Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων στη Βρετανία θα κληθούν να πληρώνουν φόρο ανά μίλι οδήγησης, σύμφωνα με τα νέα μέτρα του προϋπολογισμού – μια κίνηση που αναμένεται να πλήξει τη ζήτηση τη στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να τηρήσουν την κρατική εντολή πωλήσεων EV.

Από τον Απρίλιο του 2028, οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα χρεώνονται με 3 πένες ανά μίλι, ενώ για τα plug-in υβριδικά η χρέωση θα είναι 1,5 πένες ανά μίλι. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Γραφείου Δημοσιονομικής Ευθύνης, το μέτρο θα αποφέρει 1,4 δισ. λίρες (1,8 δισ. δολάρια) τον χρόνο μέχρι το τέλος της δεκαετίας – αλλά με σημαντικό κόστος στη ζήτηση καθώς υπολογίζεται ότι θα πουληθούν 440.000 λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα επόμενα χρόνια.

Η απόφαση εντάσσεται στη στρατηγική της υπουργού Οικονομικών, Ρέιτσελ Ριβς, να ενισχύσει τα δημόσια έσοδα, καλύπτοντας το κενό που θα αφήσει η μείωση των εσόδων από τα καύσιμα, καθώς τα οχήματα εσωτερικής καύσης σταδιακά αποσύρονται. Ο φόρος στα καύσιμα «πάγωσε» για ακόμη ένα έτος.

Όπως όμως αναφέρει το Bloomberg η νέα επιβάρυνση έρχεται σε αντίθετη κατεύθυνση με το μήνυμα που προσπαθεί να στείλει η αυτοκινητοβιομηχανία: ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για τον καταναλωτή. Ειδικά τη στιγμή που οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να πιάσουν ποσοστά πωλήσεων EV — διαφορετικά αντιμετωπίζουν υψηλά πρόστιμα. Η κυβέρνηση έχει ήδη χαλαρώσει τους στόχους φέτος, δίνοντας περιθώριο στις βιομηχανίες.

«Σε μια τόσο δύσκολη αγορά και με τους στόχους συμμόρφωσης να απομακρύνονται, αυτός είναι ο λάθος φόρος στη λάθος στιγμή», σχολίασε η Lisa Brankin, επικεφαλής της Ford UK, μιλώντας για «επικίνδυνο μήνυμα σε κρίσιμη στιγμή της ενεργειακής μετάβασης».

Ανάλογη ανησυχία εξέφρασε και ο διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και Εμπορίου (SMMT), Mike Hawes, ο οποίος προειδοποίησε ότι το μέτρο θα «υπονομεύσει τη ζήτηση» και κάλεσε την κυβέρνηση να συνεργαστεί με τον κλάδο «ώστε να παραμείνει ελκυστική η Βρετανία για επενδύσεις».

Το ίδιο μήνυμα έστειλε και ο CEO της InstaVolt, Delvin Lane, υπενθυμίζοντας ότι «μια τέτοια χρέωση σε αυτό το στάδιο μπορεί να αποθαρρύνει τους οδηγούς που σκέφτονται να κάνουν τη μετάβαση στο ηλεκτρικό».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο μέσος οδηγός ενός πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που διανύει 8.500 μίλια ετησίως, θα πληρώνει περίπου 255 λίρες το 2028-2029.

Τον Οκτώβριο, πάνω από το ένα τέταρτο των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη Βρετανία ήταν πλήρως ηλεκτρικά – ποσοστό υψηλότερο από το 19% που καταγράφηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αύξηση της ζήτησης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κυκλοφορία πιο προσιτών EV μοντέλων. Παρά τον φόρο ανά μίλι, η κυβέρνηση επέκτεινε το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς αυτοκινήτων κατά 1,3 δισ. λίρες και διέθεσε επιπλέον 200 εκατ. λίρες για σταθμούς φόρτισης.

Διαβάστε ακόμη 

Λειψυδρία: Σε κόκκινο συναγερμό κηρύσσονται Λέρος και Πάτμος – Ακολουθεί έως την Παρασκευή η Αθήνα

e-ΕΦΚΑ: Πώς θα μάθετε αν δικαιούστε το επίδομα των 250 ευρώ

Χρυσή λίρα Αγγλίας με ελληνικό αποτύπωμα από την Τράπεζα Πειραιώς – Λίρες 5 δισ. έχουν οι Ελληνες σε καταθέσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα