Ο Πίτερ Μπρους, ψαράς από τη Σκωτία, ήλπιζε ότι το Brexit θα του επέτρεπε να πιάσει περισσότερο μπακαλιάρο, ένα από τα αγαπημένα ψάρια της Βρετανίας. Αντ ‘αυτού, ανησυχεί ότι θα καταλήξει χωρίς «ψαριά».

Η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον ισχυρίστηκε ότι η εμπορική συμφωνία του περασμένου μήνα, θα επιτρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο να ανακτήσει τον έλεγχο των αλιευτικών του υδάτων, αναλαμβάνοντας το 25% των δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για πέντε χρόνια, γεγονός που απογοήτευσε αρκετούς αλιείς.

Αν και ένα μικρό κομμάτι της οικονομίας, η αλιεία ήταν ένα βασικό ζήτημα που καθυστέρησε τις εμπορικές συνομιλίες, καθώς ανακυρήχθηκε σε «συμβολικό ζήτημα» μετά την ένταξη στην ενιαία αγορά της Ευρώπης.

Η κυβέρνηση αναφέρει ότι η συμφωνία θα επιτρέψει στη Βρετανία να εξοικονομήσει επιπλέον 146 εκατ.λίρες, ενισχύοντας μια βιομηχανία που σημείωσε μεγάλη πτώση από τη δεκαετία του 1970, με την πρόσφατη συμφωνία να επιτρέπει να αλιευθεί περισσότερο σκουμπρί και ρέγγα, αλλά πολύ λιγότερες ποσότητες μπακαλιάρου – ένα ψάρι που συμπληρώνει το εμβληματικό πιάτο «fish & chips» του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ήδη, έχουν καταγραφεί ισχυρές απώλειες ύψους 1 δισ. λίρες στον κλάδο της αλιείας στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τον βρετανό πρωθυπουργό, Μπόρις Τζόνσον, αρχικά να απαιτεί περικοπή 80% στα δικαιώματα της ΕΕ στα βρετανικά ύδατα, προτού παραιτηθεί, ώστε επιτέλους να επιτευχθεί η συμφωνία λίγες μέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας. Σημειωτέον, η Γηραιά Αλβιώνα κατέχει μερικές από τις πιο εύφορες αλιευτικές περιοχές της Ευρώπης, αν και θα ήταν ωφέλιμο να μοιράζεται αυτό το άσσετ της με τα υπόλοιπα κράτη – μέλη της ΕΕ.

Η συμφωνία σημαίνει επίσης ανταλλαγή ποσοστώσεων – όπου τα δικαιώματα για τα είδη αλιείας ανταλλάσσονται μεταξύ των σκαφών – ενδέχεται να μην είναι πλέον δυνατή για τους στόλους του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό σημαίνει ότι η ποσότητα μπακαλιάρου που μπορούν να αλιεύσουν στη Βόρεια Θάλασσα θα μειωθεί κατά 57%, από 63,5%, σύμφωνα με υπουργικά στελέχη της κυβέρνησης της Σκωτίας.

Σε απάντηση στις ανησυχίες σχετικά με τα βασικά αλιευτικά αποθέματα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων δήλωσε στον ιστότοπό του ότι η συμφωνία θα επιτρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο να δώσει προτεραιότητα στις ανάγκες των αλιέων και επεσήμανε τη μεταφορά ποσοστώσεων στο πλαίσιο των ετήσιων διαπραγματεύσεων.

Ο κλάδος της αλιείας ευελπιστούσε μέσω του Brexit να αντισταθμιστούν οι απώλειες που έχουν υποστεί τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, αφού η χώρα διαπραγματεύτηκε τους εκτεταμένους αλιευτικούς της χώρους για πρόσβαση στην κοινή αγορά, αλλά αυτό το σχέδιο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Υπάρχει επίσης απογοήτευση ότι τα ξένα σκάφη θα εξακολουθούν να μπορούν να αλιευσουν εντός 12 μιλίων από τις βρετανικές ακτές.

Οι έμποροι ανησυχούν επίσης για την πτωτική τάση των πωλήσεων στην Ευρώπη, την κορυφαία εξαγωγική τους αγορά παγκοσμίως. Η νέα γραφειοκρατία προκαλεί καθυστερήσεις στις αποστολές, αφήνοντας εκτεθειμένα τα εμπορεύματα με κίνδυνο σήψης στους τελωνειακούς σταθμούς

Ορισμένα βρετανικά σκάφη κατέφυγαν ακόμη και στην εκφόρτωση των αλιευμάτων τους στη Δανία για να διευκολύνουν τη διαδικασία, διακόπτοντας τις δραστηριότητές τους για τους Βρετανούς μεταποιητές, δήλωσε ο Τζέιμς Γούιδερς, CEO του βιομηχανικού ομίλου Scotland Food & Drink. Εκτιμά ότι οι έμποροι θαλασσινών χάνουν επί του παρόντος 1 εκατ.λίρες εξαγωγών την ημέρα λόγω του τελωνειακού χάους που επικρατεί ύστερα από την υπογραφή της συμφωνίας.

Ο Τζόνσον πρότεινε ότι μπορούν να αναζητηθούν καλύτεροι όροι στις ετήσιες διαπραγματεύσεις μόλις τελειώσει η περίοδος προσαρμογής, αν και τόσο το Ηνωμένο Βασίλειο όσο και η ΕΕ θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν τιμολόγια εφόσον υπάρξει διαφωνία. Πολλοί στη βιομηχανία αμφιβάλλουν ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει με τη δέουσα προσοχή τις ανησυχίες της αλιευτικής βιομηχανίας, καθώς επικεντρώνονται σε  τομείς με μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.

Διαβάστε ακόμη:

Βραχυκύκλωμα στην αγορά: Ψάχνουν και δεν βρίσκουν άδεια κοντέινερ

Ο χάρτης ECDC για τον κορωνοϊό στην Ευρώπη: Στην Ελλάδα η μόνη πράσινη περιοχή

Η «καυτή» επένδυση που στηρίζουν οι celebrities