ότι δεν θα υποβληθούν ενστάσεις. Αν πράγματι δεν υπάρχουν ενστάσεις, το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ θα συνεδριάσει την Πέμπτη 7/9 όπου θα αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές και την Παρασκευή 8 ή το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί το ύψος των προσφορών.

3,5 δισ. κόκκινα δάνεια βγαίνουν στην αγορά για πώληση

-Αλλάζω θέμα και πάω στα νέα της αγοράς, ξεκινώντας από τον καταιγισμό των συναλλαγών στη δευτερογενή αγορά των κόκκινων δανείων, που αποκαλύπτει και τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται να τηρηθούν τα business plan των τιτλοποιήσεων. Συγκεκριμένα, για το διάστημα Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου τρέχουν διαδικασίες για την πώληση NPLs συνολικού ύψους περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, Cepal και DK πωλούν το χαρτοφυλάκιο Cytus αξίας περίπου 750 εκατ. Υπάρχει διαδικασία για το χαρτοφυλάκιο Celestial (περίπου 1,5 δισ.) ενώ βγαίνει στην αγορά και “φέτα” δανείων από το πακέτο Frontier. Ταυτόχρονα, μέσα στο επόμενο διάστημα θα βγει στην αγορά και ένα τμήμα από το χαρτοφυλάκιο που διαχειρίζεται η PQH.

Η ΔΕΗ προχωρά τις οπτικές ίνες

-Τον πρώτο της ισολογισμό δημοσίευσε η «ΔΕΗ Οπτικές Επικοινωνίες», πιο γνωστή ως FiberGrid, η θυγατρική της ΔΕΗ μέσω της οποίας θα υλοποιηθεί το φιλόδοξο εγχείρημα της Επιχείρησης στην τηλεπικοινωνιακή αγορά. Η εταιρεία βρίσκεται ακόμη στο ξεκίνημα, υλοποιεί πιλοτικά έργα, και η πρώτη εταιρική χρήση αφορά ολιγοήμερη περίοδο (21 Δεκεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2022). Για τη χρονιά που διανύουμε όμως η κινητικότητα είναι μεγαλύτερη καθώς πραγματοποιήθηκε ήδη ΑΜΚ ύψους 30 εκατ. ευρώ που κάλυψε εξ ολοκλήρου η μητρική ΔΕΗ, ενώ προχωρούν με ταχύτητα τα έργα για την ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών, μέσω συμφωνιών με τις εταιρείες EDIL, Ergatikat, Ergomak, Intrakat, Phoenix Engineering και Telvoserv. Η αρχή έγινε με τη δημιουργία δικτύου στο Περιστέρι, ενώ αυτές τις ημέρες εκτελούνται εργασίες στον δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Συνολικά θα κατασκευαστούν 2.278 χιλιόμετρα δικτύου οπτικών ινών σε 14 περιοχές, από τα οποία το 63% θα τοποθετηθεί στις κολώνες του ΔΕΔΔΗΕ (εναέριο δίκτυο) και το υπόλοιπο υπόγεια. Η ΔΕΗ θα αναπτύξει ένα δίκτυο πρόσβασης με βάση το μοντέλο της ENEL στην Ιταλία και θα διαθέτει υπηρεσίες Fiber-To-The-Home (FTTH), αποκλειστικά σε πελάτες χονδρικής εμπορίας στην Ελλάδα. Η συνολική επένδυση του έργου εκτιμάται στα 900 εκατομμύρια ευρώ και στόχος είναι η κάλυψη 3 εκατομμυρίων νοικοκυριών σε όλη τη χώρα μέσα στην επόμενη 5ετία.

Αλλαγή φρουράς στη SKY express

-Ο Αύγουστος έχει πολλά μυστήρια. Η αεροπορική αγορά έχει (ούτως ή άλλως) ακόμα περισσότερα. Αν το δούμε... συνδυαστικά, το μεγάλο μυστήριο του Αυγούστου στην αεροπορική αγορά της χώρας, είναι οι αλλαγές προσώπων στη SKY express. Στην αεροπορική εταιρεία καταγράφηκε, όπως μου λένε, τις προηγούμενες ημέρες, κύμα παραιτήσεων επιτελικών στελεχών. Το γεγονός ότι αντικαταστάθηκαν αυθημερόν -μάλιστα την Τετάρτη έγινε έκτακτη ενημέρωση των νέων στελεχών- ίσως δείχνει ότι επρόκειτο για την πράξη ενός έργου που είχε γραφτεί πριν παιχτεί.

