search icon

Bloomberg

Ασταμάτητος ο «πυρετός» της ηλεκτροκίνησης μετά την επιτυχία της Tesla

Για τις startups οι οποίες θέλουν να ακολουθήσουν στα βήματα του Μασκ, αλλά και για τις εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, οι οποιεσδήποτε αμφισβητήσεις τους όσον αφορά το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν εξανεμιστεί λόγω του φαινομένου που ακούει στο όνομα Tesla.

H Τesla έχει αναταράξει την αγορά, έχοντας αυξήσει την εκτιμώμενη αξία της στα $616 δισεκατομμύρια αυτό το μήνα. Πρόκειται για ένα ποσό στο οποίο αποτιμόνταν οι 7 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου στις αρχές του 2020. Η εταιρεία βρίσκεται, πια στη δική της κατηγορία. «Το είχα πει, πως η μετοχή της εταιρείας θα έφτανε σε δυσθεώρητα ύψη», είχε προειδοποιήσει ο Έλον Μασκ στις αρχές Δεκεμβρίου «αλλά κανείς δε με πίστευε».

Για τις startups οι οποίες θέλουν να ακολουθήσουν στα βήματα του Μασκ, αλλά και για τις εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, οι οποιεσδήποτε αμφισβητήσεις τους όσον αφορά το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν εξανεμιστεί λόγω του φαινομένου που ακούει στο όνομα Tesla.

«Αυτό που είδατε πρόκειται για την επιβεβαίωση της εποχής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», ανέφερε ο Μάικλ Πάι της Baillie Gifford, η οποία διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους $370 δισ., και έχει επενδύσει στην Tesla και στη κινεζική Nio. «Σε δέκα χρόνια από τώρα, η δεκαετία του ‘20 θα είναι η δεκαετία της ηλεκτροκίνησης».

Η Tesla δεν είναι ο μοναδικός λόγος της μετατροπής αυτής. Οι περιορισμοί στην εκπομπή ρύπων και η ολοένα και αυξανόμενη υποστήριξη στην ηλεκτροκίνηση, οι εξελίξεις στην τεχνολογία και τα κέρδη που θα απολαμβάνουν οι καταναλωτές τους έχουν οδηγήσει στην ηλεκτροκίνηση. Παρόλα αυτά, παραμένουν δύο ερωτήματα: Μπορεί οποιαδήποτε άλλη startup να επιτύχει στο βαθμό της Tesla; Μπορεί η αγορά της ηλεκτροκίνησης να γιγαντωθεί αρκετά γρήγορα για να χωρέσει όλες τις νέες startups;

«Ο λόγος του τεράστιου αυτού ενθουσιασμού έγκειται στο ότι κανείς δε θέλει να… χάσει την άνοδο μιας “νέας Tesla”» σύμφωνα με τον CEO της Volta Energy Technologies, Τζεφ Τσέιμπερλεν. «Το έρωτημα παραμένει. Ποιά θα είναι η επόμενη Tesla»;

H Tesla έχει παρολίγον αποτύχει στο παρελθόν, αν υπήρχαν οι κινήσεις του Μασκ οι οποίες την έσωσαν. Η 17χρονη -πια- επιχείρηση και τα προβλήματα που είχε διαγράφουν μια πορεία η οποία θα είναι δύσκολο να ακολουθηθεί από νεότευκτες startups.

Το ρίσκο έγκειται στους επενδυτές οι οποίοι δεν εμπιστεύθηκαν την Tesla. Ο διάσημος short-seller Τζιμ Τσάνος, ο οποίος επλήγη από την μετέπειτα ανοδική πορεία της Tesla, υποστηρίζει πως οι αναλύσεις των επενδυτών είναι υπερβολικά αισιόδοξες «θα έλεγα στους επενδυτές να προσέχουν, γιατί βρίσκονται σε μία ‘καυτή’ βιομηχανία η οποία μπορεί πολύ γρήγορα να γεμίσει με ψευδείς επιχειρήσεις και πρακτικές».

Η δραματική πτώση της εταιρείας Nikola, η οποία ιδρύθηκε από τον Τρέβορ Μίλτον και προσπάθησε να φέρει την επανάσταση στα ηλεκτροκίνητα φορτηγά, αποτέλεσε και το παράδειγμα προς αποφυγή.

Τον Ιούνιο η Nikola πραγματοποίησε την ΙΡΟ της μέσω συγχώνευσης με μία SPAC (εταιρεία ειδικού σκοπού) ενός πρώην αντιπροέδρου της General Motors. Η μετοχή, η οποία αρχικά εκτιμήθηκε σε υψηλά που ξεπερνούσαν την αντίστοιχη της Ford, κατέρρευσε τον Σεπτέμβριο μετά από ένα short-selling λόγω φημών που ήθελαν την εταιρεία να έχει δώσει ψευδή στοιχεία στους επενδυτές της για την τεχνολογία που χρησιμοποιεί, κάτι που οδήγησε και στον έλεγχο της εταιρείας από τους αρμόδιους ρυθμιστές. Ο Μίλτον κατέληξε σε παραίτηση.

Η διάλυση της Nikola δεν έχει σταματήσει τις κινήσεις άλλων εταιρειών ειδικού σκοπού. Οι εταιρείες αυτές που δίνουν… κενές επιταγές, έχουν συγκεντρώσει $70 δισ., μέσα στο 2020, πενταπλασιάζοντας το αντίστοιχο ποσό του 2019, ενώ τουλάχιστον 15 εταιρείες ηλεκτροκίνησης αναμένουν μια ΙΡΟ ή έχουν ήδη προσφερθεί δημόσια. Οι εταιρείες που έχουν ήδη πραγματοποιήσει το ντεμπούτο τους στις αγορές συμπεριλαμβάνουν τις Lordstown Motors και Fisker.

Oι μετοχές της Tesla άρχισαν να εκτοξεύονται στα τέλη του 2019. Ο Μασκ απέδειξε πως όχι μόνο μπορεί να αρπάξει τεράστιο μερίδιο της αγοράς, αλλά και να αποδειχθεί κερδοφόρος. Η επιχείρηση συνέχισε την ανοδική της πορεία μέσω της αύξησης παραγωγής των Μοdel 3 στην Κίνα και των Model Y στην Καλιφόρνια, επιδεικνύοντας πέντε διαδοχικά τρίμηνα κερδοφορίας.

Οι εταιρείες που συμπεριλαμβάνονται σε αυτή την πυρετώδη επένδυση στις μετοχές αυτές, συμπεριλαμβάνουν και την XPeng, την κινεζική εταιρεία με συνιδρυτή τον Χε Ζαοπένγκ, ιθύνοντα νου του μεγαλύτερου κινεζικού web browser. Μέσα σε τρεις μόλις μήνες μετά την είσοδό της στα αμερικανικά χρηματιστήρια, η μετοχή της εταιρείας σχεδόν πενταπλασιάστηκε.

Παρόλα αυτά, η XPeng δεν πρόκειται να βρεθεί στην κορυφή των πωλήσεων παγκοσμίως σύντομα. Σύμφωνα με αναλύσεις του Bloomberg Intelligence, η παραγωγή της εταιρείας θα φτάσει τα 25.000 σεντάν ‘P7’, και τα SUV ‘G3’ φέτος. Το market cap της εταιρείας έφτασε τα $53 δισ., τον προηγούμενο μήνα. Τον Δεκέμβριο, οι επενδυτές δίνουν ώθηση στο market cap της XPeng περίπου 1,7 εκατομμυρίου δολαρίων για κάθε όχημα που θα πουλήσει φέτος. Εάν το ίδιο συνέβαινε για τη Volkswagen, ο γερμανικός κολοσσός θα εκτιμώταν στα $15,5 τρισ. Αντ’αυτού, το αντίστοιχο μερίδιο είναι $10.000 ανά όχημα.

Η Volkswagen δεν είναι η μόνη επιχείρηση που έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα λόγω της πανδημίας. Οι πωλήσεις της σχεδόν μηδενίστηκαν μέχρι τον Απρίλιο. Εν μέσω της διάλυσης αυτής, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα επεδείκνυαν ανάπτυξη. Η Κίνα έχει προχωρήσει σε κυβερνητικά μέτρα για την υποστήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ η Γερμανία και η Γαλλία προσφέρουν επιδοτήσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Σε μία κατάσταση με ιστορικά χαμηλές πετρελαϊκές τιμές, με ιστορική οικονομική κρίση, με μείωση των πωλήσεων οχημάτων, η ανάπτυξη του ηλεκτρικού τομέα δεν περιορίστηκε», σύμφωνα με τον Κόλιν ΜαΚέρακερ της BloombergNEF. «Η πορεία διαγράφεται όλο και πιο καθαρά, και όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορεί απλά να μην την επηρεάζουν καθόλου».

Οι κλασσικές αυτοκινητοβιομηχανίες βγαίνουν κι αυτές -περιορισμένα- κερδισμένες από την πορεία των ηλεκτρικών οχημάτων. Εταιρείς όπως η GM και η Daimler επιδέχονται θετικών αλλαγών στην παρούσα φάση της ολικής τους μεταμόρφωσης, μετά από έναν αιώνα παραγωγής βενζινοκίνητων οχημάτων.

Η μετοχή της GM επέδειξε άνοδο όταν ανέφερε στους επενδυτές της πως πρόκειται να ξοδέψει $27 δισεκατομμύρια για την παραγωγή 30 ηλεκτρικών μοντέλων μέχρι το 2025. Η Daimler, από την πλευρά της, έχει απέναντί της τα εργατικά σωματεία τα οποία παραπονιούνται για την αλλαγή πλεύσης στην ηλεκτροκίνηση.

Ο Μασκ, πάντως, πρέπει να έχει ήδη πλάνα για την κυριαρχία του στις ευρωπαϊκές αγορές. Στις ΗΠΑ, οι GM και Ford έχουν ήδη πλάνα για λανσάρισμα ηλεκτρικών οχημάτων ενώ έχουν και εμπειρία στην αντιμετώπιση απειλών όπως η Toyota παλαιότερα. 

Κανείς CEO αυτοκινητοβιομηχανίας δεν έχει υποστηρίξει τις κινήσεις του Μασκ πιο ανοικτά από τον επικεφαλής της VW, Χέρμπερτ Ντις. Σε πρόσφατη δίωρή του ομιλία για τις μελλοντικές κινήσεις της VW, έκανε αναφορά στο όνομα της Tesla 31 φορές. Αλλά η VW μπορεί να αποτελεί και προάγγελο προβλημάτων για την Τesla, όταν το πρόσφατα λανσαρισμένο ηλεκτροκίνητο όχημά της ‘ID.3’,  αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα με το λογισμικό του. Παρά τα προβλήματα αυτά, το ID.3 είχε και τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ηλεκτροκίνηση στην ευρωπαϊκή αγορά το Νοέμβριο. Αναλυτές της Evercore ISI προβλέπουν, μάλιστα, πως η VW και η Tesla πρόκειται να μετατρέψουν την αγορά σε ολιγοπώλιο για το προσεχές μέλλον.

Μαθήματα επιβίωσης: Ανθοπωλείο πουλά λουλούδια στο χασάπικο της γειτονιάς

Sony: Aποσύρει βιντεοπαιχνίδι για το Playstation 4 και επιστρέφει χρήματα

Γιατί η Μorgan Stanley και η Nomura Holdings ποντάρουν στον τουρισμό του Ντουμπάι

Exit mobile version