Τον Ιούλιο αναμένεται να ξεκινήσουν για ορισμένα τουλάχιστον κράτη μέλη, οι πρώτες εκταμιεύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μέσα στην πρώτη ομάδα χωρών θα είναι η Ελλάδα που περιμένει να εισρεύσουν φέτος στα ταμεία της πόροι ύψους 7,9 δισ. ευρώ.

Συνολικά, κατά την επόμενη επταετία θα πρέπει να απορροφήσουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης 30,5 δισ. τα οποία μαζί με τη μόχλευση των ιδιωτικών κεφαλαίων (ύψους περίπου 25 δις) το ΕΣΠΑ 2021-2027 ( ύψους € 26 δισ.) και τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική υπολογίζεται ότι πόροι μπορεί να φτάσουν τα 90 ίσως και τα 100 δισ. ευρώ.

Η Κυβέρνηση προχώρησε σε ένα σοβαρό επενδυτικό σχεδιασμό με την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, γεγονός που αναγνωρίστηκε και από τους εταίρους μας. Ταυτόχρονα δημιούργησε Εκτελεστική Επιτροπή Εργου στην οποία ανέλαβε επικεφαλής ο αναπληρωτής υπουργός Θ. Σκυλακάκης αλλά και ειδική υπηρεσία συντονισμού υπό τον Γενικό Γραμματέα Ν. Ματζούφα. Οι τράπεζες και οι μεγάλες επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα θα συνδράμουν την προσπάθεια, αλλά υπάρχει προβληματισμός αν η Δημόσια Διοίκηση μπορεί να διαχειριστεί ένα τόσο απαιτητικό και πολύπλοκο έργο.

Η πρόκληση είναι τεράστια, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε ότι η χώρα θα κληθεί να αξιοποιήσει στην οικονομία της κεφάλαια που αντιστοιχούν περίπου στο 50% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και μάλιστα κατά τρόπο στοχευόμενο και πολύ συγκεκριμένο, με κεντρική επιδίωξη την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση.

Στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» περιλαμβάνονται: 170 κατηγορίες επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων, πάνω από 100 δημόσια έργα και θα πρέπει να γίνουν πάνω από 400 διαγωνισμοί κατά την επόμενη διετία.

Η Δημόσια Διοίκηση, με τους σημερινούς όρους οργάνωσης, αμοιβών και απασχόλησης, θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην πρόκληση; Στα αναρίθμητα πρακτικά ζητήματα διαχείρισης ενός κολοσσιαίου project, από το οποίο πρέπει να μείνουν μακριά πελατειακές λογικές και μεθοδευμένες διευκολύνσεις επιχειρηματικών συμφερόντων;