Ένας άμισθος σύμβουλος

-Είναι γνωστό ότι διαχρονικά σε κάθε υπουργείο και με κάθε νέο υπουργό που τοποθετείται επιστρατεύονται ουκ ολίγοι μετακλητοί σύμβουλοι, οι οποίοι και αποχωρούν με τη λήξη της θητείας του. Όλοι αυτοί οι σύμβουλοι είναι έμμισθοι, με βάση τα προβλεπόμενα, αλλά υπάρχουν και ελάχιστες, προφανώς, εξαιρέσεις. Μία από αυτές αφορά τον οικονομολόγο Λεωνίδα Δραγουμάνο, ο οποίος στα τέλη Ιουλίου προσλήφθηκε ως ειδικός σύμβουλος του νέου Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκη. Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση «προσλαμβάνεται ως Ειδικός Σύμβουλος, εθελοντής και άμισθος, στο ιδιαίτερο Γραφείο του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, από 01.07.2023 και για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών, σε θέματα παρακολούθησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ανωτέρω θα υποστηρίζει τα διοικητικά όργανα, τις επιτροπές και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε θέματα που άπτονται του αντικειμένου του και θα παρέχει τις υπηρεσίες του χωρίς να λαμβάνει μισθό, αποζημίωση ή άλλη οικονομική απολαβή εκτός των οδοιπορικών του».

Ο «ανασχηματισμός» στην Apivita

-Ριζικό «ανασχηματισμό» είχαμε στην εταιρεία καλλυντικών Apivita. Η Γενική Συνέλευση εξέλεξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο με διάρκεια θητείας μέχρι τον Ιούλιο του 2028, παρότι η θητεία του προηγούμενου έληγε τον Ιανουάριο του 2027. Έτσι λοιπόν καταρχάς το Δ.Σ. της Apivita από πενταμελές έγινε τριμελές στο οποίο πλέον συμμετέχουν ο Marc Antoine Toulemonde κάτοικος Γαλλίας ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ο Francisco Blanco Garcia από τη Βαρκελώνη, ως Αντιπρόεδρος και η Sophie Colette Denise Godefroy, επίσης κάτοικος Γαλλίας, ως μέλος. Υπενθυμίζεται ότι στο προηγούμενο Δ.Σ. συμμετείχαν δύο μέλη της οικογένειας Puig που ελέγχει τον ομώνυμο ισπανικό πολυεθνικό όμιλο καλλυντικών ο οποίος και εξαγόρασε την Apivita από την οικογένεια Κουτσιανά. Αυτοί ήταν ο Manuel Puig Rocha που κατείχε τη θέση του Προέδρου και ο Marc Puig Guasch που ήταν Αντιπρόεδρος. Από εκεί και πέρα Διευθύνων Σύμβουλος ήταν ο Γάλλος Herve Claude Francois Lesieur και μέλη του Δ.Σ. οι από τη Βαρκελώνη ορμώμενοι (όπου και η έδρα του μητρικού ομίλου), Javier Bach Kutschruetter και Joan Albiol Ramis. Από όλους αυτούς ουδείς δίνει το «παρών» στο νέο Δ.Σ. Το εάν «κρύβει» κάτι άλλο αυτή η εξέλιξη ή απλά επικράτησε η… γαλλική συνιστώσα της Puig (με ΣΥΡΙΖΑϊκούς όρους) μένει να φανεί στη συνέχεια.

Στις ΗΠΑ δεν πιστεύουν στις συμπτώσεις

-Ένα θέμα που απασχολεί αυτές τις μέρες τον αμερικανικό Τύπο είναι η σύγκριση των πληθωριστικών περιόδων. Οι Αμερικανοί οικονομολόγοι τώρα τελευταία κάθονται και συγκρίνουν την πληθωριστική έκρηξη της περιόδου 1972-1976, με την πρόσφατη δραματική άνοδο των τιμών μετά την πανδημία και την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία. Τα διαγράμματα είναι ακριβώς όμοια. Το πρόβλημα είναι ότι το 1976, η Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα FED, όταν κατάφερε να ρίξει τον πληθωρισμό στο 4%, θεώρησε ότι πέτυχε τον στόχο της γι’ αυτό χαλάρωσε την πιστωτική πολιτική και ξεκίνησε τη μείωση των επιτοκίων του δολαρίου. Σύντομα όμως αυτό αποδείχθηκε τραγικό λάθος, γιατί από 1977 ξεκίνησε μια νέα εκρηκτική άνοδος των τιμών, ο πληθωρισμός έφτασε το 14%(!) το 1980-81 για να ξανακατέβει στο 4% το 1982. H σημερινή διοίκηση της FED δηλώνει ότι έχει μάθει το μάθημά της και δεν θα επαναλάβει το ίδιο λάθος. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι τα επιτόκια του δολαρίου θα παραμείνουν ψηλά, το κόστος του χρήματος θα συνεχίσει να περιορίζει την οικονομική δραστηριότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρά την πρόσφατη σχετική αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.