Η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αντιμετωπίζει μια πολυετή υπερπροσφορά που θα ξεκινήσει το 2026, η οποία ενδέχεται να ωθήσει τις τιμές του κρίσιμου καυσίμου στα χαμηλότερα επίπεδα από την ενεργειακή κρίση που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Μετά από τέσσερα χρόνια στενότητας στις αγορές, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει την μεγαλύτερη αύξηση στην παραγωγή LNG το επόμενο έτος από το 2019. Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ ήδη αυξάνονται ραγδαία, καθώς το νέο εργοστάσιο της Venture Global Plc στο Plaquemines της Λουιζιάνα αναπτύσσεται ταχύτερα από το αναμενόμενο, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα μεγάλα έργα.

Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, η οποία υποτίθεται ότι θα ήταν η κύρια αναπτυσσόμενη αγορά για το καύσιμο, οι εισαγωγές συρρικνώνονται. Η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου της χώρας έχει αυξηθεί και μια σημαντική συμφωνία για αγωγό με τη Ρωσία φαίνεται να περιορίζει περαιτέρω τις αγορές LNG.

Bloomberg

Η υπερπροσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει προβλεφθεί και στο παρελθόν, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί. Αυτή τη φορά, όμως, η κατάσταση φαίνεται διαφορετική, καθώς πολλές νέες εγκαταστάσεις βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης. Tα στελέχη του κλάδου που θα συγκεντρωθούν αυτή την εβδομάδα στο Μιλάνο για τη διάσκεψη Gastech θα συζητήσουν τις τάσεις που θα μπορούσαν να προσφέρουν φθηνότερη ενέργεια και χαμηλότερο κόστος θέρμανσης στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, επιταχύνοντας παράλληλα τη μετάβαση από πιο ρυπογόνα καύσιμα, όπως ο άνθρακας και το πετρέλαιο.

Οι καταναλωτές, όμως, δεν πρέπει να αναμένουν άμεση μείωση των τιμών, ειδικά στην Ευρώπη, όπου ο χειμώνας αναμένεται να ξεκινήσει με χαμηλότερα από τα συνηθισμένα αποθέματα. Κατά τους επόμενους έξι μήνες, τα αποθέματα θα παραμείνουν περιορισμένα και η περιοχή θα συνεχίσει να ανταγωνίζεται την Ασία για τα φορτία LNG, με πιθανότητα απότομης αύξησης των τιμών στις πιο κρύες περιόδους, δήλωσε ο Μάρτιν Ρατς, παγκόσμιος στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων και επικεφαλής της ευρωπαϊκής έρευνας για την ενέργεια στη Morgan Stanley.

Πάνω από 174 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι ετήσιας παραγωγικής ικανότητας υγροποίησης φυσικού αερίου βρίσκονται επί του παρόντος υπό κατασκευή, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει την παγκόσμια προσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου σε 594 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030, μια αύξηση 42% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Bloomberg

Το βασικό σενάριο του BloombergNEF υποθέτει ότι το εργοστάσιο Arctic LNG 2 της Ρωσίας θα παραμείνει αδρανές λόγω των κυρώσεων. Ωστόσο, το έργο κατάφερε πρόσφατα να παρακάμψει αυτούς τους περιορισμούς και να εξάγει φορτία στην Κίνα.

Η παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας θα μπορούσε να είναι 50% υψηλότερη από το αναμενόμενο, εάν η εγκατάσταση μπορούσε να λειτουργήσει κανονικά, σύμφωνα με το πρακτορείο. Από την άλλη πλευρά, οι αποστολές θα μπορούσαν να είναι 39% χαμηλότερες από τις εκτιμήσεις, εάν επιβληθούν κυρώσεις σε περισσότερα εργοστάσια υγροποίησης φυσικού αερίου της χώρας.

Άλλοι παραδοσιακοί εξαγωγείς θα μπορούσαν επίσης να υπολείπονται των προσδοκιών. Η Αίγυπτος φαίνεται να αποτυγχάνει στην προσπάθειά της να αναζωογονήσει τις εξαγωγές LNG, καθώς η εγχώρια παραγωγή μειώνεται. Η Ινδονησία, που κάποτε ήταν ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Ασίας, εισάγει περισσότερα καύσιμα για να καλύψει την αυξανόμενη κατανάλωση εν μέσω μείωσης της παραγωγής.

Παρά ταύτα, το BloombergNEF αναμένει ότι η προσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θα υπερβαίνει σταθερά τη ζήτηση μεταξύ 2027 και 2030. Μέχρι το δ’ τρίμηνο του 2026, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία αναμένεται να πέσουν κάτω από τα 10 δολάρια ανά εκατομμύριο BTUs, σύμφωνα με τον Ρατς της Morgan Stanley, σε σύγκριση με τη μέση τιμή των 14 δολαρίων τον περασμένο χειμώνα. Το 2027, η τιμή θα μπορούσε να πέσει στα 8 δολάρια, σύμφωνα με την BNP Paribas.

Bloomberg

Οι τιμές σε αυτό το επίπεδο θα μπορούσαν να τονώσουν την πρόσθετη ζήτηση, ενθαρρύνοντας τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ασία να καταναλώσουν περισσότερο καύσιμο, αντικαθιστώντας το πετρέλαιο, σύμφωνα με το BloombergNEF. Τα φθηνότερα φορτία θα μπορούσαν επίσης να προσεγγίσουν νέες αγορές στη Νότια Ασία και την Αφρική, όπου αρκετές χώρες διαθέτουν τερματικούς σταθμούς εισαγωγής, αλλά έχουν αποθαρρυνθεί από τις υψηλές τιμές.

Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις χώρες θα πρέπει να αναπτύξουν νέες υποδομές, περιορίζοντας τη δυνατότητα τους να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές. Η Ευρώπη, με τους πολυάριθμους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής, θα μπορούσε να απορροφήσει μεγαλύτερο μέρος του πλεονάσματος.

«Η νέα ζήτηση της αγοράς θα αντιδράσει σε ένα περιβάλλον χαμηλότερων τιμών μεταξύ 2028 και 2030», σύμφωνα με τις προβλέψεις της ICIS. «Ωστόσο, οι νέες προμήθειες υπερβαίνουν κατά πολύ την αύξηση της ζήτησης».

Διαβάστε ακόμη 

Viohalco: Σε «τροχιά» για τα 7 δισ. ευρώ με οδηγό τις επενδύσεις και τα μεγάλα έργα

Τα βρετανικά πανεπιστήμια «κυνηγούν» τους φοιτητές – Κρίση σε μία από τις ισχυρότερες βιομηχανίες της χώρας

Επιστήμονες προβλέπουν ότι τα κρούσματα δάγκειου πυρετού θα υπερδιπλασιαστούν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα