Η ανάγκη για μια μεγαλύτερη στροφή προς τις online αγορές υπηρεσιών ή προϊόντων και τις εξ αποστάσεως συναλλαγές λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν στις μετακινήσεις των καταναλωτών και την λειτουργία των καταστημάτων κατά την διάρκεια της πανδημίας, επιτάχυνε ουσιαστικά την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η αύξηση των πωλήσεων που επιτυγχάνονται για μια επιχείρηση μέσω του συγκεκριμένου καναλιού «έδειξε» όμως και στην συνέχεια (όταν πια εξομαλύνθηκε η κατάσταση και επανήλθε η λεγόμενη κανονικότητα στις σχέσεις του εμπορικού κόσμου με το καταναλωτικό κοινό, με την υποχώρηση της υγειονομικής κρίσης), ότι το e-commerce ήρθε για να… μείνει.

Γεγονός που αποτέλεσε ένα από τα πιο ορατά παραδείγματα εξέλιξης των επιχειρήσεων, με βάση τις νέες απαιτήσεις και τις επιταγές των καιρών.

Η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί μια από τις εξελίξεις και οι νέες τάσεις που οδηγούν μια εμπορική επιχείρηση του σήμερα στο ψηφιακό αύριο, αλλά δεν θεωρείται φυσικά το μοναδικό παράδειγμα από το μέτωπο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού.

Όσοι γνωρίζουν τους κανόνες της αγοράς συμφωνούν με το συμπέρασμα ότι ένα e shop είναι «μια επιχείρηση, μέσα στην επιχείρηση». Πρέπει δηλαδή να διαθέτει αυτόνομη λειτουργία και όχι συμπληρωματική ως προς αυτήν ενός φυσικού καταστήματος μιας επιχείρησης.

Πίσω από όλο αυτό, βρίσκεται μια σειρά διαδικασιών που βοηθά την εύρυθμη λειτουργία τόσο του ηλεκτρονικού, όσο και του φυσικού καταστήματος.

Στην πρώτη περίπτωση βεβαίως μπαίνουν προτεραιότητες που εν μέρει αφορούν και την δεύτερη, όπως η οργάνωση και εκτέλεση των παραγγελιών με τα κατάλληλα τεχνολογικά εργαλεία, η διαχείριση των αποθηκών (ή και σε επίπεδο logistics, όπου δικαιολογείται από το μέγεθος και το είδος μιας εμπλεκόμενης επιχείρησης ως κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα έως την παράδοση των αγαθών), αλλά και το ψηφιακό μάρκετινγκ για την προβολή των υπηρεσιών και των προϊόντων με στόχο την προσέλκυση περισσότερων πελατών.

Ένα άλλο παράδειγμα η τηλεργασία, που πλέον έχει μεν περιορισθεί αισθητά, αλλά δεν παύει να οδηγεί κάποιες επιχειρήσεις που το χρειάζονται για να εξοικονομήσουν χρόνους και να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους σε ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας, τουλάχιστον για μέρος του προσωπικού τους.

Ακόμα και η συμμετοχή σε μια Γενική Συνέλευση μέσω τηλεδιάσκεψης ή και μια ψηφοφορία επί θεμάτων ημερησίας διάταξης μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας.

Δεν είναι φυσικά μόνο τούτα. Οι προκλήσεις του Ψηφιακού Μετασχηματισμού περιλαμβάνουν πάρα πολλά αντικείμενα και πολλούς κλάδους.

Οι εξελίξεις και οι νέες τάσεις που υπαγορεύουν νέους κανόνες και οδηγούν την επιχείρηση του σήμερα στο ψηφιακό αύριο αφορούν διάφορες κατηγορίες τεχνολογιών, όπως το Γενικό Λογισμικό και αναλυτικότερα π.χ. την κατασκευή website, e-shop, mobile εφαρμογών, τα συστήματα τιμολόγησης και εμπορικής διαχείρισης, το λογισμικό αποθήκευσης δεδομένων σε υπολογιστικό νέφος (cloud) και εφαρμογές VPN, εφαρμογές Firewall, εφαρμογές γραφιστικής ή επεξεργασίας εικόνας, εφαρμογές σχεδίασης – CAD, εφαρμογές τηλεδιάσκεψης κ.ά.

Το λογισμικό για τη βελτιστοποίηση της παραγωγής και άλλων διαδικασιών συμπεριλαμβάνει εφαρμογές ERP, WMS, IoT, CRM, SCADA, CCTV και εφαρμογές virtual sensors και Digital Twin.

Στα συστήματα αυτοματοποίησης παραγωγής υπάγονται οι Προγραμματιζόμενοι Ελεγκτές (PLC), τα Βιομηχανικά ψηφιακά αισθητήρια και τα Ψηφιακά συστήματα Διαχείρισης Παραγωγής (Manufacturing Execution Systems).
Τεχνολογικά εργαλεία, η χρήση των οποίων διευκολύνει και απλοποιεί μια σειρά λειτουργιών, καθιστώντας μια σύγχρονη επιχείρηση πολύ πιο αποδοτική και ανταγωνιστική, της δίνει την δυνατότητα να προσφέρει πιο ποιοτικές υπηρεσίες και προϊόντα, άρα όχι μόνο να διασφαλίσει την βιωσιμότητά της, αλλά και να αναπτυχθεί με πιο ταχείς ρυθμούς.