Οι σύγχρονες εταιρείες αντιμετωπίζουν τη στρατηγική πρόκληση της ψηφιακής μετάβασης με την δέουσα προσοχή από την πρώτη στιγμή.

Κατάφεραν να βρεθούν σαφώς σε πιο ώριμο στάδιο ως προς την ψηφιοποίησή τους από πλήθος άλλων επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να μπορούν να προχωρήσουν πιο γρήγορα στα επόμενα στάδια της εξέλιξής τους, να παραμείνουν πιο ανταγωνιστικές και σε θέση βέβαια να προσφέρουν ποιοτικότερες υπηρεσίες προς τους καταναλωτές.

Σήμερα, οι ίδιες αυτές εταιρείες πρωτοπορούν στο θέμα της ψηφιακής μετάβασης και προέρχονται από μια ευρεία γκάμα: αλυσίδες του λιανικού εμπορίου, βιομηχανίες, ενεργειακοί όμιλοι, τράπεζες, ναυτιλιακές κ.ά.

Δίπλα τους οι εταιρείες και οι όμιλοι πληροφορικής που παράγουν λογισμικά για κάθε σχεδόν χρήση, οι «παίκτες» των τηλεπικοινωνιών, που πρωτοστατούν στο κομμάτι των δικτύων και των υποδομών, αλλά συμμετέχουν ενεργά και στα έργα Ψηφιακού Μετασχηματισμού του δημοσίου τομέα, όπως και όσες τεχνολογικές επιχειρήσεις επενδύουν στην κατασκευή data centers.

Με μια ορθή ανάγνωση των δεδομένων της ψηφιακής εποχής, αντιλαμβάνεται κανείς ποιοι τομείς έχουν περισσότερη ανάγκη την ψηφιακή μετάβαση, αν και οι εξαιρέσεις σίγουρα δεν είναι πολλές.

Πρωτοπορούν κατ’ αρχάς όσοι επιχειρηματίες ή διοικήσεις επιχειρήσεων είχαν εξ αρχής σωστή και πλήρη ενημέρωση τους σε όλο το φάσμα του ψηφιακού περιβάλλοντος για τις δυνατότητες του και πάντα ανάλογα με τον κλάδο όπου δραστηριοποιούνται και τις ανάγκες της επιχείρησής τους (π.χ. ψηφιακές πλατφόρμες, τεχνητή νοημοσύνη, ρομποτικά συστήματα, 3D printing, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, Cloud Computing, Big Data κ.α.), όπως φυσικά κατ’ επέκταση με την ενσωμάτωση των σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών στην λειτουργία τους και ως εκ τούτου με την αξιοποίησή τους.

Αν αναζητήσει κανείς τα απαραίτητα παραδείγματα από τον εμπορικό κλάδο, θα πρέπει να αναφερθούν το Ψηφιακό μάρκετινγκ (με την δημιουργία ιστοσελίδας και σελίδων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή την προβολή προϊόντων και υπηρεσιών μέσω αυτών), τα Συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων/ e-shop, η Ψηφιακή διαχείριση προμηθειών- παραγγελιών, η συμμετοχή σε διαδικτυακή πλατφόρμα, η επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων παραγωγικής/εμπορικής δραστηριότητας, η χρήση εφαρμογών για υπηρεσίες μετά την πώληση.

Ακόμα, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται μια επιχείρηση, επιστρατεύονται εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική διαδικασία, χρήση εφαρμογών υπολογιστικού νέφους, χρήση εφαρμογών για την εμπειρία πελατών-κατανόηση του πελάτη και της συμπεριφοράς του κ.ά.

Τα συστήματα ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της μισθοδοσίας, η διαχείριση των αποθηκών, οι εφαρμογές τηλεδιάσκεψης κ.ά. συμπληρώνουν το μεγάλο «παζλ» της ψηφιακής μετάβασης των επιχειρήσεων.

Όσο κυλά ο χρόνος και τα …πάντα ψηφιοποιούνται, ανεβαίνουν και οι απαιτήσεις για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία μιας σύγχρονης επιχείρησης έναντι των ανταγωνιστών της, αλλά και των πελατών της, με το καταναλωτικό κοινό να προσαρμόζεται με ταχύτητα στις νέες συνθήκες.

Σε αυτούς που έχουν περισσότερη ανάγκη την επιτάχυνση της ψηφιακής μετάβασης τους ανήκουν οι μικρές και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, που δεν διέθεταν ως τώρα τους κατάλληλους πόρους για να επενδύσουν στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων τους. Και δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα ένας εκ των κορυφαίων ομίλων πληροροφικής της χώρας αποφάσισε να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι το κάνει μέχρι σήμερα και στην κατηγορία του επιχειρηματικού λογισμικού για τις μικρότερες επιχειρήσεις.

Οι τρεις άξονες

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με στελέχη της τεχνολογικής αγοράς, η ψηφιακή μετάβαση των επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους και την δυναμική τους, βασίζεται γενικά σε τρεις βασικούς άξονες: την Ευελιξία (Agility), την Εμπιστοσύνη (Trust) και τα Δεδομένα (Data).

Η επίτευξη των στρατηγικών στόχων μέσω της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών, συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την ισχυροποίηση της ευελιξίας τους, τη δημιουργία εμπιστοσύνης και την αξιοποίηση των δεδομένων.
Οι σύγχρονες επιχειρήσεις επενδύουν στην υλοποίηση τεχνολογικών λύσεων, με κυρίαρχες την ενίσχυση της δυνατότητας συνεργασίας (Collaboration), την υλοποίηση εφαρμογών και υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (Cloud Computing) καθώς και την αξιοποίηση λύσεων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI).