Bloomberg

Άλλα 100 δισ. για τη στήριξη της γερμανικής οικονομίας ετοιμάζει η Μέρκελ

  • newsroom


Το δεύτερο πακέτο τόνωσης θα περιλαμβάνει ελάφρυνση του χρέους για τους υπερχρεωμένους δήμους, επιδοτήσεις για την τόνωση των πωλήσεων αυτοκινήτων και αύξηση των βοηθημάτων για οικογένειες με παιδιά - Άλμα στον Dax ενόψει του νέου πακέτου

ΣΈχοντας κάνει τα δέοντα ώς προς το ευρωπαϊκό πακέτο στήριξης των οικονομιών, η γερμανίδα καγκελάριος εστιάζει και πάλι στη στήριξη της γερμανικής οικονομίας.

Η Άνγκελα Μέρκελ θα επιδιώξει σήμερα να πετύχει ένα συμβιβασμό για ένα δεύτερο πακέτο τόνωσης που θα βοηθήσει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης να ανακάμψει από τη βαθιά ύφεση που προκάλεσε ο κορονοϊός.

Η κυβέρνηση της Μέρκελ έφερε ένα πρώτο πακέτο τονωτικών μέτρων και εγγυήσεων το Μάρτιο για να απαλύνει τον αντίκτυπο της πανδημίας για καταναλωτές και επιχειρήσεις. Οι αρμόδιοι τώρα εστιάζουν στην προσπάθεια επαναφοράς της οικονομίας από μια συρρίκνωση που αναμένεται να υπερβεί το 6% φέτος, η βαθύτερη από την μεταπολεμική περίοδο της δεκαετία του ’40.

Η Μέρκελ θα υποδεχθεί αξιωματούχους από τον κυβερνητικό συνασπισμό Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών στο Βερολίνο στις 3 μ.μ. ώρα Ελλάδος. Θα προσπαθήσουν να καταλήξουν σε συμφωνία για ένα πακέτο που θα κυμανθεί μεταξύ 50 δισεκατομμυρίων ευρώ και 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, δήλωσε ένα άτομο με γνώση του θέματος στο Bloomberg την περασμένη εβδομάδα.

Στα πιθανά μέτρα συγκαταλέγονται η ελάφρυνση του χρέους για τους υπερχρεωμένους δήμους, επιδοτήσεις για την τόνωση των πωλήσεων αυτοκινήτων και ενισχύεσεις για οικογένειες με παιδιά. Ο υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτζ θέλει επίσης να επεκτείνει ένα κρατικό πρόγραμμα στήριξης των μισθών, γνωστό στα Γερμανικά ως Kurzarbeit, ανέφερε η εφημερίδα Bild την Κυριακή.

Οι Σοσιαλδημοκράτες πιέζουν για πακέτο περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η ομάδα της Μέρκελ επιθυμεί να περιορίσει το ποσό του νέου χρέους. Το CDU της Merkel θέλει επίσης πρόσθετα δάνεια-γέφυρα συνολικού ύψους 25 δισεκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσει τις μικρές και μεσαίες εταιρείες να αντιμετωπίσουν την ύφεση, σύμφωνα με αξιωματούχο ενός κόμματος με γνώση των κρίσιμων σημείων.

Και οι δύο πλευρές θα πρέπει να λύσουν τις διαφορές τους σε σχέση με το πώς θα χρηματοδοτηθεί του πακέτο αλλα και το πώς να στηριχθούν οι δημοτικές αρχές που πιέζονται καθώς τα φορολογικά έσοδα έχουν στερέψει.

Ο συνολικός όγκος των μέτρων θα κυμαίνεται μεταξύ 75 δισεκατομμυρίων ευρώ και 80 δισεκατομμυρίων ευρώ, με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να παρέχει «σημαντικά περισσότερα από 60 δισεκατομμύρια» και τις υπόλοιπες περιφερειακές κυβερνήσεις, ανέφερε η Bild, επικαλούμενη μη κυβερνητικές πηγές.

Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι τα ακόλουθα:

Επιδότησεις για απόσυρση αυτοκινήτων.

Ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα είναι ένα πιθανό επίδομα πωλήσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία. Αν και ούτε το κόμμα της Μέρκελ ούτε το SPD έχουν πρόθεση να επιδοτήσουν κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες, ο υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάϊρ υποστηρίζει ότι η οικονομία μπορεί να επιστρέψει σε επίπεδα ανάπτυξης πριν από την κρίση, εάν η κυβέρνηση βοηθήσει αυτόν τον βασικό τομέα.

Η κυβέρνηση επιδιώκει να εισαγάγει ένα μπόνους πωλήσεων που ενθαρρύνει τους οδηγούς να επιλέγουν λιγότερο ρυπογόνα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων ντίζελ χαμηλών εκπομπών, δήλωσε ένα άτομο με γνώση της διαπραγμάτευσης.

Ο Αλτμάϊρ, που ανήκει στου Χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ, προτείνει επιδότηση για αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και συμβατικών αυτοκινήτων – επιδοτήσεις που θα λήξουν στο τέλος του έτους, ανέφερε το Reuters την Κυριακή.

Σύμφωνα με το σχέδιο, οι αγοραστές θα λάβουν μπόνους 2.500 ευρώ ανά όχημα, με επιπλέον 500 ευρώ για αυτοκίνητα με εξοικονόμηση καυσίμου. Τα υπάρχοντα προγράμματα κινήτρων θα αυξηθούν κατά 1.500 ευρώ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 750 ευρώ για υβρίδια.

«Είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να ενεργούν γρήγορα για την εισαγωγή κινήτρων για την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων», δήλωσε ο Κάλουμ ΜακρέΛι, αναλυτής της GlobalData PLC., εταιρεία ερευνών που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Εάν υπάρχει καθυστέρηση, ο κίνδυνος είναι οι καταναλωτές να υιοθετήσουν μια θέση αναμονής, αποδυναμώνοντας περαιτέρω μια ήδη εξαντλημένη αγορά αυτοκινήτων.»

Οι γερμανικές μετοχές αυτοκινήτων σημείωσαν άνοδο την Τρίτη, εν μέρει λόγω καλύτερων από τις αναμενόμενες πωλήσεις Μαΐου.

Ενίσχυση των δήμων

Ο Σολτζ, Σοσιαλδημοκράτης, πρότεινε ένα ταμείο διάσωσης ύψους 57 δισεκατομμυρίων ευρώ για να στηρίξει τους δήμους που έχουν χάσει φορολογικά έσοδα και να τους βοηθήσει να εξοφλήσουν το χρέος τους. Η διευκόλυνση θα χρηματοδοτηθεί από τα γερμανικά κρατίδια και την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, αμφότεροι θα βάλουν από περίπου 28,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Διαγραφές επενδύσεων

Ο Αλτμάϊρ προτείνει επίσης μέτρα που επιτρέπουν στις εταιρείες να διαγράφουν επενδύσεις από τους φορολογικούς λογαριασμούς τους. Ενώ ο Σολτζ συμφωνεί επί της αρχής, δεν θέλει οι εταιρείες να αφαιρέσουν τις απώλειες που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης έναντι των κερδών των προηγούμενων ετών, φοβούμενος μια τεράστια μείωση φορολογικών εσόδων εάν τους επιτραπεί να απαιτήσουν προηγούμενες πληρωμές φόρου.

Οικογενειακές επιδοτήσεις

Ο Σολτζ θέλει να αυξήσει την οικογενειακή επιχορήγηση από το τρέχον ποσό (περίπου 204 ευρώ ανά παιδί) στα 300 ευρώ, αυξάνοντας την καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών έως και 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Το μπλοκ της Μέρκελ δεν είναι αντίθετο, αλλά θέλει να συνδέσει την επιδότηση με το φόρο εισοδήματος, έτσι ώστε οι οικογένειες χαμηλού εισοδήματος να είναι οι κύριοι δικαιούχοι.

Απόρρητο Απόρρητο