Sponsored Content
Παρά την καθοριστική συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, ο ελληνικός τουρισμός στηρίχθηκε για χρόνια σε ένα εργασιακό μοντέλο που δεν λειτουργούσε με όρους εξέλιξης και δέσμευσης των ανθρώπων του. Η αναπόφευκτη εποχικότητα του επαγγέλματος, συνδυαστικά με την ένταση εργασίας, και τις περιορισμένες ευκαιρίες ανέλιξης, διαμόρφωσαν ένα περιβάλλον που αποθάρρυνε τη μακροχρόνια παραμονή και την ουσιαστική αφοσίωση των επαγγελματιών του χώρου.
Όπως αναφέρει η Λία Ζαμπέτογλου, Senior Director of People Experience του ξενοδοχειακού Ομίλου Sani/Ikos, «ο τουρισμός στην Ελλάδα, παρόλο που αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς και εξωστρεφείς κλάδους της αγοράς, θα μπορούσε, με στοχευμένες και στρατηγικές κινήσεις, να έχει χτίσει μία ευνοϊκότερη φήμη ως ελκυστικός εργοδότης».

Στη μετά-COVID εποχή, το πρόβλημα της υποστελέχωσης εντάθηκε, λόγω της στροφής πολλών εργαζομένων σε άλλους επαγγελματικούς προσανατολισμούς ή στο εξωτερικό, όπου οι συνθήκες θεωρούνταν ευνοϊκότερες. Η πανδημία μπορεί να επιτάχυνε την αποχώρηση των εργαζομένων από τον τουρισμό, ωστόσο οι βαθύτερες αιτίες βρίσκονται σε ένα μοντέλο που, όπως σημειώνει η κ. Ζαμπέτογλου, «κούρασε και τελικά απομάκρυνε» τους ανθρώπους του. «Σήμερα, η ανάγκη για ένα νέο εργασιακό αφήγημα είναι πιο επιτακτική από ποτέ – όχι μόνο για να καλυφθούν τα άμεσα κενά, αλλά για να διαμορφωθεί ένα βιώσιμο και ελκυστικό περιβάλλον εργασίας, ικανό να κρατήσει τα ταλέντα μας στην Ελλάδα, αλλά και στον κλάδο».
Σε αυτό το τοπίο, ο ρόλος των επιχειρήσεων που επενδύουν συστηματικά στους ανθρώπους τους είναι καταλυτικός. Ο Όμιλος Sani/Ikos, ένας από τους δυναμικότερα αναπτυσσόμενους ξενοδοχειακούς ομίλους της Μεσογείου, με 12 βραβευμένα πολυτελή θέρετρα σε Ελλάδα και Ισπανία, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην επιτυχία του ομίλου στη διάρκεια των χρόνων, είναι οι άνθρωποί του. Για αυτό και τα τελευταία χρόνια έχει κάνει σημαντικά βήματα προς μια εταιρική κουλτούρα που εστιάζει στους ανθρώπους και τις προτεραιότητές τους, ώστε να νιώθουν περήφανοι που εργάζονται στον Όμιλο Sani/Ikos και να έχουν κίνητρα και αφοσίωση. «Οι νέοι άνθρωποι έχουν άλλες ανάγκες και αυξημένες απαιτήσεις από τις επιχειρήσεις: επιζητούν ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, εξέλιξη, ένα περιβάλλον που να τους ενδυναμώνει, να τους ανταμείβει και να νιώθουν ότι προσφέρουν ουσιαστικά», τονίζει η κ. Ζαμπέτογλου. «Το θέμα του του εργασιακού wellbeing δεν αποτελεί απλώς μία σύγχρονη τάση, αλλά μια στρατηγική αναγκαιότητα για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού τουρισμού».

Ο Όμιλος Sani/Ikos επενδύει στην ανθρωποκεντρική κουλτούρα
Για τον Όμιλο Sani/Ikos, οι εργαζόμενοι αποτελούν την καρδιά και την κινητήριο δύναμη των ξενοδοχείων του. Σε αυτούς οφείλονται τόσο η αυθεντική φιλοξενία όσο και οι υψηλού επιπέδου εμπειρίες που απολαμβάνουν οι επισκέπτες του Sani Resort και των Ikos Resorts, τα οποία έχουν λάβει πλειάδα διεθνών διακρίσεων και πιστοποιήσεων για την ποιότητα των υπηρεσιών τους, καθώς και για την προώθηση του βιώσιμου τουρισμού.


«Εδώ και χρόνια έχουμε αντιληφθεί ότι η φροντίδα των ανθρώπων μας είναι βασική προτεραιότητα του Ομίλου. Και γι’ αυτό εργαζόμαστε συστηματικά και στοχευμένα ώστε να αλλάξουμε το μοντέλο λειτουργίας και την κουλτούρα μας», σημειώνει η Senior Director of People Experience του Ομίλου. «Και τι σημαίνει κουλτούρα; Κουλτούρα είναι το πώς γίνονται τα πράγματα κάθε μέρα στη δουλειά μας. Εμείς, προσπαθούμε συνεχώς να τα κάνουμε σωστά». Όπως λέει χαρακτηριστικά, η μετάβαση προς ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο δεν είναι απλή υπόθεση. «Ζούμε το φαινόμενο του “Frozen Middle” – εκεί όπου τα μηνύματα της αλλαγής καθυστερούν να φτάσουν στην πρώτη γραμμή. Αλλά προχωράμε με επιμονή και δέσμευση – στοιχεία που οφείλει να έχει κάποιος που προσπαθεί να φέρει πυρηνικές αλλαγές στην κουλτούρα ενός οργανισμού».
Η “People First” προσέγγιση του Ομίλου Sani/Ikos καλύπτει όλο τον «κύκλο ζωής» ενός εργαζομένου – από την ένταξή του στην ομάδα, μέχρι την επαγγελματική του ανάπτυξη και αναγνώριση. Οι ανταγωνιστικές αμοιβές αποτελούν αυτονόητη προϋπόθεση. Ο ξενοδοχειακός όμιλος προσφέρει ελκυστικά μισθολογικά πακέτα, διαμονή, σίτιση και μετακίνηση, καθώς επίσης άλλα οφέλη και παροχές, τα οποία αναβαθμίζονται ετησίως. Κατανοώντας πόσο σημαντικό είναι για όλους τους εργαζομένους να απασχολούνται σε ένα θετικό περιβάλλον, που διέπεται από αξίες όπως ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η δημιουργικότητα, η αριστεία, το πάθος, η δικαιοσύνη και η ισότητα, ο Όμιλος Sani/Ikos έχει θέσει στόχο να καλλιεργήσει μια κουλτούρα όπου όλα τα παραπάνω αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των ανθρώπων του και πραγματοποιούνται αβίαστα.
Παράλληλα, επενδύει σε καινοτόμα προγράμματα με στόχο την εκπαίδευση και την ενδυνάμωση των ομάδων. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα προγράμματα pre-boarding και onboarding για τους νέους ανθρώπους που εντάσσονται στις ομάδες του, η πλατφόρμα ασύγχρονης μάθησης E-Learning και τα Masterclasses & Workshops που καλύπτουν σημαντικό εύρος ειδικοτήτων. Όπως επισημαίνει η Λία Ζαμπέτογλου, «η επένδυση στην δέσμευση και την αφοσίωση των ανθρώπων μας, είναι μονόδρομος για να πετύχουμε την υψηλού επιπέδου εμπειρία που υπόσχονται τα brands μας. Μόνο έτσι θα έχει νόημα η ανάπτυξή μας».

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της συνεχούς εξέλιξης των ομάδων του σε όλα τα επίπεδα – από την πρώτη γραμμή μέχρι και τις διοικητικές ομάδες – ο Όμιλος Sani/Ikos συνεργάζεται με το κορυφαίο Πανεπιστήμιο Cornell, προσφέροντας σε όλους τους εργαζομένους του πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου διεθνή προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης πάνω σε όλο το φάσμα του τουριστικού κλάδου. «Η συνεργασία μας με το Πανεπιστήμιο Cornell είναι ένα παράδειγμα της δέσμευσής μας να επενδύουμε στην επαγγελματική ανάπτυξη των ανθρώπων μας, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους – κάτι που συμβάλει καταλυτικά στην εργασιακή και προσωπική τους ευημερία», εξηγεί η κ. Ζαμπέτογλου. Παράλληλα, εξειδικευμένα προγράμματα, όπως τα Feedback Giving Workshops και τα Leadership Essentials, συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς ηγετών, με έμφαση στην ενσυναίσθηση, τη διαφάνεια και την αποτελεσματική επικοινωνία.
Η δημιουργία του πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος Hospitality Forward το 2023, σε συνεργασία με την Ανώτερη Σχολή ΑΚΜΗ του Εκπαιδευτικού Ομίλου ALPHABET EDUCATION, αποτελεί μια ακόμα καινοτόμα συνεργασία που εστιάζει στους νέους επαγγελματίες και την υποστήριξη της ένταξης και εξέλιξής τους στον χώρο του τουρισμού. Μέσω του προγράμματος, ο Όμιλος προσφέρει επιδοτούμενες σπουδές και εξασφαλισμένη απασχόληση στα ξενοδοχεία του, από το πρώτο κιόλας εξάμηνο των σπουδών, γεφυρώνοντας την εκπαίδευση με την απασχόληση.

Για τον Όμιλο Sani/Ikos, η ανάγκη για αλλαγή είναι επιτακτική και ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που διαμορφώνουν τη νέα εποχή του οργανισμού είναι η φωνή των ίδιων των ανθρώπων του. «Η φωνή των εργαζομένων μας έχει ουσιαστικό ρόλο. Μέσα από τακτικές έρευνες ικανοποίησης, αξιολογούνται δέκα κρίσιμοι δείκτες – από την αίσθηση σκοπού και την εμπιστοσύνη έως την ψυχική ευημερία – με τα αποτελέσματα να οδηγούν σε στοχευμένες παρεμβάσεις. Δεν μιλάμε μόνο εμείς για το τι πάει καλά. Ρωτάμε, αξιολογούμε, διορθώνουμε συνεχώς», σημειώνει η Λία Ζαμπέτογλου.
Η επαγγελματική ανάπτυξη κάθε εργαζομένου υποστηρίζεται από ατομικά πλάνα εξέλιξης (Individual Development Plans), με σαφείς στόχους, αξιολογήσεις και συνεχή καθοδήγηση. Παράλληλα, τα Career Paths διαμορφώνουν εξατομικευμένα πλάνα εξέλιξης ανάλογα με τις δυνατότητες, ικανότητες και στόχους του καθένα, ώστε να γνωρίζει πού μπορεί να φτάσει και πώς θα το πετύχει.
Η αφοσίωση και κινητοποίηση ενός εργαζομένου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αναγνώριση της προσπάθειας που καταβάλλει στο πλαίσιο της εργασίας του και κατ’ επέκταση την επιβράβευσή του. Ο Όμιλος Sani/Ikos εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια προγράμματα και δράσεις με στόχο ακριβώς αυτό: να νιώθουν οι άνθρωποί του ότι η εταιρεία για την οποία εργάζονται αναγνωρίζει την προσπάθειά τους και το δείχνει έμπρακτα. Μέσα από «μέρες επιβράβευσης» καλλιεργείται ένα κλίμα θετικής ενέργειας, περηφάνιας και παρακίνησης ενώ ταυτόχρονα οι ομάδες έρχονται όλο και πιο κοντά και ενώνουν τις δυνάμεις τους προς έναν κοινό στόχο.
Ανάμεσα στις προτεραιότητες του ομίλου, βρίσκεται και η προώθηση της διαφανούς και διαρκούς εσωτερικής επικοινωνίας των εργαζομένων, με στόχο την ενίσχυση της συλλογικότητας, της ικανοποίησης και της αφοσίωσής τους.
«Η φροντίδα για τους ανθρώπους μας επεκτείνεται και στην καθημερινότητά τους, στις ανάγκες και στις ανησυχίες τους. Γι’ αυτό και επενδύουμε σε συνεργασίες με φορείς όπως η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, το Κέντρο Διοτίμα και ο οργανισμός WHEN, προσφέροντας σε όλες τις εργαζόμενές μας πρόσβαση σε προληπτικές εξετάσεις και προγράμματα ενημέρωσης για θέματα που τις αφορούν ουσιαστικά – από την έμφυλη βία έως την ενδυνάμωση», αναφέρει η Λία Ζαμπέτογλου. «Είναι μια επένδυση στον σεβασμό και την ουσιαστική ισότητα».
Η αλλαγή κουλτούρας χρειάζεται χρόνο και επιμονή
Όπως παραδέχεται η κ. Ζαμπέτογλου, η αλλαγή κουλτούρας δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. «Είναι μια αργή και απαιτητική διαδικασία. Όμως, η συνειδητοποίηση υπάρχει και η δέσμευση είναι ισχυρή: να χτιστεί ένας νέος, πιο ανθρώπινος τουριστικός κλάδος, ικανός να εμπνέει, να εξελίσσει και -κυρίως- να κρατά τους ανθρώπους του».
Σε μια εποχή που η φιλοξενία καλείται να επαναπροσδιορίσει το εργασιακό της μοντέλο, ο Όμιλος Sani/Ikos αποδεικνύει ότι η αλλαγή ξεκινά από μέσα – από τους ανθρώπους, για τους ανθρώπους.
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.